vytisknout velikost písma Britský paradox: Odstránili biele čiary z ciest, klesol tým počet nehôd i rýchlosť

Pilotný projekt beží v Británii na výpadovkách z Londýna. Londýnske hlavné cesty s pomerne hustou premávkou ukázali veľmi zaujímavé a možno aj prekvapivé čísla.
Britský paradox: Odstránili biele čiary z ciest, klesol tým počet nehôd i rýchlosť

Máte niekedy pocit, že sa v tom lese dopravných značiek, zákazov a príkazov strácate? Vo Veľkej Británii zistili, že by možno bolo lepšie sa všetkých dopravných značiek a pozdĺžneho značenia na ceste zbaviť úplne. Experiment totiž ukázal, že len obyčajné odstránenie prostredných bielych čiar z ciest zníži počet nehôd a aj rýchlosť vozidiel.

Pilotný projekt beží v Británii na výpadovkách z Londýna (ide o cesty A22, A23 a A100) i na ďalších miestach. Londýnske hlavné cesty s pomerne hustou premávkou ale ukázali veľmi zaujímavé a možno aj prekvapivé čísla.
Británia je posadnutá znižovaním rýchlosti a toto opatrenie znížilo priemernú rýchlosť áut o 13%. Odstránením prostredných deliacich čiar vraj vodiči stratili istotu, prinútilo ich to dávať väčší pozor. V danom mieste sa ale znížila aj nehodovosť a prevádzka bola tiež plynulejšie, píše The Guardian.

Veľká Británia chce tento nápad, ktorý vychádza z konceptu "zdieľaného priestoru" vyvinutého v deväťdesiatych rokoch holandským inžinierom Hansom Mondermanem, rozšíriť aj na ďalšie miesta. Mondermanov koncept totiž počíta s tým, že na cestách a uliciach nebude vôbec žiadne značenie, ani úprava rýchlosti alebo prednosti v jazde. Chodci, cyklisti i vodiči sa skrátka musia medzi sebou dohovoriť.

Hans Monderman kedysi vyhlásil, že príliš veľké množstvo príkazov a zákazov v prevádzke obmedzuje schopnosť spoločensky zodpovedného správania a vodiči strácajú osobnú zodpovednosť. Pre príklad nemusíme chodiť príliš ďaleko, stačí sa pozrieť na úseky nemeckých diaľnic s neobmedzenou rýchlosťou. Priemerná rýchlosť osobných áut sa tu pohybuje len ľahko nad 130 km/h.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY