vytisknout velikost písma Bezstupňová prevodovka CRS: stane sa prelom v automobilovej konštrukcii?

Zrejme nie, každopádne je to ale zaujímavý, jednoduchý nápad, ktorý si zaslúži našu pozornosť.
Bezstupňová prevodovka CRS: stane sa prelom v automobilovej konštrukcii?

Obmedzené spektrum otáčok spaľovacích motorov všetkých typov si žiada prevodovky. A tých sme v uplynulých 120 rokoch už videli celú radu. Pri skriniach s manuálnym radením a mechanicky ovládanou spojkou je to celkom jednoduché (problémom tam môže byť snáď len to, kam v kulise jednotlivé "kvalty" naskladať), variantov automatických prevodoviek sa ale v histórii objavili desiatky. A preto sa tiež nedá s určitosťou povedať, či je tento nápad naozaj úplne nový...

Reč je o návrhu skupiny holandských konštruktérov združených firmou Parts Services Holland, ktorý nesie meno Controlled Rotation System (CRS) a na prvý pohľad vyniká mimoriadne jednoduchou stavbou. CRS je istým druhom bezstupňovej prevodovky, avšak jeho autori zdôrazňujú, že s konvenčnými bestupňovými prevodovkami CVT (variátory) neznesie porovnanie. U CVT sa prevod plynulo mení posúvaním pásu voči dvojici kužeľových kotúčov, jedného na vstupe a druhého na výstupe.

Tiež CRS pracuje na podobnom princípe, avšak konštrukcia je podstatne jednoduchšia a menšia (nie je divu, primárne vznikla ako riešenie pre bicykle). Ide o remenicou spojené kotúče, ktorých priemer sa mení pôsobením tlaku kvapalinovej sústavy. Pripojené video pôsobí pomerne primitívnym dojmom, tím Parts Services Holland navyše nijako nespresnil samotnú konštrukciu kotúčov a mechanizmu rozširovanie ich priemeru ...

 

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY