vytisknout velikost písma Batožinové priestory: ako sa merajú a ako sa snažia výrobcovia klamať

Myslíte si, že továrenské údaje o objeme batožinového priestoru vášho auta skutočne odráža realitu? Nie tak celkom...
Batožinové priestory: ako sa merajú a ako sa snažia výrobcovia klamať

Skutečný objem prezradí až osobná skúsenosť 

Je to zvláštne, ale v dobe, v ktorej nám úrady Európskej únie určujú aj rozmery nakladaných uhoriek, sú údaje o objemoch batožinových priestorov často otázkou skôr dôvery medzi výrobcom a zákazníkom ako realitou. Môžete pátrať, ako budete chcieť, žiadnu záväznú jednotnú metodiku ale nenájdete. A to bývajú práve objemy batožinových priestorov často tým, podľa čoho sa zákazník pri voľbe svojho nového auta riadi...

Pri osobných automobiloch je objem batožinového priestoru najčastejšie udávaný v základnom usporiadaní a v rozšírenom, teda po sklopení zadných operadiel (ak má vozidlo aj tretí rad sedadiel, pribúda logicky ešte hodnota ďalšia). To však neznamená, že by ste po prečítaní týchto hodnôt mohli presne porovnávať skutočný objem pre batožinu medzi vozidlá rôznych typov alebo značiek.

Ak sú napríklad zadné sedadlá posuvné alebo majú polohovateľné operadlá, výrobca je pri meraní môže nastaviť tak, aby bol nameraný objem čo najväčší. Rad súčasných automobilov, najmä s karosériou kombi alebo MPV, potom ponúka ďalšie zrady v podobe schránok ukrytých pod podlahou alebo po stranách čalúnenia.

Napríklad pri automobiloch Hyundai i30 Combi a Kia ceed SW juhokórejský koncern udáva základný objem 528 l a po sklopení sedadiel potom 1 642 l, pričom konkurenčný Chevrolet Cruze má mať "len" 500, resp. 1 478 l. Praktické skúšky ukázali, že miesta je v jeho batožinovom priestore prinajmenšom podobné množstvo. Čím to je? Pri vozidlách Kia / Hyundai sa totiž do týchto hodnôt počítajú aj schránky pod podlahou, ktorá síce svoju úlohu plní, ale pre prepravované kufre alebo inú batožinu ich nevyužívate.

V hlavnej úlohe drevené doštičky 

Ako sa teda objem batožinového priestoru meria? Možno budete prekvapení, hoci moderné počítačové modely by boli schopné objem tohto priestoru zhodnotiť takmer úplne presne, používa sa trochu konzervatívnejšia metóda. Drvivá väčšina európskych automobiliek používa metodiky VDA sa štandardom DIN 70020. Tá spočíva v postupnom ukladaní drevených doštičiek o rozmere 200 x 100 x 50 mm.

Každá teda predstavuje 1 dm3, resp. 1 liter, takže je batožinový priestor naplnený, doštičky sa len spočítajú. Lapidárne povedané, ak napríklad z kufra nového Peugeotu 308 a spod jeho podlahy vytiahli 470 dosiek, vozidlo objem batožinového priestoru 470 l. Iste, vyslovene precízny spôsob merania objemu to nie je, ale aspoň čiastočne hovorí aj o praktickom využiteľnosti priestoru, veď prepravované kufre a tašky len málokedy skutočne kopírujú tvary a zradné záhyby kufra ...

Zavazadlove prostory (1).jpgZavazadlove prostory (2).jpgZavazadlove prostory (3).jpg

VDA ale nie je jedinou metódou, ktorá sa dnes pre meranie objemov batožinových priestorov automobilov používa. Hlavne v USA používajú štandard SAE J1100, ktorý je síce vo svojej podstate podobný ako VDA, ale možno ešte presnejšie reflektuje samotnú využiteľnosť priestoru. Jadrom tejto metódy je ukladanie blokov v siedmich druhoch a s objemom 6 až 67 l. S ich skladaním sa začína od tých najväčších, menšie bloky možno ukladať až vo chvíli, kedy sa tie väčšie už nikam nezmestia.

VDA (Verband der Automobilindustrie) je významnou asociáciou nemeckých dodávateľov pre automobilový priemysel a jej snahou je uľahčiť vzájomnú komunikáciu. Pravdou je, že VDA má tesnú väzbu na samotné automobilky, ktorým v niektorých prípadoch pomáha presadzovať ich ciele bez rizika obvinenia z konfliktu záujmov. VDA sa snaží nad úroveň danú medzinárodnými predpismi ISO štandardizovať pomery v nemeckých automobilkách od spoločných informačných systémov po rozmery prepravných kontajnerov.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY