vytisknout velikost písma Autonómne riadenie vraj môže znížiť spotrebu paliva až o 10%

Širšie vedenie samočinného riadenia môže naštartovať vidina prevádzky s nižšími emisiami a spotrebou.
Autonómne riadenie vraj môže znížiť spotrebu paliva až o 10%

Americká vládna agentúra EPA zaoberajúca sa ochranou životného prostredia sa začína zaujímať o autonómne riadenie. Podľa výskumu katedry inžinierstva na Carnegie Mellon University totiž môže dobre navrhnuté a fungujúce autonómne riadenie vylepšiť reálnu spotrebu automobilu o zhruba 10%.

Výskumníci vyššie menovanrj univerzity dospeli k záveru, že ak automobilky vezmú do úvahy vedľa bezpečnosti a komfortu aj samotnú spotrebu paliva a emisie do výpočtových algoritmov systémov samočinného riadenia, skutočne by sa tým mohla významne znížiť reálna spotreba paliva až o desatinu.

Napríklad v objeme prevádzky len v USA by to robilo obrovskú úsporu pohonných hmôt. Avšak za predpokladu, že budú motoristi jazdiť rovnako ako predtým. V roku 2015 spotrebovali len Američania denne 1,46 miliardy litrov pohonných hmôt. Pri súčasnej priemernej cene benzínu by tak Američania mohli denne ušetriť 1,9 miliardy dolárov. Teoreticky, ak by všetci presadli do autonómnych vozidiel.

Napríklad automobilka Toyota sa ale domnieva, že so zavedením samostatného riadenia a jeho rozšírením medzi širokú verejnosť budú chcieť ľudia jazdiť oveľa častejšie a viac, takže aj napriek zníženiu prevádzkovej spotreby jedného automobilu bude celkový objem spotreby paliva oveľa vyšší.

Pokiaľ ide o agentúru EPA, tá chce pre systémy autonómneho riadenia zaviesť vlastnú metodiku testovania spotreby paliva, čím chce motivovať automobilky, aby práve so spotrebou a emisiami pri vývoji samostatného konania počítali. Nižšia tabuľková spotreba a emisie totiž znamenajú pre niektorých zákazníkov aj daňové výhody.

Dá sa predpokladať, že autopilot bude jazdiť plynulejšie ako priemerný vodič a práve plynulosť je kľúčom k nižšej spotrebe paliva. To samozrejme vieme aj bez EPA z prostej praxe. Ďalším stupňom ale môže byť funkcia vzájomnej komunikácie medzi autami, čo vyvíja napríklad Volvo. Autá by sa samočinne zaradili tesne za seba do akéhosi vláčika, čím by zabrali na ceste menej miesta a zároveň si navzájom poskytovali aerodynamickú výhodu.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY