vytisknout velikost písma Batožinové priestory: ako sa merajú a ako sa snažia výrobcovia klamať

Myslíte si, že továrenské údaje o objeme batožinového priestoru vášho auta skutočne odráža realitu? Nie tak celkom...
Batožinové priestory: ako sa merajú a ako sa snažia výrobcovia klamať

Skutečný objem prezradí až osobná skúsenosť 

Je to zvláštne, ale v dobe, v ktorej nám úrady Európskej únie určujú aj rozmery nakladaných uhoriek, sú údaje o objemoch batožinových priestorov často otázkou skôr dôvery medzi výrobcom a zákazníkom ako realitou. Môžete pátrať, ako budete chcieť, žiadnu záväznú jednotnú metodiku ale nenájdete. A to bývajú práve objemy batožinových priestorov často tým, podľa čoho sa zákazník pri voľbe svojho nového auta riadi...

Pri osobných automobiloch je objem batožinového priestoru najčastejšie udávaný v základnom usporiadaní a v rozšírenom, teda po sklopení zadných operadiel (ak má vozidlo aj tretí rad sedadiel, pribúda logicky ešte hodnota ďalšia). To však neznamená, že by ste po prečítaní týchto hodnôt mohli presne porovnávať skutočný objem pre batožinu medzi vozidlá rôznych typov alebo značiek.

Ak sú napríklad zadné sedadlá posuvné alebo majú polohovateľné operadlá, výrobca je pri meraní môže nastaviť tak, aby bol nameraný objem čo najväčší. Rad súčasných automobilov, najmä s karosériou kombi alebo MPV, potom ponúka ďalšie zrady v podobe schránok ukrytých pod podlahou alebo po stranách čalúnenia.

Napríklad pri automobiloch Hyundai i30 Combi a Kia ceed SW juhokórejský koncern udáva základný objem 528 l a po sklopení sedadiel potom 1 642 l, pričom konkurenčný Chevrolet Cruze má mať "len" 500, resp. 1 478 l. Praktické skúšky ukázali, že miesta je v jeho batožinovom priestore prinajmenšom podobné množstvo. Čím to je? Pri vozidlách Kia / Hyundai sa totiž do týchto hodnôt počítajú aj schránky pod podlahou, ktorá síce svoju úlohu plní, ale pre prepravované kufre alebo inú batožinu ich nevyužívate.

V hlavnej úlohe drevené doštičky 

Ako sa teda objem batožinového priestoru meria? Možno budete prekvapení, hoci moderné počítačové modely by boli schopné objem tohto priestoru zhodnotiť takmer úplne presne, používa sa trochu konzervatívnejšia metóda. Drvivá väčšina európskych automobiliek používa metodiky VDA sa štandardom DIN 70020. Tá spočíva v postupnom ukladaní drevených doštičiek o rozmere 200 x 100 x 50 mm.

Každá teda predstavuje 1 dm3, resp. 1 liter, takže je batožinový priestor naplnený, doštičky sa len spočítajú. Lapidárne povedané, ak napríklad z kufra nového Peugeotu 308 a spod jeho podlahy vytiahli 470 dosiek, vozidlo objem batožinového priestoru 470 l. Iste, vyslovene precízny spôsob merania objemu to nie je, ale aspoň čiastočne hovorí aj o praktickom využiteľnosti priestoru, veď prepravované kufre a tašky len málokedy skutočne kopírujú tvary a zradné záhyby kufra ...

Zavazadlove prostory (1).jpgZavazadlove prostory (2).jpgZavazadlove prostory (3).jpg

VDA ale nie je jedinou metódou, ktorá sa dnes pre meranie objemov batožinových priestorov automobilov používa. Hlavne v USA používajú štandard SAE J1100, ktorý je síce vo svojej podstate podobný ako VDA, ale možno ešte presnejšie reflektuje samotnú využiteľnosť priestoru. Jadrom tejto metódy je ukladanie blokov v siedmich druhoch a s objemom 6 až 67 l. S ich skladaním sa začína od tých najväčších, menšie bloky možno ukladať až vo chvíli, kedy sa tie väčšie už nikam nezmestia.

VDA (Verband der Automobilindustrie) je významnou asociáciou nemeckých dodávateľov pre automobilový priemysel a jej snahou je uľahčiť vzájomnú komunikáciu. Pravdou je, že VDA má tesnú väzbu na samotné automobilky, ktorým v niektorých prípadoch pomáha presadzovať ich ciele bez rizika obvinenia z konfliktu záujmov. VDA sa snaží nad úroveň danú medzinárodnými predpismi ISO štandardizovať pomery v nemeckých automobilkách od spoločných informačných systémov po rozmery prepravných kontajnerov.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY