vytisknout velikost písma BMW radu 8 oslavuje štvrťstoročie

Pripomeňme si ikonický model BMW radu 8, ktorý dodnes patrí k veľmi ceneným zberateľským artiklom. Teda, ak je v originálnom stave...
BMW radu 8 oslavuje štvrťstoročie
Zoznam kapitol
  1. BMW radu 8
  2. BMW radu 8: Fotogaléria

BMW si spolu s fanúšikmi, ktorí neváhali doraziť vo svojich osmičkách aj z veľkej diaľky, pripomenulo dvadsaťpäť rokov od začiatku výroby tohto dnes už ikonického modelu. BMW radu 8 (E31) zatiaľ nástupcu nedostalo.

Elegantné kupé BMW radu 8 sa predstavilo v roku 1989 na autosalóne vo Frankfurte a pod kapotou ste našli buď osemvalec (pochopiteľne benzínový a atmosférický) v modeli 840i, alebo vrcholný dvanásťvalec v modeli 850i.

bmw 8 (12).jpgbmw 8 (13).jpgbmw 8 (14).jpg
BMW radu 8 navázalo na tradíciu luxusných prémiových kupé mnichovskej značky

Pri vývoji, do ktorého BMW investovalo vyše jeden a pol miliardy vtedajších západonemeckých mariek, boli v hojnej miere použité vtedy novátorské počítačovej simulácie (iste, zodpovedajúce informačným technológiám tej doby).

Výsledkom nezlomnej snahy bol veľmi nízky koeficient odporu s hodnotou len 0,29, čo je špičková hodnota aj na dnešné pomery. Aerodynamická efektivita si vynútila napríklad vyklápacie svetlomety, ktoré dnes už na moderných autách neuvidíte.

Objemy motorov sa postupne menili, od 4,0 l do 4,4 l v prípade osemvalcov a od 5,0 po 5,6 litra u dvanásťvalcov. Výkon, ktorý dosahoval od 286 po 380 koní, vždy putoval na zadné kolesá cez šesťstupňovú manuálnu alebo štvor či päťstupňovú automatickú prevodovku.

BMW radu 8 ako jedno z prvých áut vôbec dostalo elektronickú kontrolu trakcie, elektronický plyn a v prípade BMW spolu s modelom Z1 tiež zadné nezávislé zavesenie multi-link. Na palube ste našli výbavu, ktorú ešte len dnes považujeme u podobných áut za samozrejmosť.

Tomu všetkému samozrejme zodpovedala cena, ktorá po prepočte na dnešné hodnoty začínala niekde pri dvoch a pol milióna bez dane. Možno aj to sa, spolu s vojnou v Perzskom zálive a ekonomickou recesiou na začiatku deväťdesiatych rokov, podpísalo na veľmi malom odbyte radu 8. BMW do roku 1999 vyrobilo len 30 602 áut, z toho v USA predalo len niečo cez sedem tisíc kusov.

bmw 8 (15).jpgbmw 8 (16).jpgbmw 8 (17).jpg
Žmurkajúce svetlomety sú hudbou minulosti, ale u rady 8 vytvárajú nezameniteľný vzhľad

Najviac zákazníkov si našiel dvanásťvalec 850i, ten si kúpilo vyše dvadsať tisíc ľudí. Osemvalec 840C oslovil len necelých osem tisíc záujemcov. Modely 850Ci a 850CSi kúpilo dohromady necelých tritísic ľudí. Prototypy 830i a M8 sa nakoniec do sériovej výroby nikdy nedostali.

Viete si predstaviť, že by dnes najpredávanejšie BMW bolo to s benzínovým dvanásťvalcom a pohonom zadných kolies? Ale to len žartujeme, dnes je proste iná doba a iní zákazníci. Keď sa ale pozriete na ponuku bazárov, dvanásťvalec možno kúpiť od nejakých piatich tisíc eur.

Len musíte nájsť niekoho veľmi šikovného, kto vám toto zložité auto dokáže udržať v prevádzkyschopnom a originálnom stave. Budeme vám držať palce, pretože z dlhodobého hľadiska sa môže jednať o skvelú (a hlavne rýchlu a krásnu) investíciu.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY