vytisknout velikost písma Bertone zrejme skončí, čas legendárnym talianskym karosárniam nepraje...

Fanúšikom automobilov sa zrejme tieto riadky nebudú čítať dobre: talianska karosáreň Bertone sa nachádza pred krachom, tentoraz už možno definitívnym.
Bertone zrejme skončí, čas legendárnym talianskym karosárniam nepraje...

S nástupom hospodárskej krízy na konci prvej dekády 21. storočia a s ním spojeným dôrazom kladeným na redukciu nákladov svetovej automobilky viac ako kedykoľvek pred tým sťahovali svoje projekty od špecializovaných firiem do vlastných štúdií. To ďalej skomplikovalo život legendárnym talianskym karosárnám, ktoré sa s väčšou či menšou úspešnosťou obracali buď k zákazníkom z rozvojových krajín, alebo úplne mimo brandže, často smerom k použitému dizajnu.

Bertone hrobárovi z lopaty ušiel v poslednom čase už niekoľkokrát, naposledy v rokoch 2007 a ​​2011, ale teraz to už naozaj nevyzerá dobre. V priebehu roka 2013 síce firma Bertone zaznamenala hlavne vďaka zákazkám z Číny tržby cez 20 miliónov eur, ale vlastnú továreň predala už pred rokmi Fiatu a na sklonku minulého roka prepustila vyše 160 svojich zamestnancov. V súčasnosti dlhuje na mzdách, neplatí dodávateľom a hľadá nového majiteľa. Ponúk je niekoľko, istá turecká spoločnosť vraj ponúka 2,7 milióna dolárov, avšak s ohľadom na súčasné aktíva spoločnosti možno predpokladať, že prípadný nový vlastník bude mať záujem hlavne o slávnu značku, resp. jej legendárne meno.

Štúdio Bertone o sebe v posledných rokoch dalo vedieť radom pozoruhodných stavieb, spomeňme si napríklad na koncept Jaguar Bertone B 99 (2011), plne funkčnú štúdiu Bertone Nuccio (2012) alebo presne pred rokom predstavený, opäť plne funkčný prototyp Aston Martin Rapide Jet 2+2 (2013) postavený na objednávku istého britského zberateľa. A to radšej nespomínajte staršie stavby ako Lamborghini Miura, Volvo 780 alebo Škoda Favorit, inak by zrejme srdce milovníka automobilov muselo zaplakať...

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY