vytisknout velikost písma BMW i8: výroba hybridného športiaku pod drobnohľadom (+ 107x foto)

Značka BMW poodhalila zákulisie výroby svojho športového modelu i8. Za pozornosť stojí napríklad "tkanie" dielov karosérie...
BMW i8: výroba hybridného športiaku pod drobnohľadom (+ 107x foto)

V znamení CFRP

Technicky mimoriadne zaujímavý model BMW i8 so sebou prináša aj celý rad progresívnych materiálov a výrobných postupov. Ešte pred koncom minulého roka sme vás informovali napríklad o tom, že za príplatok bude BMW i8 vybavené laserovými svetlami, teraz sa môžeme pozrieť bližšie na technológiu výroby celého vozidla. Jej jednotlivé fázy sme pre vás prehľadne zoradili do samostatných fotogalérií.

P90128019-highRes.jpgP90128020-highRes.jpgP90128021-highRes.jpgP90128022-highRes.jpgP90128023-highRes.jpgP90128024-highRes.jpg
Výroba pohonného ústrojenstva v Dingolfingu

Základom vozidla i8 je koncept LifeDrive. Modul Life je modulom pre posádku vyrobeným z uhlíkových kompozitov, hliníkový modul Drive potom predstavuje základ celej pohonnej sústavy. Práve tento koncept údajne pomohol k rapídnemu skráteniu výroby týchto vozidiel, ovšem ako uvidíte ďalej, ničím jednoduchým nie je...

Súčasťou výrobného reťazca BMW i8 je továreň Moses Lake v americkom štáte Washington vyrábajúca uhlíkové vlákna, ďalej potom závod v nemeckom Wackersdorfe, kde sa vyrábajú predimpregnované lamináty z uhlíkových vlákien. Oba tieto výrobné závody patria spoločnosti SGL Automotive Carbon Fibers (ACF), ktorá je spoločným podnikom medzi BMW Group a SGL Group. V procese uhlíkových kompozitov nasledujú výrobné závody BMW Group v Dingolfingu, Landshute a Lipsku.

P90127324-highRes.jpgP90127325-highRes.jpgP90127326-highRes.jpgP90127328-highRes.jpgP90127329-highRes.jpgP90127330-highRes.jpg
Moses Lake, výroba uhlíkových vlákien

Konštrukcia BMW i8 spočíva práve na uhlíkovými vláknami vystužených plastoch (CFRP), čiže "karbóne". Vlákna vyrába americká továreň Moses Lake zásobovaná elektrinou z vodnej elektrárne. Základom pre ich výrobu je termoplastový prekurzor na báze polyakrylonitrilu. V niekoľkostupňovom procese dochádza k postupnému odstraňovaniu elementov, až na konci zostane len uhlík s pevnou kryštalickou štruktúrou. Toto vlákno je silné len sedem mikrónov (ľudský vlas má priemer 50 mikrónov). Pre použitie v automobilovom priemysle sú tieto vlákna spájané po približne 50 000 kusoch do veľkých zväzkov a sú tak pripravené na ďalšie použitie.

Z USA do Nemecka

Tieto zväzky sa z Moses Lake dopravujú do nemeckého Wackersdorfu, kde je výrobný závod, v ktorom z jednotlivých vlákien vznikajú uhlíkovej tkaniny. Textílie z uhlíkových vlákien sa vyznačujú rôznym usporiadaním vlákien, rovnako tak ako vrstvením podľa zamýšľaného spôsobu použitia. Tkaniny z uhlíkových vlákien dodávanej z Wackersdorf sa ďalej spracovávajú na karosárske diely v lisovniach tovární BMW v Landshute a Lipsku. Zatiaľ čo v Landshute vznikajú karosérie BMW i8, v Lipsku prebieha výroba karosérií BMW i3.

P90127337-highRes.jpgP90127338-highRes.jpgP90127342-highRes.jpgP90127345-highRes.jpgP90127346-highRes.jpgP90127347-highRes.jpg
Lipsko, výroba dielov z CFRP

Všetky vonkajšie panely karosérie BMW i8 sú z termoplastov vyrábaných v továrni BMW Landshut. Hmotnosť týchto dielov je v porovnaní s oceľovými približne polovičná. Plasty sú navyše odolné voči korózii, pri výrobe vyžadujú menej energie a súčasne sú odolnejšie pri malých poškodeniach. Karoséria BMW i8 nie je lakovaná v celku, nárazníky, predné a zadné bočné diely sa lakujú oddelene, čo šetrí zdroje. Celý proces lakovania prebieha automaticky pomocou robotov.

Štrukturálne prvky modulu Drive BMW i8 (závesu pohonného ústrojenstva) vznikajú v továrni BMW Dingolfing. Nosník prednej nápravy, rovnako tak ako jednotlivé komponenty predného a zadného zavesenia, sú vyrobené z hliníkových plechov alebo odliatkov. Výrobný proces týchto komponentov si vyžaduje vykonať viac ako 800 zvarov na dĺžke výrobnej linky iba 50 metrov. Z tohto dôvodu vznikla pozoruhodná koncepcia výroby, ktorej súčasťou sú roboty umiestnené na axiálne posuvných podstavcoch, ktoré sú schopné vyjsť v ústrety špecifickým konštrukčným požiadavkám.

P90133197-highRes.jpgP90133198-highRes.jpgP90133199-highRes.jpgP90133202-highRes.jpgP90148087-highRes.jpgP90148088-highRes.jpg
Lipsko, konečná montáž

Ďalším významným komponentom modulu Drive je taktiež v Dingolfingu vyrábaný vysokonapäťový akumulátor. Jednotlivé lítium-iónové články dodávané externou spoločnosťou sú najskôr testované na správnu funkčnosť. Následne dochádza k ich plazmovému čistenie. Elektromotor s výkonom 96 kW potom vzniká v továrni BMW v nemeckom Landshute. Elektromotor vrátane jeho výkonovej elektroniky vyvinula BMW Group vlastnými prostriedkami.

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY