vytisknout velikost písma BMW v roku 2022: Karbónová konštrukcia a výhradne elektromotory

Automobilka sa chystá na budúcnosť bez klasického motora. Ani nie za desať rokov tu máme úplne novú generáciu vozidiel.
BMW v roku 2022: Karbónová konštrukcia a výhradne elektromotory

Nie, toto nie je vzdialená budúcnosť, ale prakticky ďalšia generácia jedného modelu. Automobilka BMW sa pripravuje na dobu, kedy bude samostatný spaľovací motor poháňajúci auto minulosťou. Značka totiž potrebuje splniť prísne európske emisné limity.

Kým menšie BMW radu 1 a modely Mini nové emisné požiadavky splniť môžu, veľké modely od radu 3 hore, ktorých ale BMW predáva 75%, sa do nich pri súčasných výrobných technológiách a použitých systémoch pohonu nezmestia.

Veľkou nápovedou budúcnosti môže byť súčasné BMW i3 so svojou karbónovú podlahou a elektrickým pohonom. Britský magazín Autocar zistil zaujímavé informácie priamo od BMW: mainstreamové BMW radu 3 má už v roku 2022 úplne zmeniť chápanie klasického vozidla tejto značky. Dalo by sa povedať, že zatiaľ čo pred rokmi malo tradičné BMW radový šesťvalec, teraz bude mať v rade šesť elektromotorov...

BMW o tom hovorí ako o "znovuobjavení" radu 3. K pohonu auta má totiž slúžiť primárne elektromotor, ktorý bude roztáčať zadné alebo všetky kolesá. Základným prvkom výbavy bude aj jednoduchý spaľovací motor slúžiaci ako palubný generátor elektriny. Zákazníci chcú mať istotu dojazdu.

Práve tento spaľovací motor bude fungovať úplne inak, než sme zvyknutí teraz. Má to byť pomerne jednoduchá a lacná jednotka pracujúca len v pásme najväčšej efektívnosti a účinnosti. Samozrejmosťou je použitie akumulátorov, autá budú plug-in hybridy. Práve jednoduchá a lacná konštrukcia spaľovacieho motora pomôže podľa BMW vyvážiť cenu batérií.

Súčasťou palubnej elektroniky bude aj program plánovania využitia energie podľa zadanej trasy do navigácie a maximalizácia hospodárnosti. Auto potom spočíta, kedy bude vhodné zapnúť spaľovací motor, kedy je dobré rekuperovať a kedy z motora dobíjať akumulátory.

Spolu s tým je potrebné postaviť úplne nové platformy a vymyslieť nové technológie spracovania a spájania materiálov. V hojnej miere sa bude používať vysokopevnostná oceľ, hliník, uhlíkové vlákna a zosilnené kompozity. Radikálnych zmien sa dočká aj dizajn, aerodynamika a brzdový systém.

BMW vyvíja v tajnosti novú revolučnú prevodovku, ktorá bude spájať elektromotory so spaľovacím motorom podľa aktuálnej energetickej potreby a následne posielať hnaciu silu na ceste. BMW predpokladá, že typická cesta autom sa ešte bez spaľovacieho motora nezaobíde, ale že motor bude pracovať len asi 10% času. Zvyšok zaobstará elektrina.

Akumulátory budú umiestnené pod podlahou a pomocný spaľovací motor bude nielen ľahší a menší, ale umiestnený ďalej k stredu vozidla, čo vraj pomôže ešte lepšiemu vyváženiu než aké poskytujú súčasné modely značky.

Spolu so zmenou koncepcie pohonu sa znovu zmení aj označovanie modelov. Autocar tvrdí, že napríklad model 345 bude znamenať rad 3 s krútiacim momentom 450 Nm. Z názvov modelov zmizne slovíčko Hybrid a podobne.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY