vytisknout velikost písma Britský paradox: Odstránili biele čiary z ciest, klesol tým počet nehôd i rýchlosť

Pilotný projekt beží v Británii na výpadovkách z Londýna. Londýnske hlavné cesty s pomerne hustou premávkou ukázali veľmi zaujímavé a možno aj prekvapivé čísla.
Britský paradox: Odstránili biele čiary z ciest, klesol tým počet nehôd i rýchlosť

Máte niekedy pocit, že sa v tom lese dopravných značiek, zákazov a príkazov strácate? Vo Veľkej Británii zistili, že by možno bolo lepšie sa všetkých dopravných značiek a pozdĺžneho značenia na ceste zbaviť úplne. Experiment totiž ukázal, že len obyčajné odstránenie prostredných bielych čiar z ciest zníži počet nehôd a aj rýchlosť vozidiel.

Pilotný projekt beží v Británii na výpadovkách z Londýna (ide o cesty A22, A23 a A100) i na ďalších miestach. Londýnske hlavné cesty s pomerne hustou premávkou ale ukázali veľmi zaujímavé a možno aj prekvapivé čísla.
Británia je posadnutá znižovaním rýchlosti a toto opatrenie znížilo priemernú rýchlosť áut o 13%. Odstránením prostredných deliacich čiar vraj vodiči stratili istotu, prinútilo ich to dávať väčší pozor. V danom mieste sa ale znížila aj nehodovosť a prevádzka bola tiež plynulejšie, píše The Guardian.

Veľká Británia chce tento nápad, ktorý vychádza z konceptu "zdieľaného priestoru" vyvinutého v deväťdesiatych rokoch holandským inžinierom Hansom Mondermanem, rozšíriť aj na ďalšie miesta. Mondermanov koncept totiž počíta s tým, že na cestách a uliciach nebude vôbec žiadne značenie, ani úprava rýchlosti alebo prednosti v jazde. Chodci, cyklisti i vodiči sa skrátka musia medzi sebou dohovoriť.

Hans Monderman kedysi vyhlásil, že príliš veľké množstvo príkazov a zákazov v prevádzke obmedzuje schopnosť spoločensky zodpovedného správania a vodiči strácajú osobnú zodpovednosť. Pre príklad nemusíme chodiť príliš ďaleko, stačí sa pozrieť na úseky nemeckých diaľnic s neobmedzenou rýchlosťou. Priemerná rýchlosť osobných áut sa tu pohybuje len ľahko nad 130 km/h.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY