vytisknout velikost písma Automatické núdzové volanie eCall bude v Európe od roku 2015 povinné

Európsky parlament schválil zámer zaviesť do povinnej výbavy automobilov zariadenie eCall. O sledovanie vraj nepôjde.
Automatické núdzové volanie eCall bude v Európe od roku 2015 povinné

Včera dopoludnia Európsky parlament schválil nariadenie, podľa ktorého budú všetky nové osobné a ľahké úžitkové vozidlá, predávané v krajinách EÚ od októbra budúceho roka, vybavené samočinným núdzovým volaniam eCall. Podľa tvrdenia poslankyne EP Oľgy Sehnalová (ČSSD) by toto opatrenie mohlo na európskych cestách ročne zachrániť až 2 500 ľudských životov a v mnohých prípadoch obmedziť závažnosť zranenia. "(Služba) eCall bude bezplatná a v prospech každého vodiča v Európe bez ohľadu na to, aké auto (...) riadi,".

80985364.jpgAdac.jpgBMW.jpg
Povinné zavedenie systému eCall v EÚ má znížiť počet úmrtí a zranení na cestách

Systém eCall umožňuje v prípade dopravnej nehody samočinné spojenie s linkou 112 a operátorom odoslať nielen presnú polohu automobilu, ale predbežne určiť aj druh a závažnosť havárie. O žiadnu revolúciu pritom nejde, pretože niektoré automobilky tieto zariadenia do sériovej výbavy svojich vozidiel zavádzajú samy. Spomeňme aspoň systém Citroën e-Touch/Peugeot Connect alebo sústavu BMW Assist Advanced eCall označenú inštitútom EuroNCAP za jednu z najlepších bezpečnostných inovácií roku 2010.

Podľa poslancov má osobitný dodatok zabezpečiť, aby nebolo možné eCall zneužívať pre priebežné sledovanie. Podľa neho sa eCall aktivuje iba v prípade konfliktu a medzi taxatívne vymenovanými položkami odchádzajúcimi na tiesňovú linku sa objavia predovšetkým údaje o polohe auta, druhu aktivácie, veľkosti vozidla, typu paliva alebo počte osôb na palube.

Ako najneskorší termín pre zavedenie služby eCall do sériovej výbavy všetkých vozidiel a značiek bol stanovený október 2015, avšak pripravovaná legislatíva počíta v prípade nutnosti s množnost platnosť normy odložiť. Cena zariadenia a jeho inštalácia sa bude podľa poslancov EP pohybovať okolo 100 eur a záchranný hovor má byť pre užívateľov zdarma.

Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY