vytisknout velikost písma BMW radu 8 oslavuje štvrťstoročie

Pripomeňme si ikonický model BMW radu 8, ktorý dodnes patrí k veľmi ceneným zberateľským artiklom. Teda, ak je v originálnom stave...
BMW radu 8 oslavuje štvrťstoročie
Zoznam kapitol
  1. BMW radu 8
  2. BMW radu 8: Fotogaléria

BMW si spolu s fanúšikmi, ktorí neváhali doraziť vo svojich osmičkách aj z veľkej diaľky, pripomenulo dvadsaťpäť rokov od začiatku výroby tohto dnes už ikonického modelu. BMW radu 8 (E31) zatiaľ nástupcu nedostalo.

Elegantné kupé BMW radu 8 sa predstavilo v roku 1989 na autosalóne vo Frankfurte a pod kapotou ste našli buď osemvalec (pochopiteľne benzínový a atmosférický) v modeli 840i, alebo vrcholný dvanásťvalec v modeli 850i.

bmw 8 (12).jpgbmw 8 (13).jpgbmw 8 (14).jpg
BMW radu 8 navázalo na tradíciu luxusných prémiových kupé mnichovskej značky

Pri vývoji, do ktorého BMW investovalo vyše jeden a pol miliardy vtedajších západonemeckých mariek, boli v hojnej miere použité vtedy novátorské počítačovej simulácie (iste, zodpovedajúce informačným technológiám tej doby).

Výsledkom nezlomnej snahy bol veľmi nízky koeficient odporu s hodnotou len 0,29, čo je špičková hodnota aj na dnešné pomery. Aerodynamická efektivita si vynútila napríklad vyklápacie svetlomety, ktoré dnes už na moderných autách neuvidíte.

Objemy motorov sa postupne menili, od 4,0 l do 4,4 l v prípade osemvalcov a od 5,0 po 5,6 litra u dvanásťvalcov. Výkon, ktorý dosahoval od 286 po 380 koní, vždy putoval na zadné kolesá cez šesťstupňovú manuálnu alebo štvor či päťstupňovú automatickú prevodovku.

BMW radu 8 ako jedno z prvých áut vôbec dostalo elektronickú kontrolu trakcie, elektronický plyn a v prípade BMW spolu s modelom Z1 tiež zadné nezávislé zavesenie multi-link. Na palube ste našli výbavu, ktorú ešte len dnes považujeme u podobných áut za samozrejmosť.

Tomu všetkému samozrejme zodpovedala cena, ktorá po prepočte na dnešné hodnoty začínala niekde pri dvoch a pol milióna bez dane. Možno aj to sa, spolu s vojnou v Perzskom zálive a ekonomickou recesiou na začiatku deväťdesiatych rokov, podpísalo na veľmi malom odbyte radu 8. BMW do roku 1999 vyrobilo len 30 602 áut, z toho v USA predalo len niečo cez sedem tisíc kusov.

bmw 8 (15).jpgbmw 8 (16).jpgbmw 8 (17).jpg
Žmurkajúce svetlomety sú hudbou minulosti, ale u rady 8 vytvárajú nezameniteľný vzhľad

Najviac zákazníkov si našiel dvanásťvalec 850i, ten si kúpilo vyše dvadsať tisíc ľudí. Osemvalec 840C oslovil len necelých osem tisíc záujemcov. Modely 850Ci a 850CSi kúpilo dohromady necelých tritísic ľudí. Prototypy 830i a M8 sa nakoniec do sériovej výroby nikdy nedostali.

Viete si predstaviť, že by dnes najpredávanejšie BMW bolo to s benzínovým dvanásťvalcom a pohonom zadných kolies? Ale to len žartujeme, dnes je proste iná doba a iní zákazníci. Keď sa ale pozriete na ponuku bazárov, dvanásťvalec možno kúpiť od nejakých piatich tisíc eur.

Len musíte nájsť niekoho veľmi šikovného, kto vám toto zložité auto dokáže udržať v prevádzkyschopnom a originálnom stave. Budeme vám držať palce, pretože z dlhodobého hľadiska sa môže jednať o skvelú (a hlavne rýchlu a krásnu) investíciu.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY