vytisknout velikost písma Boxster Spyder je mizerný kabriolet, ale fantastický športiak [jazdné dojmy]

Ak sa vás (rovnako ako autora článku) zmocňuje v posledných rokoch často pocit, že kvôli pohodlnosti zákazníkov, emisiám a bezpečnosti auta už nie sú, čo bývali, možno ste len dlho nešli tým správnym autom.
Boxster Spyder je mizerný kabriolet, ale fantastický športiak [jazdné dojmy]
Zoznam kapitol
  1. Otvorený Cayman GT4?; divadlo v Toskánsku
  2. Motor v hlavnej úlohe; fenomenálne jazdné schopnosti
  3. 4x video; technické údaje
  4. Kompletná fotogaléria

Venujme prvý odsek tým, ktorým sa nechce čítať celý dlhý článok: Nový vrcholný model radu Boxster je najlepšie auto, aké som šoféroval za niekoľko posledných rokov. Absolútne strhujúci vodičský nástroj, ktorý unikátnym spôsobom kombinuje čitateľnosť a agilitu malého ostrého hatchbacku s dynamickou aj akustickou dramatickosťou juniorského superšportu. Ak môžete, utekajte si pre neho.

A teraz to trochu rozvedieme. Boxster Spyder ako odľahčený model pre puristov existoval už v minulej generácii. Teraz je to ale prvýkrát, kedy sa do najlacnejšej športovej rady Porsche dostáva súdobý motor z Carrery S.

Plochý šesťvalec s objemom 3,8 l tu však nedosahuje celých 400 koní, údajne kvôli kratšiemu saciemu traktu, vynútenému zástavbou medzi nápravami. Je dokonca ešte o desať koní slabší ako v Caymane GT4, ktorému sa tiež dostalo dobrodenia v podobe motora z väčšej a ikonickejšej sestry.

Cayman GT4 bez strechy to nie je

Áno, ponúka sa úvaha, že Boxster Spyder je práve otvorenou verziou Caymanu GT4. Tak ďaleko ako v jeho prípade ale konštruktéri z Weissachu nezašli, Spyder napríklad nemá prednú nápravu z GT3. Je tiež určený skôr pre výborné cesty než na pretekársky okruh, o čom svedčí aj formát medzinárodnej prezentácie v Toskánsku, ktorej sa AutoMag.sk zúčastnil ako jediné médium zo SR. Tentoraz nebola v programe žiadna zastávka na závodnej dráhe, čo je v prípade športových noviniek Porsche skôr neobvyklé.

Porsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-8.jpgPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-15.jpgPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-63.JPGPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-82.jpgPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-84.jpgPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-112.jpgŽltá alebo červená sa dodávajú bez príplatku, za modrú či striebornú metalízu by ste si už museli priplatiť; strecha je v Boxsteri Spyder vždy čierna

Nie že by to vadilo. Neuveriteľne kľukaté, úzke a miestami zákerné toskánske cestičky, mnohokrát s prekvapivo zlým povrchom, nám aspoň umožnili spoznať, že toto relatívne silné a relatívne luxusné auto úplne exceluje v prostredí, kam by človek inštinktívne vyrazil skôr v Cliu RS. Ale nepredbiehajme.

Keď teda Spyder nie je "Boxster GT4", čím presne sa líši od doterajšieho vrcholu radu, Boxsteru GTS? Najmä stylingom a konštrukciou strechy. Zadné hliníkové veko s dvojicou výstupkov odkazuje na legendárne Porsche 718 Spyder a namiesto komfortnej elektrickej strechy má najostrejší Boxster jednoduchšiu a ľahšiu konštrukciu, ktorá sa obsluhuje ručne.

Porsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-65.JPGPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-66.JPGPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-67.JPGPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-61.JPGPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-68.JPGPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-64.JPGČas otvorenia či zloženia strechy závisí hlavne na vašej šikovnosti, jedná sa totiž o manuálnu prácu; pri našom pokuse sa počítal nie v sekundách, ale v minútach

K odľahčenie prispieva aj skromnejší prídel akustickej izolácie, škrupinové sedačky a zaradenie klimatizácie na zoznam výbavy na želanie (avšak bez príplatku). Vďaka tomu je Spyder ešte o 15 kg ľahší ako základný Boxster. Počítajte ale s tým, že klimatizácia pridá asi dvadsať kilogramov.

Ak sa v ponuke Porsche detailne neorientujete, nasledujúca tabuľka vám pomôže urobiť si o vzájomnom postavení jednotlivých členov radu Boxster presnejšiu predstavu. Vo všetkých prípadoch platia uvedené údaje pre verziu s manuálnou prevodovkou, pretože Spyder sa s dvojspojkou PDK vôbec neponúka. Je to predsa puristický stroj pre fajnšmekrov.

Porsche Boxster Spyder vs. Súrodenci
  Boxster Boxster S Boxster GTS Boxster Spyder
Zdvihový objem (cm3) 2706 3436 3436 3800
Výkon (kW/k) 195/265 232/315 243/330 276/375
Krútiaci moment (Nm) 280 360 370 420
0-100 km/h (s) 5,8 5,1 5 4,5
0-160 km/h (s) 13,1 11 10,8 9,5
80-120 km/h 5° (s) 8,2 6,7 6,7 5,5
Max. rýchlosť (km/h) 264 279 281 290
Prevádzková hmotnosť (kg) 1405 1415 1420 1390
Cena (EUR) 53 944 65 825 74 976 83 942

Boxster urobil od prvej generácie ohromný posun, pokiaľ ide o atraktivitu exteriéru. Originálny model s interným označením 986 síce jazdil úžasne, ale už vo svojej dobe vyzeral trochu ako hračka a roky k nemu neboli práve zhovievavé. Na 987 sa už pozeralo o poznanie lepšie a súčasná generácia 981 konečne vyzerá, ako by športové Porsche vyzerať malo: atleticky a dravo.

Porsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-53.JPGPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-54.JPGPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-55.JPGSpyder sa vyznačuje špeciálnym tvarovaním zadného veka a aj spojlerom na odtrhovej hrane, ktorého profil pripomína zmenšenú verziu krídla z ikonickej Carrery 2.7 RS

Spyder posúva celkový dojem o ďalší kus ďalej. Nejde len o ten hliníkový kryt za sedadlami, ale hlavne o postoj: tento model štandardne jazdí na športovom podvozku zníženom o 20 mm a jeho pneumatiky Pirelli P Zero sú obuté na dvadsaťpalcových ráfikoch. V tmavo striebornom odtieni nám dáva novinka spomenúť na Carreru GT, zatiaľ čo vo výraznej červenej alebo žltej kričí do sveta, že chce byť malým superšportom.

Že to funguje, potvrdzuje aj partička chalanov školského veku, ktorí sa odkiaľsi vynoria na parkovisku malej dedinky hlboko v toskánskych kopcoch a mimikou i citoslovcami naznačujú, že by si radi vypočuli, či toto sľubne vyzerajúce auto aj sľubne znie. Nuž, prečo nie.

Porsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-129.jpgPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-138.jpgPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-131.jpgPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-132.jpgPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-130.jpgPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-141.jpgŠkrupinové sedačky majú pevný uhol operadla, za príplatok dostanete ešte ľahšie prevedenie s karbónovou konštrukciou; namiesto kľučiek sú vo dverách textilné pútka

Anatomické sedadlá (za príplatok z karbónu) vyzerajú nekompromisne a majú veľmi hlboké bočnice, ktoré trochu komplikujú snahu o elegantné usadnutie za volant. Ten má priemer 26 cm a je potiahnutý Alcantarou, rovnako ako v Caymane GT4. Inak interiér zodpovedá ostatným Boxsterom.

Zisťujem, že keby to šlo, zvolil by som si ešte kolmejší uhol operadla. Uznávam však, že v tomto som trochu extrém. A so závodnickým vzhľadom sedačiek nejde úplne dokopy ich šírka. Hoci v bedrách nie som z najsubtilnejších, po oboch stranách mám až veľa voľného priestoru. Porsche očividne počíta aj s puristami korpulentnejších postáv. 

Porsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-136.jpgPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-134.jpgPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-135.jpgPravý "budík" je v skutočnosti farebný digitálny displej; stopky; medzi tlačidlami na stredovej konzole je aj jedno veľmi dôležité, na ovládanie klapky v športovom výfuku

Pedál plynu si zaslúži hneď dvojnásobnú pochvalu ešte predtým, než vôbec dôjde na spustenie motora: jednak za uloženie na podlahe a tiež za to, že je v jednej rovine s odkladacou opierkou pre ľavú nohu.

Ale dosť prehliadania, chlapci začínajú byť netrpezliví a ich... brum, brrrum! sa ozýva stále razantnejšie.

Un momento, ragazzi

Po otočení kľúčikom na typickom mieste vľavo vedľa volantu sa ozve trošku neľubozvučné vrčanie, ktoré získala 911 pri prechode na priame vstrekovanie už v minulej generácii. Ale moment, to napravíme. Tlačidlo so symbolom výfuku otvorí špeciálny uzáver, pre istotu mačkám aj Sport Plus, ktoré by malo zostriť reakciu motora, a kopnem do toho natiahnutého lichobežníka pod pravým členkom.

Porsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-96.jpgPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-97.jpgPorsche Boxster Spyder první dojmy AutoRevue.cz-85.jpgBatožinové priestory sú až nečakane veľkorysé (150+130 l), ale priamo v kabíne odkladacie priestory dosť chýbajú a výklopné držiaky na nápoje fľašu v zákrutách neudržia

Plochý šesťvalec za našimi hlavami reaguje na podnietenie zúrivým zaštekaním, ostrým ako žiletka, a ako sa ten zvuk stihne odraziť od neďalekého múriku, vystrieda ho monumentálne guľometná paľba benzínu horiaceho vo výfuku. Séria explózií sa rozleje cez parkovisko, narazí do steny a prehne sa opäť cez naše hlavy ďaleko do zalesneného údolia. Toto že je motor z Carrery S? Kombinácia otvorenej karosérie, športového výfuku a inžinierskych kúziel mu dáva úplne nový stupeň naliehavosti, nie je iný ako teatrálna akustika červených áut, ktorá sa vyrábajú neďaleko, na druhej strane kopcov provincie Modena.

Nadšený jasot a spokojný smiech prezrádza, že nášmu mladému publiku sa predstavenie páčilo. Bolo mi potešením, chlapci, ale to nie je nič proti tomu, ako strhujúce divadlo je Boxster Spyder schopný zohrať svojmu vodičovi.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

dnes | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY