vytisknout velikost písma BMW M3/M4: technika pod oficiálnym drobnohľadom

To, čo bolo pred pár dňami neoficiálne, dostáva aktuálne oficiálnu podobu. BMW zverejnilo tlačovú správu, v ktorej predstavuje technické detaily modelov M3 a M4, ktorých premiéra sa nezadržateľne blíži.
BMW M3/M4: technika pod oficiálnym drobnohľadom
Zoznam kapitol
  1. BMW M3/M4
  2. Fotogalerie

Pod kapotou teda s definitívnou platnosťou bude radový šesťvalec TwinPower Turbo, ktorý údajne dokáže spojiť charakter vysokootáčkovej atmosféry s kladmi preplňovanej jednotky. Maximálny výkon je 430 koní, krútiaci moment sa bude pohybovať za hranicou 500 Nm. BMW, ako si dnešná eko-doba žiada, samozrejme nemôže nespomenúť ešte ďalší údaj, ktorý sa týka (čoho iného ako) spotreby. Nová generácia bude rovno o štvrtinu úspornejšia. Zároveň sa znižovala aj hmotnosť. Tá klesla pod 1500 kg.

Motor poháňa zadnú nápravu cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku, ktorú BMW prezentuje ako štandard. Nová prevodovka je tichšia a okrem iného tiež dostane funkciu, kedy pri podraďovaní motor sám pridá medziplyn. V porovnaní s odstupujúcou verziou je o 12 kilogramov ľahšia. Keď už je reč o hmotnosti, máme sa tešiť na jej ideálne rozloženie na obe nápravy.

Alternatívou pre manuál je dvojspojková sedemstupňová prevodovka DCT. Okrem bleskovej zmeny prevodov dostala tiež funkciu Launch Control. Samozrejmosťou je možnosť nastavenia tak, ako to poznáme zo súčasných BMW. Za zmienku určite tiež stojí fakt, že hnací hriadeľ vedúci od prevodovky k diferenciálu bol vyrobený z karbónom vystuženého plastu (CFRP). Oproti predchodcovi je ľahší o štyridsať percent a navyše je vyrobený z jedného kusu, teda odpadla nutnosť použiť stredové ložisko. Zadný aktívny diferenciál je elektronicky riadený, pričom systém dokáže diferenciál úplne uzavrieť.

Podvozok dostal väčšinu súčastí vyrobených z hliníkových zliatin. Ľahšia je vďaka tomu napríklad zadná päťprvková náprava alebo ramená. Celkovo sa podarilo znížiť neodpruženú hmotnosť na kolese o tri kilogramy. Zadný pomocný rám potom dostal pevné spojenie s karosériou bez elastických prvkov, čo je záležitosť, ktorú si konštruktéri prevzali zo závodných špeciálov. Zároveň BMW sľubuje tiež špeciálne vyvinuté devätnásťpalcové disky (opäť majú byť ľahšie) a na mieru pripravené pneumatiky.

Na rozdiel napríklad od M6 Gran Coupé dostane M3/M4 elektromechanický posilňovač riadenia upravujúci svoje správanie v závislosti na rýchlosti. Vodič si zároveň bude môcť vybrať jeden z troch režimov (Comfort, Sport, Sport +). Rovnakú voľbu potom dostáva v prípade adaptívneho odpruženia. Štandardné brzdy si budete môcť na želanie nahradiť karbón-keramickými kotúčmi.

Nesporne to najzaujímavejšie nájdeme pod kapotou. Na miesto pôvodného osemvalca prichádza dvakrát preplňovaný šesťvalec s maximálnym výkonom 430 koní. O krútiacom momente stále v BMW trochu zahmlievajú. Odraziť sa môžeme buď od tvrdení, že presiahne hranicu 500 Nm, alebo že je o viac ako 30% vyšší v porovnaní s predchádzajúcim osemvalcom, ktorý dokázal vyprodukovať 400 Nm pri 3900 ot./Min. Takže sa vlastne bavíme o hodnote vyššej než 520 Nm. Samozrejme tá bude dostupná v omnoho širšom pásme otáčok. O nižšej spotrebe už reč bola, pridať môžeme informáciu, že norma Euro 6 by nemala byť problém.

Motor používa dve turbodúchadlá, priamy vstrek paliva, systémy Valvetronic alebo Double-Vanos. Vo výfuku nájdeme elektronicky ovládané klapky, ktoré sa v prípade potreby postarajú o patričný zvukový doprovod. Finálneho odhalenia sériovej verzie by sme sa mali dočkať najneskôr v januári na autosalóne v Detroite.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

27. 4. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY