vytisknout velikost písma Automobilky chcú zjednotiť bezpečnostné normy v USA a EÚ

Rozdiely v legislatíve na oboch stranách Atlantiku stoja výrobcov áut miliardy vo vývoji. Usilujú preto o jej unifikáciu a na pomoc si prizvali aj akademikov.
Automobilky chcú zjednotiť bezpečnostné normy v USA a EÚ

Stále viac áut je dnes koncipovaných globálne. Zatiaľ čo predtým mala automobilka jeden model nižšej strednej triedy v Európe, ďalší v USA a ešte úplne iný pre východné trhy, postupné zbližovanie vkusu a nárokov zákazníkov dnes umožňuje predávať po celom svete jediný model.

Známym a v tejto súvislosti široko medializovaným príkladom je aktuálny Ford Focus. Vďaka takzvaným úsporám z rozsahu výrobca ušetrí značné prostriedky, ktoré môže investovať napríklad do vývoja nejakej nové funkcie alebo konkurenčnej výhody.

Pokiaľ ide ale o bezpečnosť, má globalizácia výrobného programu opačný vplyv: zvyšuje náklady. V USA totiž platia iné normy ako v Európe.

Pomôžu univerzity

Regulátori na oboch brehoch Atlantiku posudzujú bezpečnosť áut novo uvádzaných na trh značne odlišnými metódami. "Majú tendenciu myslieť si, že ich štandardy sú najlepšie," cituje Autonews.com Gloriu Bergquist z americkej Aliancia výrobcov automobilov. "Chceme im ukázať, že naše štandardy sa líšia v niektorých drobnostiach, ale tie, ktoré chceme harmonizovať, sú v zásade rovnocenné."

Organizácie zastupujúce automobilky z oboch kontinentov preto poverili dve prestížne vysoké školy, aby našli prieniky medzi európskymi a americkými normami. Európu bude zastupovať výskumná skupina SAFER pri Chalmerskej univerzite zo švédskeho Göteborgu, za USA sa zúčastní Inštitút dopravného výskumu z Michiganskej univerzity.

Iniciatíva má byť oficiálne oznámená na zajtrajšom rokovaní o pripravovanej zóne voľného obchodu medzi USA a EÚ. Automobilky patria podľa Autonews k jej najhorlivejším podporovateľom, pretože ich produkty tvoria asi 10 percent vzájomnej obchodnej bilancie medzi oboma hospodárskymi celkami.

Američania musia prežiť aj bez pásu

Výrobcovia áut usilovali o súlad už skôr - bez úspechu. Napríklad v roku 2008 americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky posudzoval rozdiely medzi skúškami bočného nárazu a dospel k záveru, že európske normy nezaručujú dostatočnú ochranu cestujúcim na zadných sedadlách.

Bariérová skúška bočného nárazu podľa amerických noriem používa ťažšie deformovateľnú bariéru, ktorá naráža do testovaného auta vyššou rýchlosťou a pod iným uhlom.

Kým čelný náraz sa v EÚ vykonáva deformovateľnou prekážkou v rýchlosti 40 km/h, USA spolieha na prekážku pevnú. Zhodné nie je dokonca ani predpísané umiestnenie figurín na sedadlách.

Američania tiež posudzujú ochranu cestujúcich nepripútaných bezpečnostným pásom, ktorého používanie nie je v mnohých amerických štátov povinné. Takéto skúšky nemajú v EÚ žiadny ekvivalent. Ďalšie rozdiely sa týkajú napríklad umiestnenia a veľkosti vonkajšieho osvetlenia.

Záverečná správa akademických inštitúcií by mala byť pripravená pred koncom roka 2014. Jej súčasťou bude aj návrh novej metodiky, ktorá by mohla byť prijateľná pre úrady z oboch strán.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY