vytisknout velikost písma BMW i8: výroba hybridného športiaku pod drobnohľadom (+ 107x foto)

Značka BMW poodhalila zákulisie výroby svojho športového modelu i8. Za pozornosť stojí napríklad "tkanie" dielov karosérie...
BMW i8: výroba hybridného športiaku pod drobnohľadom (+ 107x foto)

V znamení CFRP

Technicky mimoriadne zaujímavý model BMW i8 so sebou prináša aj celý rad progresívnych materiálov a výrobných postupov. Ešte pred koncom minulého roka sme vás informovali napríklad o tom, že za príplatok bude BMW i8 vybavené laserovými svetlami, teraz sa môžeme pozrieť bližšie na technológiu výroby celého vozidla. Jej jednotlivé fázy sme pre vás prehľadne zoradili do samostatných fotogalérií.

P90128019-highRes.jpgP90128020-highRes.jpgP90128021-highRes.jpgP90128022-highRes.jpgP90128023-highRes.jpgP90128024-highRes.jpg
Výroba pohonného ústrojenstva v Dingolfingu

Základom vozidla i8 je koncept LifeDrive. Modul Life je modulom pre posádku vyrobeným z uhlíkových kompozitov, hliníkový modul Drive potom predstavuje základ celej pohonnej sústavy. Práve tento koncept údajne pomohol k rapídnemu skráteniu výroby týchto vozidiel, ovšem ako uvidíte ďalej, ničím jednoduchým nie je...

Súčasťou výrobného reťazca BMW i8 je továreň Moses Lake v americkom štáte Washington vyrábajúca uhlíkové vlákna, ďalej potom závod v nemeckom Wackersdorfe, kde sa vyrábajú predimpregnované lamináty z uhlíkových vlákien. Oba tieto výrobné závody patria spoločnosti SGL Automotive Carbon Fibers (ACF), ktorá je spoločným podnikom medzi BMW Group a SGL Group. V procese uhlíkových kompozitov nasledujú výrobné závody BMW Group v Dingolfingu, Landshute a Lipsku.

P90127324-highRes.jpgP90127325-highRes.jpgP90127326-highRes.jpgP90127328-highRes.jpgP90127329-highRes.jpgP90127330-highRes.jpg
Moses Lake, výroba uhlíkových vlákien

Konštrukcia BMW i8 spočíva práve na uhlíkovými vláknami vystužených plastoch (CFRP), čiže "karbóne". Vlákna vyrába americká továreň Moses Lake zásobovaná elektrinou z vodnej elektrárne. Základom pre ich výrobu je termoplastový prekurzor na báze polyakrylonitrilu. V niekoľkostupňovom procese dochádza k postupnému odstraňovaniu elementov, až na konci zostane len uhlík s pevnou kryštalickou štruktúrou. Toto vlákno je silné len sedem mikrónov (ľudský vlas má priemer 50 mikrónov). Pre použitie v automobilovom priemysle sú tieto vlákna spájané po približne 50 000 kusoch do veľkých zväzkov a sú tak pripravené na ďalšie použitie.

Z USA do Nemecka

Tieto zväzky sa z Moses Lake dopravujú do nemeckého Wackersdorfu, kde je výrobný závod, v ktorom z jednotlivých vlákien vznikajú uhlíkovej tkaniny. Textílie z uhlíkových vlákien sa vyznačujú rôznym usporiadaním vlákien, rovnako tak ako vrstvením podľa zamýšľaného spôsobu použitia. Tkaniny z uhlíkových vlákien dodávanej z Wackersdorf sa ďalej spracovávajú na karosárske diely v lisovniach tovární BMW v Landshute a Lipsku. Zatiaľ čo v Landshute vznikajú karosérie BMW i8, v Lipsku prebieha výroba karosérií BMW i3.

P90127337-highRes.jpgP90127338-highRes.jpgP90127342-highRes.jpgP90127345-highRes.jpgP90127346-highRes.jpgP90127347-highRes.jpg
Lipsko, výroba dielov z CFRP

Všetky vonkajšie panely karosérie BMW i8 sú z termoplastov vyrábaných v továrni BMW Landshut. Hmotnosť týchto dielov je v porovnaní s oceľovými približne polovičná. Plasty sú navyše odolné voči korózii, pri výrobe vyžadujú menej energie a súčasne sú odolnejšie pri malých poškodeniach. Karoséria BMW i8 nie je lakovaná v celku, nárazníky, predné a zadné bočné diely sa lakujú oddelene, čo šetrí zdroje. Celý proces lakovania prebieha automaticky pomocou robotov.

Štrukturálne prvky modulu Drive BMW i8 (závesu pohonného ústrojenstva) vznikajú v továrni BMW Dingolfing. Nosník prednej nápravy, rovnako tak ako jednotlivé komponenty predného a zadného zavesenia, sú vyrobené z hliníkových plechov alebo odliatkov. Výrobný proces týchto komponentov si vyžaduje vykonať viac ako 800 zvarov na dĺžke výrobnej linky iba 50 metrov. Z tohto dôvodu vznikla pozoruhodná koncepcia výroby, ktorej súčasťou sú roboty umiestnené na axiálne posuvných podstavcoch, ktoré sú schopné vyjsť v ústrety špecifickým konštrukčným požiadavkám.

P90133197-highRes.jpgP90133198-highRes.jpgP90133199-highRes.jpgP90133202-highRes.jpgP90148087-highRes.jpgP90148088-highRes.jpg
Lipsko, konečná montáž

Ďalším významným komponentom modulu Drive je taktiež v Dingolfingu vyrábaný vysokonapäťový akumulátor. Jednotlivé lítium-iónové články dodávané externou spoločnosťou sú najskôr testované na správnu funkčnosť. Následne dochádza k ich plazmovému čistenie. Elektromotor s výkonom 96 kW potom vzniká v továrni BMW v nemeckom Landshute. Elektromotor vrátane jeho výkonovej elektroniky vyvinula BMW Group vlastnými prostriedkami.

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

dnes | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

včera | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY