vytisknout velikost písma BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

Aj úplný laik sa dovtipí už od pohľadu, že tieto "kupé-SUV" sú de facto len karosárskymi variantmi mainstreamových modelov s kolmou zadnou časťou: BMW X3 a Mercedes GLC (predtým GLK). Vďaka odlišným proporciám a oblej siluete strechy ale naozaj pôsobia atletickejším a svalnatejším dojmom. Vlastne sa nie je príliš čo čudovať, že niektorí ľudia naozaj považujú tieto modely za športové autá na zvýšenom podvozku. Zvlášť keď obom výrobcom nie je hlúpe oháňať sa velkoústými sloganmi, ktoré majú k realite veľmi ďaleko. BMW označuje X4 za "unikátne vyjadrenie rýdzej radosti z jazdy", zatiaľ čo Mercedes GLC Coupé je vraj rovno "športové vozidlo medzi stredne veľkými SUV".

BMW X4 je o 1,4 cm dlhšie a o 3,6 cm nižšie ako X3, zatiaľ čo Mercedes GLC Coupé sa svojmu konvenčne tvarovanému súrodencovi natiahol o osem a znížil o štyri centimetre. Pohľad do tabuľky technických údajov odhalí, že oba modely majú k sebe veľmi blízko, vo všetkých smeroch sa neodlišujú o jednotky centimetrov. Mercedes napriek tomu vyzerá trochu svalnatejšie vďaka dlhšiemu rázvoru, menšej výške a línii strechy, ktorá za B-stĺpikom neklesá tak rýchlo ako pri BMW.

BMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0280.jpgBMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0296.jpg

V čom sa dnešní rivali líšia, to je ponuka motorov. Kým X4 kúpite so štyrmi benzínovými a tromi naftovými motormi, pričom z každého druhu paliva sú v ponuke aj dva trojlitrové šesťvalce, v Stuttgarte veria, že záujemcovia o takéto auto sa uspokoja so štvorvalcom. Zážihový má v ponuke jeden, vznetové dva. (Verzia 350d V6 sa plánuje, v predaji však bude až neskôr.) My sme sa rozhodli porovnať najsilnejšie ponúkané varianty vznetových štvorvalcov.

V BMW nám to uľahčili, pretože takýto motor montujú do X4 jediný. Pod obchodným označením X4 xDrive20d, ponúkaným za 47 599 eur, sa skrýva celohliníkový diesel 2,0 l, kombinovaný s pohonom všetkých kolies. Sériovo sa dodáva so šesťstupňovým manuálom, naše auto však malo osemstupňový automat Steptronic za zhruba 2-tisíc eur (Na neho sa tiež vzťahujú všetky technické údaje, ktoré v tomto teste uvádzame.)

Mercedes-Benz GLC Coupé má výhodu väčšieho zdvihového objemu, pretože v Stuttgarte sa nedržia zavedenej kategórie "do dvoch litrov". Hoci ale objem motora je len asi o sedem percent väčší, krútiaci moment je oproti BMW vyšší o celú štvrtinu. A tomu zodpovedajú aj rozdiely v udávanej dynamike. Kompletné dáta nájdete na konci článku, ale tu aspoň tie najdôležitejšie údaje:

 

BMW X4 xDrive20d Mercedes-Benz GLC 250d 4Matic
Motor: turbodúchadlom preplňovaný radový štvorvalec turbodúchadlom preplňovaný radový štvorvalec
Zdvihový objem valcov (cm3): 1999 2143
Najvyšší výkon (kW/k/min-1) 140/190/6500 150/204/3800
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 400/1750-2500 500/1600-1800
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 8,0 7,6
Najvyššia rýchlosť (km/h): 212 222
Prevádzková hmotnosť (kg): 1815 1845

Aj Mercedes sa dodáva s pohonom všetkých kolies, navyše má aj deväťstupňový automat 9G-Tronic. Stojí 49 999 eur, teda prakticky rovnako ako X4 s automatom. Obe autá ale pochopiteľne dorazili k testu s rozsiahlou príplatkovou výbavou, ktorá navýšila cenu o tisíce eur.

Najprv BMW. To malo výbavovú líniu X Line, niekoľko paketov komfortnej výbavy (Business Class, Convenience Plus, ConnectedDrive Plus) a rad jednotlivých prvkov od kolies cez športové sedadlá až po hliníkové dekorácie. Dohromady za 18 400 eur, takže auto by vyšlo na 66 299 eur. Aby to ale nebolo jednoduché, zvýhodnenie menom "Paket Joy" z toho zrazí 8-tisíc eur nadol. Konečná predajná cena testovaného BMW teda vychádza na 58 238 eur.

BMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0292.jpg

Čo na to Mercedes? Nenechá sa zahanbiť. Príplatky v súhrnnej cene 13 300 eur obsahovali laminované sklá, vyhrievanie predných sedadiel, stylingové pakety AMG, asistenčné systémy, LED osvetlenie, navigáciu Comand Online, ale aj systém Dynamic Body Control. Celková cena sa tak vyšplhala na 63 450 eur. Tentoraz tu ale nie je žiaden paket, ktorý by nejaké tie tisícky z ceny ubral...

 

Nechcete radšej kombi?

Vieme, že prakticky nemá zmysel vám to vyhovárať. Crossovery skrátka ťahajú. Ale neodpustíme si to. U oboch značiek kúpite za prakticky rovnaké peniaze kombi vyššej strednej triedy s ekvivalentným motorom. Prečo by ste to mali robiť? Pretože dostanete priestrannejšiu karosériu a všetky výhody plynúce z nižšej stavby, ako je lepšia dynamika, menšia spotreba a vyrovnanejšie jazdné vlastnosti. Celkom nový Mercedes E 220d (143 kW) začína na 49 999 eur, ale nevyrába sa ako štvorkolka. BMW 520d xDrive Touring (140 kW) stojí takisto zhruba 50-tisíc eur.

 

Štandardná výbava je v oboch prípadoch dostatočná, ale nič viac. V X4 dostanete v cene bixenóny, tempomat, zadné parkovacie senzory, dvojzónovú klimatizáciu, rádio s Bluetooth a ovládač iDrive... a tiež bezplatný servis na päť rokov. Mercedes ponúkne ešte rok servisu navyše, zadnú kameru alebo čalúnenie sedadiel syntetickou kožou.

Úvodné zoznámenie s oboma súpermi teda máme za sebou a je čas vyraziť na cesty. Ale nielen to. K výslednému poradiu nemôžeme dospieť bez vlastného merania pozdĺžnej dynamiky, podrobného premerania priestoru pre cestujúcich aj batožiny a následného oznámkovania v piatich kategóriách, ktoré používame v single testoch. A dopadlo to takto.

2. miesto: BMW X4 xDrive20d

BMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0450.jpg

Plusy

Komfort sedenia na zadných sedadlách
Prístupnejší batožinový priestor
Nie je to kópia

Mínusy

Dynamika na úrovni obyčajnej Octavie
Tlmičom sa nie vždy darí krotiť hmotnosť kolies
V rámci triedy ťažko priemerné riadenie

Niekto musel skončiť druhý. Ale povedzme si rovno, že toto nebol jeden z tých testov, kedy sa víťaz a porazený rysujú od samého začiatku. Obe autá majú jedno k druhému v mnohých ohľadoch mimoriadne blízko. Tak blízko, že po "ohviezdičkovaní" nám vyšla dokonalá remíza. Čo však nemôžeme pripustiť. Porovnávací test má mať víťaza a porazeného.

Prečo sme nakoniec rozhodli, ako sme rozhodli? Predovšetkým preto, že BMW je pomalšie. A výrazne. Hoci podľa tabuľkových údajov by malo zrýchliť z nuly na 100 km/h za rovných osem sekúnd, my sme namerali slabých 9,30 s. Mercedes dokázal byť o jeden a štvrť sekundy rýchlejší. Na 150 km/h sa GLC Coupé zvládne rozbehnúť do dvadsať sekúnd, zatiaľ čo X4 potrebuje 21,66 s. Citeľný rozdiel v reálnej dynamike ale asi najlepšie vystihuje disciplína 80-120 km/h. BMW X4 bolo s časom 7,58 sekundy o jeden a pol sekundy čiže takmer o štvrtinu pomalšie ako Mercedes.

BMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0473.jpg

To už v praxi spoznáte. Pri typických diaľničných rýchlostiach nemá rozložitá X4 ani takú rezervu zrýchlenia ako bežný sedan strednej triedy s ekvivalentným motorom. Cítiť je to hlavne v tiahlych stúpaniach.

Oproti tomu brzdný výkon oboch súperov bol zriedkavo vyrovnaný, zo 150 km/h zastavia obaja na identických 95,1 m. Kompletné výsledky nášho merania dynamiky nájdete v tabuľke:

Namerané hodnoty BMW X4 xDrive20d Mercedes-Benz GLC 250d 4Matic
ZRÝCHLENIE Z MIESTA
0-50 km/h (s) 2,85 2,64
0-100 km/h (s) 9,3 8,04
0-130 km/h (s) 16,42 13,7
0-150 km/h (s) 21,66 19,29
ZRÝCHLENIE PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,47 1,35
50-70 km/h (s) 2,06 1,79
80-120 km/h (s) 7,58 6,12
130-150 km/h (s) 7,82 5,59
BRZDY
50-0 km/h (s) 1,52 1,54
50-0 km/h (m) 10,61 10,36
100-0 km/h (s) 3,03 3,04
100-0 km/h (m) 42,19 41,74
130-0 km/h (s) 3,94 3,95
130-0 km/h (m) 71,00 70,88
150-0 km/h (s) 4,56 4,57
150-0 km/h (m) 95,14 95,09
ODCHÝLKA RÝCHLOMERU
50 km/h 48 47
90 km/h 87 88
130 km/h 126 127

Druhým faktorom, ktorý odsunul X4 na druhé miesto tohto - znovu pripomeňme, že veľmi tesného - súboja, bol o niečo menej presvedčivý dojem z jazdy. Aby bolo jasno. Obe autá jazdia veľmi podobne. Rozdiely sú pre mnoho ľudí nepostrehnuteľné a trúfame si povedať, že pre väčšinu potenciálnych zákazníkov úplne bezvýznamné. Avšak my sme tu na to, aby sme sa aj takými nuansami zaoberali. A nemohli sme si nevšimnúť, že z týchto dvoch áut má X4 o niečo výraznejšiu hysteréziu (pocit "lepivosti") v riadení, že pri nájazde do zákruty neoznamuje informácie o zmenách silových pomerov na predných kolesách tak zrozumiteľne a že na ostrých nerovnostiach necháva "kopať "kolesá do karosérie výraznejšie ako Mercedes. Pritom neponúka hravejšie správanie v zákrutách. Nemyslite si, že len kvôli modrobielej vrtuli na kapote ponúka športovo založenému vodičovi viac ako konkurent. Stereotypná predstava, že BMW je automaticky zábavné pri rýchlej jazde a Mercedes naopak vhodný pre pokojnejších, na komfort orientovaných vodičov, v posledných rokoch už neplatí. Aspoň nie vždy a vo všetkých segmentoch.

Je BMW v niečom výrazne lepšie? Trochu nečakane v praktických ohľadoch. Cestujúcim vzadu ponúka komfortnejšie posedenie na dlhších sedákoch, zatiaľ čo tie v GLC sú nedosahujúce podobne ako vo Fabii. Výrazne vedie aj priestorom pre hlavu vzadu, v Mercedese to nie je už pre mužov priemerného vzrastu na žiadne veľké vyskakovanie. Predovšetkým má ale X4 väčší a lepší využiteľný batožinový priestor. Šírky i dĺžky ložnej plochy sú síce veľkorysejšie v Mercedese, lenže jeho batožinový priestor je veľmi plytký. Teoretický minimálna kváder preto vychádza výrazne v prospech BMW (473 vs. 431 dm3). X4 boduje aj širším a vyšším nakladacím otvorom aj nižšie položenou nakladacou hranou. Praktickú využiteľnosť zvyšujú aj pozdĺžne koľajnice s posuvnými okami na podlahe batožinového priestoru.

BMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0345-696x462.jpg

Ak skrátka chcete vo svojom kupé-SUV občas voziť aj niečo a niekoho iného než seba, model mníchovskej značky vám poslúži lepšie. A dokáže byť úspornejší. Na skúšobnom okruhu kombinujúcom kopcovité okresky a diaľnici sme sa neplánovane dostali do dlhej kolóny, v ktorej sme sa posúvali desiatky minút. Čísla sú preto vysoké, ale vzájomne porovnateľné. BMW vykázalo celkový priemer 10,7 l/100 km, Mercedes 11,3 l/100 km. Čo je mimochodom názorná pripomienka skutočnosti, že ani s malými a v princípe úspornými motormi nebudú takto rozmerné a ťažké autá nijako zázračne hospodárné.

BMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0323.jpgBMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0337.jpg

BMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0344.jpgBMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0365.jpg

Aj infotainment iDrive sa nám pozdával o niečo viac než konkurenčný Comand. Čo do funkcií nemusí jeden druhému závidieť, ale prostredie má iDrive podľa nášho názoru atraktívnejšie. Zorientovať sa v ňom napriek tomu nemusí byť úplne jednoduché. Udržať s rastúcim počtom funkcií prehľadnosť je výzva, s ktorou zápasia výrobcovia nielen áut, ale napríklad aj spotrebnej elektroniky.

1. miesto: Mercedes GLC Coupé 250d 4Matic

BMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0437.jpg

Plusy

Výrazná prevaha pri akcelerácii
Vyváženejšie správanie na ceste pri cestovnej aj dynamickej jazde
Originálny interiér

Mínusy

Stiesnený vnútorný priestor, najmä vzadu
Deväť stupňov mu nepomôže k menšej reálnej spotrebe
Zaslepené atrapy výfukov

Už viete, že Mercedes je rýchlejší. Svoju silu ale prezentuje plynulejším, menej nápadným spôsobom. Zatiaľ čo BMW pustí pri držaní brzdy ľavou nohou motor "až" do 2800 min-1, GLC sa rozbieha z dobráckých 2200 otáčok. A tiež veľmi skoro radí nahor, pretože dosahuje svojich maxím výkonu i krútiaceho momentu v nižších otáčkach.

Keď v X4 zvolíte jazdný režim Sport, prevodovka mení rýchlosti s naprogramovaným šklbnutím ako v niektorých športových autách. "Deväkvalt" Mercedesu sa naproti tomu snaží byť za všetkých okolností čo najhladší a najmenej nápadný. Darí sa mu to. Iste, keď sa sústredíte na každú chybu alebo sa ho dokonca pokúsite nachytať na slivkách náhlymi zmenami jazdného štýlu, podarí sa vám to. Plynulosť a predvídateľnosť radenia sú ale výrazne lepšie ako pri modeloch Fiat Chrysler alebo Land Rover, ktoré prišli s 9-stupňovými samočinnými prevodovkami skôr.

BMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0427.jpgBMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0473.jpg

Mercedes GLC si môžete objednať aj s pneumatickým pružením Air Body Control, čo nie je pri SUV tejto veľkosti príliš obvyklé. Ani pri tých prémiových. Naše auto ale malo inú príplatkovú špecifikáciu podvozku. Pod označením Dynamic Body Control sa skrýva pasívne odpruženie znížené o 15 mm v kombinácii s adaptívnymi tlmičmi pruženia. Mercedes prezentuje túto kombináciu ako športovú voľbu, ale úprimne povedané - podľa nášho názoru ide o ideálne nastavenie pre svižnejšiu jazdu po zlých cestách (kde je, napriek všeobecne rozšírenému presvedčeniu, príliš poddajné pruženie skôr na škodu).

Takto našpecifikovaná trieda GLC zatáča s príjemnou ochotou a presnosťou, pritom ale rozhodne neobťažuje posádku doskovým prejavom podvozku. Veľké nerovnosti tlmil Mercedes konzistentne a o niečo účinnejšie ako BMW. A mal aj lepšie riadenie, s prirodzenejšou odozvou elektromechanického posilňovača. Znovu ale pripomeňme, že rozdiely to boli malé a pre všetkých okrem vodičských fajnšmekrov nepodstatné. A ak by sa vodičský fajnšmeker rozhodoval medzi dvoma kupé-SUV poháňanými štvorvalcovým dieselom, niečo by bolo nesprávne.

BMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0380.jpg

Spoza volantu pôsobí Mercedes kompaktnejšie než X4. Určite aj preto, že stredová konzola obopína vodiča dôvernejšie a určite aj kvôli plytkej palubnej doske a nízkemu čelnému oknu. Chvíľami si pripadáte div nie ako v "malom" crossrovere triedy GLA. Ponuka priestoru aj komfort sedenia sú ale celkom porovnateľné s BMW - teda vpredu. Vzadu čakajú na vašich pasažierov krátke sedáky a nízka strecha. Pre deti v poriadku, urastenejší dospelí sa ale príliš pohodlne cítiť nebudú.

A hoci sa snažíme, aby sa naše subjektívne vnímanie vzhľadu a estetiky v hodnotení neodrážalo, nemohli sme si nevšimnúť, že originálne tvarovaná palubná doska Mercedesu pôsobí atraktívnejším dojmom než solídne, ale generické tvary vnútri BMW. A že, ako sme si všimli už v úvode, v rámci exteriéru sa Mercedes javí atletickejšie a svalnatejšie než X4.

BMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0312.jpgBMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0313.jpg

BMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0386.jpgBMW-X4-vs-Mercedes-GLC-Coupé-0402.jpg

Ak si Mercedes zaslúži byť za niečo kritizovaný, potom za to, že sa neobťažoval vymyslieť nič viac než kópiu. Možno svižnejšiu, lepšie jazdiacu a pohľadnejšiu, ale stále kópiu. Čo do koncepcie a základných tvarov nie je GLE Coupé nič iné ako opísaná X6 s naštepenou tvárou Mercedesu. A o triedu nižšie platí to isté. Keď sa takejto "inšpirácie" dopúšťajú v Číne, s chuťou sa tomu zasmejeme. A možno by sa smiali aj v BMW. Nebyť toho, že kópia sa dnes ukázala byť - nepatrne, ale predsa len - lepšia ako originál.

Priestor pre cestujúcich (cm) BMW X4 Mercedes-Benz GLC Coupé
Šírka v úrovni lakťov vpredu 151 151
Šírka v úrovni lakťov vzadu 146 148
Priestor pre hlavu vpredu min/max. 92/98 93/102
Priestor pre hlavu vzadu 94 90
Dĺžka sedáku vpredu 49-54 50-54
Výška operadla vpredu 63 64
Minimálna šírka sedáku vpredu 32 30
Dĺžka sedáku vzadu 46 43
Výška operadla vzadu 69 66
Šírka prostredného sedáku vzadu 22 27
Minimálny priestor pre nohy vzadu 16 13
Maximálny priestor pre nohy vzadu 40 36
Priestor pre nohy vzadu za 178cm vodičom 24 26
Priestor pre nohy vzadu za 190cm vodičom 18 18
Priestor pre batožinu (cm) BMW X4 Mercedes-Benz GLC Coupé
Šírka medzi bočnicami 101 110
Výška po plato 51 40
Dĺžka ložnej plochy 92 98
Výška otvorenia piatych dverí 185 190
Šírka vstupného otvoru 108 96
Výška vstupného otvoru 106 98
Výška nakladacej hrany 78 86
Max. dĺžka nákladu 195 192
Technické údaje BMW X4 xDrive20d Mercedes-Benz GLC 250d 4Matic
MOTOR
Konštrukcia: turbodúchadlom preplňovaný radový štvorvalec turbodúchadlom preplňovaný radový štvorvalec
Zdvihový objem valcov (cm3): 1999 2143
Ventilový rozvod: DOHC, štyri ventily na valec DOHC, štyri ventily na valec
Vrtání x zdvih (mm): 84,0 x 90,0 83,0 x 99,0
Najvyšší výkon (kW/k/min-1) 140/190/6500 150/204/3800
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 400/1750-2500 500/1600-1800
Kompresný pomer: 16,5 16,2
Prevodovka: automatická 8-stupňová Steptronic automatická 9-stupňová 9G-Tronic
Poháňané kolesá: všetky štyri všetky štyri
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 8,0 7,6
Najvyššia rýchlosť (km/h): 212 222
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 5,7/5,0/5,2 6,2/5,0/5,4
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4671 4732
Šírka (mm): 1881 1890
Výška (mm): 1624 1602
Rázvor náprav (mm): 2810 2873
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1616/1632 1620/1619
Prevádzková hmotnosť DIN (kg): 1745 1770
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2335 2520
Objem batožinového priestoru (l): 500-1400 500-1400
Objem palivovej nádrže (l): 67 50
PODVOZOK A PNEUMATIKY

Zavesenie vpredu:

tlmičové vzpery štvorprvkové
Zavesenie vzadu: päťprvkové päťprvkové
Riadenie: hrebeňové s elektromechanickým posilňovačom, prevod 16,4:1 hrebeňové s elektromechanickým posilňovačom
Polomer otáčania (m): 5,95 5,9
Pneumatiky vpredu: 225/60 R17 235/60 R 18
Pneumatiky vzadu: 225/60 R17 235/60 R 18
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY