vytisknout velikost písma Bude opäť stáť benzín aj nafta euro za liter?

Bude opäť stáť benzín aj nafta euro za liter?

Aj keď to tak na našom trhu nevyzerá, ceny paliva by mohli začať klesať, a dokonca veľmi výrazne. Trh je totiž druhotne predzásobený ropou a ďalšiu nenakupuje. Štáty kartelu OPEC (organizácia krajín vyvážajúcich ropu) sú teraz pod veľkým tlakom svojich členov Saudskej Arábie a Kuvajtu. Tieto krajiny zabraňujú obmedzovaniu ťažby a zároveň požadujú zníženie cien. 

Najväčší svetový spotrebiteľ ropy, Spojené štáty, totiž prestávajú byť existenčne závislé iba na dovážanej rope. Denná spotreba USA navyše od roku 2005, kedy bola najvyššia v histórii, stagnuje. Američania teraz denne spotrebujú približne 18,8 milióna barelov ropy, druhá Čína, ktorej spotreba naproti tomu rastie, vyžaduje denne asi polovicu toho, čo USA. 

Cena ropy sa vzhľadom ku konfliktom v Iraku vyšplhala v júni 2014 na 115 dolárov za barel, no hrôzostrašné predikcie niektorých analytikov sa nenaplnili a ceny naopak začali klesať. Spojené štáty a iní veľkí spotrebitelia sa totiž predzásobili a zároveň zvýšili vlastnú ťažbu a tým znížili závislosť na dovážanej rope. Cena tak začala klesať a na začiatku októbra 2014 sa ropa predávala za menej ako 90 dolárov za barel. Technicky vzaté teraz vyťaženú ropu kartelu OPEC nikto nechce. 

Štáty Saudskej Arábie a Kuvajtu práve presadzujú ďalšie zníženie cien pod hranicu 80 dolárov za barel a umelé udržiavanie tejto ceny po nasledujúce dva roky, aby si zachovali konkurencieschopnosť a udržali si objem ťažby. 

Dánsko sa ešte pridalo s veľmi pozitívnymi výsledkami prieskumu ložísk v Arktíde. Špekuluje sa, že začatie ťažby tu by mohlo ďalej znížiť ceny ropy na hranicu 60 dolárov za barel. To by bola prakticky polovica hodnoty, než koľko stála ropa v polovici tohto roka. Dokonca aj Rusko a jeho centrálna banka už majú krízový intervenčný plán, čo robiť, keby sa cena ropy dlhodobo udržiavala na hranici šesťdesiatich dolárov za barel, takže to asi nebudú plané reči a na trhu sa skutočne niečo deje. 

Pre spotrebiteľa je dôležité, že čisto teoreticky by tak ceny paliva mohli začať klesať. Ak by sa cena ropy dlhodobo držala na hranici 60 dolárov za barel, skutočne by sa ceny benzínu a nafty mohli vrátiť na euro za liter. Záleží ale samozrejme na tom, či nezasiahne vláda a nezvýši zase podiel drahej biozložky či nezvýši už tak vysokú spotrebnú daň. Alebo sa napríklad dá vymyslieť iný poplatok z benzínu a nafty.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY