vytisknout velikost písma BMW M5 oslavuje 30. výročie, BMW pripomína anabázu M5 generácie E39

Automobilka BMW tento rok oslavuje tridsiatku svojho supersedanu M5. Prakticky všetkých päť generácií patrí k vyhľadávaným a ceneným autám.
BMW M5 oslavuje 30. výročie, BMW pripomína anabázu M5 generácie E39

Značka BMW už skôr oznámila, že na tohtoročnom Goodwoode predstaví špeciálnu sériu aktuálnej generácie BMW M5 F10, takže vo svetle pred niekoľkými dňami začatej kampane je prakticky isté, že pôjde o edíciu pripravenú práve pre 30. výročie zavedenia výkonných sedanov BMW M5. Ich predchodcom sa stal už v roku 1980 sedan BMW M535 (E12), ktorý bol po typoch 3.0 CSL a M1 tretím vozidlom pripraveným oddelením BMW Motorsport a osadeným šesťvalcom M90.

M 535i.jpgM5 E28 2.jpgM5 E28 3.jpg
BMW M5 prvá generácia (E28), úplne vľavo typ M535i (1980)

Prvé BMW M5 bolo odvodené z generácie E28 a prvýkrát sa objavilo na autosalóne v Amsterdame v roku 1984. Išlo o kombináciu podvozku typu 535i a motora odvodeného z modelu BMW M1. Radový šesťvalec dosahoval výkon 286 koní (210 kW), vďaka ktorému sa o tomto modeli v jeho dobe hovorilo ako o najrýchlejšom sedane sveta. Z 0 na 100 km/h zrýchlil za 6,5 s a dosiahol rýchlosti 246 km/h.

M5 E34 1.jpgM5 E34 2.jpgM5 E34 3.jpg
BMW M5 (E34), 1988 - 1995

Aj druhá M5 (E34) vychádzala z typu 535i, podvozok bol prevezený z Dingolfingu do dielní BMW M GmbH v Garchingu, kde príprava každého vozidla trvala údajne až dva týždne. Radový šesťvalec mal spočiatku objem 3,6 l, po roku 1995 potom 3,8 l. V rokoch 1988 až 1995 vzniklo celkom cez 12 000 vozidiel tohto radu, pričom neskoršie exempláre jazdili až elektronicky obmedzených 280 km/h.

M5 E39 1.jpgM5 E39 2.jpgM5 E39 3.jpg
BMW M5 (E39), 1998 - 2003

V poradí tretia generácia BMW M5 (E39) z roku 1998 je s odstupom času považovaná za doteraz najlepšiu M5. Na rozdiel od iných generácií prebiehala výroba priamo v Dingolfingu na rovnakej linke, aká sa používa na výrobu štandardných vozidiel radu 5. Pod kapotou sa prvýkrát objavil osemvalec, pričom išlo o jednotku S62 V8 s objemom 4,9 l a výkonom 400 koní (294 kW), na ktorú nadväzovala šesťstupňová, manuálne radená prevodovka Getrag z typu 540i.

M5 E60 1.jpgM5 E60 2.jpgM5 E60 3.jpg
BMW M5 (E60), 2005 - 2010

Generácie E60 priniesla pod kapotu M5 vidlicový desaťvalec a sedemstupňovú sekvenčnú prevodovku, pričom išlo o vôbec prvý sériový automobil na svete s touto konfiguráciou. Výkon dosahoval hladiny 500 koní (373 kW) a aj v tomto prípade išlo zrejme o najrýchlejší sedan svojej doby. Prvýkrát bolo M5 k dispozícii aj s karosériou kombi a dohromady vzniklo viac než 20 000 vozidiel, pričom najmenej polovica z nich našla svojho majiteľa v USA.

M5 F10 1.jpgM5 F10 3.jpgM5 F10 2.jpg
BMW M5 (F10), od 2011 po súčasnosť

Aktuálne BMW M5 (F10) sa vyrába od roku 2011 a na rozdiel od svojich predchodcov je osadené preplňovaným, osemvalcovým motorom 4,4 l V8. Oproti E60 je táto M5 výkonnejšia (560 koní/412 kW) a aspoň na papieri až o 30% hospodárnejšia. Zároveň je ale ťažšia, adekvátny zvuk simuluje audiosústava a najvyššiu rýchlosť ani s príplatkovým paketom M-Drivers nepresiahne 305 km/h, pričom E60 jazdilo bez obmedzovača 330 km/h.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY