vytisknout velikost písma BMW M5 a jeho ikonickí predchodcovia na spoločných fotkách

BMW pomaly uvádza na trh novú generáciu ikonického modelu M5. Pri tej príležitosti zverejnilo aj nové oficiálne fotografie. Poďme si všetky generácie BMW M5 pripomenúť.
BMW M5 a jeho ikonickí predchodcovia na spoločných fotkách

BMW M5 patrí medzi najikonickejšie športové sedany na svete a automobilka sa to nebojí pripomínať pri každej príležitosti. Po posledných zoznamovacích jazdách s novou M5 pre novinárov, na ktorých sme nejakým záhadným spôsobom chýbali, rozšírila firma oficiálnu galériu snímok o takmer tristo položiek. Novú M5 si na nich môžeme prehliadnuť vedľa nemenej zaujímavých predchodcov. Využime teda príležitosť a rovno si niečo k minulým generáciám M5 povedzme.

BMW M5 E28

  • výroba 1985-1987
  • celkom vyrobených len 2191 kusov
  • ceny zachovalých kusov od 25 000 eur
  • vozy po renovácii stojí 60 - 80 000 eur

BMW-M5-E28-29.jpgBMW-M5-E28-8.jpg

Prvá M5 vznikla v roku 1985 tak, že BMW vzalo šasi z modelu 535i, upravilo podvozok a brzdy a pod kapotu napchalo motor s najlepším pomerom výkonu a hmotnosti, ktorý vtedy malo. Bol to radový šesťvalec zo superšportu BMW M1. Motor sa označoval M88/3 a jednalo sa o tretiu generáciu, respektíve modifikáciu radového šesťvalca s objemom 3453 cm3.

V európskej verzii so vstrekovaním Bosch Motronic mal motor výkon 210 kW (286 k) v 6500 min-1 a krútiaci moment 340 Nm v 4500 min-1. Prvá M5 mala výhradne päťstupňový manuál, na 100 km/h akcelerovala za 6,5 ​​sekundy a rozbehla sa na 245 km/h. Udávaná hmotnosť bola 1430 kg, čo je vedľa novej M5 (1930 kg) mušia váha.

Americká verzia prvej M5 dostala motor S38B35, ktorý bol tiež vybavený katalyzátormi a lepšie znášal iný americký benzín. Výsledkom úprav bol výkon 188 kW (256 k) a krútiaci moment 330 Nm. BMW vyrobilo v rokoch 1985 až 1987 len 2191 M5 prvej generácie. Ide o jedno z najvzácnejších BMW modernej doby.

BMW M5 E34

  • výroba 1988-1995
  • veľmi zriedkavé kombi Touring (len 891 kusov)
  • ceny solídnych kusov od 18 000 eur
  • originálne vozidlá bez korózie od 24 000 eur

BMW-M5-E34-12.jpgBMW-M5-E34-22.jpg

Druhá generácia BMW M5 dorazila v roku 1988 a vyrábala sa do roku 1995. Ako základ opäť poslúžil bežný model radu 5, ale voz bol kompletovaný samostatne ručne a jeden kus sa dával dokopy zhruba dva týždne. Podľa niektorých je práve generácia E34 najkvalitnejšia M5 vôbec. Celkovo bolo vyrobených 12 254 kusov, ale z toho len 891 boli kombi M5 Touring. Ten je teda tiež mimoriadne vzácny.

Pod kapotou opäť pracoval radový šesťvalec. Tentoraz išlo o jednotku 3,6 l S38B36, neskôr zväčšenú na 3,8 l a preznačenú na S38B38. Juhoafrická a severoamerická verzia si ale ponechala šesťvalec 3,6 l kvôli miestnym emisným normám. Prvý šesťvalec 3,6 l mal výkon 232 kW (315 k) v 6900 min-1 a krútiaci moment 360 Nm v 4750 min-1. M5 s hmotnosťou 1670 kg akcelerovala na stovku za 6,3 s a bola obmedzená na 250 km/h. Severoamerická a švajčiarska verzia mala výkon znížený na 229 kW (311 k).

Verzia 3,8 l, montovaná od roku 1992, dosahovala výkonu 250 kW (340 k) v 6900 min-1 a krútiaci moment 400 Nm v 4750 min-1. Na 100 km/h zrýchlila za 5,9 sekundy a automobil s ňou bol o 20 kg ľahší. Verzia Touring mala len motor 3,8 l, hmotnosť 1750 kg a na stovku akcelerovala za 6,1 s. Všetky M5 E34 okrem posledného roku výroby mali päťstupňový manuál.

BMW M5 E39

  • výroba 1995-2003
  • najlacnejšie kusy od 8 500 eur
  • ceny solídnych kusov od 15 000 eur
  • značný potenciál rastu hodnoty

BMW-M5-E39-15.jpgBMW-M5-E39-36.jpg

Tretia generácia M5 upustila od verzie Touring, aj keď jediný prototyp kombíku vznikol. Ale do výroby sa nedostal. Znovu sa vychádzalo z bežnej radu 5 a v rokoch 1995 až 2003 bolo zostavených 20 482 vozidiel. Rovnako ako v prípade minulej generácie, M5 opäť pribrala na váhe. Hmotnosť vzrástla na 1795 kg aj kvôli bohatší komfortnej a bezpečnostnej výbave.

Pod kapotu sa prvýkrát nasťahoval osemvalec. Motor S62B50 už ale nebol priamo odvodený z jednotky použitej v pretekárskom aute, ako tomu bolo v prípade predchádzajúcich M5. Priamo vychádzal z osemvalca M62, ktorý bol použitý v bežnej modelovej rade automobilky BMW. O prenos sily na zadný elektronicky riadený samosvor sa starala upravená šesťstupňová prevodovka z modelu BMW 540i.

Výkon motora dosahoval na 294 kW (400 k) v 6600 min-1 a krútiaci moment na 500 Nm v 3800 min-1. Udávané zrýchlenie na 100 km/h je 5,3 s a rýchlosť je opäť obmedzená na 250 km/h. S touto fantastickou M5 sme sa mohli zoznámiť bližšie v samostatnom teste.

BMW M5 E60

  • výroba 2005-2010
  • vzácne kombi (1025 kusov) a verzia s manuálom (len v USA)
  • najlacnejšie kusy od 16 000 eur
  • doslova brutálny servisné a prevádzkové náklady

BMW-M5-E60-21.jpgBMW-M5-E60-28.jpg

Asi najväčším lákadlom štvrtej generácie BMW M5, vyrábanej v rokoch 2005 až 2010, je motor. Atmosférický desaťvalec totiž vznikol exkluzívne pre tento model (a technicky príbuzné kupé a kabrio M6). Desaťvalec S85B50 produkoval fascinujúci výkon 373 kW (507 k) v 7750 min-1 a krútiaci moment 520 Nm v 6100 min-1. V cestovnom režime bol motor obmedzený na 400 koní.

BMW M5 E60 sa tiež prvýkrát predávala s automatom SMG. Jednalo sa o sedemstupňovú robotizovanú prevodovku. Práve desaťvalec a sedemrýchlostná prevodovka sú odkazom na vtedajšie snaženie BMW vo formule 1. Zrýchlenie na 100 km/h sa odohralo za 4,7 sekundy a najvyššia rýchlosť bola po odstránení obmedzovača 305 km/h. Udávaná hmotnosť je 1855 kg.

Zaujímavosťou tejto M5 je tiež plno "hračiek" na palube, ako head-up displej, nastaviteľné jazdné režimy, automatické medziplynom a podobne. Dnes to berieme ako samozrejmosť, ale vtedy to bol svetový unikát. Opäť sa vrátil kombík Touring, ale vzniklo ho len 1025 kusov, sedanov bolo 19 564. Kombi vážilo o 100 kg viac ako sedan. Zvláštnosťou bolo možnosť objednať si manuálnu prevodovku, čo bola výsada severoamerického trhu. Vo verzii s manuálom ale nebolo úplne možné vypnúť stabilizáciu.

BMW M5 F10

  • výroba od 2011
  • v USA dokonca s manuálom (v EÚ iba 7DCT)
  • veľmi problémový motor
  • ceny od 35 000 eur a stále klesajú

BMW-M5-F10-1.jpgBMW-M5-F10-4.jpg

Piata generácia BMW M5 dorazila v roku 2011 a išlo o výrazný odklon od pôvodnej tradície. Pod kapotu sa totiž nasťahoval prvýkrát menší motor, navyše preplňovaný. Osemvalec S63B44 má objem 4,4 l, dve turbá a výkon 412 kW (560 k) v 6000-7000 min-1. Minulú M5 tak s prehľadom prekonával. Krútiaci moment má hodnotu 680 Nm v 1500-5750 min-1.

V ponuke už zase nebolo kombi Touring a prevodovka bola teraz štandardne sedemstupňová dvojspojková. V USA ale bolo opäť možné priobjednať si šesťstupňový manuál. Štandardná M5 akcelerovala na 100 km/h za 4,3 s a rozbehla sa na 315 km/h. Časom ale prišli dve silnejšie verzie.

M5 Competition dostala motor posilnený na 423 kW (575 k) a na stovke bola o desatinku sekundy rýchlejšia. Nakoniec prišla limitovaná edícia k oslave tridsiatich rokov modelu M5 a tá mala rovných 600 koní a 700 Nm, na 100 km/h zrýchľovala za 3,9 sekundy. Všetky M5 vážili oficiálne 1945 kg. Táto generácia je tak vlastne historicky najobéznejšia M5.

BMW M5 G30

  • v predaji od roku 2018
  • prvá M5 s pohonom 4×4 a klasickým automatom
  • kombi Touring zrejme nebude
  • rovnaký motor dostane aj kupé BMW M8

BMW-M5-1.jpgBMW-M5-2.jpg

Súčasnú generáciu sme si už predstavili, tak to vezmeme stručne. Opäť má pod kapotou preplňovaný osemvalec 4,4 l, ale jednotka S63B44 bola zásadne prepracovaná s cieľom znížiť tepelné a mechanické namáhanie. A áno, myslelo sa aj na spotrebu a emisie. Základné parametre znejú 600 koní a 750 Nm.

Nová M5 má tiež prvýkrát pohon všetkých kolies a klasický automat s hydrodynamickým meničom. Štvorkolka ale nie je klasický xDrive. Ide o systém, ktorý možno na želanie vodiča stlačením tlačidla rozpojiť, takže možno aj z novej M5 urobil driftovací špeciál. Stabilizáciu možno samozrejme úplne vypnúť.

Štvorkolku odôvodňuje vedenie automobilky hlavne tým, že konkurencia ju ponúka tiež a tabuľkovo by potom čistý zadný náhon v šprinte zaostával. Aj vďaka pohonu všetkých kolies akceleruje nová M5 na 100 km/h za 3,4 s a na 200 km/h za 11,1 s. Aj napriek prítomnosti klasického automatu a štvorkolky je nová M5 o 15 kg ľahšia ako predchodca.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY