vytisknout velikost písma Ayrton Senna: pred 20 rokmi odišla legenda F1

Vo štvrtok 1. mája uplynie už dvadsať rokov od smrti jedného z najslávnejších pilotov v histórii formule 1. Ayrton Senna zomrel pri Veľkej cene San Marína na okruhu v Imole.
Ayrton Senna: pred 20 rokmi odišla legenda F1

Ktorý pilot v histórii Formuly 1 bol tým najlepším? Mnoho ľudí si spomenie na Ayrtona Sennu, iní vytiahnu Schumachera a niektorí možno siahnu k menu niektorého zo súčasných pilotov. Ja by som odpovedal, že je to nezmyselná otázka.

Každá éra Formule 1 bola iná a každá mala svojich hrdinov. V dlhej histórii nájdeme mnoho skvelých pilotov, ktorí svoje meno zvečnili vďaka zisku titulu majstra sveta. Iní sa preslávili svojim umom na trati, hoci na cenný pohár šampiónov nikdy nedosiahli. Veľakrát preto, že pri dobývaní motoristického Olympu zaplatili daň najvyššiu. Boli aj takí, ktorí dokázali vyvolať vášne pozitívne aj negatívne a minimálne v ich ére by ste hľadali len veľmi ťažko niekoho, kto ich meno nepočul.

Ayrtona Sennu by sme mohli zaradiť do všetkých týchto skupín. Brazílsky pilot sa stal legendou počas svojho života a ako legenda tiež z tohto sveta odišiel. Ako niekto vyhlásil v dokumente o tomto pilotovi: Dokážete si predstaviť, že by tento bojovník zomrel v šesťdesiatich rokoch napríklad na rakovinu?

Ayrton Senna (1960–1994)

Ayrton Senna da Silva sa narodil 21. marca 1960 v São Paule alebo skôr v nemocnici neďaleko tohto veľkomesta do rodiny továrnika. Ayrton mal staršiu sestru Viviane a mladšieho brata Leonarda.

Viete, že...

Ayrtonovo "hlavné priezvisko" bolo pôvodne Silva? Jedná sa však o pomerne časté brazílske meno, takže Ayrton prijal rodné priezvisko svojej matky

Už od útleho veku priťahovalo Ayrtona všetko, čo malo motor. V siedmich rokoch dokázal riadiť Jeep na rodinnej farme. Motorsport prišiel na rad až o niekoľko rokov neskôr. Prvé skúsenosti zbieral budúci šampión na malej motokáre, ktorú mu jeho otec postavil za pomoci motora z kosačky. Svoj prvý závod na motokárach absolvoval Ayrton v trinástich rokoch, v roku 1977 sa stal majstrom Južnej Ameriky.

V roku 1981 sa presťahoval do Veľkej Británie, kde sa mu podarilo vybojovať titul vo Formule Ford 1600. Po tomto úspechu mal prísť koniec jeho kariéry. Otec chcel, aby Ayrton nastúpil k rodinnej firme. Medzi tým však prišla ponuka z Formule Ford 2000 a Ayrton sa vrátil na britské ostrovy. V roku 1982 sa stal šampiónom série a zamieril do Formule 3 k tímu West Surrey Racing. V prvej polovici sezóny išiel Senna úplne neohrozene za ziskom titulu. V druhej polovici sa mu už tak nedarilo a jeho náskok výrazne stiahol Martin Brundle. O zisku titulu sa nakoniec rozhodlo až v poslednom kole. V novembri sa potom Senna stal víťazom legendárneho závodu v uliciach čínskeho Macau.

 

„Začal som závodiť na motokárach. Milujem ich, je to ten najúžasnejší šport na svete. Viac než F1, skutočne.“ (1986)

 

Začiatky vo formule 1

Senna testoval pre niekoľko tímov formule 1, ale miesto nakoniec našiel len u pomerne slabého tímu Toleman, ktorý navyše jazdil na trochu menej konkurencieschopných pneumatikách Pirelli. Sennovým tímovým kolegom sa stal Venezuelčan Johnny Cecotto.

Prvé preteky absolvoval Senna pri domácej Veľkej cene Brazílie, ale kvôli technickej poruche hneď po štarte pretekov odstúpil. V ďalšom závode sa mu darilo o niečo lepšie a vo Veľkej cene Južnej Afriky si došiel pre svoj ​​prvý bod.

Najväčší okamih v jeho doterajšej kariére prišiel v uliciach monackého kniežatstva. Senna exceloval na mokrej trati a nebol ďaleko od víťazstva. Jeho nádeje ale zmarila červená vlajka, ktorú komisári vyvesili z bezpečnostných dôvodov. Z víťazstva sa vtedy radoval Sennov neskorší rival Alain Prost. Podľa mechanikov tímu Toleman by Sennovo zavesenie zrejme zvyšok pretekov rovnako nezvládlo. Na prvé z mnohých víťazstiev v Monaku si musel Senna ešte počkať, svet F1 tým však viac než dostatočne upozornil na svoje kvality.

 

„Súťaženie a pretekanie mám v krvi. Je to súčasť mňa samého, súčasť môjho života. Súťažil som celý svoj ​​život a je to pre mňa dôležitejšie ako čokoľvek iné.“ (1989)

 

Lotus (1985–1988)

Po dvoch stupňoch víťazov zamieril Senna v roku 1985 do tímu Lotus. Hneď v druhom závode v Portugalsku získal svoje prvé pole position, ktoré pretavil aj do prvého víťazstva. Potom sa mu už až tak nedarilo a zo závodov ho viac než často vyradili technické problémy. V roku 1985 vystúpil na stupienok najvyšší už len raz a to počas GP Belgicka.

Sezónu v roku 1986 zahájil Senna druhým miestom na domácej pôde a hneď v nasledujúcom závode v Španielsku si došiel pre svoje ďalšie víťazstvo. Technika mu však opäť nedovolila zasiahnuť do bojov o titul. Rovnako ako o rok predtým skončil na celkovom štvrtom mieste.

Rok 1987 začal pre Sennu trochu opačne ako v predošlých rokoch. Na začiatku sa mu síce príliš nedarilo, nakoniec sa ale po víťazstve v USA a Monaku dostal do čela šampionátu. Jeho nádeje nakoniec zmarila diskvalifikácia v Austrálii.

McLaren (1988–1993)

V roku 1988 prestúpil Senna do McLarenu a začali jeho súboje s profesorom Alainom Prostom, ktoré sa nezmazateľne zapísali do histórie formuly 1. Hneď prvá sezóna znamenala absolútnu dominanciu tímu, keď Prost so Sennom vyhrali pätnásť zo šestnástich pretekov. Len v Taliansku zvíťazil zástupca Ferrari Gerhard Berger.

Nasledujúci rok bol opäť v znamení tuhého boja medzi Sennom a Prostom, ktorý vyvrcholil v Suzuke, kde obaja piloti kolidovali. Senna nakoniec preteky vyhral, ale bol diskvalifikovaný a z titulu sa radoval Francúz.

Prost odišiel v roku 1990 do Ferrari, ale súboje so Sennom pokračovali na trati ďalej. Svoj druhý titul nakoniec získal Senna a svoj ​​úspech zopakoval aj v roku nasledujúcom, kedy sa Prostovi vo vozidle z Maranella až tak nedarilo. Najväčším súperom Sennu bol vtedy Nigel Mansell z Williamsu.

V roku 1992 McLaren nenadviazal na predošlé úspechy a Senna skončil v šampionáte až na štvrtom mieste. Po testoch v IndyCar so slávnym tímom Penske dokonca zvažoval, že si od F1 na nejaký čas oddýchne. Nakoniec sa ale rozhodol zotrvať v McLarene, kde mu ale vypršala zmluva. Brazílčan sa s ohľadom na zlú formu vozidla, spôsobenú predovšetkým slabším motorom, rozhodol jazdiť bez zmluvy preteky od pretekov za odmenu milión dolárov za jednu GP. Z titulu sa nakoniec radoval Alain Prost.

Roku 1994 prestúpil Senna k Williamsu. Prvé dva preteky v Brazílii a Pacifiku nedokončil. Na prelome apríla a mája potom prišla osudná Veľká cena San Marina, ktorá uzavrela kariéru i život pilota, ktorý sa stal už za svojho života legendou a modlou pre milióny ľudí na celom svete.

 

Keby som niekedy mal nehodu, za ktorú by som zaplatil životom, dúfam, že to bude rýchle. Nechcem zostať na vozíku, alebo trpieť v nemocnici. Keď mám žiť, tak chcem žiť naplno a veľmi intenzívne. Zničilo by ma, keby môj život nebol úplný. (1994)

 

Zdroj citátov: CC BY-SA 3.0, Wikiquotes, heslo Ayrton Senna

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY