vytisknout velikost písma BMW M budúcnosti: SUV, štvorkolka a automat

Všetko je stratené, puristi môžu spáchať rituálnu seppuku. Ostré modely M od BMW už nikdy nebudú ako predtým.
BMW M budúcnosti: SUV, štvorkolka a automat

BMW samozrejme nemohlo chýbať na autosalóne v Detroite, aj keď tam nepriviezli nič prevratného, nový šéf divízie M Frank Van Meele sa rozhovoril s médiami. Napríklad magazínu Autocar poskytol zaujímavý rozhovor ohľadom budúcnosti ostrých modelov M. A pre puristov to asi nebude pekné čítanie.

Modely BMW M už dávno nie sú homologizačné špeciály, ako tomu bolo v prípade prapôvodnej M3 E30. Ostatne dnes vám BMW nalepí písmenko M na čokoľvek. Navyše sa k tradičným modelom M3 a M5 pridali ešte SUV X5 M a X6 M. A v SUV sa bude pokračovať, lebo práve SUV X3 M a X4 M majú najväčšiu šancu na výrobu.

Zatiaľ čo napríklad modely M3 Toruing a M7 nelákajú mnoho potenciálnych záujemcov a BMW nevie, ako by ich predávalo, práve dve menšie SUV z divízie M by mohli vytvárať podobne sľubné zisky ako väčšia X5 M a X6 M.
S tým súvisí aj pohon všetkých kolies, o ktorom sa uvažuje pre budúce BMW M5 a M6. Podľa Van Meela budú mať nové generácie týchto modelov zase väčší výkon a zákazníci budú ochotní za štvorkolku platiť. BMW tak bude nasledovať Audi (štandardne s pohonom 4x4) aj Mercedes, ktorý už tiež začal štvorkolku k vrcholným modelom AMG ponúkať.

Frank Van Meele ale dodáva, že cieľom je urobiť autá tak, aby sa správali ako klasické zadokolesovky. Najväčším neduhom štvorkoliek je podľa Van Meela väčšia nedotáčavosť a horšia odozva riadenia. To by znamenalo zásadné prepracovanie pohonu xDrive pre použitie v modeloch M.

Jediným tradičným kompaktným modelom M s pohonom zadných kolies by sa malo stať BMW M2 (a naďalej ním zostanú M3 a M4), ale šéf divízie M ešte nechcel potvrdiť výrobu. Prototypy sa už však preháňajú po Nordschleife a BMW 1 M Coupé by si nástupcu zaslúžilo.

Budúcnosť nevyzerá veľmi ružovo ani pre klasické manuálne prevodovky. Počet zákazníkov, ktorí dávajú prednosť tradičnému ručnému radeniu, stále klesá. No ak vraj bude dostatočný dopyt, manuál v ponuke zostane. Rozhodnú teda zákazníci, ale podľa Meela je už manuál na ústupe.

S predokolkou M na báze novej platformy UKL1 (jazdí na nej BMW 2 Active Tourer) sa našťastie nepočíta, aj keď model M Performance by teoreticky vzniknúť mohol. Podľa šéfa divízie M ale musí byť model s pohonom predných kolies dostatočne ostrý.

Počet modelov M Performance vraj tiež vzrastie, aj keď nie pre všetky vozidlá BMW sa športová verzia hodí. M Performance má naďalej slúžiť ako medzistupeň z vrcholného BMW štandardné modelové rady k ostrému modelu divízie M. Automobily M Performance budú naďalej dostávať diesel, s ktorým sa inak pre modely M nepočíta.

Ohľadom motorov sa nepočíta ani s štvorvalcom, ktorý by vraj nebol kultivovaný. BMW teraz pracuje na zdokonalení preplňovania, aby sa zlepšila reakcia na plyn. V hre sú elektrické turbá, ale Meele nechcel špecifikovať detaily.

Previazanie divízie i a M zatiaľ nie je na programe dňa. Napríklad BMW i8 M nebude, maximálne sa vraj dočkáme toho, že si budú bežné modely čoraz častejšie požičiavať nové technologické riešenia od modelov i. Pôjde predovšetkým o využitie uhlíkových vlákien a v prípade modelov M Performance možno aj o hybridné pohony.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY