vytisknout velikost písma Bezdrôtové nabíjanie mieri z telefónov do áut, testuje ho Toyota

Toyota vyvinula systém pre bezdrôtové dobíjanie elektromobilov a hybridných áut. Jeho overovacie testovanie začne koncom februára.
Bezdrôtové nabíjanie mieri z telefónov do áut, testuje ho Toyota

Bezdrôtový systém je možné použiť pre všetky vozidlá s elektromotormi, teda vrátane plug-in hybridov, ktorých batérie sa inak dobíjajú aj z bežnej elektrickej zásuvky. Základom je cievka zabudovaná v úrovni terénu, druhá podobná je nainštalovaná vo vozidle. Elektrina sa prenáša medzi nimi pomocou magnetickej rezonancie.

Prvá cievka slúži ako vysielač a druhá vo vnútri auta ako prijímač, pri prenose sa využívajú zmeny intenzity magnetického poľa. Prenos samotný nijako nekolíše, systém vie samočinne potláčať pokles jeho účinnosti spôsobený napríklad výškovým rozdielom cievok a dokáže minimalizovať aj nežiaduce elektromagnetické rušenie z okolia.

Stačí hodina a pol

Zariadenie pracuje na frekvencii 85 kHz so vstupným napätím 200 V, maximálny dobíjací výkon činí 2 kW a akumulátory sa naplnia späť na maximálnu kapacitu počas hodiny a pol. To znie veľmi sľubne.

Vodič nemusí pripájať žiadne káble a podobne, celý systém je teda užívateľsky príjemnejší a oveľa pohodlnejší. Nie je potrebné ani hľadať optimálne miesto pre zaparkovanie auta, aby sa jeho akumulátory dobili. Svetová jednotka totiž upgradovala svoj ​​parkovací asistent IPA o novú funkciu, ktorá polohu vysielacej cievky v krajine ukáže.

Pomocník pri mnohými neobľúbenej činnosti vie zaparkovať ako kolmo k vozovke, tak aj do stojacej radu, no to koniec koncov zvládal aj skôr. Cievka samotná je konštruovaná natoľko robustne, že sa prejazdmi áut nezničí. Koľko ich vydrží, výrobca bohužiaľ zatiaľ neuvádza, čaká sa na prax.

Testovanie práve začína

Toyota Motor Corporation začne overovacie skúšky v prefektúre Aiči ešte na konci tohto mesiaca a potrvajú rok. Do testovania nasadí zatiaľ tri plug-in hybridy, ktoré už využívajú vybrané domácnosti. Cieľom je spokojnosť užívateľov v praxi, v závere bude vyhodnotená aj dôležitá početnosť dobíjania a chybovosť pri nájazde vozidiel nad niekoľkokrát spomínanú cievku.

V blízkej budúcnosti toto nabíjanie plánuje uviesť na trh, nenechá si ho pre seba, komerčné využitie však najprv čaká na domáce Japonsko. Sľubuje si od neho aj rozšírenie počtu elektromobilov a hybridov na cestách. Presný dátum však pochopiteľne ešte nikto nepozná.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY