vytisknout velikost písma BMW radu 5 Touring čoskoro oslávi tridsiatku

BMW radu 5 Touring sa vyrába od roku 1990. Prvýkrát sa v karosérii kombi predstavila generácia radu 5 E34. BMW 530xd Touring E61 stále patrí k vyhľadávaným prémiovým jazdenkám.
BMW radu 5 Touring čoskoro oslávi tridsiatku

Predstavenie novej generácie BMW radu 5 Touring je dobrou príležitosťou pripomenúť si históriu päťkového kombi. Veď sa jedná o jedno z najpredávanejších áut svojej kategórie. Na našom trhu je o neho záujem aj medzi ojazdenými autami. "Päťka v kombíku" predstavuje obľúbenú voľbu. Všetko začalo s treťou generáciou BMW radu 5, ktorú poznáme pod kódovým označením E34.

BMW radu 5 Touring E34

Tretia generácia BMW radu 5 sa predstavila v roku 1987, ale model Touring sa začal predávať až v roku 1990. Kombi sa rýchlo stalo veľmi obľúbenou voľbou a BMW sa nebálo rozšíriť ponuku motorizácií aj o osemvalec 540i, ktorý patril medzi vrcholné prevedenie. Dokonca vzniklo aj BMW M5 v karosérii kombi, čo bol svojím spôsobom unikát. Celkovo bolo ručne zostavených len 891 kombíkov BMW M5 E34.

BMW-řady-5-Touring-1-1.jpgBMW-řady-5-Touring-4-1.jpg

Rada 5 prvýkrát dostala pohon všetkých kolies, ten bol vyhradený pre vyhotovenie 525iX. Popri sedane bola dostupná aj ako Touring. Kombík bol zaujímavý ešte systémom udržiavania svetlej výšky vzadu u niektorých motorizácií. Základným prevedením bol model 518i s radovým štvorvalcom, ale najpredávanejší model bola verzia 525i s radovým šesťvalcom 2,5 l s výkonom najprv 125 kW (170 k), neskôr 141 kW (193 k). Kým produkcia sedanu E34 skončila v roku 1995, Touring sa vyrábal až do roku 1996.

BMW radu 5 Touring E39

Štvrtá generácia BMW radu 5 sa predstavila v roku 1995, model Touring prišiel v roku 1996. BMW tradične predstavuje kombi s oneskorením a inak tomu nie je ani dnes. Základný recept sa nezmenil, pre Touring bolo v ponuke výrazne viac motorizácií. Avšak vrcholná verzia M5 sa už ako kombi nevyrábala, aj keď vznikol prototyp.

BMW-řady-5-Touring-19-1.jpgBMW-řady-5-Touring-6-1.jpg

Jediné civilné verzie, ktoré sa nepredávali v karosérii kombi, bol diesel 525TD a "downsizovaný" osemvalec 535i. Prudko vzrástla obľuba vznetových verzií, predovšetkým potom vďaka dynamicky veľmi nadanému naftovému modelu 530d Touring. Zaujímavé je, že model E39 sa nerobil s pohonom všetkých kolies. K tomu sa zase BMW vrátilo až v ďalšej generácii.

BMW radu 5 Touring E61

Proti skorším zvyklostiam bol Touring označovaný už samostatným číselným kódom E61, zatiaľ čo sedanu zostalo označenie E60. Kombi opäť prišlo o rok neskôr po sedanu, teda v roku 2004. Vrátil sa pohon všetkých kolies a práve štvorkolky novo nazývané xDrive začali prichádzať do módy.

BMW-řady-5-Touring-13-1.jpgBMW-řady-5-Touring-9-1.jpg

Vrcholné prevedenie BMW M5 sa tiež chvíľu vyrábalo ako Touring, ale vzniklo ich len 1025. Sedanov M5 bolo pritom skoro dvadsať tisíc. Kto chce dynamické kombi, tomu by sa mohol páčiť model 550i Touring s osemvalcom 4,8 l s výkonom 270 kW (367 k). Kým nová generácia preplňovaného benzínového šesťvalca vo verzii 535i sa do kombi nepozrela, vrcholný dvojito preplňovaný diesel 535d sa ako Touring predával. Avšak bez pohonu všetkých kolies.

BMW radu 5 Touring F11

Šiesta generácia BMW radu 5 sa predstavila v roku 2009, kombi Touring označované kódom F11 sa ukázalo o rok neskôr. BMW v tomto období prechádzalo motorovému downsizingu a bolo to vidieť aj na ponuke benzínových motorov. Napriek tomu je zaujímavé, že práve verzia 530i Touring bolo vlastne posledné klasické BMW, ktoré sa predávalo s tradičným atmosférickým radovým šesťvalcom. Vo výrobe vydržalo do júla 2013. Potom už ho mal len roadster Z4.

BMW-řady-5-Touring-11-1.jpgBMW-řady-5-Touring-18-1.jpg

Vrcholná verzia M5 už sa zase nerobila ako kombi. Namiesto nej ale bolo možné objednať preplňovanú verziu 550i s výkonom 330 kW (450 k). Zaujímavá je aj motorizácia M550d xDrive a skutočnosť, že dvorný úpravca vozidiel BMW, spoločnosť Alpina, ešte stále vyrába model B5 BiTurbo Touring s výkonom 441 kW (600 k). To je viac, než má sériová M5.

BMW radu 5 Touring G31

Aktuálne predstavená generácia BMW radu 5 Touring sa prvýkrát ukáže verejnosti na autosalóne v Ženeve. Už sa stalo zvykom, že proti sedanu neprináša zásadné technické odlišnosti. Po novom teda aj kombi dostane všetky moderné bezpečnostné a asistenčné systémy vrátane schopnosti čiastočne autonómnej jazdy alebo diaľkového ovládania.

BMW-řady-5-Touring-29.jpgBMW-řady-5-Touring-37.jpg

Určite je zaujímavé, že napríklad manuálna prevodovka je v aktuálnej rade 5 k dispozícii len k základnému dieselu 520d, všetky ostatné modely majú štandardne osemstupňový automat. Napriek tomu sa vlastne základný recept na BMW radu 5 Touring už od generácie E34 nezmenil.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY