vytisknout velikost písma Bezdrôtové nabíjanie mieri z telefónov do áut, testuje ho Toyota

Toyota vyvinula systém pre bezdrôtové dobíjanie elektromobilov a hybridných áut. Jeho overovacie testovanie začne koncom februára.
Bezdrôtové nabíjanie mieri z telefónov do áut, testuje ho Toyota

Bezdrôtový systém je možné použiť pre všetky vozidlá s elektromotormi, teda vrátane plug-in hybridov, ktorých batérie sa inak dobíjajú aj z bežnej elektrickej zásuvky. Základom je cievka zabudovaná v úrovni terénu, druhá podobná je nainštalovaná vo vozidle. Elektrina sa prenáša medzi nimi pomocou magnetickej rezonancie.

Prvá cievka slúži ako vysielač a druhá vo vnútri auta ako prijímač, pri prenose sa využívajú zmeny intenzity magnetického poľa. Prenos samotný nijako nekolíše, systém vie samočinne potláčať pokles jeho účinnosti spôsobený napríklad výškovým rozdielom cievok a dokáže minimalizovať aj nežiaduce elektromagnetické rušenie z okolia.

Stačí hodina a pol

Zariadenie pracuje na frekvencii 85 kHz so vstupným napätím 200 V, maximálny dobíjací výkon činí 2 kW a akumulátory sa naplnia späť na maximálnu kapacitu počas hodiny a pol. To znie veľmi sľubne.

Vodič nemusí pripájať žiadne káble a podobne, celý systém je teda užívateľsky príjemnejší a oveľa pohodlnejší. Nie je potrebné ani hľadať optimálne miesto pre zaparkovanie auta, aby sa jeho akumulátory dobili. Svetová jednotka totiž upgradovala svoj ​​parkovací asistent IPA o novú funkciu, ktorá polohu vysielacej cievky v krajine ukáže.

Pomocník pri mnohými neobľúbenej činnosti vie zaparkovať ako kolmo k vozovke, tak aj do stojacej radu, no to koniec koncov zvládal aj skôr. Cievka samotná je konštruovaná natoľko robustne, že sa prejazdmi áut nezničí. Koľko ich vydrží, výrobca bohužiaľ zatiaľ neuvádza, čaká sa na prax.

Testovanie práve začína

Toyota Motor Corporation začne overovacie skúšky v prefektúre Aiči ešte na konci tohto mesiaca a potrvajú rok. Do testovania nasadí zatiaľ tri plug-in hybridy, ktoré už využívajú vybrané domácnosti. Cieľom je spokojnosť užívateľov v praxi, v závere bude vyhodnotená aj dôležitá početnosť dobíjania a chybovosť pri nájazde vozidiel nad niekoľkokrát spomínanú cievku.

V blízkej budúcnosti toto nabíjanie plánuje uviesť na trh, nenechá si ho pre seba, komerčné využitie však najprv čaká na domáce Japonsko. Sľubuje si od neho aj rozšírenie počtu elektromobilov a hybridov na cestách. Presný dátum však pochopiteľne ešte nikto nepozná.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY