vytisknout velikost písma Automobilky chcú po Európskej komisii odloženie limitov emisií CO2

Združenie automobiliek ACEA volá po päťročnom odklade plánovaných limitov emisií oxidu uhličitého.
Automobilky chcú po Európskej komisii odloženie limitov emisií CO2

Združenie automobiliek ACEA volá po odložení plánovaných limitov CO2, ktoré teraz pripravuje Európska komisia. ACEA poslala Komisii list, v ktorom vysvetľuje nutnosť odloženia emisných limitov o ďalších päť rokov - z roku 2025 na rok 2030.

Automobilky už teraz musia do roku 2021 dosiahnuť emisie 95 g/km CO2, čo je o 35 g/km CO2 menej, než koľko vypúšťajú autá v priemere teraz.

Európska komisia navyše ešte ani nerozhodla, aký nový limit nastaví, ale má sa pohybovať medzi 68 a 78 g/km CO2.

Podľa ACEA je možné dosiahnuť ďalšie zníženie pod 95 g/km len rozšírením dieselov, hybridizáciou a elektrifikáciou, ale EÚ pre to nič nerobí. ACEA pripomína plánované obmedzovanie dieselových motorov a nedostatočnú podporu rozvoja siete dobíjacích staníc pre elektromobily.

Automobilky počas posledných dvadsiatich rokov znížili priemerné emisie CO2 o 34%. Ďalšie znižovanie je podľa ACEA len ťažko realizovateľné so súčasnou technológiou.

Analytici uvádzajú, že v priemere má každá automobilka náklady asi 1000 eur na jednom aute, aby vyhovela požiadavkám EÚ na nižšie emisie CO2. Tieto náklady musí samozrejme zaplatiť zákazník.

Ešte stojí za to pripomenúť, že oxid uhličitý nie je jedovatý plyn a že číslované emisné normy známe napríklad ako Euro 5 alebo Euro 6 sa týkajú predovšetkým škodlivých častíc a plynov, napríklad oxidov dusíka, nespálených uhľovodíkov a pevných častíc.

Všetká ľudská činnosť vrátane priemyslu, dopravy a poľnohospodárstva stojí za asi 4% svetových emisií CO2. Zvyšok vyprodukuje sama príroda. Oxid uhličitý je prirodzeným vedľajším produktom energetickej výmeny a napríklad každý človek za jeden deň vydýcha približne 1 kg CO2. Doprava sa potom na ľudskej produkcii CO2 podieľa len celosvetovo asi 20 percentami, z čoho opäť len časť ide na vrub individuálnej cestnej dopravy. Najviac emisií vypustí doprava železničná, lodná, letecká a nákladná / komerčná.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY