vytisknout velikost písma Autonómne vozidlá budú nebezpečné a nespoľahlivé, myslia si vodiči

Autonómne vozidlá budú nebezpečné a nespoľahlivé, myslia si vodiči

Zrejme bude ešte chvíľu trvať, než si autá nevyžadujúce zásahy vodiča do riadenia nájdu cestu medzi zákazníkmi. Nasvedčuje tomu prieskum uskutočnený britskou poisťovacou spoločnosťou Churchill Car Insurance, podľa ktorého iba 8% vodičov nemá z autonómnych vozidiel žiadne obavy.

Z toho vyplýva, že celých 92% opýtaných vidí v autonómnych vozoch nejaké úskalia. Hneď 60% ľudí sa obáva o spoľahlivosť a bezpečnosť. Majú strach z toho, že by ich auto trpelo rovnakými neduhmi ako počítače, ktoré sa sami od seba zvyknú zastaviť alebo pokaziť.

Zaujímavosťou napríklad je, že autonómne vozidlo spoločnosti Google predstavené nedávno nemá vôbec žiaden ovládací prvok, takže vodič nemôže nad vozidlom prevziať kontrolu. Existuje tu len jedno jediné tlačidlo na núdzové zastavenie. S takýmto prístupom sa väčšina opýtaných nestotožňuje a určite by zvolili radšej také auto, nad ktorým môžu prevziať plnú kontrolu.

Ďalej 56% opýtaných uviedlo, že by si nikdy autonómne vozidlo nekúpili, pretože sa domnievajú, že je proste nebezpečné a nepredvídateľné. No štvrtina opýtaných pripúšťa, že ak ich dokážu výrobcovia a nezávislé testy presvedčiť o bezpečnosti a spoľahlivosti autonómnych vozidiel, zvážia ich nákup.

Poisťovací špecialista chápe počiatočnú skepsu vodičov a domnieva sa, že plná implementácia autonómnych vozidiel do systému bude vyžadovať zásadnú zmenu v pravidlách cestnej premávky a predovšetkým v práve. Stále ešte nie je jasne povedané, kto by vlastne bol zodpovedný za prípadnú nehodu.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY