vytisknout velikost písma BMW potvrdilo vývoj autá na vodík. Pomôže mu s ním Toyota

BMW potvrdilo vývoj autá na vodík. Pomôže mu s ním Toyota

Automobilka BMW potvrdila vývoj testovacích vodíkových áut využívajúcich technológiu japonskej Toyoty, ktorá ju uvedie na trh už v budúcom roku. Vďaka spolupráci s Toyotou má BMW pomerne ľahký prístup k novej a efektívnejšej generácii palivových článkov. BMW síce vodíku moc neverí a skôr vsádza na elektrinu v podobe klasických akumulátorov, ale chce byť pripravené, keby po vodíku vznikol dopyt a začala sa budovať infraštruktúra.

Pre automobilku BMW nie je vodík neznámy. Už v minulosti s ním značka experimentovala, aj keď trochu odlišne. Miesto vývoja palivových článkov vyrábajúcich elektrinu sa BMW snažilo presadiť klasický motor, ktorý by spaľoval vodík.

bmw (1).jpgbmw (2).jpgbmw (3).jpgExperimentálny prototyp BMW H2R s dvanásťvalcom spaľujúcim kvapalný vodík stanovil deväť svetových rýchlostných rekordov

Vidieť bolo aj niekoľko konceptov, napríklad automobil BMW H2R, ktorý stanovil deväť rýchlostných rekordov pre vodíková autá. Používal šesťlitrový dvanásťvalec z vtedajšieho BMW 760iL, spaľujúci kvapalný vodík. Motor mal výkon cez 230 koní a experimentálne vozidlo "roztlačil" na viac ako 300 km/h.

bmw (4).jpgbmw (5).jpgbmw (6).jpgProdukčná verzia vodíkového motora sa dostala do BMW radu 7. Spaľovanie vodíka ale automobilka opustila, nie je to príliš efektívne

V roku 2007 sa potom na trh dostalo BMW Hydrogen 7 s podobným motorom. Dvanásťvalec vedel jazdiť na benzín aj vodík a mal výkon 260 koní. Nebol z cenovo najefektívnejších: Jeho spotreba vodíka bola asi 50 l na 100 km (vodík má v jednom kvapalnom litri oveľa menej energie ako klasický benzín) a nádrž počas niekoľkých dní samovoľne vyprchala.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY