vytisknout velikost písma Autonómne riadenie vraj môže znížiť spotrebu paliva až o 10%

Širšie vedenie samočinného riadenia môže naštartovať vidina prevádzky s nižšími emisiami a spotrebou.
Autonómne riadenie vraj môže znížiť spotrebu paliva až o 10%

Americká vládna agentúra EPA zaoberajúca sa ochranou životného prostredia sa začína zaujímať o autonómne riadenie. Podľa výskumu katedry inžinierstva na Carnegie Mellon University totiž môže dobre navrhnuté a fungujúce autonómne riadenie vylepšiť reálnu spotrebu automobilu o zhruba 10%.

Výskumníci vyššie menovanrj univerzity dospeli k záveru, že ak automobilky vezmú do úvahy vedľa bezpečnosti a komfortu aj samotnú spotrebu paliva a emisie do výpočtových algoritmov systémov samočinného riadenia, skutočne by sa tým mohla významne znížiť reálna spotreba paliva až o desatinu.

Napríklad v objeme prevádzky len v USA by to robilo obrovskú úsporu pohonných hmôt. Avšak za predpokladu, že budú motoristi jazdiť rovnako ako predtým. V roku 2015 spotrebovali len Američania denne 1,46 miliardy litrov pohonných hmôt. Pri súčasnej priemernej cene benzínu by tak Američania mohli denne ušetriť 1,9 miliardy dolárov. Teoreticky, ak by všetci presadli do autonómnych vozidiel.

Napríklad automobilka Toyota sa ale domnieva, že so zavedením samostatného riadenia a jeho rozšírením medzi širokú verejnosť budú chcieť ľudia jazdiť oveľa častejšie a viac, takže aj napriek zníženiu prevádzkovej spotreby jedného automobilu bude celkový objem spotreby paliva oveľa vyšší.

Pokiaľ ide o agentúru EPA, tá chce pre systémy autonómneho riadenia zaviesť vlastnú metodiku testovania spotreby paliva, čím chce motivovať automobilky, aby práve so spotrebou a emisiami pri vývoji samostatného konania počítali. Nižšia tabuľková spotreba a emisie totiž znamenajú pre niektorých zákazníkov aj daňové výhody.

Dá sa predpokladať, že autopilot bude jazdiť plynulejšie ako priemerný vodič a práve plynulosť je kľúčom k nižšej spotrebe paliva. To samozrejme vieme aj bez EPA z prostej praxe. Ďalším stupňom ale môže byť funkcia vzájomnej komunikácie medzi autami, čo vyvíja napríklad Volvo. Autá by sa samočinne zaradili tesne za seba do akéhosi vláčika, čím by zabrali na ceste menej miesta a zároveň si navzájom poskytovali aerodynamickú výhodu.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: dvojvalec na polovičný úväzok

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: dvojvalec na polovičný úväzok

Leon je štvrtým najpredávanejším modelom značky Seat. Od začiatku tohto roka sa Leon predáva v modernizovanej verzii. K dlhodobému testu sme prijali verziu FR s motorom 1.4 ACT. Technickým bodom záujmu je dvojvalcový uzatvárací systém s čiastočným zaťažením.

22. 9. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi Q7 slúži dobre, ale len veľkorysému majiteľovi

Test jazdenky: Audi Q7

Veľké prémiové SUV, aj keď je ojazdené, si môže dovoliť len naozaj veľkorysý záujemca s takmer bezodným rozpočtom.

20. 9. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 v dlhodobom teste: Čo všetko zvládne multimediálny systém?

Peugeot 2008 v dlhodobom teste: Čo všetko zvládne multimediálny systém?

Dlhodobo testovaný model Peugeot 2008 zvládne čiastočné ovládanie hlasom a pripojenie na internet. Pripravené aplikácie spoločnosti Peugeot na Slovensku nefungujú. Váš telefón má vždy prednosť, takže hovor vám zakryje parkovaciu kameru aj navigáciu. Ovládanie s minimom tlačidiel je veľmi šikovné. Všetky bežné funkcie obslúžite z volantu.

18. 9. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY