vytisknout velikost písma BMW radu 8 oslavuje štvrťstoročie

Pripomeňme si ikonický model BMW radu 8, ktorý dodnes patrí k veľmi ceneným zberateľským artiklom. Teda, ak je v originálnom stave...
BMW radu 8 oslavuje štvrťstoročie
Zoznam kapitol
  1. BMW radu 8
  2. BMW radu 8: Fotogaléria

BMW si spolu s fanúšikmi, ktorí neváhali doraziť vo svojich osmičkách aj z veľkej diaľky, pripomenulo dvadsaťpäť rokov od začiatku výroby tohto dnes už ikonického modelu. BMW radu 8 (E31) zatiaľ nástupcu nedostalo.

Elegantné kupé BMW radu 8 sa predstavilo v roku 1989 na autosalóne vo Frankfurte a pod kapotou ste našli buď osemvalec (pochopiteľne benzínový a atmosférický) v modeli 840i, alebo vrcholný dvanásťvalec v modeli 850i.

bmw 8 (12).jpgbmw 8 (13).jpgbmw 8 (14).jpg
BMW radu 8 navázalo na tradíciu luxusných prémiových kupé mnichovskej značky

Pri vývoji, do ktorého BMW investovalo vyše jeden a pol miliardy vtedajších západonemeckých mariek, boli v hojnej miere použité vtedy novátorské počítačovej simulácie (iste, zodpovedajúce informačným technológiám tej doby).

Výsledkom nezlomnej snahy bol veľmi nízky koeficient odporu s hodnotou len 0,29, čo je špičková hodnota aj na dnešné pomery. Aerodynamická efektivita si vynútila napríklad vyklápacie svetlomety, ktoré dnes už na moderných autách neuvidíte.

Objemy motorov sa postupne menili, od 4,0 l do 4,4 l v prípade osemvalcov a od 5,0 po 5,6 litra u dvanásťvalcov. Výkon, ktorý dosahoval od 286 po 380 koní, vždy putoval na zadné kolesá cez šesťstupňovú manuálnu alebo štvor či päťstupňovú automatickú prevodovku.

BMW radu 8 ako jedno z prvých áut vôbec dostalo elektronickú kontrolu trakcie, elektronický plyn a v prípade BMW spolu s modelom Z1 tiež zadné nezávislé zavesenie multi-link. Na palube ste našli výbavu, ktorú ešte len dnes považujeme u podobných áut za samozrejmosť.

Tomu všetkému samozrejme zodpovedala cena, ktorá po prepočte na dnešné hodnoty začínala niekde pri dvoch a pol milióna bez dane. Možno aj to sa, spolu s vojnou v Perzskom zálive a ekonomickou recesiou na začiatku deväťdesiatych rokov, podpísalo na veľmi malom odbyte radu 8. BMW do roku 1999 vyrobilo len 30 602 áut, z toho v USA predalo len niečo cez sedem tisíc kusov.

bmw 8 (15).jpgbmw 8 (16).jpgbmw 8 (17).jpg
Žmurkajúce svetlomety sú hudbou minulosti, ale u rady 8 vytvárajú nezameniteľný vzhľad

Najviac zákazníkov si našiel dvanásťvalec 850i, ten si kúpilo vyše dvadsať tisíc ľudí. Osemvalec 840C oslovil len necelých osem tisíc záujemcov. Modely 850Ci a 850CSi kúpilo dohromady necelých tritísic ľudí. Prototypy 830i a M8 sa nakoniec do sériovej výroby nikdy nedostali.

Viete si predstaviť, že by dnes najpredávanejšie BMW bolo to s benzínovým dvanásťvalcom a pohonom zadných kolies? Ale to len žartujeme, dnes je proste iná doba a iní zákazníci. Keď sa ale pozriete na ponuku bazárov, dvanásťvalec možno kúpiť od nejakých piatich tisíc eur.

Len musíte nájsť niekoho veľmi šikovného, kto vám toto zložité auto dokáže udržať v prevádzkyschopnom a originálnom stave. Budeme vám držať palce, pretože z dlhodobého hľadiska sa môže jednať o skvelú (a hlavne rýchlu a krásnu) investíciu.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY