vytisknout velikost písma Automobilky chcú po Európskej komisii odloženie limitov emisií CO2

Združenie automobiliek ACEA volá po päťročnom odklade plánovaných limitov emisií oxidu uhličitého.
Automobilky chcú po Európskej komisii odloženie limitov emisií CO2

Združenie automobiliek ACEA volá po odložení plánovaných limitov CO2, ktoré teraz pripravuje Európska komisia. ACEA poslala Komisii list, v ktorom vysvetľuje nutnosť odloženia emisných limitov o ďalších päť rokov - z roku 2025 na rok 2030.

Automobilky už teraz musia do roku 2021 dosiahnuť emisie 95 g/km CO2, čo je o 35 g/km CO2 menej, než koľko vypúšťajú autá v priemere teraz.

Európska komisia navyše ešte ani nerozhodla, aký nový limit nastaví, ale má sa pohybovať medzi 68 a 78 g/km CO2.

Podľa ACEA je možné dosiahnuť ďalšie zníženie pod 95 g/km len rozšírením dieselov, hybridizáciou a elektrifikáciou, ale EÚ pre to nič nerobí. ACEA pripomína plánované obmedzovanie dieselových motorov a nedostatočnú podporu rozvoja siete dobíjacích staníc pre elektromobily.

Automobilky počas posledných dvadsiatich rokov znížili priemerné emisie CO2 o 34%. Ďalšie znižovanie je podľa ACEA len ťažko realizovateľné so súčasnou technológiou.

Analytici uvádzajú, že v priemere má každá automobilka náklady asi 1000 eur na jednom aute, aby vyhovela požiadavkám EÚ na nižšie emisie CO2. Tieto náklady musí samozrejme zaplatiť zákazník.

Ešte stojí za to pripomenúť, že oxid uhličitý nie je jedovatý plyn a že číslované emisné normy známe napríklad ako Euro 5 alebo Euro 6 sa týkajú predovšetkým škodlivých častíc a plynov, napríklad oxidov dusíka, nespálených uhľovodíkov a pevných častíc.

Všetká ľudská činnosť vrátane priemyslu, dopravy a poľnohospodárstva stojí za asi 4% svetových emisií CO2. Zvyšok vyprodukuje sama príroda. Oxid uhličitý je prirodzeným vedľajším produktom energetickej výmeny a napríklad každý človek za jeden deň vydýcha približne 1 kg CO2. Doprava sa potom na ľudskej produkcii CO2 podieľa len celosvetovo asi 20 percentami, z čoho opäť len časť ide na vrub individuálnej cestnej dopravy. Najviac emisií vypustí doprava železničná, lodná, letecká a nákladná / komerčná.

Rýchly test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17: Podvozok stále v hlavnej úlohe

Subaru Levorg 1.6GT-S MY17

Ergonómia je dokonale jednoduchá, výhľad von skvelý, podvozok istý a riadenie zábavné.

dnes | Dalibor Žák
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY