vytisknout velikost písma BMW potvrdilo vývoj autá na vodík. Pomôže mu s ním Toyota

BMW potvrdilo vývoj autá na vodík. Pomôže mu s ním Toyota

Automobilka BMW potvrdila vývoj testovacích vodíkových áut využívajúcich technológiu japonskej Toyoty, ktorá ju uvedie na trh už v budúcom roku. Vďaka spolupráci s Toyotou má BMW pomerne ľahký prístup k novej a efektívnejšej generácii palivových článkov. BMW síce vodíku moc neverí a skôr vsádza na elektrinu v podobe klasických akumulátorov, ale chce byť pripravené, keby po vodíku vznikol dopyt a začala sa budovať infraštruktúra.

Pre automobilku BMW nie je vodík neznámy. Už v minulosti s ním značka experimentovala, aj keď trochu odlišne. Miesto vývoja palivových článkov vyrábajúcich elektrinu sa BMW snažilo presadiť klasický motor, ktorý by spaľoval vodík.

bmw (1).jpgbmw (2).jpgbmw (3).jpgExperimentálny prototyp BMW H2R s dvanásťvalcom spaľujúcim kvapalný vodík stanovil deväť svetových rýchlostných rekordov

Vidieť bolo aj niekoľko konceptov, napríklad automobil BMW H2R, ktorý stanovil deväť rýchlostných rekordov pre vodíková autá. Používal šesťlitrový dvanásťvalec z vtedajšieho BMW 760iL, spaľujúci kvapalný vodík. Motor mal výkon cez 230 koní a experimentálne vozidlo "roztlačil" na viac ako 300 km/h.

bmw (4).jpgbmw (5).jpgbmw (6).jpgProdukčná verzia vodíkového motora sa dostala do BMW radu 7. Spaľovanie vodíka ale automobilka opustila, nie je to príliš efektívne

V roku 2007 sa potom na trh dostalo BMW Hydrogen 7 s podobným motorom. Dvanásťvalec vedel jazdiť na benzín aj vodík a mal výkon 260 koní. Nebol z cenovo najefektívnejších: Jeho spotreba vodíka bola asi 50 l na 100 km (vodík má v jednom kvapalnom litri oveľa menej energie ako klasický benzín) a nádrž počas niekoľkých dní samovoľne vyprchala.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY