vytisknout velikost písma Bezstupňová prevodovka CRS: stane sa prelom v automobilovej konštrukcii?

Zrejme nie, každopádne je to ale zaujímavý, jednoduchý nápad, ktorý si zaslúži našu pozornosť.
Bezstupňová prevodovka CRS: stane sa prelom v automobilovej konštrukcii?

Obmedzené spektrum otáčok spaľovacích motorov všetkých typov si žiada prevodovky. A tých sme v uplynulých 120 rokoch už videli celú radu. Pri skriniach s manuálnym radením a mechanicky ovládanou spojkou je to celkom jednoduché (problémom tam môže byť snáď len to, kam v kulise jednotlivé "kvalty" naskladať), variantov automatických prevodoviek sa ale v histórii objavili desiatky. A preto sa tiež nedá s určitosťou povedať, či je tento nápad naozaj úplne nový...

Reč je o návrhu skupiny holandských konštruktérov združených firmou Parts Services Holland, ktorý nesie meno Controlled Rotation System (CRS) a na prvý pohľad vyniká mimoriadne jednoduchou stavbou. CRS je istým druhom bezstupňovej prevodovky, avšak jeho autori zdôrazňujú, že s konvenčnými bestupňovými prevodovkami CVT (variátory) neznesie porovnanie. U CVT sa prevod plynulo mení posúvaním pásu voči dvojici kužeľových kotúčov, jedného na vstupe a druhého na výstupe.

Tiež CRS pracuje na podobnom princípe, avšak konštrukcia je podstatne jednoduchšia a menšia (nie je divu, primárne vznikla ako riešenie pre bicykle). Ide o remenicou spojené kotúče, ktorých priemer sa mení pôsobením tlaku kvapalinovej sústavy. Pripojené video pôsobí pomerne primitívnym dojmom, tím Parts Services Holland navyše nijako nespresnil samotnú konštrukciu kotúčov a mechanizmu rozširovanie ich priemeru ...

 

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY