vytisknout velikost písma Bloodhound SSC: Tri motory, padáky a maximálka 1609 km / h

Britský pilot Andy Green chce znovu prekonať svoj ​​vlastný pozemný rýchlostný rekord. Pri novom pokuse zasadne do špeciálneho vozidla Bloodhound Supersonic Car.
Bloodhound SSC: Tri motory, padáky a maximálka 1609 km / h

Bloodhound Supersonic Car (SSC) má smelú ambíciu: stať sa najrýchlejším automobilom na planéte a dosiahnuť rýchlosť 1000 míľ v hodine (1609 km/h). Súčasný rekord by tak mal byť prekonaný rovno o tretinu. Jeho držiteľom je pilot britského kráľovského letectva Andy Green, ktorý zasadne aj do kokpitu Bloodhound SSC.

HRshowcar-1626-pic_credit-Stefan_Marjoram.jpgRolls-Royce backs BLOODHOUND 1024 [pic credit Stefan Marjoram] (6).jpgAndy Green_ Autosport 2012_2 [pic credit Stefan Marjoram].jpgBloodhound SSC bude pilotovať ostrieľaný rekordman Andy Green

Samozrejme sme si trochu zažartovali, keď sme tento článok označili okrem iného štítkom "Hybridy", ale úplne mimo to nie je. Bloodhound SSC bude totiž osadený hneď tromi motormi rôznych typov. O odpichnutie z miesta sa postará prúdový motor Eurojet EJ200 z tryskáča Eurofighter, s ktorým sa stroj v tvare tenkej cigary rozbehne na 480 km/h Potom sa pridá hybridná raketa Nammo.

Pomocný agregát? Motor z F1!

Tryskový motor vyvinie ťah o sile deviatich ton, raketa dodá ďalších dvanásť. Pod aerodynamickým kabátom Bloodhound nájde miesto aj motor Cosworth CA2010 z Formule 1, ten tu však poslúži v podstate ako čerpadlo. Jeho hlavnou úlohou bude dodávať dostatok kyslíka rakete.

Bloodhound SSC v datech

  • Dĺžka: 13,5 m
  • Šírka: 1,9 m
  • Hmotnosť: 6422 kg
  • Výkon: 136 877 koní
  • Spotreba: 64 000 l/s
  • Najvyššia rýchlosť: 1609 km/h

Cieľové rýchlosti by mal Bloodhound SSC dosiahnuť za 55 sekúnd a vyvinúť pozdĺžne zrýchlenie 2,5 g. Pri spomaľovaní to bude ešte viac: keď vodič v rýchlosti 1300 km/h aktivuje aerodynamickú brzdu, v 970 km/h pridá padáky a konečne pod 400 km/h začne brzdiť aj kotúčovými brzdami, čakajú Greena až tri Géčka. Ani to by pre neho ale nemal byť veľký problém, v "práci" môže zažívať preťaženie až okolo 10 g.
Green napokon nie je na poli prekonávania pozemných rekordov žiadnym nováčikom. Ako prvý človek na svete pokoril na zemi rýchlosť zvuku a ustanovil aktuálne platný rekord, keď 15. októbra 1997 dosiahol s vozidlom Thrust SSC rýchlosti 1227,986 km/h. V roku 2006 k tomu pridal aj pozemný rýchlostný rekord pre vozidlá poháňané vznetovými motormi: so strojom JCB Dieselmax sa rozbehol na 563,418 km/h.

Prvé jazdné skúšky Bloodhound SSC sú naplánované na rok 2016. Zatiaľ majú autori projektu hotové kolesá a najnovšie tiež kokpit, ktorý si môžete pozrieť v nasledujúcom videu:

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY