vytisknout velikost písma BMW M3/M4: technika pod oficiálnym drobnohľadom

To, čo bolo pred pár dňami neoficiálne, dostáva aktuálne oficiálnu podobu. BMW zverejnilo tlačovú správu, v ktorej predstavuje technické detaily modelov M3 a M4, ktorých premiéra sa nezadržateľne blíži.
BMW M3/M4: technika pod oficiálnym drobnohľadom
Zoznam kapitol
  1. BMW M3/M4
  2. Fotogalerie

Pod kapotou teda s definitívnou platnosťou bude radový šesťvalec TwinPower Turbo, ktorý údajne dokáže spojiť charakter vysokootáčkovej atmosféry s kladmi preplňovanej jednotky. Maximálny výkon je 430 koní, krútiaci moment sa bude pohybovať za hranicou 500 Nm. BMW, ako si dnešná eko-doba žiada, samozrejme nemôže nespomenúť ešte ďalší údaj, ktorý sa týka (čoho iného ako) spotreby. Nová generácia bude rovno o štvrtinu úspornejšia. Zároveň sa znižovala aj hmotnosť. Tá klesla pod 1500 kg.

Motor poháňa zadnú nápravu cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku, ktorú BMW prezentuje ako štandard. Nová prevodovka je tichšia a okrem iného tiež dostane funkciu, kedy pri podraďovaní motor sám pridá medziplyn. V porovnaní s odstupujúcou verziou je o 12 kilogramov ľahšia. Keď už je reč o hmotnosti, máme sa tešiť na jej ideálne rozloženie na obe nápravy.

Alternatívou pre manuál je dvojspojková sedemstupňová prevodovka DCT. Okrem bleskovej zmeny prevodov dostala tiež funkciu Launch Control. Samozrejmosťou je možnosť nastavenia tak, ako to poznáme zo súčasných BMW. Za zmienku určite tiež stojí fakt, že hnací hriadeľ vedúci od prevodovky k diferenciálu bol vyrobený z karbónom vystuženého plastu (CFRP). Oproti predchodcovi je ľahší o štyridsať percent a navyše je vyrobený z jedného kusu, teda odpadla nutnosť použiť stredové ložisko. Zadný aktívny diferenciál je elektronicky riadený, pričom systém dokáže diferenciál úplne uzavrieť.

Podvozok dostal väčšinu súčastí vyrobených z hliníkových zliatin. Ľahšia je vďaka tomu napríklad zadná päťprvková náprava alebo ramená. Celkovo sa podarilo znížiť neodpruženú hmotnosť na kolese o tri kilogramy. Zadný pomocný rám potom dostal pevné spojenie s karosériou bez elastických prvkov, čo je záležitosť, ktorú si konštruktéri prevzali zo závodných špeciálov. Zároveň BMW sľubuje tiež špeciálne vyvinuté devätnásťpalcové disky (opäť majú byť ľahšie) a na mieru pripravené pneumatiky.

Na rozdiel napríklad od M6 Gran Coupé dostane M3/M4 elektromechanický posilňovač riadenia upravujúci svoje správanie v závislosti na rýchlosti. Vodič si zároveň bude môcť vybrať jeden z troch režimov (Comfort, Sport, Sport +). Rovnakú voľbu potom dostáva v prípade adaptívneho odpruženia. Štandardné brzdy si budete môcť na želanie nahradiť karbón-keramickými kotúčmi.

Nesporne to najzaujímavejšie nájdeme pod kapotou. Na miesto pôvodného osemvalca prichádza dvakrát preplňovaný šesťvalec s maximálnym výkonom 430 koní. O krútiacom momente stále v BMW trochu zahmlievajú. Odraziť sa môžeme buď od tvrdení, že presiahne hranicu 500 Nm, alebo že je o viac ako 30% vyšší v porovnaní s predchádzajúcim osemvalcom, ktorý dokázal vyprodukovať 400 Nm pri 3900 ot./Min. Takže sa vlastne bavíme o hodnote vyššej než 520 Nm. Samozrejme tá bude dostupná v omnoho širšom pásme otáčok. O nižšej spotrebe už reč bola, pridať môžeme informáciu, že norma Euro 6 by nemala byť problém.

Motor používa dve turbodúchadlá, priamy vstrek paliva, systémy Valvetronic alebo Double-Vanos. Vo výfuku nájdeme elektronicky ovládané klapky, ktoré sa v prípade potreby postarajú o patričný zvukový doprovod. Finálneho odhalenia sériovej verzie by sme sa mali dočkať najneskôr v januári na autosalóne v Detroite.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY