vytisknout velikost písma BMW v roku 2022: Karbónová konštrukcia a výhradne elektromotory

Automobilka sa chystá na budúcnosť bez klasického motora. Ani nie za desať rokov tu máme úplne novú generáciu vozidiel.
BMW v roku 2022: Karbónová konštrukcia a výhradne elektromotory

Nie, toto nie je vzdialená budúcnosť, ale prakticky ďalšia generácia jedného modelu. Automobilka BMW sa pripravuje na dobu, kedy bude samostatný spaľovací motor poháňajúci auto minulosťou. Značka totiž potrebuje splniť prísne európske emisné limity.

Kým menšie BMW radu 1 a modely Mini nové emisné požiadavky splniť môžu, veľké modely od radu 3 hore, ktorých ale BMW predáva 75%, sa do nich pri súčasných výrobných technológiách a použitých systémoch pohonu nezmestia.

Veľkou nápovedou budúcnosti môže byť súčasné BMW i3 so svojou karbónovú podlahou a elektrickým pohonom. Britský magazín Autocar zistil zaujímavé informácie priamo od BMW: mainstreamové BMW radu 3 má už v roku 2022 úplne zmeniť chápanie klasického vozidla tejto značky. Dalo by sa povedať, že zatiaľ čo pred rokmi malo tradičné BMW radový šesťvalec, teraz bude mať v rade šesť elektromotorov...

BMW o tom hovorí ako o "znovuobjavení" radu 3. K pohonu auta má totiž slúžiť primárne elektromotor, ktorý bude roztáčať zadné alebo všetky kolesá. Základným prvkom výbavy bude aj jednoduchý spaľovací motor slúžiaci ako palubný generátor elektriny. Zákazníci chcú mať istotu dojazdu.

Práve tento spaľovací motor bude fungovať úplne inak, než sme zvyknutí teraz. Má to byť pomerne jednoduchá a lacná jednotka pracujúca len v pásme najväčšej efektívnosti a účinnosti. Samozrejmosťou je použitie akumulátorov, autá budú plug-in hybridy. Práve jednoduchá a lacná konštrukcia spaľovacieho motora pomôže podľa BMW vyvážiť cenu batérií.

Súčasťou palubnej elektroniky bude aj program plánovania využitia energie podľa zadanej trasy do navigácie a maximalizácia hospodárnosti. Auto potom spočíta, kedy bude vhodné zapnúť spaľovací motor, kedy je dobré rekuperovať a kedy z motora dobíjať akumulátory.

Spolu s tým je potrebné postaviť úplne nové platformy a vymyslieť nové technológie spracovania a spájania materiálov. V hojnej miere sa bude používať vysokopevnostná oceľ, hliník, uhlíkové vlákna a zosilnené kompozity. Radikálnych zmien sa dočká aj dizajn, aerodynamika a brzdový systém.

BMW vyvíja v tajnosti novú revolučnú prevodovku, ktorá bude spájať elektromotory so spaľovacím motorom podľa aktuálnej energetickej potreby a následne posielať hnaciu silu na ceste. BMW predpokladá, že typická cesta autom sa ešte bez spaľovacieho motora nezaobíde, ale že motor bude pracovať len asi 10% času. Zvyšok zaobstará elektrina.

Akumulátory budú umiestnené pod podlahou a pomocný spaľovací motor bude nielen ľahší a menší, ale umiestnený ďalej k stredu vozidla, čo vraj pomôže ešte lepšiemu vyváženiu než aké poskytujú súčasné modely značky.

Spolu so zmenou koncepcie pohonu sa znovu zmení aj označovanie modelov. Autocar tvrdí, že napríklad model 345 bude znamenať rad 3 s krútiacim momentom 450 Nm. Z názvov modelov zmizne slovíčko Hybrid a podobne.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY