vytisknout velikost písma Automatické núdzové volanie eCall bude v Európe od roku 2015 povinné

Európsky parlament schválil zámer zaviesť do povinnej výbavy automobilov zariadenie eCall. O sledovanie vraj nepôjde.
Automatické núdzové volanie eCall bude v Európe od roku 2015 povinné

Včera dopoludnia Európsky parlament schválil nariadenie, podľa ktorého budú všetky nové osobné a ľahké úžitkové vozidlá, predávané v krajinách EÚ od októbra budúceho roka, vybavené samočinným núdzovým volaniam eCall. Podľa tvrdenia poslankyne EP Oľgy Sehnalová (ČSSD) by toto opatrenie mohlo na európskych cestách ročne zachrániť až 2 500 ľudských životov a v mnohých prípadoch obmedziť závažnosť zranenia. "(Služba) eCall bude bezplatná a v prospech každého vodiča v Európe bez ohľadu na to, aké auto (...) riadi,".

80985364.jpgAdac.jpgBMW.jpg
Povinné zavedenie systému eCall v EÚ má znížiť počet úmrtí a zranení na cestách

Systém eCall umožňuje v prípade dopravnej nehody samočinné spojenie s linkou 112 a operátorom odoslať nielen presnú polohu automobilu, ale predbežne určiť aj druh a závažnosť havárie. O žiadnu revolúciu pritom nejde, pretože niektoré automobilky tieto zariadenia do sériovej výbavy svojich vozidiel zavádzajú samy. Spomeňme aspoň systém Citroën e-Touch/Peugeot Connect alebo sústavu BMW Assist Advanced eCall označenú inštitútom EuroNCAP za jednu z najlepších bezpečnostných inovácií roku 2010.

Podľa poslancov má osobitný dodatok zabezpečiť, aby nebolo možné eCall zneužívať pre priebežné sledovanie. Podľa neho sa eCall aktivuje iba v prípade konfliktu a medzi taxatívne vymenovanými položkami odchádzajúcimi na tiesňovú linku sa objavia predovšetkým údaje o polohe auta, druhu aktivácie, veľkosti vozidla, typu paliva alebo počte osôb na palube.

Ako najneskorší termín pre zavedenie služby eCall do sériovej výbavy všetkých vozidiel a značiek bol stanovený október 2015, avšak pripravovaná legislatíva počíta v prípade nutnosti s množnost platnosť normy odložiť. Cena zariadenia a jeho inštalácia sa bude podľa poslancov EP pohybovať okolo 100 eur a záchranný hovor má byť pre užívateľov zdarma.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY