vytisknout velikost písma BMW M budúcnosti: SUV, štvorkolka a automat

Všetko je stratené, puristi môžu spáchať rituálnu seppuku. Ostré modely M od BMW už nikdy nebudú ako predtým.
BMW M budúcnosti: SUV, štvorkolka a automat

BMW samozrejme nemohlo chýbať na autosalóne v Detroite, aj keď tam nepriviezli nič prevratného, nový šéf divízie M Frank Van Meele sa rozhovoril s médiami. Napríklad magazínu Autocar poskytol zaujímavý rozhovor ohľadom budúcnosti ostrých modelov M. A pre puristov to asi nebude pekné čítanie.

Modely BMW M už dávno nie sú homologizačné špeciály, ako tomu bolo v prípade prapôvodnej M3 E30. Ostatne dnes vám BMW nalepí písmenko M na čokoľvek. Navyše sa k tradičným modelom M3 a M5 pridali ešte SUV X5 M a X6 M. A v SUV sa bude pokračovať, lebo práve SUV X3 M a X4 M majú najväčšiu šancu na výrobu.

Zatiaľ čo napríklad modely M3 Toruing a M7 nelákajú mnoho potenciálnych záujemcov a BMW nevie, ako by ich predávalo, práve dve menšie SUV z divízie M by mohli vytvárať podobne sľubné zisky ako väčšia X5 M a X6 M.
S tým súvisí aj pohon všetkých kolies, o ktorom sa uvažuje pre budúce BMW M5 a M6. Podľa Van Meela budú mať nové generácie týchto modelov zase väčší výkon a zákazníci budú ochotní za štvorkolku platiť. BMW tak bude nasledovať Audi (štandardne s pohonom 4x4) aj Mercedes, ktorý už tiež začal štvorkolku k vrcholným modelom AMG ponúkať.

Frank Van Meele ale dodáva, že cieľom je urobiť autá tak, aby sa správali ako klasické zadokolesovky. Najväčším neduhom štvorkoliek je podľa Van Meela väčšia nedotáčavosť a horšia odozva riadenia. To by znamenalo zásadné prepracovanie pohonu xDrive pre použitie v modeloch M.

Jediným tradičným kompaktným modelom M s pohonom zadných kolies by sa malo stať BMW M2 (a naďalej ním zostanú M3 a M4), ale šéf divízie M ešte nechcel potvrdiť výrobu. Prototypy sa už však preháňajú po Nordschleife a BMW 1 M Coupé by si nástupcu zaslúžilo.

Budúcnosť nevyzerá veľmi ružovo ani pre klasické manuálne prevodovky. Počet zákazníkov, ktorí dávajú prednosť tradičnému ručnému radeniu, stále klesá. No ak vraj bude dostatočný dopyt, manuál v ponuke zostane. Rozhodnú teda zákazníci, ale podľa Meela je už manuál na ústupe.

S predokolkou M na báze novej platformy UKL1 (jazdí na nej BMW 2 Active Tourer) sa našťastie nepočíta, aj keď model M Performance by teoreticky vzniknúť mohol. Podľa šéfa divízie M ale musí byť model s pohonom predných kolies dostatočne ostrý.

Počet modelov M Performance vraj tiež vzrastie, aj keď nie pre všetky vozidlá BMW sa športová verzia hodí. M Performance má naďalej slúžiť ako medzistupeň z vrcholného BMW štandardné modelové rady k ostrému modelu divízie M. Automobily M Performance budú naďalej dostávať diesel, s ktorým sa inak pre modely M nepočíta.

Ohľadom motorov sa nepočíta ani s štvorvalcom, ktorý by vraj nebol kultivovaný. BMW teraz pracuje na zdokonalení preplňovania, aby sa zlepšila reakcia na plyn. V hre sú elektrické turbá, ale Meele nechcel špecifikovať detaily.

Previazanie divízie i a M zatiaľ nie je na programe dňa. Napríklad BMW i8 M nebude, maximálne sa vraj dočkáme toho, že si budú bežné modely čoraz častejšie požičiavať nové technologické riešenia od modelov i. Pôjde predovšetkým o využitie uhlíkových vlákien a v prípade modelov M Performance možno aj o hybridné pohony.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY