vytisknout velikost písma Auto ako investícia alebo ako si kúpiť hračku a neprerobiť na tom

Autá patria pre väčšinu ľudí medzi tie najhoršie investície, ktoré v živote urobia. Je to logické - je to najdrahší spotrebný tovar, ktoré si väčšina z nás kedy kúpi, a následky straty hodnoty sú teda drastické. Ako sa tomu ale vyhnúť? Ako si kúpiť zábavné auto a neprerobiť na ňom, alebo dokonca zarobiť? Máme návod!
Auto ako investícia alebo ako si kúpiť hračku a neprerobiť na tom
Zoznam kapitol
  1. Úvod; Spomienky predávajú; Praktickosť nepredáva
  2. Vzácne neznamená drahé; Za nespoľahlivosť platíte dvakrát; Originálne sú len raz; Hlavné je načasovanie

Článok bol so súhlasom autora prevzatý z portálu Autíčkář.cz

Možno ste zaregistrovali, že nedávno opäť zmenilo majiteľa jedno z pôvodných Ferrari 250 GTO - a opäť za rekordnú sumu. Oči celého sveta sa tak čoraz viac upierajú na zvláštny malý mikrokozmos, ktorý sa dá popísať ako "investičné autá".

Investori sa pozerajú na supervzácne klasická autá ako na potenciálne veľmi lukratívnu formu investície a spôsob, ako diverzifikovať svoje portfólia vo svete, kde sa úrokové miery limitne blížia nule a ako sa obrniť proti prípadnej ďalšej kríze na akciovom trhu. Podľa iných je to len ďalšia investičná bublina - podobná tej z osemdesiatych rokov, kedy ceny zberateľských áut vystrelili nahor a potom sa zase prepadli do hlbín a zanechali za sebou zástupy plačúcich investorov.

Ale nič z toho vlastne bežného automobilového nadšenca nezaujíma. Ak teda nevezmeme do úvahy efekt "presakovania", kedy rastúce ceny najvzácnejších vozov nútia tých, ktorí na ne naraz nedosiahnu, hľadať "o poschodie nižšie" a ženú tak hore aj ceny tých dostupnejších. A alebo kým sa vo väčšej miere nerozšírili investičné fondy zamerané na klasická autá.

 

„Každé auto dôjde v priebehu času do bodu, kedy jeho hodnota prestane s vekom klesať“

 

Väčšina ľudí považuje investície do klasických áut za doménu superbohatých. Predpokladajú, že za investície sa dajú považovať len uznávané historické vozidlá, zatiaľ čo akékoľvek autá, ktoré si bežný smrteľník môže dovoliť, sú stále len starnúcim spotrebným tovarom.

A z pohľadu čistej investície majú pravdu. Každé auto vás bude stáť peniaze na údržbe, garážovanie, poistkách a ďalších výdavkoch, ktoré sú nevyhnutné pre udržanie jeho hodnoty. Tieto náklady sa dajú veľmi redukovať, ak máte auto len uskladnené a uložené "na lepšie časy", ale dramaticky rastú, ak s ním jazdíte. A pretože rozdiel v prevádzkových nákladoch medzi napríklad Mazdou MX-5 a Jaguarom E-type nie je tak priepastný ako rozdiel v ich obstarávacích cenách, bude oveľa ťažšie vyrovnať tieto náklady nárastom hodnoty. Ak ste nemali šťastie a nekúpili na začiatku deväťdesiatych rokov klasickú Tatru za 20 tisíc, staré autá bývajú príšernou investíciou.

Čo keď sa na to ale pozrieme trochu inak? Ak budeme brať údržbu, garážovanie a poistku ako cenu za zábavu, ktorú si s autom užijeme, môžeme sa z investičného hľadiska pozrieť na samotný vývoj ceny. To zrazu urobí oveľa zaujímavejšiu investíciu aj z relatívne lacných áut. Najmä ak je alternatívou zaobstarať si "spotrebné", relatívne nové auto s prudkým poklesom hodnoty.

Takže, aká je najlepšia cesta, ako si zaobstarať zábavné auto a stratiť na ňom čo najmenej peňazí? Alebo dokonca nejaké zarobiť?

Kľúčom tu je krivka poklesu hodnoty. Každé auto, dokonca aj to najobyčajnejšie, dôjde v priebehu času do bodu, kedy jeho hodnota prestane s vekom klesať a po nejakej dobe dokonca začne rásť. U niektorých áut trvá desiatky rokov, než dosiahnu tohto "bodu obratu", iným to môže trvať len desať alebo dvadsať rokov. Vy samozrejme hľadáte auto, ktoré bude mať veľmi ostrú stúpajúcu časť tejto krivky, a chcete ho kúpiť čo najbližšie jej dnu.

Tu je niekoľko mojich rád, ako to urobiť:

1. Spomienky predávajú

clanky-3020.jpg

Ak sa pozriete na autá, ktorým vekom naozaj dramaticky stúpla cena - na autá ako Fordy z roku 1932 alebo Chevrolety z roku 1957, Datsun 240Z alebo napríklad BMW E30 M3 (prípadne v našich podmienkach Škody Felicia), sú to všetko autá pre mladých ľudí. Alebo prinajmenšom autá, o ktorých mladí ľudia snívajú. Môžu to byť autá, ktoré boli zároveň dosť lacné, aby si ich mladá generácia mohla zaobstarať, a zároveň štýlové, aby sa stali populárnymi a milovanými, alebo sú tu potom také, o ktorých ste ako dieťa alebo mladý dospelý snívali.

Opýtajte sa ktoréhokoľvek majiteľa Ferrari Testarossa alebo Lamborghini Countach, prečo si svoje auto vlastne kúpil. Som ochotný staviť peniaze na to, že jednou z najbežnejších odpovedí bude: "Ako malý som ho mal ako plagát na stene/model/hračku". A s tým, ako sa počítačová generácia dostáva do veku, kedy si jej príslušníci môžu začať kupovať superšporty, budete počuť oveľa častejšie aj odpovede ako "jazdil som s ním v pôvodnom Need For Speed ​".

Ak teda hľadáte auto, ktoré bude mať strmú krivku nárastu hodnoty, potrebujete niečo, čo milujú deti alebo mladí dospelí. Najlepšou voľbou je auto, okolo ktorého sa rodí kult a fanúšikovská základňa. Bonusové body za každú pesničku alebo film, ktoré o ňom vzniknú. A ešte viac bonusových bodov za auto populárne medzi tunermi/hotroddermi/ricermi a inými druhmi nadšencov.

V päťdesiatych rokoch upravovali nemajetní mladíci svoje predvojnové Fordy, aby jazdili rýchlo, alebo svoje predvojnové Mercury, aby vyzerali cool. Dnes to robia stále - ale sú už oveľa staršie, a majú oveľa viac peňazí na míňanie. To samozrejme posunulo ich obľúbené modely ďaleko z dosahu dnešnej mládeže. A to isté sa stalo s ďalšími autami z 50., 60., 70. a dnes už možno aj s niektorými modelmi z 80. rokov. Ale aj dnešní mladí majú svoje hračky.

Myslíte si, že všetci tí chalani s ich vyladenými Hondami Civic alebo CRX , Golfami GTI alebo Escortmi RS2000 dospejú, zmúdrejú a zahanbení chybami svojej mladosti  začnú zbierať klasické muscle cars alebo talianske športové vozidlá? Ani náhodou. Hot rody prišli do módy už pred desiatkami rokov. Dnes začínajú byť cenené upravené muscle cars alebo psychadelicky nastriekané dodávky z rokov sedemdesiatych. A za jedno alebo dve desaťročia sa budú organizovať zrazy klasického tuningu a pôvodné, nikdy nenamontované krídla v štýle Rýchlo a zbesilo budú meniť majiteľa za absurdné sumy.

To samozrejme neznamená, že kdejaký unavený rodinný sedan, polepený spojlermi a nálepkami, sa stane cenným. Ale autá, ktoré sú v určitých kruhoch populárne, v nich zrejme budú populárne aj naďalej - aj v čase, keď ich majitelia dospejú a následne zostarnú.

A to isté platí aj pre autá, ktoré si nezískali popularitu ako základ k úpravám, ale pre svoje "vrodené" kvality - či už ide o jazdné vlastnosti, výkony alebo terénne schopnosti. Mladíci v päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch túžili po muscle cars, malých anglických a talianskych roadsteroch, ale aj po mnohých lacných vozidlách - od Volkswagenu Chrobák a minibusu až po Mini. V našich končinách je potom situácia špecifická tým, že pre nadšencov majú špeciálnu hodnotu autá, ktoré tu bolo možné kúpiť a teda o nich mohli reálne snívať - preto dosahujú tak vysokých cien Tatry alebo najrôznejšie špeciálne verzie škodoviek.

Takže sa pozrite, čo mladí ľudia milujú dnes, a čo by si mohli pamätať za dekádu alebo tri. BMW E30 a Mazda Miata? Už spomínané Hondy Civic? Renaulty Clio RS?

Samozrejme ale existuje aj veľa áut, za ktoré ľudia platia veľké peniaze nie preto, že ich v mladosti vlastnili, ale preto, že o nich snívali. To sa týka ako relatívne dostupných áut (spomeňte si na Kevina Spaceyho v Americkej kráse a jeho Pontiac Firebird), tak aj tých drahých - alebo dokonca super drahých. A ja mám silný pocit, že to sú práve detské sny, čo ženie väčšinu z tých najšialenejších cien stále vyššie.

Pozrite sa na akékoľvek nevkusne drahé zberateľské auto a s najväčšou pravdepodobnosťou uvidíte niečo, o čom mohol kedysi snívať pätnásťročný chlapec. Začína to na samotnom vrchole zberateľského sveta, u Ferrari Testarossa alebo 250 GTO - a pokračuje to Plymouth Hemi'Cuda, Mustangmi Shelby a samozrejme aj Lamborghini, Ferrari alebo Porsche najrôznejších typov. Je to tiež jedným z dôvodov, prečo sú staré Porsche alebo Ferrari drahé, zatiaľ čo staré Rolls-Royce alebo Mercedesy zvyčajne drahé nie sú.

Chlapci snívajú o športových a pretekárskych autách. Túžia po rýchlosti a vzrušení, nie po tom, že ich budú rozmaznávať mäkké kožené sedačky a ticho ich pokojného cestovania budú narušovať len tóny klasickej hudby. Preto budú "autá pre starých pánov" vždy lacnejšie - a to z nich robí menej zaujímavý investičný materiál.

2. Praktickosť nepredáva

clanky-3014.jpg

Praktickosť je dôležitá u ojazdeného auta. Ale u klasiky je jej hodnota mizivá až žiadna. Vlastne často býva dokonca záporná - klasické autá sa väčšinou kupujú ako hračky, takže ľudia preferujú tie karosárske varianty, ktoré sú príťažlivejšie a lepšie pre príjemnú víkendovú jazdu. Takže zvyčajne platí, že čím menej dverí, čím menej strechy alebo čím menej stĺpikov, tým lepšie. Jedinou výnimkou môžu byť kombíky - tie zvyčajne nie sú tak cenené ako kupé, ale bývajú drahšie ako sedany, pretože sa v nich dá spať na zrazoch alebo voziť diely.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY