vytisknout velikost písma Bloodhound SSC: Tri motory, padáky a maximálka 1609 km / h

Britský pilot Andy Green chce znovu prekonať svoj ​​vlastný pozemný rýchlostný rekord. Pri novom pokuse zasadne do špeciálneho vozidla Bloodhound Supersonic Car.
Bloodhound SSC: Tri motory, padáky a maximálka 1609 km / h

Bloodhound Supersonic Car (SSC) má smelú ambíciu: stať sa najrýchlejším automobilom na planéte a dosiahnuť rýchlosť 1000 míľ v hodine (1609 km/h). Súčasný rekord by tak mal byť prekonaný rovno o tretinu. Jeho držiteľom je pilot britského kráľovského letectva Andy Green, ktorý zasadne aj do kokpitu Bloodhound SSC.

HRshowcar-1626-pic_credit-Stefan_Marjoram.jpgRolls-Royce backs BLOODHOUND 1024 [pic credit Stefan Marjoram] (6).jpgAndy Green_ Autosport 2012_2 [pic credit Stefan Marjoram].jpgBloodhound SSC bude pilotovať ostrieľaný rekordman Andy Green

Samozrejme sme si trochu zažartovali, keď sme tento článok označili okrem iného štítkom "Hybridy", ale úplne mimo to nie je. Bloodhound SSC bude totiž osadený hneď tromi motormi rôznych typov. O odpichnutie z miesta sa postará prúdový motor Eurojet EJ200 z tryskáča Eurofighter, s ktorým sa stroj v tvare tenkej cigary rozbehne na 480 km/h Potom sa pridá hybridná raketa Nammo.

Pomocný agregát? Motor z F1!

Tryskový motor vyvinie ťah o sile deviatich ton, raketa dodá ďalších dvanásť. Pod aerodynamickým kabátom Bloodhound nájde miesto aj motor Cosworth CA2010 z Formule 1, ten tu však poslúži v podstate ako čerpadlo. Jeho hlavnou úlohou bude dodávať dostatok kyslíka rakete.

Bloodhound SSC v datech

  • Dĺžka: 13,5 m
  • Šírka: 1,9 m
  • Hmotnosť: 6422 kg
  • Výkon: 136 877 koní
  • Spotreba: 64 000 l/s
  • Najvyššia rýchlosť: 1609 km/h

Cieľové rýchlosti by mal Bloodhound SSC dosiahnuť za 55 sekúnd a vyvinúť pozdĺžne zrýchlenie 2,5 g. Pri spomaľovaní to bude ešte viac: keď vodič v rýchlosti 1300 km/h aktivuje aerodynamickú brzdu, v 970 km/h pridá padáky a konečne pod 400 km/h začne brzdiť aj kotúčovými brzdami, čakajú Greena až tri Géčka. Ani to by pre neho ale nemal byť veľký problém, v "práci" môže zažívať preťaženie až okolo 10 g.
Green napokon nie je na poli prekonávania pozemných rekordov žiadnym nováčikom. Ako prvý človek na svete pokoril na zemi rýchlosť zvuku a ustanovil aktuálne platný rekord, keď 15. októbra 1997 dosiahol s vozidlom Thrust SSC rýchlosti 1227,986 km/h. V roku 2006 k tomu pridal aj pozemný rýchlostný rekord pre vozidlá poháňané vznetovými motormi: so strojom JCB Dieselmax sa rozbehol na 563,418 km/h.

Prvé jazdné skúšky Bloodhound SSC sú naplánované na rok 2016. Zatiaľ majú autori projektu hotové kolesá a najnovšie tiež kokpit, ktorý si môžete pozrieť v nasledujúcom videu:

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY