vytisknout velikost písma BMW M5 oslavuje 30. výročie, BMW pripomína anabázu M5 generácie E39

Automobilka BMW tento rok oslavuje tridsiatku svojho supersedanu M5. Prakticky všetkých päť generácií patrí k vyhľadávaným a ceneným autám.
BMW M5 oslavuje 30. výročie, BMW pripomína anabázu M5 generácie E39

Značka BMW už skôr oznámila, že na tohtoročnom Goodwoode predstaví špeciálnu sériu aktuálnej generácie BMW M5 F10, takže vo svetle pred niekoľkými dňami začatej kampane je prakticky isté, že pôjde o edíciu pripravenú práve pre 30. výročie zavedenia výkonných sedanov BMW M5. Ich predchodcom sa stal už v roku 1980 sedan BMW M535 (E12), ktorý bol po typoch 3.0 CSL a M1 tretím vozidlom pripraveným oddelením BMW Motorsport a osadeným šesťvalcom M90.

M 535i.jpgM5 E28 2.jpgM5 E28 3.jpg
BMW M5 prvá generácia (E28), úplne vľavo typ M535i (1980)

Prvé BMW M5 bolo odvodené z generácie E28 a prvýkrát sa objavilo na autosalóne v Amsterdame v roku 1984. Išlo o kombináciu podvozku typu 535i a motora odvodeného z modelu BMW M1. Radový šesťvalec dosahoval výkon 286 koní (210 kW), vďaka ktorému sa o tomto modeli v jeho dobe hovorilo ako o najrýchlejšom sedane sveta. Z 0 na 100 km/h zrýchlil za 6,5 s a dosiahol rýchlosti 246 km/h.

M5 E34 1.jpgM5 E34 2.jpgM5 E34 3.jpg
BMW M5 (E34), 1988 - 1995

Aj druhá M5 (E34) vychádzala z typu 535i, podvozok bol prevezený z Dingolfingu do dielní BMW M GmbH v Garchingu, kde príprava každého vozidla trvala údajne až dva týždne. Radový šesťvalec mal spočiatku objem 3,6 l, po roku 1995 potom 3,8 l. V rokoch 1988 až 1995 vzniklo celkom cez 12 000 vozidiel tohto radu, pričom neskoršie exempláre jazdili až elektronicky obmedzených 280 km/h.

M5 E39 1.jpgM5 E39 2.jpgM5 E39 3.jpg
BMW M5 (E39), 1998 - 2003

V poradí tretia generácia BMW M5 (E39) z roku 1998 je s odstupom času považovaná za doteraz najlepšiu M5. Na rozdiel od iných generácií prebiehala výroba priamo v Dingolfingu na rovnakej linke, aká sa používa na výrobu štandardných vozidiel radu 5. Pod kapotou sa prvýkrát objavil osemvalec, pričom išlo o jednotku S62 V8 s objemom 4,9 l a výkonom 400 koní (294 kW), na ktorú nadväzovala šesťstupňová, manuálne radená prevodovka Getrag z typu 540i.

M5 E60 1.jpgM5 E60 2.jpgM5 E60 3.jpg
BMW M5 (E60), 2005 - 2010

Generácie E60 priniesla pod kapotu M5 vidlicový desaťvalec a sedemstupňovú sekvenčnú prevodovku, pričom išlo o vôbec prvý sériový automobil na svete s touto konfiguráciou. Výkon dosahoval hladiny 500 koní (373 kW) a aj v tomto prípade išlo zrejme o najrýchlejší sedan svojej doby. Prvýkrát bolo M5 k dispozícii aj s karosériou kombi a dohromady vzniklo viac než 20 000 vozidiel, pričom najmenej polovica z nich našla svojho majiteľa v USA.

M5 F10 1.jpgM5 F10 3.jpgM5 F10 2.jpg
BMW M5 (F10), od 2011 po súčasnosť

Aktuálne BMW M5 (F10) sa vyrába od roku 2011 a na rozdiel od svojich predchodcov je osadené preplňovaným, osemvalcovým motorom 4,4 l V8. Oproti E60 je táto M5 výkonnejšia (560 koní/412 kW) a aspoň na papieri až o 30% hospodárnejšia. Zároveň je ale ťažšia, adekvátny zvuk simuluje audiosústava a najvyššiu rýchlosť ani s príplatkovým paketom M-Drivers nepresiahne 305 km/h, pričom E60 jazdilo bez obmedzovača 330 km/h.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY