vytisknout velikost písma Bezdrôtové nabíjanie mieri z telefónov do áut, testuje ho Toyota

Toyota vyvinula systém pre bezdrôtové dobíjanie elektromobilov a hybridných áut. Jeho overovacie testovanie začne koncom februára.
Bezdrôtové nabíjanie mieri z telefónov do áut, testuje ho Toyota

Bezdrôtový systém je možné použiť pre všetky vozidlá s elektromotormi, teda vrátane plug-in hybridov, ktorých batérie sa inak dobíjajú aj z bežnej elektrickej zásuvky. Základom je cievka zabudovaná v úrovni terénu, druhá podobná je nainštalovaná vo vozidle. Elektrina sa prenáša medzi nimi pomocou magnetickej rezonancie.

Prvá cievka slúži ako vysielač a druhá vo vnútri auta ako prijímač, pri prenose sa využívajú zmeny intenzity magnetického poľa. Prenos samotný nijako nekolíše, systém vie samočinne potláčať pokles jeho účinnosti spôsobený napríklad výškovým rozdielom cievok a dokáže minimalizovať aj nežiaduce elektromagnetické rušenie z okolia.

Stačí hodina a pol

Zariadenie pracuje na frekvencii 85 kHz so vstupným napätím 200 V, maximálny dobíjací výkon činí 2 kW a akumulátory sa naplnia späť na maximálnu kapacitu počas hodiny a pol. To znie veľmi sľubne.

Vodič nemusí pripájať žiadne káble a podobne, celý systém je teda užívateľsky príjemnejší a oveľa pohodlnejší. Nie je potrebné ani hľadať optimálne miesto pre zaparkovanie auta, aby sa jeho akumulátory dobili. Svetová jednotka totiž upgradovala svoj ​​parkovací asistent IPA o novú funkciu, ktorá polohu vysielacej cievky v krajine ukáže.

Pomocník pri mnohými neobľúbenej činnosti vie zaparkovať ako kolmo k vozovke, tak aj do stojacej radu, no to koniec koncov zvládal aj skôr. Cievka samotná je konštruovaná natoľko robustne, že sa prejazdmi áut nezničí. Koľko ich vydrží, výrobca bohužiaľ zatiaľ neuvádza, čaká sa na prax.

Testovanie práve začína

Toyota Motor Corporation začne overovacie skúšky v prefektúre Aiči ešte na konci tohto mesiaca a potrvajú rok. Do testovania nasadí zatiaľ tri plug-in hybridy, ktoré už využívajú vybrané domácnosti. Cieľom je spokojnosť užívateľov v praxi, v závere bude vyhodnotená aj dôležitá početnosť dobíjania a chybovosť pri nájazde vozidiel nad niekoľkokrát spomínanú cievku.

V blízkej budúcnosti toto nabíjanie plánuje uviesť na trh, nenechá si ho pre seba, komerčné využitie však najprv čaká na domáce Japonsko. Sľubuje si od neho aj rozšírenie počtu elektromobilov a hybridov na cestách. Presný dátum však pochopiteľne ešte nikto nepozná.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY