vytisknout velikost písma Autonómne riadenie vraj môže znížiť spotrebu paliva až o 10%

Širšie vedenie samočinného riadenia môže naštartovať vidina prevádzky s nižšími emisiami a spotrebou.
Autonómne riadenie vraj môže znížiť spotrebu paliva až o 10%

Americká vládna agentúra EPA zaoberajúca sa ochranou životného prostredia sa začína zaujímať o autonómne riadenie. Podľa výskumu katedry inžinierstva na Carnegie Mellon University totiž môže dobre navrhnuté a fungujúce autonómne riadenie vylepšiť reálnu spotrebu automobilu o zhruba 10%.

Výskumníci vyššie menovanrj univerzity dospeli k záveru, že ak automobilky vezmú do úvahy vedľa bezpečnosti a komfortu aj samotnú spotrebu paliva a emisie do výpočtových algoritmov systémov samočinného riadenia, skutočne by sa tým mohla významne znížiť reálna spotreba paliva až o desatinu.

Napríklad v objeme prevádzky len v USA by to robilo obrovskú úsporu pohonných hmôt. Avšak za predpokladu, že budú motoristi jazdiť rovnako ako predtým. V roku 2015 spotrebovali len Američania denne 1,46 miliardy litrov pohonných hmôt. Pri súčasnej priemernej cene benzínu by tak Američania mohli denne ušetriť 1,9 miliardy dolárov. Teoreticky, ak by všetci presadli do autonómnych vozidiel.

Napríklad automobilka Toyota sa ale domnieva, že so zavedením samostatného riadenia a jeho rozšírením medzi širokú verejnosť budú chcieť ľudia jazdiť oveľa častejšie a viac, takže aj napriek zníženiu prevádzkovej spotreby jedného automobilu bude celkový objem spotreby paliva oveľa vyšší.

Pokiaľ ide o agentúru EPA, tá chce pre systémy autonómneho riadenia zaviesť vlastnú metodiku testovania spotreby paliva, čím chce motivovať automobilky, aby práve so spotrebou a emisiami pri vývoji samostatného konania počítali. Nižšia tabuľková spotreba a emisie totiž znamenajú pre niektorých zákazníkov aj daňové výhody.

Dá sa predpokladať, že autopilot bude jazdiť plynulejšie ako priemerný vodič a práve plynulosť je kľúčom k nižšej spotrebe paliva. To samozrejme vieme aj bez EPA z prostej praxe. Ďalším stupňom ale môže byť funkcia vzájomnej komunikácie medzi autami, čo vyvíja napríklad Volvo. Autá by sa samočinne zaradili tesne za seba do akéhosi vláčika, čím by zabrali na ceste menej miesta a zároveň si navzájom poskytovali aerodynamickú výhodu.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY