vytisknout velikost písma Automobilky sa začínajú zaujímať o iránsky trh po uvoľnení sankcií

Automobilky sa začínajú zaujímať o iránsky trh po uvoľnení sankcií

Automobilový priemysel v Iráne by mohol zažiť novodobý boom. Po tom, čo boli uvoľnené ekonomické sankcie v reakcii na obmedzenie zbrojenia a nukleárneho programu Iránu, sa uvoľňuje aj trh s náhradnými dielmi a osobnými autami.

Zatiaľ čo v roku 2011 bolo v Iráne vyrobených cez 1,6 milióna áut, v roku 2012 výroba spadla na milión vozidiel a v roku 2013 dokonca na 743 000 áut. Priemysel bol ochromený a o prácu prišlo asi 100 000 ľudí, píšu AutoNews.

Analytici z IHS Automotive predpovedajú, že už počas budúceho roka by sa výroba áut mohla vrátiť na hodnotu 1,6 milióna áut ročne a historická hodnota dva milióny vyrobených áut ročne vraj nie je nereálna.

Na inokedy tradičných výrobcov ako Peugeot a Renault teraz čaká silná konkurencia čínskych automobiliek. Sankcie totiž pomohli Číne, ktorá zostala najväčším ekonomickým partnerom Iránu a to sa prejavilo aj na predajoch áut. Najviac si v Iráne polepšili čínske značky Chery a Lifan. Analytici ale očakávajú, že sa ekonomika Iránu rýchlo po zrušení sankcií oživí a zákazníci začnú znovu preferovať luxusný tovar a teda aj automobilky s prestížnejším menom.

Koncern PSA teraz drží v Iráne približne 30% podiel na trhu predovšetkým vďaka montáži dlhoročných modelov Peugeot 405 a Peugeot 206 z náhradných dielov. PSA má ale v pláne znovu rozbehnúť výrobu vo veľkom a chce modernizovať výrobné závody. Renault plánuje obnoviť výrobu sedanu Logan.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY