vytisknout velikost písma Bude opäť stáť benzín aj nafta euro za liter?

Bude opäť stáť benzín aj nafta euro za liter?

Aj keď to tak na našom trhu nevyzerá, ceny paliva by mohli začať klesať, a dokonca veľmi výrazne. Trh je totiž druhotne predzásobený ropou a ďalšiu nenakupuje. Štáty kartelu OPEC (organizácia krajín vyvážajúcich ropu) sú teraz pod veľkým tlakom svojich členov Saudskej Arábie a Kuvajtu. Tieto krajiny zabraňujú obmedzovaniu ťažby a zároveň požadujú zníženie cien. 

Najväčší svetový spotrebiteľ ropy, Spojené štáty, totiž prestávajú byť existenčne závislé iba na dovážanej rope. Denná spotreba USA navyše od roku 2005, kedy bola najvyššia v histórii, stagnuje. Američania teraz denne spotrebujú približne 18,8 milióna barelov ropy, druhá Čína, ktorej spotreba naproti tomu rastie, vyžaduje denne asi polovicu toho, čo USA. 

Cena ropy sa vzhľadom ku konfliktom v Iraku vyšplhala v júni 2014 na 115 dolárov za barel, no hrôzostrašné predikcie niektorých analytikov sa nenaplnili a ceny naopak začali klesať. Spojené štáty a iní veľkí spotrebitelia sa totiž predzásobili a zároveň zvýšili vlastnú ťažbu a tým znížili závislosť na dovážanej rope. Cena tak začala klesať a na začiatku októbra 2014 sa ropa predávala za menej ako 90 dolárov za barel. Technicky vzaté teraz vyťaženú ropu kartelu OPEC nikto nechce. 

Štáty Saudskej Arábie a Kuvajtu práve presadzujú ďalšie zníženie cien pod hranicu 80 dolárov za barel a umelé udržiavanie tejto ceny po nasledujúce dva roky, aby si zachovali konkurencieschopnosť a udržali si objem ťažby. 

Dánsko sa ešte pridalo s veľmi pozitívnymi výsledkami prieskumu ložísk v Arktíde. Špekuluje sa, že začatie ťažby tu by mohlo ďalej znížiť ceny ropy na hranicu 60 dolárov za barel. To by bola prakticky polovica hodnoty, než koľko stála ropa v polovici tohto roka. Dokonca aj Rusko a jeho centrálna banka už majú krízový intervenčný plán, čo robiť, keby sa cena ropy dlhodobo udržiavala na hranici šesťdesiatich dolárov za barel, takže to asi nebudú plané reči a na trhu sa skutočne niečo deje. 

Pre spotrebiteľa je dôležité, že čisto teoreticky by tak ceny paliva mohli začať klesať. Ak by sa cena ropy dlhodobo držala na hranici 60 dolárov za barel, skutočne by sa ceny benzínu a nafty mohli vrátiť na euro za liter. Záleží ale samozrejme na tom, či nezasiahne vláda a nezvýši zase podiel drahej biozložky či nezvýši už tak vysokú spotrebnú daň. Alebo sa napríklad dá vymyslieť iný poplatok z benzínu a nafty.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY