vytisknout velikost písma Bezstupňová prevodovka CRS: stane sa prelom v automobilovej konštrukcii?

Zrejme nie, každopádne je to ale zaujímavý, jednoduchý nápad, ktorý si zaslúži našu pozornosť.
Bezstupňová prevodovka CRS: stane sa prelom v automobilovej konštrukcii?

Obmedzené spektrum otáčok spaľovacích motorov všetkých typov si žiada prevodovky. A tých sme v uplynulých 120 rokoch už videli celú radu. Pri skriniach s manuálnym radením a mechanicky ovládanou spojkou je to celkom jednoduché (problémom tam môže byť snáď len to, kam v kulise jednotlivé "kvalty" naskladať), variantov automatických prevodoviek sa ale v histórii objavili desiatky. A preto sa tiež nedá s určitosťou povedať, či je tento nápad naozaj úplne nový...

Reč je o návrhu skupiny holandských konštruktérov združených firmou Parts Services Holland, ktorý nesie meno Controlled Rotation System (CRS) a na prvý pohľad vyniká mimoriadne jednoduchou stavbou. CRS je istým druhom bezstupňovej prevodovky, avšak jeho autori zdôrazňujú, že s konvenčnými bestupňovými prevodovkami CVT (variátory) neznesie porovnanie. U CVT sa prevod plynulo mení posúvaním pásu voči dvojici kužeľových kotúčov, jedného na vstupe a druhého na výstupe.

Tiež CRS pracuje na podobnom princípe, avšak konštrukcia je podstatne jednoduchšia a menšia (nie je divu, primárne vznikla ako riešenie pre bicykle). Ide o remenicou spojené kotúče, ktorých priemer sa mení pôsobením tlaku kvapalinovej sústavy. Pripojené video pôsobí pomerne primitívnym dojmom, tím Parts Services Holland navyše nijako nespresnil samotnú konštrukciu kotúčov a mechanizmu rozširovanie ich priemeru ...

 

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY