vytisknout velikost písma Bezstupňová prevodovka CRS: stane sa prelom v automobilovej konštrukcii?

Zrejme nie, každopádne je to ale zaujímavý, jednoduchý nápad, ktorý si zaslúži našu pozornosť.
Bezstupňová prevodovka CRS: stane sa prelom v automobilovej konštrukcii?

Obmedzené spektrum otáčok spaľovacích motorov všetkých typov si žiada prevodovky. A tých sme v uplynulých 120 rokoch už videli celú radu. Pri skriniach s manuálnym radením a mechanicky ovládanou spojkou je to celkom jednoduché (problémom tam môže byť snáď len to, kam v kulise jednotlivé "kvalty" naskladať), variantov automatických prevodoviek sa ale v histórii objavili desiatky. A preto sa tiež nedá s určitosťou povedať, či je tento nápad naozaj úplne nový...

Reč je o návrhu skupiny holandských konštruktérov združených firmou Parts Services Holland, ktorý nesie meno Controlled Rotation System (CRS) a na prvý pohľad vyniká mimoriadne jednoduchou stavbou. CRS je istým druhom bezstupňovej prevodovky, avšak jeho autori zdôrazňujú, že s konvenčnými bestupňovými prevodovkami CVT (variátory) neznesie porovnanie. U CVT sa prevod plynulo mení posúvaním pásu voči dvojici kužeľových kotúčov, jedného na vstupe a druhého na výstupe.

Tiež CRS pracuje na podobnom princípe, avšak konštrukcia je podstatne jednoduchšia a menšia (nie je divu, primárne vznikla ako riešenie pre bicykle). Ide o remenicou spojené kotúče, ktorých priemer sa mení pôsobením tlaku kvapalinovej sústavy. Pripojené video pôsobí pomerne primitívnym dojmom, tím Parts Services Holland navyše nijako nespresnil samotnú konštrukciu kotúčov a mechanizmu rozširovanie ich priemeru ...

 

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

včera | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY