vytisknout velikost písma Brnenský Disk oslavuje 90 rokov, odštartoval významnú tradíciu

Revolučný model Disk skončil neúspechom, ale stál na počiatku úspešnej histórie vozidiel z brnenskej Zbrojovky so štylizovaným písmenom "Z" na chladiči...
Brnenský Disk oslavuje 90 rokov, odštartoval významnú tradíciu
Zoznam kapitol
  1. Po vojne…, Revolučná konštrukcia, Prevratné prevodové ústrojenstvo
  2. Základ perspektívnej budúcnosti, Vystavené vozidlá

Po vojne…

Po skončení prvej svetovej vojny sa mnoho európskych zbrojoviek, ktoré v priebehu vojnových rokov rozbujneli do podoby ohromných podnikov s tisíckami zamestnancov, dostalo do podobnej situácie. Mali kvalifikovaný personál a špičkovo vybavené prevádzky, ale v nástupe mieru už prakticky nemali čo vyrábať. Veľmi častým riešením pre rad z nich sa stala orientácia na iné spektrá priemyselnej výroby, a to vrátane produkcie dopravných prostriedkov.

IMG_3264.JPGIMG_3266.JPGIMG_3271.JPG
Brnenský Disk oslávi tento rok svoje 90. narodeniny, takto sa predvádzal na Classic Show 2014

Dopyt po civilných motocykloch a automobiloch bol po roku 1918 podobne intenzívny, ako tomu bolo na sklonku všetkých vojnových konfliktov pred tým aj potom. Brnenská zbrojovka, oficiálny Československý závod na výrobu zbraní v Brne, tento trend vycítila tiež, a tak plánovala výrobu automobilov. V Brne angažovali inžiniera Břetislava Novotného, ktorý mal za sebou už niekoľko zaujímavých konštrukcií. 

Je potrebné uvedomiť si, že v prvých dekádach dvadsiateho storočia neboli základné konštrukčné princípy pri vývoji a výrobe automobilov zďaleka tak štandardizované ako sú dnes. Až o niekoľko rokov skôr zvíťazil spaľovací motor nad konkurenciou v podobe elektrických a parných strojov! Vývoj stále bežal a každý sa pokúšal presadiť niečo nové. Nutné dodať, že Zbrojovka a vzápätí aj Břetislav Novotný intenzívne spolupracovali s Vysokým učením technickým v Brne.

Revolučná konštrukcia

Na VUT pritom vtedy pracovala skupinka vývojárov, ktorá sa zaoberala vývojom a konštrukciou dvojtaktných motorov. Motor tohto typu si nechal už v roku 1881 patentovať škótsky konštruktér Sir Dugald Clerk, avšak dvojtaktné agregáty sa zatiaľ objavovali predovšetkým v stabilných strojoch pre transmisie či motocykloch. Ich prednosti vrátane obmedzeného počtu pohyblivých dielov boli značné; emisie CO2 vtedy nikto neriešil, a tak ich aplikácia pod kapoty automobilov bola len otázkou času. Prelom dvadsiatych a tridsiatych rokov pritom pre dvojtakty znamenal v automobiloch rozmach, spomeňme napríklad české Aera alebo nemecké vozidlá DKW, z ktorých boli vo Východnom bloku nútení vychádzať ešte v hĺbke šesťdesiatych rokov...

IMG_3268.JPGIMG_3269.JPGIMG_3270.JPG
Disk mal v kulise prednastavených päť dopredných prevodov

Avšak bol to ešte len Novotný v spolupráci s VUT, ktorému sa to podarilo. Model Disk, ktorý bol do sériovej výroby schválený v roku 1924, teda presne pred 90 rokmi, sa stal vôbec prvým automobilom osadeným dvojtaktným motorom. Podľa dobových informácií vzniklo v niekoľkých sériách 50 až 75 vozidiel tohto typu (dochoval sa jediný!), Takže hoci sa za prvý sériový automobil s dvojtaktným motorom na svete považuje až Zbrojovka Z 4/18 z roku 1928, za ten úplne prvý možno označiť práve Disk. 

Tým ale progresivita brnenského Disku rozhodne nekončila. V čase samostatných rámov a drevených skeletov karosérie prišiel Disk ako zjavenie. Na prvý pohľad síce príliš nevybočoval zo štandardov doby, no išlo o celokovovú karosériu, ktorá sa zaobišla bez dreva aj samostatného podvozku! Keď si jediné dochované vozidlo tohto typu prehliadnete osobne, príde vám možno zavesenie kolies aj motora priamo v jednoduchom plechovom skelete ako celkom odvážne, ale prekvapivo to fungovalo, problémy boli úplne inde...

Prevratné prevodové ústrojenstvo

Vysloveným špecifikom modelu Disk sa totiž stalo jeho prevodové ústrojenstvo, ktoré si môžete podrobne pozrieť ako z pripojených snímok dochovaného vozidla, tak aj z dobového nákresu, za ktorého poskytnutie autor článku ďakuje kurátorke TM Brno Sylvii Zouharovej-Dykovej. Tento systém dal z pochopiteľných dôvodov aj meno celému vozidlu, no je potrebné dodať, že dnes nenájdete nikoho, kto by s týmto autom skutočne jazdil...

006_frikcni prevod_DISK.jpgP1190127.JPGP1190129.JPG
Prevodné ústrojenstvo Disku v detailoch

Pohon zaisťoval dvojtaktný štvorvalcový, kvapalinou chladený motor s objemom 598 ccm, ktorý podľa dochovaných materiálov dosahoval výkon 10 až 12 koní a Disku pri priemernej spotrebe 11 l/100 km umožňoval dosiahnutie rýchlosti 55 km/h. Motor bol osadený priamo v plechovom skelete karosérie a smerom vzad vybiehal zotrvačník, ktorého rovná plocha v zadnej časti bola jedným z dvoch kotúčov prevodovej sústavy.

P1190132.JPGP1190126.JPGP1190134.JPG
Disk v popredí aktuálnej expozície v TM Brno

Kolmo k jeho rovine bol usadený druhý kotúč podobného priemeru, ktorý v posuvnom segmente spočíval na predlohovom hriadeli. Trecí prevod posúvaním tohto kola zaisťoval zmenu prevodu prenášaného k zadným kolesám. Kulisa v palubnej doske mala päť zvislých zárezov pre pohyb vpred, zdvihnutie páky znamenalo odtiahnutie kolesa a jej zasunutie do správneho zárezu potom zaradenie požadovaného prevodu. Ako je vidieť aj zo snímok, voz mal aj spiatočku a neutrál.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY