vytisknout velikost písma BMW M3/M4: technika pod oficiálnym drobnohľadom

To, čo bolo pred pár dňami neoficiálne, dostáva aktuálne oficiálnu podobu. BMW zverejnilo tlačovú správu, v ktorej predstavuje technické detaily modelov M3 a M4, ktorých premiéra sa nezadržateľne blíži.
BMW M3/M4: technika pod oficiálnym drobnohľadom
Zoznam kapitol
  1. BMW M3/M4
  2. Fotogalerie

Pod kapotou teda s definitívnou platnosťou bude radový šesťvalec TwinPower Turbo, ktorý údajne dokáže spojiť charakter vysokootáčkovej atmosféry s kladmi preplňovanej jednotky. Maximálny výkon je 430 koní, krútiaci moment sa bude pohybovať za hranicou 500 Nm. BMW, ako si dnešná eko-doba žiada, samozrejme nemôže nespomenúť ešte ďalší údaj, ktorý sa týka (čoho iného ako) spotreby. Nová generácia bude rovno o štvrtinu úspornejšia. Zároveň sa znižovala aj hmotnosť. Tá klesla pod 1500 kg.

Motor poháňa zadnú nápravu cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku, ktorú BMW prezentuje ako štandard. Nová prevodovka je tichšia a okrem iného tiež dostane funkciu, kedy pri podraďovaní motor sám pridá medziplyn. V porovnaní s odstupujúcou verziou je o 12 kilogramov ľahšia. Keď už je reč o hmotnosti, máme sa tešiť na jej ideálne rozloženie na obe nápravy.

Alternatívou pre manuál je dvojspojková sedemstupňová prevodovka DCT. Okrem bleskovej zmeny prevodov dostala tiež funkciu Launch Control. Samozrejmosťou je možnosť nastavenia tak, ako to poznáme zo súčasných BMW. Za zmienku určite tiež stojí fakt, že hnací hriadeľ vedúci od prevodovky k diferenciálu bol vyrobený z karbónom vystuženého plastu (CFRP). Oproti predchodcovi je ľahší o štyridsať percent a navyše je vyrobený z jedného kusu, teda odpadla nutnosť použiť stredové ložisko. Zadný aktívny diferenciál je elektronicky riadený, pričom systém dokáže diferenciál úplne uzavrieť.

Podvozok dostal väčšinu súčastí vyrobených z hliníkových zliatin. Ľahšia je vďaka tomu napríklad zadná päťprvková náprava alebo ramená. Celkovo sa podarilo znížiť neodpruženú hmotnosť na kolese o tri kilogramy. Zadný pomocný rám potom dostal pevné spojenie s karosériou bez elastických prvkov, čo je záležitosť, ktorú si konštruktéri prevzali zo závodných špeciálov. Zároveň BMW sľubuje tiež špeciálne vyvinuté devätnásťpalcové disky (opäť majú byť ľahšie) a na mieru pripravené pneumatiky.

Na rozdiel napríklad od M6 Gran Coupé dostane M3/M4 elektromechanický posilňovač riadenia upravujúci svoje správanie v závislosti na rýchlosti. Vodič si zároveň bude môcť vybrať jeden z troch režimov (Comfort, Sport, Sport +). Rovnakú voľbu potom dostáva v prípade adaptívneho odpruženia. Štandardné brzdy si budete môcť na želanie nahradiť karbón-keramickými kotúčmi.

Nesporne to najzaujímavejšie nájdeme pod kapotou. Na miesto pôvodného osemvalca prichádza dvakrát preplňovaný šesťvalec s maximálnym výkonom 430 koní. O krútiacom momente stále v BMW trochu zahmlievajú. Odraziť sa môžeme buď od tvrdení, že presiahne hranicu 500 Nm, alebo že je o viac ako 30% vyšší v porovnaní s predchádzajúcim osemvalcom, ktorý dokázal vyprodukovať 400 Nm pri 3900 ot./Min. Takže sa vlastne bavíme o hodnote vyššej než 520 Nm. Samozrejme tá bude dostupná v omnoho širšom pásme otáčok. O nižšej spotrebe už reč bola, pridať môžeme informáciu, že norma Euro 6 by nemala byť problém.

Motor používa dve turbodúchadlá, priamy vstrek paliva, systémy Valvetronic alebo Double-Vanos. Vo výfuku nájdeme elektronicky ovládané klapky, ktoré sa v prípade potreby postarajú o patričný zvukový doprovod. Finálneho odhalenia sériovej verzie by sme sa mali dočkať najneskôr v januári na autosalóne v Detroite.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY