vytisknout velikost písma Autonómny autobus v Las Vegas mal nehodu hneď po spustení prevádzky

V Las Vegas bola slávnostne spustená prevádzka autonómneho autobusu. K nehode došlo už počas prvej hodiny. Primárna chyba však nebola na strane autonómneho elektromobilu.
Autonómny autobus v Las Vegas mal nehodu hneď po spustení prevádzky

V Las Vegas mali včera veľký deň. Po testovacej fáze vyrazil do reálnej prevádzky malý autonómny autobus, ktorý začal prepravovať reálnych pasažierov. Už počas prvej hodiny prevádzky sa ale nový stroj stal účastníkom dopravnej nehody. Jeho chyba to nebola, avšak tento prípad krásne dokumentuje, ako zložité bude ešte doladenie podobných systémov.

Las Vegas sa stalo prvým mestom v Amerike, ktoré ponúklo bežným ľuďom na kilometrovej trase možnosť jazdy v autobuse bez vodiča priamo v reálnej prevádzke. Dodávateľom stroja je francúzsky startup Navya. Kapacita je 15 cestujúcich, pohon je elektrický a vozidlo samotné rozhodne nie je nijako rýchle. Jeho cestovná rýchlosť dosahuje 24 km/h. Takže by sa pravdepodobne nič vážne nestalo ani vtedy, keby stroj nezastavil a v plnej rýchlosti do niečoho narazil.

Krátko po spustení prevádzky však došlo k situácii, keď pred autobusom začal cúvať veľký ťahač do vedľajšej ulice. Nový elektromobil prekážku zaznamenal a zastavil, lenže vodič ťahača malý autobus prehliadol a cúval tak dlho, dokiaľ do neho nenacúval. Ako píše TechCrunch, cestujúci z toho veľmi nadšení neboli, pretože iba bezmocne čakali, až do nich ťahač nabehne. Autonómne vozidlo neurobil nič, len nečinne stálo.

Predstavitelia výrobcu samozrejme situáciu využili na propagáciu autonómnych vozidiel, keď vyhlásili, že keby aj ťahač mal senzory ako ich autobus, k takejto drobnej nehode by nedošlo (a oba stroje by tam asi stáli dodnes). Na druhú stranu sa ale ponúka námietka, že keby cestujúcich prevážal človek, zaradil by spiatočku a o pár metrov cúvol, aby zrážke zabránil. Alebo aspoň by začal trúbiť.

Tento prípad krásne dokumentuje, ako zložité bude uvedenie technológie autonómneho riadenia do mestskej premávky. Hoci na autonómnom riadení pracuje mnoho spoločností, pokryť všetky situácie, ktoré sú schopní reálni účastníci premávky vyprodukovať, bude dosť ťažké. A to táto aktuálne z Las Vegas patrí ešte k tým jednoduchším.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY