vytisknout velikost písma Bloodhound SSC: Tri motory, padáky a maximálka 1609 km / h

Britský pilot Andy Green chce znovu prekonať svoj ​​vlastný pozemný rýchlostný rekord. Pri novom pokuse zasadne do špeciálneho vozidla Bloodhound Supersonic Car.
Bloodhound SSC: Tri motory, padáky a maximálka 1609 km / h

Bloodhound Supersonic Car (SSC) má smelú ambíciu: stať sa najrýchlejším automobilom na planéte a dosiahnuť rýchlosť 1000 míľ v hodine (1609 km/h). Súčasný rekord by tak mal byť prekonaný rovno o tretinu. Jeho držiteľom je pilot britského kráľovského letectva Andy Green, ktorý zasadne aj do kokpitu Bloodhound SSC.

HRshowcar-1626-pic_credit-Stefan_Marjoram.jpgRolls-Royce backs BLOODHOUND 1024 [pic credit Stefan Marjoram] (6).jpgAndy Green_ Autosport 2012_2 [pic credit Stefan Marjoram].jpgBloodhound SSC bude pilotovať ostrieľaný rekordman Andy Green

Samozrejme sme si trochu zažartovali, keď sme tento článok označili okrem iného štítkom "Hybridy", ale úplne mimo to nie je. Bloodhound SSC bude totiž osadený hneď tromi motormi rôznych typov. O odpichnutie z miesta sa postará prúdový motor Eurojet EJ200 z tryskáča Eurofighter, s ktorým sa stroj v tvare tenkej cigary rozbehne na 480 km/h Potom sa pridá hybridná raketa Nammo.

Pomocný agregát? Motor z F1!

Tryskový motor vyvinie ťah o sile deviatich ton, raketa dodá ďalších dvanásť. Pod aerodynamickým kabátom Bloodhound nájde miesto aj motor Cosworth CA2010 z Formule 1, ten tu však poslúži v podstate ako čerpadlo. Jeho hlavnou úlohou bude dodávať dostatok kyslíka rakete.

Bloodhound SSC v datech

  • Dĺžka: 13,5 m
  • Šírka: 1,9 m
  • Hmotnosť: 6422 kg
  • Výkon: 136 877 koní
  • Spotreba: 64 000 l/s
  • Najvyššia rýchlosť: 1609 km/h

Cieľové rýchlosti by mal Bloodhound SSC dosiahnuť za 55 sekúnd a vyvinúť pozdĺžne zrýchlenie 2,5 g. Pri spomaľovaní to bude ešte viac: keď vodič v rýchlosti 1300 km/h aktivuje aerodynamickú brzdu, v 970 km/h pridá padáky a konečne pod 400 km/h začne brzdiť aj kotúčovými brzdami, čakajú Greena až tri Géčka. Ani to by pre neho ale nemal byť veľký problém, v "práci" môže zažívať preťaženie až okolo 10 g.
Green napokon nie je na poli prekonávania pozemných rekordov žiadnym nováčikom. Ako prvý človek na svete pokoril na zemi rýchlosť zvuku a ustanovil aktuálne platný rekord, keď 15. októbra 1997 dosiahol s vozidlom Thrust SSC rýchlosti 1227,986 km/h. V roku 2006 k tomu pridal aj pozemný rýchlostný rekord pre vozidlá poháňané vznetovými motormi: so strojom JCB Dieselmax sa rozbehol na 563,418 km/h.

Prvé jazdné skúšky Bloodhound SSC sú naplánované na rok 2016. Zatiaľ majú autori projektu hotové kolesá a najnovšie tiež kokpit, ktorý si môžete pozrieť v nasledujúcom videu:

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY