vytisknout velikost písma BMW v roku 2022: Karbónová konštrukcia a výhradne elektromotory

Automobilka sa chystá na budúcnosť bez klasického motora. Ani nie za desať rokov tu máme úplne novú generáciu vozidiel.
BMW v roku 2022: Karbónová konštrukcia a výhradne elektromotory

Nie, toto nie je vzdialená budúcnosť, ale prakticky ďalšia generácia jedného modelu. Automobilka BMW sa pripravuje na dobu, kedy bude samostatný spaľovací motor poháňajúci auto minulosťou. Značka totiž potrebuje splniť prísne európske emisné limity.

Kým menšie BMW radu 1 a modely Mini nové emisné požiadavky splniť môžu, veľké modely od radu 3 hore, ktorých ale BMW predáva 75%, sa do nich pri súčasných výrobných technológiách a použitých systémoch pohonu nezmestia.

Veľkou nápovedou budúcnosti môže byť súčasné BMW i3 so svojou karbónovú podlahou a elektrickým pohonom. Britský magazín Autocar zistil zaujímavé informácie priamo od BMW: mainstreamové BMW radu 3 má už v roku 2022 úplne zmeniť chápanie klasického vozidla tejto značky. Dalo by sa povedať, že zatiaľ čo pred rokmi malo tradičné BMW radový šesťvalec, teraz bude mať v rade šesť elektromotorov...

BMW o tom hovorí ako o "znovuobjavení" radu 3. K pohonu auta má totiž slúžiť primárne elektromotor, ktorý bude roztáčať zadné alebo všetky kolesá. Základným prvkom výbavy bude aj jednoduchý spaľovací motor slúžiaci ako palubný generátor elektriny. Zákazníci chcú mať istotu dojazdu.

Práve tento spaľovací motor bude fungovať úplne inak, než sme zvyknutí teraz. Má to byť pomerne jednoduchá a lacná jednotka pracujúca len v pásme najväčšej efektívnosti a účinnosti. Samozrejmosťou je použitie akumulátorov, autá budú plug-in hybridy. Práve jednoduchá a lacná konštrukcia spaľovacieho motora pomôže podľa BMW vyvážiť cenu batérií.

Súčasťou palubnej elektroniky bude aj program plánovania využitia energie podľa zadanej trasy do navigácie a maximalizácia hospodárnosti. Auto potom spočíta, kedy bude vhodné zapnúť spaľovací motor, kedy je dobré rekuperovať a kedy z motora dobíjať akumulátory.

Spolu s tým je potrebné postaviť úplne nové platformy a vymyslieť nové technológie spracovania a spájania materiálov. V hojnej miere sa bude používať vysokopevnostná oceľ, hliník, uhlíkové vlákna a zosilnené kompozity. Radikálnych zmien sa dočká aj dizajn, aerodynamika a brzdový systém.

BMW vyvíja v tajnosti novú revolučnú prevodovku, ktorá bude spájať elektromotory so spaľovacím motorom podľa aktuálnej energetickej potreby a následne posielať hnaciu silu na ceste. BMW predpokladá, že typická cesta autom sa ešte bez spaľovacieho motora nezaobíde, ale že motor bude pracovať len asi 10% času. Zvyšok zaobstará elektrina.

Akumulátory budú umiestnené pod podlahou a pomocný spaľovací motor bude nielen ľahší a menší, ale umiestnený ďalej k stredu vozidla, čo vraj pomôže ešte lepšiemu vyváženiu než aké poskytujú súčasné modely značky.

Spolu so zmenou koncepcie pohonu sa znovu zmení aj označovanie modelov. Autocar tvrdí, že napríklad model 345 bude znamenať rad 3 s krútiacim momentom 450 Nm. Z názvov modelov zmizne slovíčko Hybrid a podobne.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY