vytisknout velikost písma BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

Veľmi jemne povedané. Základný recept vyzerá naozaj sľubne. Radový šesťvalec 3,0 l, hoci dnes už samozrejme preplňovaný. Pohon zadných kolies s aktívnym diferenciálom. To všetko v relatívne kompaktnej karosérii kupé radu 2, ktorého pôdorys sa skutočne veľmi blíži rozmerom E46.

Motoristické médiá, ktoré jazdia so športovými autami na uzavretých tratiach a väčšinou neplatia pneumatiky, majú tendenciu neúmerne vyzdvihovať jeden konkrétny aspekt dynamického repertoáru na úkor iných. Keď ale celý deň driftujete niekde na Eboladromu na cudzí účet, nemôžete vnímať a prežiť auto tak, ako s ním budú jazdiť a uvažovať o ňom jeho zákazníci.

Preto sme pre nové BMW M2 vymysleli realistickejšiu - a svojím spôsobom ďaleko náročnejšiu - výzvu. Chceli sme zistiť, ako obstojí ako vodičský nástroj na našich obľúbených horských cestách. Úzkych, pokrútených a na sklonku sezóny pokrytých zradnou kombináciou vlhkej hmly, opadaného lístia a nánosov hliny z kolies poľnohospodárskych vozidiel.

BMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-1.jpgBMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-5.jpg

Koho ale vybrať malému bavoráku za súpera? Malých športových kupé do 70-tisíc eur je na trhu ako šafranu. Súrodenecká dvojica Toyota GT86 & Subaru BRZ je síce úžasná, ale M2 je predsa len niekde inde. Nissan 370Z? Ťažký, pomalý a starý. Ostré hatchbacky s pohonom všetkých kolies sme proti kupé so zadným pohonom stavať nechceli. Nakoniec bol výber toho správneho rivala celkom jednoduchý. Porsche Cayman. Pravda, koncepčne nie je úplne zhodný. Namiesto šesťvalca má oveľa menší plochý štvorvalec. Navyše uložený pred zadnou nápravou, nie vpredu. Je to ale športové kupé so zadným pohonom. A veľkosťou, cenou aj udávanými parametrami má k BMW M2 prekvapivo blízko.

Z hľadiska výkonu a dynamiky by sme mali vybrať silnejšie Porsche 718 Cayman S s motorom 2,5 l. Medzi ním a základným Caymanom však zíva cenová priepasť trinásť tisíc eur. BMW M2 stojí 58-tisíc eur. Pretože si myslíme, že v tejto hladine je cena pre zákazníkov ešte stále významným kritériom, radšej sme proti bavoráku postavili základný 718 Cayman za 55-tisíc eur.

Všetky technické údaje oboch súperov nájdete v záverečnej časti článku. Aby sme ale od začiatku vedeli, ako si obe autá stoja, zhrňme si ich kľúčové parametre hneď v úvode:

  BMW M2 DCT Porsche 718 Cayman PDK
Motor: turbodúchadlom preplňovaný radový šesťvalec turbodúchadlom preplňovaný plochý štvorvalec
Zdvihový objem valcov (cm3): 2979 1988
Najvyšší výkon (kW/k/min-1) 272/370/6500 220/300/6500
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 465/1400-5560 380/1950-4500
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 4,5 4,7 (se Sport+)
Najvyššia rýchlosť (km/h): 250 (el. omezena) 275
Prevádzková hmotnosť DIN (kg): 1495 1365

Pýchou BMW M2 je motor. Radový šesťvalec sa koncepčne nelíši od jednotiek používaných v štandardných modeloch. Je preplňovaný jediným twin-scroll turbodúchadlom a má variabilné časovanie ventilov Double-VANOS aj premenný zdvih Valvetronic. Nedostal síce suchú vaňu, ale mazanie s prídavným čerpadlom oleja je riešené tak, aby zaistilo spoľahlivú dodávku väzkej kvapaliny na správne miesta aj pri pôsobení extrémnych priečnych a pozdĺžnych síl. Sériovo sa BMW M2 dodáva s manuálom, v prípade testovaného auta však výkon putoval k aktívnemu M-diferenciálu cez dvojspojkovú prevodovku DCT. Diferenciál s lamelovými spojkami je elektronicky riadený a jeho svornosť sa pohybuje v rozsahu 0-100 percent. K tomu si pridajte odľahčený hliníkový podvozok a výkonné brzdy, oboje z dielní BMW M.

BMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-115.jpg

Štandardná výbava M2 obsahuje bi-xenónové svetlomety, navigáciu, Bluetooth, zadné parkovacie senzory, karbónové dekory aj tunel na lyže. Inými slovami, za takmer 60-tisíc eur - a to je u nemeckých prémiových značiek vskutku neobvyklé - dostanete auto, s ktorým sa dá normálne žiť bez pocitu chudobného príbuzného. Cenotvorcovia BMW si zjavne uvedomovali, že M2 bude mať inú klientelu ako niektoré viac prosperujúce modely.

Čo ešte neznamená, že príplatková výbava nemôže cenu poriadne navýšiť. Testovaný kus z novinárskej flotily mal okrem prevodovky DCT ešte:

  • Zadnú kameru
  • Audio Harman-Kardon
  • Vyhrievané predné sedadlá s elektricky nastaviteľnými bedrovými opierkami
  • Automatickú klimatizáciu
  • Bezkľúčové odomykanie

Žiadna položka z príplatkových prvkov sa nám nezdala vyložene nutná. Keby ste ale chceli svoje BMW M2 vybavené práve takto, vystavil by vám predajca faktúru na zhruba 68-tisíc eur. Čo je stále o desať tisíc menej, ako stojí základná BMW M4. A o pár stoviek menej ako Cayman S.

A o 12-tisíc menej ako testovaný Cayman so slabším motorom.

Pravda, v štandardnom prevedení sa Porsche 718 Cayman vojde do 92-tisíc eur. A nedá sa povedať, že by jeho sériová výbava bola škandalózne okresaná. Náhodne menujme bi-xenóny, kožený paket, športové sedadlá čalúnené kombináciou umelej kože s Alcantarou alebo vyhrievané zrkadlá. Snáď až na zadné parkovacie senzory nechýba nič, čo by človek k normálnej existencii za volantom potreboval.

Lenže poznáte Porsche. Jeho ponuka dizajnových i funkčných príplatkov je nesmierne široká a ceny vysoké. Pretože predpokladáme, že cenníky Porsche sú pre väčšinu našich čitateľov ešte menej známym teritóriom než cenníky BMW, pre zaujímavosť uvádzame kompletnú špecifikáciu testovaného Caymanu.

  • 2-zónovú automatická klimatizácia
  • Alarm vr. stráženia vnútorného priestoru
  • Aut. zatmavenia spätných a vnútorných zrkadiel
  • Bez označenia modelu vzadu, nápis Porsche
  • Connect Plus 
  • Čelné sklo sa zatmaveným pruhom 
  • GT športový volant prevedení kože
  • Koberčeky vo farbe interiéru s nápisom
  • Koleso lakované do čiernej lesklej farby
  • LED hlavné svetlomety vr. PDLS Plus
  • Navigačný modul pre PCM vr. hlas. ovládanie
  • Palivová nádrž 64 litrov
  • Parkovací systém vpredu a vzadu
  • Porsche Vehicle Tracking System
  • 20" kolesá Carrera S
  • Servoriadenie Plus s premenným prevodom
  • Šport Chrono Paket
  • Športové sedadlá plus
  • Športový výfuk s koncovkami v čiernej farbe
  • Tempomat s automat. nastavovaním
  • Ventilácia sedadiel vpredu

Všimli sme si, že napríklad kolesá stoja vyše 2 600 eur, ale k tomu majú ešte čierne lakovanie za viac ako tisíc eur. Vo výsledku sme tak k testu dostali auto za 80-tisíc eur. Síce márnivo vybavené, s exotickou koncepciou, urodzenou značkou a výkonom tristo koní, ale poháňané dvojlitrovým štvorvalcom. Bez ohľadu na jeho parametre tušíte, že v porovnaní s predchádzajúcim atmosférickým šesťvalcom to jednoducho nebude ono.

Na štarte teda 718 Cayman vyzerá ako jasný porazený. Slabší, pomalší, menej praktický. A to nehovoríme o vzhľade. Facelift spojený s nasadením štvorvalcov síce priniesol driečnejšie stvárnenie detailov typu svetiel alebo zadku, ale najmenšie Porsche nie je žiadny krásavec. Dokonca nie je ťažké nájsť uhly, z ktorých vyzerá vyslovene poľutovaniahodne. Napríklad trojštvrťový predný. BMW M2 rovnakým problémom rozhodne netrpí. Široké nápravy z M3 dávajú malému kupé svalnatý postoj, ešte zdôraznený tvarovaním hlbokých športových nárazníkov a bočných prelisov.

Ale dosť rečí. Dni sú krátke a my musíme vybrať víťaza. Naštartujeme teda motory - tlačidlom v bavoráka, vľavo umiestneným kľúčom v Porsche - a vyrážame k hrebeňom Krušných hôr v susedných Čechách.

2. miesto: BMW M2

BMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-78.jpg

Plusy

  • Hora sily už od najnižších otáčok
  • Dynamika vo vysokých rýchlostiach
  • Šesťvalec je skrátka šesťvalec
  • V porovnaní s Caymanom neporovnateľne praktickejšia štvormiestna karoséria
  • Vrodená hravosť zadného pohonu

Mínusy

  • Hora sily už od najnižších otáčok
  • Nečitateľná odozva riadenia
  • Po presadnutí z Caymanu pôsobí asi tak mrštne a precízne ako SUV
  • Vyosené pedále
  • Na opotrebovaných pneumatikách bolo tej hravosti až príliš

Jedno si povedzme hneď na úvod. Je skvelé žiť vo svete, v ktorom auto ako BMW M2 môže skončiť až na druhom mieste akéhokoľvek porovnávacieho testu. Preplňovaný šesťvalec má doslova od voľnobehu silu, akú ešte nedávno ponúkali len veľké diesely. 465 newtonmwetrov v 1400 otáčkach je zárukou výbušnej akcelerácie na akýkoľvek prevod a v podstate v akejkoľvek rýchlosti. Keď zošliapnete plyn, spredu zlovestne zahučí nadychujúce sa turbo, zozadu zaburáca športový M-výfuk a horizont sa začne približovať ako v zrýchlenom filme.

Testované BMW M2 na silne opotrebovaných zadných pneumatikách sa poriadne trápilo pri rozjazde. Krátke auto s klasickou koncepciou by nemalo trakcie na rozdávanie ani s obutím v lepšom stave. A kde nič nie je, ani Launch Control neberie. Preto sa M2 trápilo na 50 km/h s pretáčajúcimi sa kolesami zúfalo lapajúcimi po každom kúsočku pevnej pôdy pod dezénom za predlhých 2,25 sekundy. Na stovke bol Cayman o dve desatiny sekundy skôr, hoci papierovo by to malo byť naopak. Lenže potom už M2 získava náskok a ďalej ho len prehlbuje. Na dvestovku sme ho rozbehli za 15,99 s - o viac ako dve sekundy rýchlejšie ako Cayman.

BMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-20.jpgBMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-76.jpg

A rútiť sa s malým ostrým bavorákom na plný plyn je zážitok. Nie že nie. Motor možno nespieva tak ľubozvučne ako atmosferický šesťvalec 3,2 l v E46 M3, ale na rozdiel od niektorých iných turbomotorov neznie len ako nahnevaný vysávač. Výfuk rozochvieva okolitú krajinu hutným revom a dvojspojková prevodovka DCT vsádza v dynamickom režime rýchlosti s brutalitou podobnou ostrým jednospojkovým sekvenciám.

Čakať od BMW brzdné výkony na úrovni Porsche by bola naivnosť vopred odsúdená k sklamaniu. Modré strmene M2 sa ale nevyhrýzali do kotúčov o toľko horšie a odozva pedálu v prvých milimetroch zdvihu bola v bavoráke lepšia ako v Caymane. Čo sme naozaj nečakali.

BMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-104.jpg

Ak v priamke má BMW M2 nad Porsche navrch alebo sa mu aspoň rovná, očividne muselo stratiť inde. A bohužiaľ je jasné kde. V zákrutách. Je možné, že na suchých širokých cestách alebo dokonca na okruhu by sme si odniesli iný súbor jazdných zážitkov. Lenže kľukaté cesty Krušných hôr odhalili dynamické nedostatky M2 v neúprosnej nahote. Akonáhle prišli dve tri ostrejšie zákruty za sebou, Cayman svojmu súperovi doslova zmizol. Kým vodič Porsche sa vďaka perfektnej spätnej väzbe a čitateľným reakciám podvozku celkom samozrejme pohyboval na samej hranici priľnavosti (ktorej na miestami vlhkých a lístím pokrytých cestách chvíľami nebolo na rozdávanie), kolega za volantom BMW sa potýkal so síce ťažkým, ale zvláštne neurčitým riadením a večnou hrozbou nezvládnutého pretáčavého šmyku.

Ja viem, čo si myslíte. Že riadiť takto silnú zadokolku plynom musí byť neuveriteľná zábava. Lenže tá končí s prekonaním rýchlosti chôdze. Krátke široké auto sa z princípu horšie "chytá", akonáhle sa pri šmyku riadení prehupne cez neutrálnu polohu do kontry. A ten bleskový nástup krútiaceho momentu z pivnice otáčok, ktorý zaisťuje tak pôsobivú dynamiku v priamke, veľmi sťažuje jemné dávkovanie hnacej sily. Iste, niekde na okruhu s množstvom miesta to musí byť s M2 ohromná zábava. Ale nie na úzkych okreskách, kde aj pri malom uhle šmyku bleskovo spotrebujete celú šírku cesty.

BMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-34.jpgBMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-37.jpg

Samozrejme môžete ponechať stabilizačný systém úplne zapnutý a o nič sa nepokúšať. Ani pri "čistej" jazde s plne zapnutou elektronikou ale BMW nemalo šancu udržať sa Porsche. Bez ohľadu na to, kto z nás práve riadil. Zvlášť výrazné to bolo vždy po presadnutí. Akonáhle ste so zmyslami nakalibrovanými na precízny, čitateľný, jasne komunikujúci Cayman vyrazili na rovnaký úsek cesty v M2, mali ste pocit, ako by ste sa ocitli za volantom nejakého SUV. V "emku" toľko neodskakujú kolesá na nerovnostiach ako v bežných BMW. Je tu ale rovnaký pocit ťažkopádnosti, zvláštne smerové neurčitosti a najmä chýbajúce odozvy, ktoré trápia súčasnú produkciu mníchovskej značky.

A k tomu tie pneumatiky. Keď sa cestou domov poriadne rozpršalo, aj napriek maximálnej opatrnosti (a zapnutému ESC) mi auto na úsekoch so zradným povrchom dvakrát alebo trikrát poriadne nahnalo strach.

Po viac ako trinástich rokoch sériového striedania áut nemám zvyčajne problém spoliehať sa na vlastný úsudok. V tomto prípade som ale urobil niečo, čo zvyčajne nerobím. Spýtal som sa na M2 dvoch veľmi skúsených kolegov. Obaja sú nadpriemerne vyspelí vodiči. Jeden z nich patrí medzi tých zručnejších drifterov v novinárskej brandži. Druhý má rozsiahle skúsenosti s pretekaním a s testovaním športových áut všetkých cenových a výkonnostných kategórií. Obaja s M2 jazdili a obaja mi nezávisle na sebe povedali to isté: za jeho volantom sa "necítili".

BMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-46.jpg

Pridajte k tomu kompromisnú pozíciu za volantom a dostanete auto, ktoré jednoducho nerozdáva tak obyčajné vodičské radosti ako Cayman. Jeho silnou stránkou je samozrejme praktickosť. A nehovoríme len o zjavnej výhode v podobe druhého radu sedadiel. BMW M2 je neporovnateľne kultivovanejšie. Široké plášte síce trochu hučia, ale oproti Porsche je v ňom v meste aj na diaľnici rajský pokoj. Nebyť trhavých reakcií prevodovky DCT pri pomalom posúvaní, pôsobí M2 v bežnej prevádzke rovnako civilizovane a priateľsky ako štandardné modely BMW. Nie sme si však istí, či je to práve v tomto prípade výhoda...

Návrat do formy? Nie, zatiaľ ešte nie. Aspoň nie celkom. BMW M2 je úžasne rýchle a veríme, že v správnom prostredí aj zábavné auto. Tak podmanivý a delikátny nástroj, akým bola vo svojej dobe E46 M3, sme v ňom ale neobjavili. Možno sme mu mali vybrať ľahšieho súpera...

1. miesto: Porsche Cayman

BMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-82.jpg

Plusy

  • Vynikajúca trakcia
  • Po všetkých stránkach bezchybné správanie v zákrutách
  • Vzhľadom na objem motora výborné zrýchlenie
  • Na okreskách sa riadi ako malý ostrý hatchback
  • Prekvapivá kombinovaná kapacita oboch "kufrov"

Mínusy

  • Dvojlitrový štvorvalec? V Porsche?
  • Zvukový prejav nedôstojný značky
  • Už sme spomenuli motor?
  • Vráťte nám atmosférický šesťvalec!

O okolnostiach prechodu radu Cayman/Boxster na štvorvalcové motory písal podrobne Lukáš Dittrich vo svojej reportáži zo Schwarzwaldu. Opakovať sa teda nebudeme. Ja už som jazdil Boxster 718 v celkom dobrej verzii S, preto som si myslel, že to nebude tak hrozné. Ale bolo. Základný štvorvalec je jednoducho nedôstojný značky Porsche. Nejde o výkon. Toho má nový základný dvojliter až až. Rovných tristo koní ponúkala ešte relatívne nedávno základná 911 Carerra. A o krútiacom momente 380 Nm si mohol doterajší atmosférický šesťvalec nechať len zdať. Nieto v necelých dvoch tisícoch otáčkach za minútu.

Porsche 718 Cayman rozhodne nie je pomalé. Namerali sme mu zrýchlenie 0-100 km/h za 4,67 sekundy. To je výkon na úrovni hodnoty udávanej výrobcom. Lenže my sedíme v aute vždy dvaja a tentoraz sme merali na studenej, dokonca ľahko sliznatej ceste. (Pretože iná po ruke nebola. Náš návrh na sezónny presun redakcie do Španielska zatiaľ vedenie neschválilo.) Uloženie motora pred zadnou nápravou funguje ako účinný mechanický protiprešmyk. A o zvyšok sa postará tradične skvele kalibrovaná dvojspojková skriňa PDK (Porsche Doppel Kuplung) s funkciou Launch Control.

BMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-89.jpgBMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-90.jpg

Ako už bolo povedané, vo vyšších rýchlostiach Cayman na M2 stráca. Nezabudnite ale, že je to len dvojlitrový štvorvalec. Vzhľadom k tomu ide skoro neuveriteľne. Lenže merateľná dynamika nie je všetko. Keď sa idete prejsť vo svojom športovom aute, väčšinou nemáte v ruke stopky, alebo áno? A nová jednotka jednoducho nedosahuje zmyslových kvalít šesťvalca. Relatívne hrubo sa vytáča. Vibruje. Prítomnosť turboefektu nedokáže úplne zamaskovať ani dvojspojková prevodovka. (Dvojliter má na rozdiel od jednotky 2,5 l v modeli S fixnú geometriu turba.) Porsche síce používa systém, ktorý udržuje turbo v záprahu pri čiastočnom zaťažení, ale britkosti a presnosti reakcií staršieho motora sa nevyrovná. Odozva na plyn je vždy trochu "gumová".

Najslabší stránkou nového motora je ale zvuk. Hrubý, podivne umelý a neľúbozvučný. Aspoň keď sa ho pokúsite v duchu prirovnať k ušľachtilej melódii šesťvalcov. Testovaný Cayman mal príplatkový športový výfuk, ktorého hlasitosť ale nedostatok melodičnosti len zvýrazňovala. Vďaka plochej konštrukcii s dvoma pármi protibežných piestov aspoň turbo boxer neznie tak fádne ako všadeprítomné radové štvorvalce. Vlastne v ňom môžete počuť ozvenu bublania starších Subaru. Objaviť túto jednotku v nejakom ostrom hatchbacku, možno by pre ňu človek aj našiel slovo chvály. Lenže takto nemožno uniknúť faktu, že neprináša vodičovi také potešenie, že sa neženie k červenému poľu s takou energiou, že nereaguje na zmeny polohy plynového pedála tak precízne a že nespieva tak opojne ako minulý šesťvalec. Nech mu je zem ľahká.

BMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-58.jpgBMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-63.jpg

Tým zlé správy našťastie končia. Pretože všetko ostatné na Caymane, čo súvisí s jazdou, je jednoducho skvelé. Čo skvelé, fenomenálne! Tuningoví mágovia z Weissachu v rámci faceliftu znovu zapracovali na riadení aj podvozku. A vytvorili tak auto, ktoré na ceste funguje ako nič iné. Cayman sa riadi so samozrejmosťou malého hatchbacku. Obomkne vás ako presne strihaná rukavica, ochotne a presne nasleduje každé otočenie volantom. Napriek jednoduchému zaveseniu vzperami vpredu aj vzadu sa nenechá rozhodiť nerovnosťami. Hoci koncepcia s motorom uprostred je teoreticky veľmi zákerná (a prakticky mnohokrát ešte viac), malé Porsche je hodné a čitateľné ako Mazda MX-5. Len schopnejšie a rýchlejšie.

Ani nie je potrebné vypínať stabilizačný systém PSM. Do nejakých 60-70 km/h dovolí prekvapivo vysokú mieru pretočenia kolies i bočného skĺznutia zadku. Môžete si vybrať, či chcete v zákrute kúsok pretáčavosti, prísne neutrálny prejazd alebo hravé utiahnutie stopy. Poloha plynového pedála tu funguje ako analógový regulátor, ktorým môžete v reálnom čase modulovať rýchlosť stáčania auta okolo zvislej osi. Je to úplne prirodzené a úplne návykové.

BMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-107.jpg

Kým vodič BMW pohybuje s pravým členkom hyperopatrne ako na poľadovici, Cayman umožňuje zúžitkovať všetkú dostupnú priľnavosť a všetok krútiaci moment motora. Pretože komunikuje. Nenápadne. Ale keď presadnete z jedného auta do druhého, zrazu vynikne, čo všetko vám BMW nedokáže povedať. Riadenie aj perovanie Porsche zásobuje vodiča subtílnym, ale neprerušovaným a intuitívnym prúdom informácií o aktuálnej priľnavosti všetkých kolies, dynamických presunoch ťažiska a vlastnostiach povrchu. Dobre, prestaňme to obkecávať. S Caymanom je nielen možné, ale hlavne úplne samozrejmé a zábavné ísť šialenú nálož aj na cestách, ktoré sú prirodzeným teritóriom skôr pre ostré štvorkolky.

Športovú jazdu uľahčuje aj predpisová pozícia za volantom a malé fyzické rozmery auta. Cayman vlastne v tejto súvislosti pripomína staré deväťstojedenástky. S čelným oknom pár centimetrov pred nosom a orientačnými majákmi v podobe vybulených blatníkov presne viete, kde sa na ceste auto nachádza a kde ho chcete mať. Aktuálna 911 je síce neuveriteľne nadaná, ale jej šírka, veľkosť a výkon už predsa len volajú skôr po širších cestách ako po úzkych, zakrútených a nie príliš kvalitných horských cestičkách.

BMW-M2-vs-Porsche-718-Cayman-69.jpg

Dôvody k nespokojnosti sa samozrejme nájdu. Valivý hluk je dosť na obtiaž aj v meste, nieto ešte na diaľnici. Už sme spomínali, že testované auto vykazovalo netypickú hmlistú odozvu brzdového pedála v počiatočných centimetroch zdvihu. (Hoci naplno brzdilo účinnejšie a pokojnejšie ako M2.) PDK funguje dobre pri akcelerácii na plný plyn aj pri cestovnej jazde, ale pri častých zmenách zaťažení sa ukazuje, že nie je s priebehom krútiaceho momentu motora zladená tak dobre ako v iných Porsche. Zamrzí nutnosť priplácať si za paket Sport Chrono, bez ktorého Cayman nemá prepínač jazdných režimov ani launch control a je schválne pomalšie. A pomer ceny k počtu a objemu valcov je samozrejme ťažko stráviteľný.

Bez ohľadu na motor je ale ako vodičský nástroj na okresky Porsche Cayman prakticky nedostihnuteľný. Lepší ako BMW M2. Lepší ako aktuálna 911, fakticky. A vlastne lepší ako prakticky akékoľvek iné auto, na ktoré si práve dokážeme spomenúť. Moment, jedno sa nám vlastne vybavuje. Cayman S.

Namerané hodnoty BMW M2 DCT Porsche 718 Cayman PDK
ZRÝCHLENIE Z MIESTA
0-50 km/h (s) 2,25 1,78
0-100 km/h (s) 4,85 4,67
0-130 km/h (s) 7,18 7,33
0-150 km/h (s) 9,08 9,59
0-170 km/h (s) 11,45 12,33
0-200 km/h (s) 15,99 18,02
ZRÝCHLENIE PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,39 0,75
50-70 km/h (s) 0,93 0,98
80-120 km/h (s) 2,68 3,05
130-150 km/h (s) 1,91 2,26
130-200 km/h (s) 8,82 10,70
BRZDY
50-0 km/h (s) 1,38 1,26
50-0 km/h (m) 8,59 8,06
100-0 km/h (s) 2,55 2,40
100-0 km/h (m) 33,02 31,86
130-0 km/h (s) 3,25 3,09
130-0 km/h (m) 55,34 53,65
150-0 km/h (s) 3,71 3,54
150-0 km/h (m) 73,37 71,15
180-0 km/h (s) 4,47 4,21
180-0 km/h (m) 108,89 102,01
ODCHÝLKA RÝCHLOMERU
50 km/h 48 47
90 km/h 87 87
130 km/h 127 127
Technické údaje BMW M2 DCT Porsche 718 Cayman PDK
MOTOR
Konštrukcia: turbodúchadlom preplňovaný radový šesťvalec turbodúchadlom preplňovaný plochý štvorvalec
Zdvihový objem valcov (cm3): 2979 1988
Ventilový rozvod: DOHC, 24 ventilov DOHC, 16 ventilov
Vrtanie x zdvih (mm): 84,0 x 89,6 91,0 x 76,4
Najvyšší výkon (kW/k/min-1) 272/370/6500 220/300/6500
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 465/1400-5560 380/1950-4500
Kompresný pomer: 10,2 9,5
Prevodovka: 7-stupňová dvojspojková 7-stupňová dvojspojková
Poháňané kolesá: zadné zadné
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 4,5 4,7 (so Sport+)
Najvyššia rýchlosť (km/h): 250 (el. obmedzená) 275
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 11,6/6,7/8,5 9,0/5,7/7,4
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4468 4379
Šírka (mm): 1854 1801
Výška (mm): 1410 1289
Rázvor náprav (mm): 2693 2475
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1579/1601 1515/1532
Prevádzková hmotnosť DIN (kg): 1495 1365
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2010 1685
Objem batožinového priestoru (l): 390 334 (150+184)
Objem palivovej nádrže (l): 52 54
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Zavesenie vpredu: modifikované vzpery MacPherson modifikované vzpery MacPherson
Zavesenie vzadu: päťprvkové modifikované vzpery MacPherson
Riadenie: hrebeňové s elektromechanickým posilňovačom, prevod 15,0:1 hrebenové s elektromechanickým posilňovačom, variabilný prevod 15,0:1 až 12,4:1
Polomer otáčania (m): 5,85 5,49
Pneumatiky vpredu: 245/35 ZR19 235/45 ZR18
Pneumatiky vzadu: 265/35 ZR19 265/45 ZR18
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY