vytisknout velikost písma BMW M4 Cabrio je ťažšie a pomalšie ako kupé, ale vyzerá výborne

Ostrá rada M3/M4 sa v novej generácii rozrastá. Sedan a kupé dopĺňa kabriolet, opäť so skladacou pevnou strechou.
BMW M4 Cabrio je ťažšie a pomalšie ako kupé, ale vyzerá výborne
Zoznam kapitol
  1. BMW M4 Cabrio (F33)
  2. BMW M4 Cabrio (F33): Fotogaléria

Najmenšie bavorské "topless emko" sa vyrábalo od roku 1988 už v prvej generácii E36, tá súčasná je teda piata. Len klasické plátno nahradila u predchodcu módna skladacia pevná strecha. Označenie štvorkou má premiéru teraz, ale poznáme ho už z kupé. Klasickým sedanom zostala legendárna trojka. A kabriolet M4 zdieľa so staršími súrodencami tiež techniku​​, teda hlavne po prvýkrát v histórii celej rady turbomotor.

Známa technika

Nabrúsený dvojdverový "bavorák" strednej triedy je poháňaný dvoma turbodúchadlami preplňovaným šesťvalcom (TwinPower Turbo) s výkonom 317 kW (431 k) v 5500-7300 ot./min. Nechýba mu vstrekovanie HPI, premenný zdvih sacích ventilov Valvetronic ani variabilné časovanie Double-VANOS. Doping vyžaduje prítomnosť medzichladiča stlačeného vzduchu, olejová vaňa je vyrobená z horčíka.

bmw-m4-convertible-23-1.jpgbmw-m4-convertible-24-1.jpgbmw-m4-convertible-25-1.jpg
S dvojspojkovou prevodovkou zvládne M4 Cabrio disciplínu 0-100 km/h za 4,4 s

Krútiaci moment 550 Nm v širokom rozmedzí od 1850 do 5500 otáčok prenáša klasicky dozadu buď šesťstupňová priamo radená prevodovka, alebo sedemstupňové dvojspojkové ústrojenstvo M DTC Drivelogic s funkciou Launch Control. Vozidlu to stačí na zrýchlenie z pokoja na stovku za 4,4 s (s DTC), s manuálom je o dve desatinky pomalšie. Na tých úsekoch nemeckých diaľnic, kde ešte nie je žiadne obmedzenie, sa rozbehnete až na obligátnu dvestopäťdesiatku, než zasiahne obmedzovač.

Agregát točí až 7600 ot./min, a na 100 km jazdy spáli v kombinovanej prevádzke 9,1 l benzínu, s dvojspojkovou prevodovkou je potom o 0,4 l úspornejší. Palivová nádrž je ale iba šesťdesiatlitrová. Aj takto výkonnému autu nechýba štart-stop a rekuperácia kinetickej energie, ktorou sa dobíja v batožinovom priestore uložený akumulátor.

Bodykit 4671 mm dlhej, 1870 mm širokej a 1386 mm vysokej karosérie je prakticky zhodný s už skôr prezentovanými verziami, platí to ako o širších blatníkoch, kapote, no aj dvojmiskových vonkajších spätných zrkadlách. Práve kryt motora a predné blatníky sa vyrábajú z hliníka. Vetracie otvory za prednými kolesami nie sú rozhodne falošné.

Ľahký kov sa uplatnil aj na podvozku s rázvorom 2812 mm, ako stavebný materiál poslúžil na obe nápravy, predné s dvojicou spodných ramien i zadné päťprvkové. Za doplatok navyše možno kúpiť aj adaptívne šasi s tromi režimami nastavenia (Comfort, Sport a Sport+). Hnací hriadeľ je pre zmenu z uhlíkových kompozitov, rovnako ako vzpera v motorovom priestore, ktorá váži 1,5 kg, pritom zaisťuje optimálnu tuhosť.

Váži 1,8 tony

M4 Cabrio napriek úsiliu o odľahčenie váži minimálne 1750, respektíve 1790 kg podľa použitej prevodovky. Jazdí na osemnásťpalcových kovaných kolesách s piatimi dvojitými lúčmi, za príplatok sú ešte o palec väčšie sivé a čierne. Predné delia 1578, zadné potom 1603 mm. Obúvajú štyridsaťpercentné pneumatiky šírky 255, respektíve 275 mm. Pod nimi sa skrýva štvorica vnútorne chladených odvrtávaných plávajúcich kotúčov z hliníka a ocele s pevnými strmeňmi so štvoricou, respektíve dvojicou piestikov. V katalógu "extras" však nechýbajú ani karbón-keramické zlatom lakované strmene.

bmw-m4-convertible-12-1.jpgbmw-m4-convertible-13-1.jpgbmw-m4-convertible-21-1.jpg
Ako kabrio pojme M4 220 litrov batožinového priestoru, so zatiahnutou strechou sa do kufru vojde až 370 l

Hrebeňové riadenie s elektromechanickým posilňovačom a tromi režimami (opäť Comfort, Sport a Sport+) je strmšie, už v sérii nájdeme medzi zadnými kolesami aktívny zadný diferenciál s elektronickou lamelovou spojkou. Samozrejmosťou sú ABS a stabilizácia, rovnako ako systémy CBC a DBC, ktoré pomáhajú brzdeniu v kritických situáciách.

Nad bezpečnosťou posádky bdie okrem vstavaných ochranných oblúkov za zadnými sedadlami tiež osem airbagov. Zadným partiám dominujú dva páry koncoviek výfukového systému. Ten správny "sound" zaisťujú elektronicky riadené klapky.

Za dvadsať sekúnd

V úvode spomínaná elektricky ovládaná strecha je trojdielna a jej stiahnutie, respektíve natiahnutie zaberie 20 s. Žiadne zabezpečovanie západiek netreba, operácia funguje aj za jazdy, hoci len pri rýchlosti bežca - maximálne do 18 km/h. Jej kompletné vnútorné čalúnenie by malo podľa BMW zabezpečovať príkladnú zvukovú aj tepelnú izoláciu.

Záujemca si môže ďalej prikúpiť veternú clonu, alebo trojstupňové vyhrievanie zátylku, aby nebola pôvabnej spolujazdkyňi zima na krk. V kokpite si prední cestujúci hovie v tých správnych elektricky nastaviteľných sedadlách s integrovanými bezpečnostnými pásmi, vodič má k dispozícii trojramenný kožený volant s kontrastným prešívaním a chrómovaným dekorom, športové pedále a opierku ľavej nohy, nezabúdajme ani na hliníkové prahové lišty s nevyhnutným emblémom.

Ďalšie možnosti, ako sa odlíšiť (koža Merino, špeciálne metalické a naopak matné laky karosérie), ponúka program BMW Individual a skutočných fajnšmekrov s plnými bankovými kontami poteší divízia Manufactory.

bmw-m4-convertible-4-1.jpgbmw-m4-convertible-5-1.jpgbmw-m4-convertible-6-1.jpgbmw-m4-convertible-8-1.jpg
Zlatá farba strmeňov signalizuje karbón-keramické brzdy

Do batožinového priestoru sa však vždy vojde minimálne 220 ​​l pri zloženej streche, ktorú možno aj elektricky pozdvihnúť, pre ľahšie nakladanie batožiny. Ak je z kabrioletu kupé, posádka so sebou pojme až 370 l zbytočností. Kabriolet M4 môže byť tiež na želanie vybavený napríklad navigáciou Professional s 3D grafikou a rôznymi asistentmi, napríklad upozornením na riziko zrážky, automatickým prepínaním diaľkových diód, funkciou strážiacou bdelosť vodiča a konečne head-up displejom.

Ostrá M4 so slávnym logom pre jazdu s vetrom vo vlasoch sa objaví po prvýkrát pod svetlami reflektorov na autosalóne v New Yorku. Kabriolet sa dá pochopiteľne používať celoročne, lenže predaj sa rozbehne logicky už počas tohtoročného leta.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY