vytisknout velikost písma BMW X5 M váži 2,3 tony, ale stovku dá za 4,2 s [nameraná dynamika]

Má drvivých 575 koní, automat, pohon všetkých kolies, ale aj riadnu nadváhu. BMW X5 M novej generácie váži 2,3 tony. Ako to v praxi vyzerá, keď sa takto výkonný kolos dá do pohybu plnou parou vpred? A čo sa stane, keď sa ho potom budete snažiť zastaviť?
BMW X5 M váži 2,3 tony, ale stovku dá za 4,2 s [nameraná dynamika]
Zoznam kapitol
  1. Launch Control kedykoľvek, Čo sa stane, keď..., Video
  2. Na 100 km/h rýchlejšie ako AMG GT, Brzdy majú veľa práce, Video
Zhrňme si základné fakty. BMW X5 M váži minimálne 2265 kg, respektíve 2340 kg, pokiaľ podľa európskej normy pripočítame priemerne ťažkého vodiča a nejakú tú batožinu. Jednoducho povedané, bavíme sa o automobile ťažkom podľa oficiálnych údajov 2,3 tony. Lenže potom tu je druhá stránka veci. O pohon sa stará dvakrát preplňovaný osemvalcový motor s objemom 4,4 litra, ktorý dostal veľmi zaujímavé parametre.
Maximálny výkon činí 423 kW (575 koní) dostupných od 6000 do 6500 ot./min. Krútiaci moment nastupuje svojim maximom 750 Nm od 2200 do 5000 ot./min. Aj keď sa tu teda bavíme o obrovskom a veľmi ťažkom aute, v priamke problémy rozhodne mať nebude. Podľa oficiálnych údajov je zrýchlenie 0-100 km/h minulosťou za 4,2 s a maximálka dosahuje na 280 km/h. Musíte si ale za to priplatiť, inak sa rozbehnete na obligátnych 250 km/h a ďalej vás nepustí obmedzovač.
x5m.jpgx5m-25.jpgNa pohľad celkom nenápadná X5 s veľkými diskami ukrýva pod kapotou 575 koní. Pod plným plynom zrýchľuje skoro až neskutočne

Launch Control kedykoľvek

Nedávno sme merali Mercedes-AMG GT a na letisku sme riešili neochotu auta využiť systém Launch Control. V návode ste nenašli prakticky nič na tému aktiváciu tejto pomôcky a po jednom pokuse si musel dať Mercedes pauzu, než systém opäť povolil využiť ostrý štart znova. Väčšie a ťažšie X5 M s výkonnejším motorom ale také problémy nerieši. Preto sa takmer všetky tieto hodnoty týkajú situácie, kedy bol použitý Launch Control.

Je sympatické, že vám BMW prostredníctvom iDrive veľmi ľahko umožní priamo v multimediálnom systéme vyhľadať postup aktivácie a že vozidlo proti tomu neprotestuje. My sme mu dopriali celkom šesť takýchto štartov a s ničím nebol problém. Aj keď je v návode poznámka o teplote oleja v prevodovke, šesťkrát použitý Launch Control evidentne nie je pre auto dosť veľkou záťažou na to, aby sa začala prevodovka prehrievať.

x5m-53.jpgx5m-54.jpgx5m-55.jpgx5m-56.jpgx5m-57.jpgStačí párkrát kliknúť v menu systému iDrive a už presne viete, ako Launch Control aktivovať. Opakovaným pokusom o čo najlepší čas akcelerácie sa X5 M nebráni

Launch Control sme nepoužili iba pri porovnávaní štartu v rôznom nastavení motora. Ako je pri BMW M v poslednej dobe zvykom, vodič nemá k dispozícii celkové režimy jazdy, ale môže rovno využiť niekoľko tlačidiel, kedy je jedno určené pre motor, ďalšie pre podvozok, tretie pre riadenie a štvrté pre prevodovku.

Akokoľvek to vyzerá zložito, je to v praxi veľmi dobré riešenie, pretože vám umožňuje presnejšie nastavenie auta. Navyše si môžete dve zvolené kombinácie uložiť a vyvolať ich tlačidlami M1 a M2 umiestnenými na volante. Nás pre meranie samozrejme zaujíma najviac nastavenia motora a prevodovky.

Čo sa stane, keď...

Motor môžete nastaviť do režimu Efficiency, Sport a Sport+. Prvý režim nedovolí aktivovať Launch Control, takže v nasledujúcich dvoch grafoch porovnávajúcich jednotlivé režimy nájdete (na rozdiel od ostatných meraní) akceleráciu bez neho. Opäť platí, že kvôli možnosti porovnania boli tieto hodnoty namerané len v jednom smere, takže ich berte ako orientačné.

bmw_x5M_porovnani_0-200.jpgZrýchlenie z nuly na 200 km/h bez použitia systému Launch Control a v rôznych režimoch nastavenia motora. Modrá a červená čiara predstavujú režimy Efficiency a Sport, pričom výsledok je takmer identický (16,25 s vs. 16,17 s), zelené krivky potom predstavujú režim Sport+. Raz bola prevodovka nastavená na najkomfortnejší režim, druhýkrát na ten najšportovejší. Výsledok je zhodný: 15,8 s
bmw_x5m_porovnani_0-100.jpgTu ešte raz rovnaké porovnanie, ale pre zrýchlenie 0-100 km/h. Červená krivka je režim motora Efficiency, modrá Sport a zelená Sport+

Ako vidíte, rozdiel medzi režimami Efficiency a Sport je minimálny, v oboch prípadoch išlo pri akcelerácii 0-100 km/h o hodnotu zhruba 4,6 s. Režim Sport+ potom ubral z výsledku jednu desatinu sekundy. Len pre úplnosť dodáme, že sme toto merali s prevodovkou nastavenou v najmenej športovom režime.

bmw_x5m_0-100_prevod.jpgTu vidíte, čo presne sa stane, keď v režime Sport+ vymeníte najkomfortnejšie nastavenie prevodovky (červená krivka) za najšportovejšie (modrá). Čas zrýchlenia 0-100 km/h je identický (4,5 s), ale najostrejší režim prevodovky je v prvých chvíľach pomalší

Čo sa stane, keď vymeníte najšetrnejší režim prevodovky za najšportovejší (môžete ale zvoliť ešte prostredný kompromisná režim)? Prevodovka radí razantnejšie a viac kope, lenže v grafe to je tá modrá krivka. Inak povedané, X5 M bolo v takom nastavení najprv pomalšie, ale potom postupne pôvodnú stratu zmazalo a nakoniec obidva pokusy skončili na úplne identickom čase 4,5 s.

BMW X5 M samozrejme vie urobiť pri jazde pekný humbuk, čo ukazuje priložené video.

x5m-22.jpgx5m-3.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY