vytisknout velikost písma Britský paradox: Odstránili biele čiary z ciest, klesol tým počet nehôd i rýchlosť

Pilotný projekt beží v Británii na výpadovkách z Londýna. Londýnske hlavné cesty s pomerne hustou premávkou ukázali veľmi zaujímavé a možno aj prekvapivé čísla.
Britský paradox: Odstránili biele čiary z ciest, klesol tým počet nehôd i rýchlosť

Máte niekedy pocit, že sa v tom lese dopravných značiek, zákazov a príkazov strácate? Vo Veľkej Británii zistili, že by možno bolo lepšie sa všetkých dopravných značiek a pozdĺžneho značenia na ceste zbaviť úplne. Experiment totiž ukázal, že len obyčajné odstránenie prostredných bielych čiar z ciest zníži počet nehôd a aj rýchlosť vozidiel.

Pilotný projekt beží v Británii na výpadovkách z Londýna (ide o cesty A22, A23 a A100) i na ďalších miestach. Londýnske hlavné cesty s pomerne hustou premávkou ale ukázali veľmi zaujímavé a možno aj prekvapivé čísla.
Británia je posadnutá znižovaním rýchlosti a toto opatrenie znížilo priemernú rýchlosť áut o 13%. Odstránením prostredných deliacich čiar vraj vodiči stratili istotu, prinútilo ich to dávať väčší pozor. V danom mieste sa ale znížila aj nehodovosť a prevádzka bola tiež plynulejšie, píše The Guardian.

Veľká Británia chce tento nápad, ktorý vychádza z konceptu "zdieľaného priestoru" vyvinutého v deväťdesiatych rokoch holandským inžinierom Hansom Mondermanem, rozšíriť aj na ďalšie miesta. Mondermanov koncept totiž počíta s tým, že na cestách a uliciach nebude vôbec žiadne značenie, ani úprava rýchlosti alebo prednosti v jazde. Chodci, cyklisti i vodiči sa skrátka musia medzi sebou dohovoriť.

Hans Monderman kedysi vyhlásil, že príliš veľké množstvo príkazov a zákazov v prevádzke obmedzuje schopnosť spoločensky zodpovedného správania a vodiči strácajú osobnú zodpovednosť. Pre príklad nemusíme chodiť príliš ďaleko, stačí sa pozrieť na úseky nemeckých diaľnic s neobmedzenou rýchlosťou. Priemerná rýchlosť osobných áut sa tu pohybuje len ľahko nad 130 km/h.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY