vytisknout velikost písma BMW radu 5 - výplne dverí v E39/E60/F10: krok vpred, dva vzad

Pozrime sa na to, ako sa v posledných troch generáciách zmenili výplne vodičových dverí vo vozidlách BMW radu 5.
BMW radu 5 - výplne dverí v E39/E60/F10: krok vpred, dva vzad

Môžeme toho veľa narozprávať o dizajne a moderných trendoch, napriek tomu ale často nadobúdame dojem, že nová generácia konkrétneho modelu je skrátka a jednoducho horšia ako tá predchádzajúca. Mnoho vecí možno s prihliadnutím na oficiálnej doktríne pri prižmúrení oboch očí ospravedlniť, ale konfigurácia pracoviska vodiča jednoducho nie je tým, v čom by bol vodič ochotný robiť kompromisy. Nie vždy sa skrátka vývoj uberá tým smerom, aký by sme si predstavovali...

P4270007.JPGIMG_2208.JPGP1140669.JPG
Posledná mnichovská päťka v behu dejín, zľava E39, E61 a F11

Pre príklad sme zvolili BMW radu 5 v postupne prichádzajúcich generáciách E39 (1995), E60 (2003) a F10 (2011) a výplne vo vodičových dverách. Nikto zrejme nebude nič namietať proti tvrdeniu, že práve tento diel patrí v praxi k tým, ktoré vodič využíva najčastejšie, a tak by akosi samozrejme očakával tie najvyššie štandardy, najmä v prípade, keď ide o prémiový cestovný automobil. Podrobná prehliadka vás ale v tomto prípade zrejme prekvapí...

BMW radu 5 v generácii E39 patrí z dnešného pohľadu k vôbec najlepším autám, aké kedy u značky BMW vznikli, ale to je inou vecou, než ktorú teraz mienime riešiť. Prevažná časť výplne dverí je pri týchto vozidlách tvorená masívnym výliskom z mäkčeného a aj po rokoch kvalitne pôsobiaceho plastu, ktorého horná časť prekrýva samostatný diel s dekoračnou lištou a postranným výdychom ventilácie. V mieste kontaktu s lakťom nájdeme čalúnenie látkou, alebo kožou (podľa prevedenia interiéru), pričom masívna chrómovaná páčka vypínania ochrany dverí je uložená dosť vzadu.

P1030818.JPGIMG_2137.JPGP1140650.JPG
Výplne vodičových dverí v generáciach E39, E60 a F10

V jej tesnej blízkosti ale nájdeme takmer vodorovný panel pre ovládanie dverných okien a zrkadiel, pričom tlačidlá sú rozmerné a logicky usporiadané. V prednej časti výplne sa nachádzajú reproduktory audiosústavy, v tej spodnej potom dvojica rozmerných schránok na odkladanie drobností. Sú plne vyložené semišom, takže ani odložené kľúče vás v zákrutách či pri prejazde nerovností nebudú obťažovať šramotom.

V roku 2003 prišla generácia E60. Už pri zbežnom pohľade je jasné, že zadanie bolo jednoznačné: za každú cenu urobiť niečo nové. A to samozrejme znamenalo aj odklon od konzervatívneho postupného vylepšovania celkov. Ako vozy E60 v otázke výplní dverí u vodiča vychádzajú z priameho porovnania s predchádzajúcou generáciou E39? Nebudeme vás napínať, jednoznačne zle. Obklad je iba jednodielny a prevládajú v ňom lacno pôsobiace tvrdé plasty, avšak aspoň v oblasti lakťa možno stále počítať s čalúnením látkou, alebo kožou.

P1030819.JPGIMG_2150.JPGP1140573.JPG
Detaily panelov ovládania okien a zrkadiel, opäť generácie E39, E60 a F10

Páčka odisťovania dverí je zvláštne sklonená dopredu, ale jej ovládanie nie je tak nezmyselné ako pri oknách a zrkadlách. Tento panel je vyrobený z toho najhladšieho, najobyčajnejšieho plastu, aký si viete vôbec predstaviť, jeho výrazný bočný náklon navyše pri stláčaní tlačidiel núti vodičovo zápästie neprirodzene vytáčať do strany. Namiesto dvojice rozmerných schránok pre drobnosti nájdete vo dverách len jednu útlu policu bez semišového vyloženia, takže aj odloženú prepisovačku počujete pri prejazde tej najmenšej nerovnosti...

Ako je vidieť aj z priložených snímok dverových výplní, nástup aktuálnej generácie BMW radu 5 (F10) sa našťastie čo do nadväznosti obrátil skôr k predminulej generácii E39. Páčka pre odisťovanie dverí sa vrátila do vodorovnej podoby a lakťová opierka opäť plynulým oblúkom prechádza do panelu s tlačidlami ovládajúcimi okná a zrkadlá, ktorých obsluha nevyžaduje vytáčať zápästie ľavej ruky do neprirodzenej polohy. Spodná časť dverí je ale u F10 tvorená zvláštne pôsobiacim, jednoliatym kusom tvrdého plastu, ktorý ponúka jedinú a ešte menšie odkladaciu schránku ako E60. Istou úľavou sa tak môže stať aspoň návrat k semišovému vyloženiu jej útrob.

Ešte stále patríte k tým, ktorí na základe marketingových fráz a internetových diskusií veria tomu, že každá novinka znamená zlepšenie...? 

 

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

včera | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY