vytisknout velikost písma Brnenský Disk oslavuje 90 rokov, odštartoval významnú tradíciu

Revolučný model Disk skončil neúspechom, ale stál na počiatku úspešnej histórie vozidiel z brnenskej Zbrojovky so štylizovaným písmenom "Z" na chladiči...
Brnenský Disk oslavuje 90 rokov, odštartoval významnú tradíciu
Zoznam kapitol
  1. Po vojne…, Revolučná konštrukcia, Prevratné prevodové ústrojenstvo
  2. Základ perspektívnej budúcnosti, Vystavené vozidlá

Po vojne…

Po skončení prvej svetovej vojny sa mnoho európskych zbrojoviek, ktoré v priebehu vojnových rokov rozbujneli do podoby ohromných podnikov s tisíckami zamestnancov, dostalo do podobnej situácie. Mali kvalifikovaný personál a špičkovo vybavené prevádzky, ale v nástupe mieru už prakticky nemali čo vyrábať. Veľmi častým riešením pre rad z nich sa stala orientácia na iné spektrá priemyselnej výroby, a to vrátane produkcie dopravných prostriedkov.

IMG_3264.JPGIMG_3266.JPGIMG_3271.JPG
Brnenský Disk oslávi tento rok svoje 90. narodeniny, takto sa predvádzal na Classic Show 2014

Dopyt po civilných motocykloch a automobiloch bol po roku 1918 podobne intenzívny, ako tomu bolo na sklonku všetkých vojnových konfliktov pred tým aj potom. Brnenská zbrojovka, oficiálny Československý závod na výrobu zbraní v Brne, tento trend vycítila tiež, a tak plánovala výrobu automobilov. V Brne angažovali inžiniera Břetislava Novotného, ktorý mal za sebou už niekoľko zaujímavých konštrukcií. 

Je potrebné uvedomiť si, že v prvých dekádach dvadsiateho storočia neboli základné konštrukčné princípy pri vývoji a výrobe automobilov zďaleka tak štandardizované ako sú dnes. Až o niekoľko rokov skôr zvíťazil spaľovací motor nad konkurenciou v podobe elektrických a parných strojov! Vývoj stále bežal a každý sa pokúšal presadiť niečo nové. Nutné dodať, že Zbrojovka a vzápätí aj Břetislav Novotný intenzívne spolupracovali s Vysokým učením technickým v Brne.

Revolučná konštrukcia

Na VUT pritom vtedy pracovala skupinka vývojárov, ktorá sa zaoberala vývojom a konštrukciou dvojtaktných motorov. Motor tohto typu si nechal už v roku 1881 patentovať škótsky konštruktér Sir Dugald Clerk, avšak dvojtaktné agregáty sa zatiaľ objavovali predovšetkým v stabilných strojoch pre transmisie či motocykloch. Ich prednosti vrátane obmedzeného počtu pohyblivých dielov boli značné; emisie CO2 vtedy nikto neriešil, a tak ich aplikácia pod kapoty automobilov bola len otázkou času. Prelom dvadsiatych a tridsiatych rokov pritom pre dvojtakty znamenal v automobiloch rozmach, spomeňme napríklad české Aera alebo nemecké vozidlá DKW, z ktorých boli vo Východnom bloku nútení vychádzať ešte v hĺbke šesťdesiatych rokov...

IMG_3268.JPGIMG_3269.JPGIMG_3270.JPG
Disk mal v kulise prednastavených päť dopredných prevodov

Avšak bol to ešte len Novotný v spolupráci s VUT, ktorému sa to podarilo. Model Disk, ktorý bol do sériovej výroby schválený v roku 1924, teda presne pred 90 rokmi, sa stal vôbec prvým automobilom osadeným dvojtaktným motorom. Podľa dobových informácií vzniklo v niekoľkých sériách 50 až 75 vozidiel tohto typu (dochoval sa jediný!), Takže hoci sa za prvý sériový automobil s dvojtaktným motorom na svete považuje až Zbrojovka Z 4/18 z roku 1928, za ten úplne prvý možno označiť práve Disk. 

Tým ale progresivita brnenského Disku rozhodne nekončila. V čase samostatných rámov a drevených skeletov karosérie prišiel Disk ako zjavenie. Na prvý pohľad síce príliš nevybočoval zo štandardov doby, no išlo o celokovovú karosériu, ktorá sa zaobišla bez dreva aj samostatného podvozku! Keď si jediné dochované vozidlo tohto typu prehliadnete osobne, príde vám možno zavesenie kolies aj motora priamo v jednoduchom plechovom skelete ako celkom odvážne, ale prekvapivo to fungovalo, problémy boli úplne inde...

Prevratné prevodové ústrojenstvo

Vysloveným špecifikom modelu Disk sa totiž stalo jeho prevodové ústrojenstvo, ktoré si môžete podrobne pozrieť ako z pripojených snímok dochovaného vozidla, tak aj z dobového nákresu, za ktorého poskytnutie autor článku ďakuje kurátorke TM Brno Sylvii Zouharovej-Dykovej. Tento systém dal z pochopiteľných dôvodov aj meno celému vozidlu, no je potrebné dodať, že dnes nenájdete nikoho, kto by s týmto autom skutočne jazdil...

006_frikcni prevod_DISK.jpgP1190127.JPGP1190129.JPG
Prevodné ústrojenstvo Disku v detailoch

Pohon zaisťoval dvojtaktný štvorvalcový, kvapalinou chladený motor s objemom 598 ccm, ktorý podľa dochovaných materiálov dosahoval výkon 10 až 12 koní a Disku pri priemernej spotrebe 11 l/100 km umožňoval dosiahnutie rýchlosti 55 km/h. Motor bol osadený priamo v plechovom skelete karosérie a smerom vzad vybiehal zotrvačník, ktorého rovná plocha v zadnej časti bola jedným z dvoch kotúčov prevodovej sústavy.

P1190132.JPGP1190126.JPGP1190134.JPG
Disk v popredí aktuálnej expozície v TM Brno

Kolmo k jeho rovine bol usadený druhý kotúč podobného priemeru, ktorý v posuvnom segmente spočíval na predlohovom hriadeli. Trecí prevod posúvaním tohto kola zaisťoval zmenu prevodu prenášaného k zadným kolesám. Kulisa v palubnej doske mala päť zvislých zárezov pre pohyb vpred, zdvihnutie páky znamenalo odtiahnutie kolesa a jej zasunutie do správneho zárezu potom zaradenie požadovaného prevodu. Ako je vidieť aj zo snímok, voz mal aj spiatočku a neutrál.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY