vytisknout velikost písma Bertone zrejme skončí, čas legendárnym talianskym karosárniam nepraje...

Fanúšikom automobilov sa zrejme tieto riadky nebudú čítať dobre: talianska karosáreň Bertone sa nachádza pred krachom, tentoraz už možno definitívnym.
Bertone zrejme skončí, čas legendárnym talianskym karosárniam nepraje...

S nástupom hospodárskej krízy na konci prvej dekády 21. storočia a s ním spojeným dôrazom kladeným na redukciu nákladov svetovej automobilky viac ako kedykoľvek pred tým sťahovali svoje projekty od špecializovaných firiem do vlastných štúdií. To ďalej skomplikovalo život legendárnym talianskym karosárnám, ktoré sa s väčšou či menšou úspešnosťou obracali buď k zákazníkom z rozvojových krajín, alebo úplne mimo brandže, často smerom k použitému dizajnu.

Bertone hrobárovi z lopaty ušiel v poslednom čase už niekoľkokrát, naposledy v rokoch 2007 a ​​2011, ale teraz to už naozaj nevyzerá dobre. V priebehu roka 2013 síce firma Bertone zaznamenala hlavne vďaka zákazkám z Číny tržby cez 20 miliónov eur, ale vlastnú továreň predala už pred rokmi Fiatu a na sklonku minulého roka prepustila vyše 160 svojich zamestnancov. V súčasnosti dlhuje na mzdách, neplatí dodávateľom a hľadá nového majiteľa. Ponúk je niekoľko, istá turecká spoločnosť vraj ponúka 2,7 milióna dolárov, avšak s ohľadom na súčasné aktíva spoločnosti možno predpokladať, že prípadný nový vlastník bude mať záujem hlavne o slávnu značku, resp. jej legendárne meno.

Štúdio Bertone o sebe v posledných rokoch dalo vedieť radom pozoruhodných stavieb, spomeňme si napríklad na koncept Jaguar Bertone B 99 (2011), plne funkčnú štúdiu Bertone Nuccio (2012) alebo presne pred rokom predstavený, opäť plne funkčný prototyp Aston Martin Rapide Jet 2+2 (2013) postavený na objednávku istého britského zberateľa. A to radšej nespomínajte staršie stavby ako Lamborghini Miura, Volvo 780 alebo Škoda Favorit, inak by zrejme srdce milovníka automobilov muselo zaplakať...

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY