vytisknout velikost písma BMW radu 5 - výplne dverí v E39/E60/F10: krok vpred, dva vzad

Pozrime sa na to, ako sa v posledných troch generáciách zmenili výplne vodičových dverí vo vozidlách BMW radu 5.
BMW radu 5 - výplne dverí v E39/E60/F10: krok vpred, dva vzad

Môžeme toho veľa narozprávať o dizajne a moderných trendoch, napriek tomu ale často nadobúdame dojem, že nová generácia konkrétneho modelu je skrátka a jednoducho horšia ako tá predchádzajúca. Mnoho vecí možno s prihliadnutím na oficiálnej doktríne pri prižmúrení oboch očí ospravedlniť, ale konfigurácia pracoviska vodiča jednoducho nie je tým, v čom by bol vodič ochotný robiť kompromisy. Nie vždy sa skrátka vývoj uberá tým smerom, aký by sme si predstavovali...

P4270007.JPGIMG_2208.JPGP1140669.JPG
Posledná mnichovská päťka v behu dejín, zľava E39, E61 a F11

Pre príklad sme zvolili BMW radu 5 v postupne prichádzajúcich generáciách E39 (1995), E60 (2003) a F10 (2011) a výplne vo vodičových dverách. Nikto zrejme nebude nič namietať proti tvrdeniu, že práve tento diel patrí v praxi k tým, ktoré vodič využíva najčastejšie, a tak by akosi samozrejme očakával tie najvyššie štandardy, najmä v prípade, keď ide o prémiový cestovný automobil. Podrobná prehliadka vás ale v tomto prípade zrejme prekvapí...

BMW radu 5 v generácii E39 patrí z dnešného pohľadu k vôbec najlepším autám, aké kedy u značky BMW vznikli, ale to je inou vecou, než ktorú teraz mienime riešiť. Prevažná časť výplne dverí je pri týchto vozidlách tvorená masívnym výliskom z mäkčeného a aj po rokoch kvalitne pôsobiaceho plastu, ktorého horná časť prekrýva samostatný diel s dekoračnou lištou a postranným výdychom ventilácie. V mieste kontaktu s lakťom nájdeme čalúnenie látkou, alebo kožou (podľa prevedenia interiéru), pričom masívna chrómovaná páčka vypínania ochrany dverí je uložená dosť vzadu.

P1030818.JPGIMG_2137.JPGP1140650.JPG
Výplne vodičových dverí v generáciach E39, E60 a F10

V jej tesnej blízkosti ale nájdeme takmer vodorovný panel pre ovládanie dverných okien a zrkadiel, pričom tlačidlá sú rozmerné a logicky usporiadané. V prednej časti výplne sa nachádzajú reproduktory audiosústavy, v tej spodnej potom dvojica rozmerných schránok na odkladanie drobností. Sú plne vyložené semišom, takže ani odložené kľúče vás v zákrutách či pri prejazde nerovností nebudú obťažovať šramotom.

V roku 2003 prišla generácia E60. Už pri zbežnom pohľade je jasné, že zadanie bolo jednoznačné: za každú cenu urobiť niečo nové. A to samozrejme znamenalo aj odklon od konzervatívneho postupného vylepšovania celkov. Ako vozy E60 v otázke výplní dverí u vodiča vychádzajú z priameho porovnania s predchádzajúcou generáciou E39? Nebudeme vás napínať, jednoznačne zle. Obklad je iba jednodielny a prevládajú v ňom lacno pôsobiace tvrdé plasty, avšak aspoň v oblasti lakťa možno stále počítať s čalúnením látkou, alebo kožou.

P1030819.JPGIMG_2150.JPGP1140573.JPG
Detaily panelov ovládania okien a zrkadiel, opäť generácie E39, E60 a F10

Páčka odisťovania dverí je zvláštne sklonená dopredu, ale jej ovládanie nie je tak nezmyselné ako pri oknách a zrkadlách. Tento panel je vyrobený z toho najhladšieho, najobyčajnejšieho plastu, aký si viete vôbec predstaviť, jeho výrazný bočný náklon navyše pri stláčaní tlačidiel núti vodičovo zápästie neprirodzene vytáčať do strany. Namiesto dvojice rozmerných schránok pre drobnosti nájdete vo dverách len jednu útlu policu bez semišového vyloženia, takže aj odloženú prepisovačku počujete pri prejazde tej najmenšej nerovnosti...

Ako je vidieť aj z priložených snímok dverových výplní, nástup aktuálnej generácie BMW radu 5 (F10) sa našťastie čo do nadväznosti obrátil skôr k predminulej generácii E39. Páčka pre odisťovanie dverí sa vrátila do vodorovnej podoby a lakťová opierka opäť plynulým oblúkom prechádza do panelu s tlačidlami ovládajúcimi okná a zrkadlá, ktorých obsluha nevyžaduje vytáčať zápästie ľavej ruky do neprirodzenej polohy. Spodná časť dverí je ale u F10 tvorená zvláštne pôsobiacim, jednoliatym kusom tvrdého plastu, ktorý ponúka jedinú a ešte menšie odkladaciu schránku ako E60. Istou úľavou sa tak môže stať aspoň návrat k semišovému vyloženiu jej útrob.

Ešte stále patríte k tým, ktorí na základe marketingových fráz a internetových diskusií veria tomu, že každá novinka znamená zlepšenie...? 

 

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY