vytisknout velikost písma BMW X5 M váži 2,3 tony, ale stovku dá za 4,2 s [nameraná dynamika]

Má drvivých 575 koní, automat, pohon všetkých kolies, ale aj riadnu nadváhu. BMW X5 M novej generácie váži 2,3 tony. Ako to v praxi vyzerá, keď sa takto výkonný kolos dá do pohybu plnou parou vpred? A čo sa stane, keď sa ho potom budete snažiť zastaviť?
BMW X5 M váži 2,3 tony, ale stovku dá za 4,2 s [nameraná dynamika]
Zoznam kapitol
  1. Launch Control kedykoľvek, Čo sa stane, keď..., Video
  2. Na 100 km/h rýchlejšie ako AMG GT, Brzdy majú veľa práce, Video
Zhrňme si základné fakty. BMW X5 M váži minimálne 2265 kg, respektíve 2340 kg, pokiaľ podľa európskej normy pripočítame priemerne ťažkého vodiča a nejakú tú batožinu. Jednoducho povedané, bavíme sa o automobile ťažkom podľa oficiálnych údajov 2,3 tony. Lenže potom tu je druhá stránka veci. O pohon sa stará dvakrát preplňovaný osemvalcový motor s objemom 4,4 litra, ktorý dostal veľmi zaujímavé parametre.
Maximálny výkon činí 423 kW (575 koní) dostupných od 6000 do 6500 ot./min. Krútiaci moment nastupuje svojim maximom 750 Nm od 2200 do 5000 ot./min. Aj keď sa tu teda bavíme o obrovskom a veľmi ťažkom aute, v priamke problémy rozhodne mať nebude. Podľa oficiálnych údajov je zrýchlenie 0-100 km/h minulosťou za 4,2 s a maximálka dosahuje na 280 km/h. Musíte si ale za to priplatiť, inak sa rozbehnete na obligátnych 250 km/h a ďalej vás nepustí obmedzovač.
x5m.jpgx5m-25.jpgNa pohľad celkom nenápadná X5 s veľkými diskami ukrýva pod kapotou 575 koní. Pod plným plynom zrýchľuje skoro až neskutočne

Launch Control kedykoľvek

Nedávno sme merali Mercedes-AMG GT a na letisku sme riešili neochotu auta využiť systém Launch Control. V návode ste nenašli prakticky nič na tému aktiváciu tejto pomôcky a po jednom pokuse si musel dať Mercedes pauzu, než systém opäť povolil využiť ostrý štart znova. Väčšie a ťažšie X5 M s výkonnejším motorom ale také problémy nerieši. Preto sa takmer všetky tieto hodnoty týkajú situácie, kedy bol použitý Launch Control.

Je sympatické, že vám BMW prostredníctvom iDrive veľmi ľahko umožní priamo v multimediálnom systéme vyhľadať postup aktivácie a že vozidlo proti tomu neprotestuje. My sme mu dopriali celkom šesť takýchto štartov a s ničím nebol problém. Aj keď je v návode poznámka o teplote oleja v prevodovke, šesťkrát použitý Launch Control evidentne nie je pre auto dosť veľkou záťažou na to, aby sa začala prevodovka prehrievať.

x5m-53.jpgx5m-54.jpgx5m-55.jpgx5m-56.jpgx5m-57.jpgStačí párkrát kliknúť v menu systému iDrive a už presne viete, ako Launch Control aktivovať. Opakovaným pokusom o čo najlepší čas akcelerácie sa X5 M nebráni

Launch Control sme nepoužili iba pri porovnávaní štartu v rôznom nastavení motora. Ako je pri BMW M v poslednej dobe zvykom, vodič nemá k dispozícii celkové režimy jazdy, ale môže rovno využiť niekoľko tlačidiel, kedy je jedno určené pre motor, ďalšie pre podvozok, tretie pre riadenie a štvrté pre prevodovku.

Akokoľvek to vyzerá zložito, je to v praxi veľmi dobré riešenie, pretože vám umožňuje presnejšie nastavenie auta. Navyše si môžete dve zvolené kombinácie uložiť a vyvolať ich tlačidlami M1 a M2 umiestnenými na volante. Nás pre meranie samozrejme zaujíma najviac nastavenia motora a prevodovky.

Čo sa stane, keď...

Motor môžete nastaviť do režimu Efficiency, Sport a Sport+. Prvý režim nedovolí aktivovať Launch Control, takže v nasledujúcich dvoch grafoch porovnávajúcich jednotlivé režimy nájdete (na rozdiel od ostatných meraní) akceleráciu bez neho. Opäť platí, že kvôli možnosti porovnania boli tieto hodnoty namerané len v jednom smere, takže ich berte ako orientačné.

bmw_x5M_porovnani_0-200.jpgZrýchlenie z nuly na 200 km/h bez použitia systému Launch Control a v rôznych režimoch nastavenia motora. Modrá a červená čiara predstavujú režimy Efficiency a Sport, pričom výsledok je takmer identický (16,25 s vs. 16,17 s), zelené krivky potom predstavujú režim Sport+. Raz bola prevodovka nastavená na najkomfortnejší režim, druhýkrát na ten najšportovejší. Výsledok je zhodný: 15,8 s
bmw_x5m_porovnani_0-100.jpgTu ešte raz rovnaké porovnanie, ale pre zrýchlenie 0-100 km/h. Červená krivka je režim motora Efficiency, modrá Sport a zelená Sport+

Ako vidíte, rozdiel medzi režimami Efficiency a Sport je minimálny, v oboch prípadoch išlo pri akcelerácii 0-100 km/h o hodnotu zhruba 4,6 s. Režim Sport+ potom ubral z výsledku jednu desatinu sekundy. Len pre úplnosť dodáme, že sme toto merali s prevodovkou nastavenou v najmenej športovom režime.

bmw_x5m_0-100_prevod.jpgTu vidíte, čo presne sa stane, keď v režime Sport+ vymeníte najkomfortnejšie nastavenie prevodovky (červená krivka) za najšportovejšie (modrá). Čas zrýchlenia 0-100 km/h je identický (4,5 s), ale najostrejší režim prevodovky je v prvých chvíľach pomalší

Čo sa stane, keď vymeníte najšetrnejší režim prevodovky za najšportovejší (môžete ale zvoliť ešte prostredný kompromisná režim)? Prevodovka radí razantnejšie a viac kope, lenže v grafe to je tá modrá krivka. Inak povedané, X5 M bolo v takom nastavení najprv pomalšie, ale potom postupne pôvodnú stratu zmazalo a nakoniec obidva pokusy skončili na úplne identickom čase 4,5 s.

BMW X5 M samozrejme vie urobiť pri jazde pekný humbuk, čo ukazuje priložené video.

x5m-22.jpgx5m-3.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

dnes | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY