vytisknout velikost písma Automatické núdzové volanie eCall bude v Európe od roku 2015 povinné

Európsky parlament schválil zámer zaviesť do povinnej výbavy automobilov zariadenie eCall. O sledovanie vraj nepôjde.
Automatické núdzové volanie eCall bude v Európe od roku 2015 povinné

Včera dopoludnia Európsky parlament schválil nariadenie, podľa ktorého budú všetky nové osobné a ľahké úžitkové vozidlá, predávané v krajinách EÚ od októbra budúceho roka, vybavené samočinným núdzovým volaniam eCall. Podľa tvrdenia poslankyne EP Oľgy Sehnalová (ČSSD) by toto opatrenie mohlo na európskych cestách ročne zachrániť až 2 500 ľudských životov a v mnohých prípadoch obmedziť závažnosť zranenia. "(Služba) eCall bude bezplatná a v prospech každého vodiča v Európe bez ohľadu na to, aké auto (...) riadi,".

80985364.jpgAdac.jpgBMW.jpg
Povinné zavedenie systému eCall v EÚ má znížiť počet úmrtí a zranení na cestách

Systém eCall umožňuje v prípade dopravnej nehody samočinné spojenie s linkou 112 a operátorom odoslať nielen presnú polohu automobilu, ale predbežne určiť aj druh a závažnosť havárie. O žiadnu revolúciu pritom nejde, pretože niektoré automobilky tieto zariadenia do sériovej výbavy svojich vozidiel zavádzajú samy. Spomeňme aspoň systém Citroën e-Touch/Peugeot Connect alebo sústavu BMW Assist Advanced eCall označenú inštitútom EuroNCAP za jednu z najlepších bezpečnostných inovácií roku 2010.

Podľa poslancov má osobitný dodatok zabezpečiť, aby nebolo možné eCall zneužívať pre priebežné sledovanie. Podľa neho sa eCall aktivuje iba v prípade konfliktu a medzi taxatívne vymenovanými položkami odchádzajúcimi na tiesňovú linku sa objavia predovšetkým údaje o polohe auta, druhu aktivácie, veľkosti vozidla, typu paliva alebo počte osôb na palube.

Ako najneskorší termín pre zavedenie služby eCall do sériovej výbavy všetkých vozidiel a značiek bol stanovený október 2015, avšak pripravovaná legislatíva počíta v prípade nutnosti s množnost platnosť normy odložiť. Cena zariadenia a jeho inštalácia sa bude podľa poslancov EP pohybovať okolo 100 eur a záchranný hovor má byť pre užívateľov zdarma.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY