vytisknout velikost písma Bude opäť stáť benzín aj nafta euro za liter?

Bude opäť stáť benzín aj nafta euro za liter?

Aj keď to tak na našom trhu nevyzerá, ceny paliva by mohli začať klesať, a dokonca veľmi výrazne. Trh je totiž druhotne predzásobený ropou a ďalšiu nenakupuje. Štáty kartelu OPEC (organizácia krajín vyvážajúcich ropu) sú teraz pod veľkým tlakom svojich členov Saudskej Arábie a Kuvajtu. Tieto krajiny zabraňujú obmedzovaniu ťažby a zároveň požadujú zníženie cien. 

Najväčší svetový spotrebiteľ ropy, Spojené štáty, totiž prestávajú byť existenčne závislé iba na dovážanej rope. Denná spotreba USA navyše od roku 2005, kedy bola najvyššia v histórii, stagnuje. Američania teraz denne spotrebujú približne 18,8 milióna barelov ropy, druhá Čína, ktorej spotreba naproti tomu rastie, vyžaduje denne asi polovicu toho, čo USA. 

Cena ropy sa vzhľadom ku konfliktom v Iraku vyšplhala v júni 2014 na 115 dolárov za barel, no hrôzostrašné predikcie niektorých analytikov sa nenaplnili a ceny naopak začali klesať. Spojené štáty a iní veľkí spotrebitelia sa totiž predzásobili a zároveň zvýšili vlastnú ťažbu a tým znížili závislosť na dovážanej rope. Cena tak začala klesať a na začiatku októbra 2014 sa ropa predávala za menej ako 90 dolárov za barel. Technicky vzaté teraz vyťaženú ropu kartelu OPEC nikto nechce. 

Štáty Saudskej Arábie a Kuvajtu práve presadzujú ďalšie zníženie cien pod hranicu 80 dolárov za barel a umelé udržiavanie tejto ceny po nasledujúce dva roky, aby si zachovali konkurencieschopnosť a udržali si objem ťažby. 

Dánsko sa ešte pridalo s veľmi pozitívnymi výsledkami prieskumu ložísk v Arktíde. Špekuluje sa, že začatie ťažby tu by mohlo ďalej znížiť ceny ropy na hranicu 60 dolárov za barel. To by bola prakticky polovica hodnoty, než koľko stála ropa v polovici tohto roka. Dokonca aj Rusko a jeho centrálna banka už majú krízový intervenčný plán, čo robiť, keby sa cena ropy dlhodobo udržiavala na hranici šesťdesiatich dolárov za barel, takže to asi nebudú plané reči a na trhu sa skutočne niečo deje. 

Pre spotrebiteľa je dôležité, že čisto teoreticky by tak ceny paliva mohli začať klesať. Ak by sa cena ropy dlhodobo držala na hranici 60 dolárov za barel, skutočne by sa ceny benzínu a nafty mohli vrátiť na euro za liter. Záleží ale samozrejme na tom, či nezasiahne vláda a nezvýši zase podiel drahej biozložky či nezvýši už tak vysokú spotrebnú daň. Alebo sa napríklad dá vymyslieť iný poplatok z benzínu a nafty.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY