vytisknout velikost písma Britský paradox: Odstránili biele čiary z ciest, klesol tým počet nehôd i rýchlosť

Pilotný projekt beží v Británii na výpadovkách z Londýna. Londýnske hlavné cesty s pomerne hustou premávkou ukázali veľmi zaujímavé a možno aj prekvapivé čísla.
Britský paradox: Odstránili biele čiary z ciest, klesol tým počet nehôd i rýchlosť

Máte niekedy pocit, že sa v tom lese dopravných značiek, zákazov a príkazov strácate? Vo Veľkej Británii zistili, že by možno bolo lepšie sa všetkých dopravných značiek a pozdĺžneho značenia na ceste zbaviť úplne. Experiment totiž ukázal, že len obyčajné odstránenie prostredných bielych čiar z ciest zníži počet nehôd a aj rýchlosť vozidiel.

Pilotný projekt beží v Británii na výpadovkách z Londýna (ide o cesty A22, A23 a A100) i na ďalších miestach. Londýnske hlavné cesty s pomerne hustou premávkou ale ukázali veľmi zaujímavé a možno aj prekvapivé čísla.
Británia je posadnutá znižovaním rýchlosti a toto opatrenie znížilo priemernú rýchlosť áut o 13%. Odstránením prostredných deliacich čiar vraj vodiči stratili istotu, prinútilo ich to dávať väčší pozor. V danom mieste sa ale znížila aj nehodovosť a prevádzka bola tiež plynulejšie, píše The Guardian.

Veľká Británia chce tento nápad, ktorý vychádza z konceptu "zdieľaného priestoru" vyvinutého v deväťdesiatych rokoch holandským inžinierom Hansom Mondermanem, rozšíriť aj na ďalšie miesta. Mondermanov koncept totiž počíta s tým, že na cestách a uliciach nebude vôbec žiadne značenie, ani úprava rýchlosti alebo prednosti v jazde. Chodci, cyklisti i vodiči sa skrátka musia medzi sebou dohovoriť.

Hans Monderman kedysi vyhlásil, že príliš veľké množstvo príkazov a zákazov v prevádzke obmedzuje schopnosť spoločensky zodpovedného správania a vodiči strácajú osobnú zodpovednosť. Pre príklad nemusíme chodiť príliš ďaleko, stačí sa pozrieť na úseky nemeckých diaľnic s neobmedzenou rýchlosťou. Priemerná rýchlosť osobných áut sa tu pohybuje len ľahko nad 130 km/h.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY