vytisknout velikost písma Automobilky chcú zjednotiť bezpečnostné normy v USA a EÚ

Rozdiely v legislatíve na oboch stranách Atlantiku stoja výrobcov áut miliardy vo vývoji. Usilujú preto o jej unifikáciu a na pomoc si prizvali aj akademikov.
Automobilky chcú zjednotiť bezpečnostné normy v USA a EÚ

Stále viac áut je dnes koncipovaných globálne. Zatiaľ čo predtým mala automobilka jeden model nižšej strednej triedy v Európe, ďalší v USA a ešte úplne iný pre východné trhy, postupné zbližovanie vkusu a nárokov zákazníkov dnes umožňuje predávať po celom svete jediný model.

Známym a v tejto súvislosti široko medializovaným príkladom je aktuálny Ford Focus. Vďaka takzvaným úsporám z rozsahu výrobca ušetrí značné prostriedky, ktoré môže investovať napríklad do vývoja nejakej nové funkcie alebo konkurenčnej výhody.

Pokiaľ ide ale o bezpečnosť, má globalizácia výrobného programu opačný vplyv: zvyšuje náklady. V USA totiž platia iné normy ako v Európe.

Pomôžu univerzity

Regulátori na oboch brehoch Atlantiku posudzujú bezpečnosť áut novo uvádzaných na trh značne odlišnými metódami. "Majú tendenciu myslieť si, že ich štandardy sú najlepšie," cituje Autonews.com Gloriu Bergquist z americkej Aliancia výrobcov automobilov. "Chceme im ukázať, že naše štandardy sa líšia v niektorých drobnostiach, ale tie, ktoré chceme harmonizovať, sú v zásade rovnocenné."

Organizácie zastupujúce automobilky z oboch kontinentov preto poverili dve prestížne vysoké školy, aby našli prieniky medzi európskymi a americkými normami. Európu bude zastupovať výskumná skupina SAFER pri Chalmerskej univerzite zo švédskeho Göteborgu, za USA sa zúčastní Inštitút dopravného výskumu z Michiganskej univerzity.

Iniciatíva má byť oficiálne oznámená na zajtrajšom rokovaní o pripravovanej zóne voľného obchodu medzi USA a EÚ. Automobilky patria podľa Autonews k jej najhorlivejším podporovateľom, pretože ich produkty tvoria asi 10 percent vzájomnej obchodnej bilancie medzi oboma hospodárskymi celkami.

Američania musia prežiť aj bez pásu

Výrobcovia áut usilovali o súlad už skôr - bez úspechu. Napríklad v roku 2008 americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky posudzoval rozdiely medzi skúškami bočného nárazu a dospel k záveru, že európske normy nezaručujú dostatočnú ochranu cestujúcim na zadných sedadlách.

Bariérová skúška bočného nárazu podľa amerických noriem používa ťažšie deformovateľnú bariéru, ktorá naráža do testovaného auta vyššou rýchlosťou a pod iným uhlom.

Kým čelný náraz sa v EÚ vykonáva deformovateľnou prekážkou v rýchlosti 40 km/h, USA spolieha na prekážku pevnú. Zhodné nie je dokonca ani predpísané umiestnenie figurín na sedadlách.

Američania tiež posudzujú ochranu cestujúcich nepripútaných bezpečnostným pásom, ktorého používanie nie je v mnohých amerických štátov povinné. Takéto skúšky nemajú v EÚ žiadny ekvivalent. Ďalšie rozdiely sa týkajú napríklad umiestnenia a veľkosti vonkajšieho osvetlenia.

Záverečná správa akademických inštitúcií by mala byť pripravená pred koncom roka 2014. Jej súčasťou bude aj návrh novej metodiky, ktorá by mohla byť prijateľná pre úrady z oboch strán.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

dnes | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

včera | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY