vytisknout velikost písma Automobilky sa začínajú zaujímať o iránsky trh po uvoľnení sankcií

Automobilky sa začínajú zaujímať o iránsky trh po uvoľnení sankcií

Automobilový priemysel v Iráne by mohol zažiť novodobý boom. Po tom, čo boli uvoľnené ekonomické sankcie v reakcii na obmedzenie zbrojenia a nukleárneho programu Iránu, sa uvoľňuje aj trh s náhradnými dielmi a osobnými autami.

Zatiaľ čo v roku 2011 bolo v Iráne vyrobených cez 1,6 milióna áut, v roku 2012 výroba spadla na milión vozidiel a v roku 2013 dokonca na 743 000 áut. Priemysel bol ochromený a o prácu prišlo asi 100 000 ľudí, píšu AutoNews.

Analytici z IHS Automotive predpovedajú, že už počas budúceho roka by sa výroba áut mohla vrátiť na hodnotu 1,6 milióna áut ročne a historická hodnota dva milióny vyrobených áut ročne vraj nie je nereálna.

Na inokedy tradičných výrobcov ako Peugeot a Renault teraz čaká silná konkurencia čínskych automobiliek. Sankcie totiž pomohli Číne, ktorá zostala najväčším ekonomickým partnerom Iránu a to sa prejavilo aj na predajoch áut. Najviac si v Iráne polepšili čínske značky Chery a Lifan. Analytici ale očakávajú, že sa ekonomika Iránu rýchlo po zrušení sankcií oživí a zákazníci začnú znovu preferovať luxusný tovar a teda aj automobilky s prestížnejším menom.

Koncern PSA teraz drží v Iráne približne 30% podiel na trhu predovšetkým vďaka montáži dlhoročných modelov Peugeot 405 a Peugeot 206 z náhradných dielov. PSA má ale v pláne znovu rozbehnúť výrobu vo veľkom a chce modernizovať výrobné závody. Renault plánuje obnoviť výrobu sedanu Logan.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY