vytisknout velikost písma BMW i8: výroba hybridného športiaku pod drobnohľadom (+ 107x foto)

Značka BMW poodhalila zákulisie výroby svojho športového modelu i8. Za pozornosť stojí napríklad "tkanie" dielov karosérie...
BMW i8: výroba hybridného športiaku pod drobnohľadom (+ 107x foto)

V znamení CFRP

Technicky mimoriadne zaujímavý model BMW i8 so sebou prináša aj celý rad progresívnych materiálov a výrobných postupov. Ešte pred koncom minulého roka sme vás informovali napríklad o tom, že za príplatok bude BMW i8 vybavené laserovými svetlami, teraz sa môžeme pozrieť bližšie na technológiu výroby celého vozidla. Jej jednotlivé fázy sme pre vás prehľadne zoradili do samostatných fotogalérií.

P90128019-highRes.jpgP90128020-highRes.jpgP90128021-highRes.jpgP90128022-highRes.jpgP90128023-highRes.jpgP90128024-highRes.jpg
Výroba pohonného ústrojenstva v Dingolfingu

Základom vozidla i8 je koncept LifeDrive. Modul Life je modulom pre posádku vyrobeným z uhlíkových kompozitov, hliníkový modul Drive potom predstavuje základ celej pohonnej sústavy. Práve tento koncept údajne pomohol k rapídnemu skráteniu výroby týchto vozidiel, ovšem ako uvidíte ďalej, ničím jednoduchým nie je...

Súčasťou výrobného reťazca BMW i8 je továreň Moses Lake v americkom štáte Washington vyrábajúca uhlíkové vlákna, ďalej potom závod v nemeckom Wackersdorfe, kde sa vyrábajú predimpregnované lamináty z uhlíkových vlákien. Oba tieto výrobné závody patria spoločnosti SGL Automotive Carbon Fibers (ACF), ktorá je spoločným podnikom medzi BMW Group a SGL Group. V procese uhlíkových kompozitov nasledujú výrobné závody BMW Group v Dingolfingu, Landshute a Lipsku.

P90127324-highRes.jpgP90127325-highRes.jpgP90127326-highRes.jpgP90127328-highRes.jpgP90127329-highRes.jpgP90127330-highRes.jpg
Moses Lake, výroba uhlíkových vlákien

Konštrukcia BMW i8 spočíva práve na uhlíkovými vláknami vystužených plastoch (CFRP), čiže "karbóne". Vlákna vyrába americká továreň Moses Lake zásobovaná elektrinou z vodnej elektrárne. Základom pre ich výrobu je termoplastový prekurzor na báze polyakrylonitrilu. V niekoľkostupňovom procese dochádza k postupnému odstraňovaniu elementov, až na konci zostane len uhlík s pevnou kryštalickou štruktúrou. Toto vlákno je silné len sedem mikrónov (ľudský vlas má priemer 50 mikrónov). Pre použitie v automobilovom priemysle sú tieto vlákna spájané po približne 50 000 kusoch do veľkých zväzkov a sú tak pripravené na ďalšie použitie.

Z USA do Nemecka

Tieto zväzky sa z Moses Lake dopravujú do nemeckého Wackersdorfu, kde je výrobný závod, v ktorom z jednotlivých vlákien vznikajú uhlíkovej tkaniny. Textílie z uhlíkových vlákien sa vyznačujú rôznym usporiadaním vlákien, rovnako tak ako vrstvením podľa zamýšľaného spôsobu použitia. Tkaniny z uhlíkových vlákien dodávanej z Wackersdorf sa ďalej spracovávajú na karosárske diely v lisovniach tovární BMW v Landshute a Lipsku. Zatiaľ čo v Landshute vznikajú karosérie BMW i8, v Lipsku prebieha výroba karosérií BMW i3.

P90127337-highRes.jpgP90127338-highRes.jpgP90127342-highRes.jpgP90127345-highRes.jpgP90127346-highRes.jpgP90127347-highRes.jpg
Lipsko, výroba dielov z CFRP

Všetky vonkajšie panely karosérie BMW i8 sú z termoplastov vyrábaných v továrni BMW Landshut. Hmotnosť týchto dielov je v porovnaní s oceľovými približne polovičná. Plasty sú navyše odolné voči korózii, pri výrobe vyžadujú menej energie a súčasne sú odolnejšie pri malých poškodeniach. Karoséria BMW i8 nie je lakovaná v celku, nárazníky, predné a zadné bočné diely sa lakujú oddelene, čo šetrí zdroje. Celý proces lakovania prebieha automaticky pomocou robotov.

Štrukturálne prvky modulu Drive BMW i8 (závesu pohonného ústrojenstva) vznikajú v továrni BMW Dingolfing. Nosník prednej nápravy, rovnako tak ako jednotlivé komponenty predného a zadného zavesenia, sú vyrobené z hliníkových plechov alebo odliatkov. Výrobný proces týchto komponentov si vyžaduje vykonať viac ako 800 zvarov na dĺžke výrobnej linky iba 50 metrov. Z tohto dôvodu vznikla pozoruhodná koncepcia výroby, ktorej súčasťou sú roboty umiestnené na axiálne posuvných podstavcoch, ktoré sú schopné vyjsť v ústrety špecifickým konštrukčným požiadavkám.

P90133197-highRes.jpgP90133198-highRes.jpgP90133199-highRes.jpgP90133202-highRes.jpgP90148087-highRes.jpgP90148088-highRes.jpg
Lipsko, konečná montáž

Ďalším významným komponentom modulu Drive je taktiež v Dingolfingu vyrábaný vysokonapäťový akumulátor. Jednotlivé lítium-iónové články dodávané externou spoločnosťou sú najskôr testované na správnu funkčnosť. Následne dochádza k ich plazmovému čistenie. Elektromotor s výkonom 96 kW potom vzniká v továrni BMW v nemeckom Landshute. Elektromotor vrátane jeho výkonovej elektroniky vyvinula BMW Group vlastnými prostriedkami.

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY