vytisknout velikost písma Batožinové priestory: ako sa merajú a ako sa snažia výrobcovia klamať

Myslíte si, že továrenské údaje o objeme batožinového priestoru vášho auta skutočne odráža realitu? Nie tak celkom...
Batožinové priestory: ako sa merajú a ako sa snažia výrobcovia klamať

Skutečný objem prezradí až osobná skúsenosť 

Je to zvláštne, ale v dobe, v ktorej nám úrady Európskej únie určujú aj rozmery nakladaných uhoriek, sú údaje o objemoch batožinových priestorov často otázkou skôr dôvery medzi výrobcom a zákazníkom ako realitou. Môžete pátrať, ako budete chcieť, žiadnu záväznú jednotnú metodiku ale nenájdete. A to bývajú práve objemy batožinových priestorov často tým, podľa čoho sa zákazník pri voľbe svojho nového auta riadi...

Pri osobných automobiloch je objem batožinového priestoru najčastejšie udávaný v základnom usporiadaní a v rozšírenom, teda po sklopení zadných operadiel (ak má vozidlo aj tretí rad sedadiel, pribúda logicky ešte hodnota ďalšia). To však neznamená, že by ste po prečítaní týchto hodnôt mohli presne porovnávať skutočný objem pre batožinu medzi vozidlá rôznych typov alebo značiek.

Ak sú napríklad zadné sedadlá posuvné alebo majú polohovateľné operadlá, výrobca je pri meraní môže nastaviť tak, aby bol nameraný objem čo najväčší. Rad súčasných automobilov, najmä s karosériou kombi alebo MPV, potom ponúka ďalšie zrady v podobe schránok ukrytých pod podlahou alebo po stranách čalúnenia.

Napríklad pri automobiloch Hyundai i30 Combi a Kia ceed SW juhokórejský koncern udáva základný objem 528 l a po sklopení sedadiel potom 1 642 l, pričom konkurenčný Chevrolet Cruze má mať "len" 500, resp. 1 478 l. Praktické skúšky ukázali, že miesta je v jeho batožinovom priestore prinajmenšom podobné množstvo. Čím to je? Pri vozidlách Kia / Hyundai sa totiž do týchto hodnôt počítajú aj schránky pod podlahou, ktorá síce svoju úlohu plní, ale pre prepravované kufre alebo inú batožinu ich nevyužívate.

V hlavnej úlohe drevené doštičky 

Ako sa teda objem batožinového priestoru meria? Možno budete prekvapení, hoci moderné počítačové modely by boli schopné objem tohto priestoru zhodnotiť takmer úplne presne, používa sa trochu konzervatívnejšia metóda. Drvivá väčšina európskych automobiliek používa metodiky VDA sa štandardom DIN 70020. Tá spočíva v postupnom ukladaní drevených doštičiek o rozmere 200 x 100 x 50 mm.

Každá teda predstavuje 1 dm3, resp. 1 liter, takže je batožinový priestor naplnený, doštičky sa len spočítajú. Lapidárne povedané, ak napríklad z kufra nového Peugeotu 308 a spod jeho podlahy vytiahli 470 dosiek, vozidlo objem batožinového priestoru 470 l. Iste, vyslovene precízny spôsob merania objemu to nie je, ale aspoň čiastočne hovorí aj o praktickom využiteľnosti priestoru, veď prepravované kufre a tašky len málokedy skutočne kopírujú tvary a zradné záhyby kufra ...

Zavazadlove prostory (1).jpgZavazadlove prostory (2).jpgZavazadlove prostory (3).jpg

VDA ale nie je jedinou metódou, ktorá sa dnes pre meranie objemov batožinových priestorov automobilov používa. Hlavne v USA používajú štandard SAE J1100, ktorý je síce vo svojej podstate podobný ako VDA, ale možno ešte presnejšie reflektuje samotnú využiteľnosť priestoru. Jadrom tejto metódy je ukladanie blokov v siedmich druhoch a s objemom 6 až 67 l. S ich skladaním sa začína od tých najväčších, menšie bloky možno ukladať až vo chvíli, kedy sa tie väčšie už nikam nezmestia.

VDA (Verband der Automobilindustrie) je významnou asociáciou nemeckých dodávateľov pre automobilový priemysel a jej snahou je uľahčiť vzájomnú komunikáciu. Pravdou je, že VDA má tesnú väzbu na samotné automobilky, ktorým v niektorých prípadoch pomáha presadzovať ich ciele bez rizika obvinenia z konfliktu záujmov. VDA sa snaží nad úroveň danú medzinárodnými predpismi ISO štandardizovať pomery v nemeckých automobilkách od spoločných informačných systémov po rozmery prepravných kontajnerov.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

dnes | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

včera | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY