vytisknout velikost písma BMW radu 3 E30 (1982-1994): Trojka číslo 2

Trojková rada BMW oslavuje aktuálne okrúhlych 40 rokov od začatia výroby. My sa podrobnejšie pozrieme na druhú generáciu E30, ktorá je pre naozajstných fanúšikov dodnes neprekonanou klasikou.
BMW radu 3 E30 (1982-1994): Trojka číslo 2
Zoznam kapitol
  1. Kratšia a ľahšia; nástup elektroniky; prvýkrát s dieselom
  2. M3 aj štvorkolky; kabrio a kombi; prichádza E36
  3. BMW 3 E30 (1982-1994): Kompletná fotogaléria

Nástupkyňa trojky séria E21 sa predstavila na jeseň 1982 a do vienka dostala interný kód E30. Na trh zamierila v novembri, ale predsériová produkcia bežala od jedenásteho mesiaca predchádzajúceho roka (1981)! Jej hlavným rivalom bol od začiatku kariéry Baby-Benz 190 E série W201.

Napriek bežným zvyklostiam, kedy sa každá generácia zväčšuje, bola o celé tri centimetre kratšia a aj v priemere schudla o 30 kg, základné varianty vážili tonu. Pôsobila teda kompaktnejšie nielen naoko. Pri predchodkyni sa totiž novinári sťažovali na príliš veľký nárast rozmerov aj hmotnosti v porovnaní s radom 02!

1982 BMW-3_Series_1982_1600x1200_wallpaper_01.jpg1982 BMW-3_Series_1982_1600x1200_wallpaper_02.jpg1982 BMW-3_Series_1982_1600x1200_wallpaper_04.jpg
Druhá generácia BMW radu 3 s interným označením E30 bola najprv predstavená ako dvojdverové kupé

Počas výroby sa E30 dočkala ďalších karosárskych variantov - štvordverovej verzie, kabrioletu i kombi. Všetky merali na dĺžku 4325 mm. Prvá generácia totiž existovala len ako tudor, teda dvojdverový voz s trojpriestorovou karosériou. Polokabriolet s okennými rámami a plátenými strechami potom na tomto základe staval Baur, činil tak aj v rade E30. Predávali ich priamo díleri BMW.

Kratší a ľahší

Rázvor sa natiahol len málo, na rovných 2,57 m, čo bolo o pol centimetra viac. Kolesá boli od seba vzdialené 1407, respektíve 1415 mm, rozchod teda narástol o 35 mm. Podvozok vyznával vpredu vzpery McPherson, spodné priečne ramená a priečny skrutný stabilizátor, vzadu potom posuvné so šikmými osami kývanie. Komfort zabezpečovali vinuté pružiny a teleskopické tlmiče, tie zadné ale neboli umiestnené vnútri per.

1984 bmw_323i_top_cabriolet_by_baur_6.jpg1984bmw_323i_top_cabriolet_by_baur_3.jpg
Polokabriolety s okennými rámmi vyrábal Baur, ale predávali ich dealeri BMW

Hoci sa na prvý pohľad nová trojka zdala skôr aerodynamickou evolúciou, rozdiely v strohom, ale naozaj nadčasovom dizajne Clausa Lutheho a Boyko Boyer sú zjavné a obidve rady rozpozná aj laik. Na nárazníkoch aj rámoch okien ubudlo chrómu, kvôli bezpečnosti širšie stredné stĺpiky boli výhradne matne čierne a predok už nemal dynamický tvar V, negatívny "žraločí" sklon si však zachovala.

Tradičná maska so štvoricou odkrytých okrúhlych svetlometov, tak typická pre BMW od konca 60. do prvej polovice 90. rokov, tiež zostala (ale mali ju už všetky verzie, nie iba niektoré), rovnako ako chrómované ľadvinky. Predné smerové svetlá sa presunuli do nárazníka.

1982 BMW-3_Series_1982_1600x1200_wallpaper_05.jpg1982 BMW-3_Series_1982_1600x1200_wallpaper_06.jpg1982_bmw_318i_coupe_2.jpg
Dizajn novej rady 3 staval na podobe predchádzajúcej E21; štvoricu gulatých predných svetlometov ale tentokrát mali všetky verzie

Už vtedy v Mníchove využili v hojnej miere pri konštrukcii moderných ľahkých materiálov: hliníka a horčíka. Newtonmetre sa prenášali spočiatku vždy dozadu, starali sa o ne päťstupňové manuálne prevodovky, prípadne štvorstupňové automaty, len v najlacnejších prevedeniach pre niektoré trhy sa montovali štvorrýchlostné manuály.

Presné hrebeňové riadenie nemalo v základných modeloch posilňovač (dlho len na želanie), zadná náprava sa pri decelerácii musela spoľahnúť iba na bubny, šesťvalce mali kotúče aj vzadu a nakoniec, hoci len za príplatok, aj ABS. Vnútri miesto pribudlo, pre nohy celé štyri centimetre, rekonštrukcia neminula stále klasicky k vodičovi natočenú palubnú dosku ani sedadlá.

Nástup elektroniky

Najlacnejší model 316s bol poháňaný štvorvalcovou tisícšesťstovkou (1573 cm3) s iba 55 kW, 316 mal pod kapotou o niečo väčší motor 1,77 l s elektronickým karburátorom, ktorý poskytoval 66 kW, 140 Nm a automobil s ním išiel najviac 175 km/h. Silnejšie prevedenie sa už dočkalo mechanického vstrekovania paliva, dávalo 77 kW a s 318i sa dalo po nemeckých diaľniciach uháňať až 184 km/h.

1984_bmw_325e_coupe_1.jpg1984 BMW 3 Series Sedan US-spec (E30).jpg1985 333i.jpgTri zaujímavé varianty E30: úsporná verzia 325e, sedan v špecifikácii pre severoamerický trh a limitovaná séria 333i z JAR, ktorú poháňal šesťvalec 3,2 l z radu 7

Oba šesťvalcové agregáty mali vstrekovanie pre zmenu elektronické. 320i ponúkla 92 kW, silnejšia verzia 323i disponovala 105 kW, jej najväčšia rýchlosť hodnotou 202 km/h prekonala magickú dvestovku. Trojka s týmto motorom potom priemerne spálila 8,9 l benzínu na 100 kilometrov jazdy. Štvordverový model prišiel po roku (jeseň 1983), vyrábal sa však už od januára toho istého roku. Klientela žiadala lepší prístup na zadné sedačky, 425 l v kufri sa nezmenilo.

Ešte o pol litra menej spotrebovala verzia 325e, predstavená v roku 1984. Z objemu 2,7 litra dával jej šesťvalec Eta najväčší výkon 90 kW pri 4250 otáčkach za minútu. Písmeno e si možno vyložiť ako "ekonomické", alebo tiež "ekologické". O čistejšie výfukové plyny sa totiž staral katalyzátor, ktorý mal vtedy v rade 3 svoju premiéru.

1982_bmw_318i_coupe_2.jpg1983bmw_323i_coupe_1.jpeg1983_bmw_320i_sedan_1.jpg
318i kupé (1982), 323i kupé a 320i sedan (obidva 1983)

Elektronický systém, ktorý Mníchovskí nazvali DME (Digitale Motor-Elektronik), potom zastavil prívod paliva vždy, keď vodič zložil nohu z plynového pedála. To sa odrazilo v už spomínanej nižšej spotrebe (8,4 l/100 km), ale aj v redukovaných škodlivých exhaláciách. Tento systém bavorský výrobca vyvíjal od roku 1979 a vyskúšal ho aj na pretekárskych tratiach. Dočkala sa ho tiež verzia 325i z roku 1985 so šesťvalcom s výkonom 126 kW, tá vystriedala predchádzajúcu 323i. Tá zvládla na nemeckej diaľnici ísť až 217 km/h.

Prvýkrát s dieselom

Polovica osemdesiatych rokov bola v BMW vôbec plná noviniek. Pod kapotu najmenšieho radu sa prvýkrát dostal vznetový motor. Šesťvalec 2,44 l modelu 324d ešte nemal turbodúchadlo, výkon dosahoval 63 kW a najväčšia rýchlosť ležala na hranici 165 km/h, so štvorstupňovým automatom ZF potom dokonca len 156 km/h.

1985 bmw_324d_sedan_1.jpg1985 bmw_324d_sedan_3.jpg1985 bmw_324d_sedan_4.jpg
Model 324td z roku 1985 bol poháňaný atmosféricky plneným šesťvalcom s výkonom 63 kW

Tí, ktorí si mohli dovoliť zaplatiť za nový automobil takmer 27,5 tisíc západonemeckých mariek, sa radovali z priemernej spotreby 6,9 l nafty na 100 km. Tento motor však stál na úplnom začiatku vývoja naftových agregátov BMW.

Čisto juhoafrickou špecialitou z miestnej továrne v Rosslyne bola limitovaná séria 333i (1985-1987) s veľkým šesťvalcom 3,2 l/145 kW z radu 7 E32, ktorá vznikla v počte 204 kusov. Okrem neho sa trojka vyrábala v materskom Mníchove, v bývalej továrni firmy Glas v Dingolfingu a od novembra 1986 aj v novom komplexe v bavorskom Regensburgu (Regensburgu).

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY