vytisknout velikost písma Automobilky chcú po Európskej komisii odloženie limitov emisií CO2

Združenie automobiliek ACEA volá po päťročnom odklade plánovaných limitov emisií oxidu uhličitého.
Automobilky chcú po Európskej komisii odloženie limitov emisií CO2

Združenie automobiliek ACEA volá po odložení plánovaných limitov CO2, ktoré teraz pripravuje Európska komisia. ACEA poslala Komisii list, v ktorom vysvetľuje nutnosť odloženia emisných limitov o ďalších päť rokov - z roku 2025 na rok 2030.

Automobilky už teraz musia do roku 2021 dosiahnuť emisie 95 g/km CO2, čo je o 35 g/km CO2 menej, než koľko vypúšťajú autá v priemere teraz.

Európska komisia navyše ešte ani nerozhodla, aký nový limit nastaví, ale má sa pohybovať medzi 68 a 78 g/km CO2.

Podľa ACEA je možné dosiahnuť ďalšie zníženie pod 95 g/km len rozšírením dieselov, hybridizáciou a elektrifikáciou, ale EÚ pre to nič nerobí. ACEA pripomína plánované obmedzovanie dieselových motorov a nedostatočnú podporu rozvoja siete dobíjacích staníc pre elektromobily.

Automobilky počas posledných dvadsiatich rokov znížili priemerné emisie CO2 o 34%. Ďalšie znižovanie je podľa ACEA len ťažko realizovateľné so súčasnou technológiou.

Analytici uvádzajú, že v priemere má každá automobilka náklady asi 1000 eur na jednom aute, aby vyhovela požiadavkám EÚ na nižšie emisie CO2. Tieto náklady musí samozrejme zaplatiť zákazník.

Ešte stojí za to pripomenúť, že oxid uhličitý nie je jedovatý plyn a že číslované emisné normy známe napríklad ako Euro 5 alebo Euro 6 sa týkajú predovšetkým škodlivých častíc a plynov, napríklad oxidov dusíka, nespálených uhľovodíkov a pevných častíc.

Všetká ľudská činnosť vrátane priemyslu, dopravy a poľnohospodárstva stojí za asi 4% svetových emisií CO2. Zvyšok vyprodukuje sama príroda. Oxid uhličitý je prirodzeným vedľajším produktom energetickej výmeny a napríklad každý človek za jeden deň vydýcha približne 1 kg CO2. Doprava sa potom na ľudskej produkcii CO2 podieľa len celosvetovo asi 20 percentami, z čoho opäť len časť ide na vrub individuálnej cestnej dopravy. Najviac emisií vypustí doprava železničná, lodná, letecká a nákladná / komerčná.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY