vytisknout velikost písma Auto za priemerný plat? Ide to, ale musíte zľaviť z mnohých požiadaviek

Aj do tisícky sa dá kúpiť slušné ojazdené auto. Rozhodujúci musí byť celkový stav. Autá bez klimatizácie bývajú výrazne lacnejšie.
Auto za priemerný plat? Ide to, ale musíte zľaviť z mnohých požiadaviek

Veľké bazáre sa v štatistikách rady chvália tým, ako ľudia postupne míňajú za lepšie a drahšie jazdené autá. Ale nie každý má na bazarovú stálicu, teda striebornú Octaviu Combi 2.0 TDI za 5 tisíc eur, čo je taký slovenský priemer najvyhľadávanejšej jazdenky. Niekto má na ojazdené auto maximálne 2 tisícky a viac za neho jednoducho dať nechce.

Lenže je vôbec možné za tak "málo" peňazí kúpiť slušné ojazdené auto? Ale áno, všetko sa dá. Len je potrebné zľaviť z mnohých požiadaviek. Prinášame niekoľko rád, ako také auto dobre kúpiť.

1. Vyhnite sa bazárom

Akokoľvek je pre neskúseného človeka preverený bazár väčšinou jedinou istotou, že nekúpi podvodnú ukradnutú stočenku v exekúcii s množstvom skrytých chýb, v prípade veľmi lacných ojazdených áut nie je zavedený bazár úplne najvýhodnejšia cesta. Z logiky veci potrebuje bazár na aute zarobiť a tak kus, ktorý stojí v inzeráte napríklad tisícku, zodpovedá väčšinou tomu, čo kúpite v súkromnej inzercii za menej.

Rovnako je ale vždy lepšie vyraziť obzerať jazdenky s niekým, kto tomu rozumie. Je nutné počítať s tým, že autá za pár stoviek eur budú opotrebované, nevybavené a budú vyžadovať nejakú starostlivosť. A bude medzi nimi plno kusov so skrytými technickými alebo právnymi vadami. Za tisícku si dnes nekupujete auto, ale privilégium sa slobodne prepravovať. Nelipnite preto len na jedinej značke, modeli a motorizácii.

2. Nekupujte diesel

S lacným ojazdeným dieselom neušetríte. Už sme si veľakrát vysvetlili, že ojazdený nafťák je väčšinou cesta do pekiel, najmä ak idete v cenovom spektre nižšie a nižšie. Za pár stoviek je vždy výhodnejšie kúpiť úplne jednoduché auto s atmosférickým benzínovým motorom. Diesel jednoducho hrozí drahými poruchami. A nepočítajte s tým, že niekto bude do sveta len tak posielať svoju Fabiu alebo Octaviu 1.9 SDi. Také auto, ak spoľahlivo slúži, si väčšina ľudí už nechá na dožitie.

3. Neberte veľké luxusné autá

Občas v inzerátoch narazíte na nezvyčajne lacné luxusnejšie auto s veľkým motorom a peknú výbavou. Ale to je pasca! Takéto vozidlá sú väčšinou tesne pred smrťou a z ich výbavy už aj tak nič nebude fungovať. Ak chcete jazdiť a o auto sa príliš nestarať, hľadajte skôr medzi malými autami s jednoduchou až primitívnou technikou. Na takých nie je príliš veľa vecí, ktoré by sa mohli pokaziť. A keď už, diely a práca na malé autá sú väčšinou výrazne lacnejšie.

4. Auto bez klimatizácie je lacnejšie

Väčšinou platí, že horšie vybavené autá dlhšie čakajú na nového kupcu. Preto ak chcete proste len spoľahlivé a pekné auto, hľadajte kusy bez základných komfortných prvkov ako napríklad klimatizácia alebo centrálne zamykanie. Autá bez klimatizácie sa dnes veľmi zle predávajú, preto sú často aj o tri stovky eur lacnejšie ako porovnateľné vozidlo s klimatizáciou. Často tak môžete za svoje peniaze získať výrazne lepšie auto, ktoré bolo lacné len z toho dôvodu, že je to tak trochu "žobrák". Prvá generácia Fabie vo výbave Junior je dobrým tipom.

5. Nepozerajte na kilometre

Údaj na tachometri je potrebné brať pri jazdenke vždy s rezervou. U tých najlacnejších o to viac. Oveľa dôležitejší by mal byť celkový stav auta. Veľkým nepriateľom starých a lacných áut je korózia, takže radšej berte kus, ktorý má na tachometri 350 000 km a nie je prelezený hrdzou skrz na skrz, než auto, ktoré má na tachometri polovičnú porciu, ale cez prahy vidíte denné svetlo na druhej strane.

6. Berte pokojne aj buchnuté auto

Mnohokrát sa lacno predáva auto, ktoré má za sebou ťažký život z bratislavských ulíc, prípadne dostalo zásah krupobitím. Iste, nikto nechce auto s rozbitými oknami, ale priznajte si úprimne, či vám pri aute za takúto somu zíde na tom, že má na streche a kapote jamky od krúp a rohy nárazníkov sú odreté. Pokiaľ mu dobre beží motor, prevodovka ide hladko a všetko dôležité funguje, nie je dôvod také auto nechávať bez povšimnutia. Za poškriabanú kapotu vás z STK nevyhodia, za únik oleja z motora už pokojne áno.

7. Poriadne sa prevezte

Aj pri tak lacných áut je nutné absolvovať dôkladnú testovaciu jazdu. Všímajte si, ako auto štartuje, ako ide za plynom, či nedymí, ako funguje prevodovka, ako sa správa podvozok, riadenie, brzdy a podobne. Nie je od veci požiadať o pomoc kamaráta, ktorý za vami pôjde druhým autom a bude sledovať, či sa z vozidla nevalí charakteristický dym naznačujúci skorú smrť motora. Pokojne dajte autu trochu za uši, nech spoznáte, či znáša dobre záťaž a či sa neprehrieva.

8. Myslite na ďalšie výdavky

Každé auto potrebuje starostlivosť, preto hľadajte predovšetkým také, ktoré vie opraviť každý a na ktoré všetko zoženiete hneď a lacno. Rôzne importy neznámych modelov, ktoré sa na našom trhu vôbec nepredávali, sú veľmi rizikové, pretože druhovýrobných dielov bude nedostatok a málo opravárov si s nimi bude vedieť rady. Tiež myslite na to, že ak kupujete auto so zjavnou technickou vadou, bude nutné ju odstrániť, aby vás nabudúce nevyhodili z STK. Ani brzdy, nový tlmič výfuku alebo spojka na jednotkovú Fabiu nie sú úplne zadarmo.

Dobrým vodítkom je práve platnosť technickej kontroly. Ak má auto relatívne čerstvú technickú, viete, že máte na potrebu rok a pol relatívny pokoj. Ak teda kupujete lacné auto len z toho dôvodu, aby ste ten rok a pol nejako vydržali, než si našetríte na lepší alebo ako dostanete sľúbeného služobáka, rozhodne je lepšie nekupovať kus, ktorému zostáva posledný mesiac do ďalšej STK. Je riziko, že vás s takýmto autom vyrazia a budete doň musieť investovať viac, než ste pôvodne chceli.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY