vytisknout velikost písma Bude opäť stáť benzín aj nafta euro za liter?

Bude opäť stáť benzín aj nafta euro za liter?

Aj keď to tak na našom trhu nevyzerá, ceny paliva by mohli začať klesať, a dokonca veľmi výrazne. Trh je totiž druhotne predzásobený ropou a ďalšiu nenakupuje. Štáty kartelu OPEC (organizácia krajín vyvážajúcich ropu) sú teraz pod veľkým tlakom svojich členov Saudskej Arábie a Kuvajtu. Tieto krajiny zabraňujú obmedzovaniu ťažby a zároveň požadujú zníženie cien. 

Najväčší svetový spotrebiteľ ropy, Spojené štáty, totiž prestávajú byť existenčne závislé iba na dovážanej rope. Denná spotreba USA navyše od roku 2005, kedy bola najvyššia v histórii, stagnuje. Američania teraz denne spotrebujú približne 18,8 milióna barelov ropy, druhá Čína, ktorej spotreba naproti tomu rastie, vyžaduje denne asi polovicu toho, čo USA. 

Cena ropy sa vzhľadom ku konfliktom v Iraku vyšplhala v júni 2014 na 115 dolárov za barel, no hrôzostrašné predikcie niektorých analytikov sa nenaplnili a ceny naopak začali klesať. Spojené štáty a iní veľkí spotrebitelia sa totiž predzásobili a zároveň zvýšili vlastnú ťažbu a tým znížili závislosť na dovážanej rope. Cena tak začala klesať a na začiatku októbra 2014 sa ropa predávala za menej ako 90 dolárov za barel. Technicky vzaté teraz vyťaženú ropu kartelu OPEC nikto nechce. 

Štáty Saudskej Arábie a Kuvajtu práve presadzujú ďalšie zníženie cien pod hranicu 80 dolárov za barel a umelé udržiavanie tejto ceny po nasledujúce dva roky, aby si zachovali konkurencieschopnosť a udržali si objem ťažby. 

Dánsko sa ešte pridalo s veľmi pozitívnymi výsledkami prieskumu ložísk v Arktíde. Špekuluje sa, že začatie ťažby tu by mohlo ďalej znížiť ceny ropy na hranicu 60 dolárov za barel. To by bola prakticky polovica hodnoty, než koľko stála ropa v polovici tohto roka. Dokonca aj Rusko a jeho centrálna banka už majú krízový intervenčný plán, čo robiť, keby sa cena ropy dlhodobo udržiavala na hranici šesťdesiatich dolárov za barel, takže to asi nebudú plané reči a na trhu sa skutočne niečo deje. 

Pre spotrebiteľa je dôležité, že čisto teoreticky by tak ceny paliva mohli začať klesať. Ak by sa cena ropy dlhodobo držala na hranici 60 dolárov za barel, skutočne by sa ceny benzínu a nafty mohli vrátiť na euro za liter. Záleží ale samozrejme na tom, či nezasiahne vláda a nezvýši zase podiel drahej biozložky či nezvýši už tak vysokú spotrebnú daň. Alebo sa napríklad dá vymyslieť iný poplatok z benzínu a nafty.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY