vytisknout velikost písma Autá v r. 2030: Kufor Octavie Combi 680 l, Octavia RS dá stovku za 5,5 s

Poznáme budúcnosť až do roku 2030. Škoda Octavia Combi bude mať batožinový priestor s veľkosťou 680 litrov. Škoda Octavia RS zvládne akceleráciu 0-100 km/h za 5,5 s. BMW radu 3 narastie na 4,7 m. Maximálna rýchlosť Porsche 911 Turbo presiahne 350 km/h.
Autá v r. 2030: Kufor Octavie Combi 680 l, Octavia RS dá stovku za 5,5 s

Poznáte to. Keď príde na trh nová generácia existujúceho auta, spravidla ponúka po všetkých stránkach o niečo viac. Je väčšia ako predchodca. Má objemnejší batožinový priestor. Je priestrannejšia, rýchlejšia atď... Kam až toto môže dôjsť? Pokúsili sme sa predpovedať budúcnosť a za pomoci dostupných údajov sme sa pozreli na to, čo nás čaká. Pre ilustráciu nám poslúži niekoľko zavedených modelov: Škoda Octavia, BMW 3, VW Golf a Porsche 911 Turbo.

Princíp je vcelku jednoduchý. U skúmaných áut sme zhromaždili vybrané dáta všetkých predchádzajúcich generácií. Tým sme získali trend, na základe ktorého možno určiť vývoj pre nadchádzajúce roky. Už samotná rekapitulácia doterajších údajov je pri niektorých modelov dosť zaujímavá, ale pohľad do budúcnosti je samozrejme ešte zaujímavejší. Tu je niekoľko príkladov.

Objem kufra Škody Octavia Combi budúcich generácií

Určite si spomeniete na príchod súčasnej Škody Octavia Combi. Všetky médiá trúbili do sveta skutočnosť, že kufor tohto modelu je najväčší v segmente. Kým prvá generácia si vystačila s objemom 548/1512 l, tá súčasná sa dostala na 610/1740 l. Dôvodom je absencia rezervy, ale najmä všeobecný nárast vonkajších rozmerov.

Ak Škoda existujúci trend zachová, stane sa zo Škody Octavia Combi v roku 2030 veľmi priestranný automobil s celkovou dĺžkou 4819 mm a objemom kufra 680 l v základnom usporiadaní, respektíve 1995 l po sklopení zadných operadiel. Určite sa dočkáme aj radu nových jednoducho-chytrých riešení. Čo napríklad integrovaný vysávač tak, ako to má už dnes Chrysler Pacifica?

Prognóza vývoja základných rozmerov Octavie aj Octavie Combi do roku 2030 vyšla takto:

Škoda Octavia Dĺžka/šírka/výška (mm) Rázvor náprav (mm) Objem kufra (l)
1996 4511/1731/1429 2512 528/1328
2004 4572/1769/1462 2578 560/1350
2012 4659/1814/1461 2686 590/1580
2020 4729/1854/1483 2766 621/1671
2025 4775/1880/1493 2820 641/1750
2030 4821/1906/1503 2875 660/1829
Škoda Octavia Combi Dĺžka/šírka/výška (mm) Rázvor náprav (mm) Objem kufra (l)
1996 4513/1731/1457 2512 548/1512
2004 4572/1769/1468 2578 580/1620
2012 4659/1814/1465 2686 610/1740
2020 4727/1854/1471 2766 641/1852
2025 4773/1880/1474 2820 661/1923
2030 4819/1906/1476 2875 680/1995

Octavia RS pokorí 100 km / h za 5,5 s

Škoda Octavia RS sa každou novou generáciou zrýchľuje. Tá prvá si vystačila s výkonom 132 kW (180 koní) a zrýchlením 7,9 s. Doteraz najrýchlejšia RS 230 sa už dostala na 169 kW (230 koní) a 6,7 s. Hovorí sa o tom, že modernizovaná verzia ponúkne dokonca 180 kW (245 koní). Do nášho výhľadu sme ju ale nezahrnuli, pretože tento fakt zatiaľ nie je potvrdený.

Škoda Octavia RS Výkon (k) 0-100 km/h (s) Max. rýchlosť (km/h)
2000 180 7,9 235
2005 200 7,3 240
2013 220 6,8 248
2015 230 6,7 250
2020 251 6,3 255
2025 269 5,9 260
2030 287 5,5 265

Aktuálne jediné ozajstné RS v ponuke Škody zatiaľ pridáva na rýchlosti a výkonu skôr pozvoľna. Pri zachovaní súčasného trendu by sa malo v roku 2030 dostať na 211 kW (287 koní), 5,5 s a 265 km/h. Vlastne sa nie je príliš čomu diviť, pretože, ako sme si povedali o pár odsekov vyššie, tou dobou bude Octavia už dosť veľké auto.

BMW radu 3 aj Volkswagen Golf veľmi narastú

Zaujímavé je naša veštenie najmä v prípadoch, kedy je možné dohľadať viac historických údajov. Zoberme si napríklad také BMW radu 3, ktoré má na konte už šesť generácií. Kedysi dávno v sedemdesiatych rokoch to bývalo malé auto dlhé len 4,35 m s rázvorom 2,57 m. Tá doba je už ale preč. Dnes sa bavíme o automobile s dĺžkou 4,62 m a rázvorom 2,81 m. Vývoj veľkosti trojkového BMW krásne demonštruje priložená ilustrácia. Ak to takto pôjde ďalej, v roku 2030 už budeme na dĺžke 4,73 m a rázvor náprav dosiahne takmer trojmetrovú hranicu.

Nebude tomu inak ani vo Volkswagene Golf. Legendárny model sa postupne predstavil v siedmich generáciách. V roku 1974 začínal Golf na dĺžke 3,7 m. Dnes už má o pol metra viac. Pokiaľ bude v tomto trende pokračovať, bude v roku 2030 takmer presne o meter dlhší ako prvá generácia.

Volkswagen Golf Dĺžka/šírka/výška (mm) Rázvor náprav (mm)
1974 3705/1610/1410 2400
1983 3985/1665/1415 2475
1991 4074/1695/1425 2475
1997 4149/1735/1444 2511
2003 4204/1759/1470 2578
2008 4199/1779/1480 2578
2012 4255/1799/1452 2637
2020 4402/1841/1485 2662
2025 4467/1865/1494 2691
2030 4533/1890/1502 2719

Porsche 911 Turbo: 632 koní, 2,5 s a 356 km/h

To najzaujímavejšie sme si nechali na záver. Porsche 911 Turbo totiž bolo rýchle už v čase, keď sa objavilo na trhu po prvýkrát. Už vtedy ponúkalo 191 kW (260 koní) a akceleráciu z nuly na 100 km/h v čase 5,5 s. (Všimnite si: Octavia RS sa na rovnaký čas dostane až v roku 2030.) Dnes patrí klasické Turbo medzi to najrýchlejšie, čo si môžete zaobstarať. Prevedenie 991.2 s výkonom 397 kW (540 koní) potrebuje na pokorenie hranice 100 km/h už len tri sekundy. Spolu s rastúcim výkonom sa prirodzene zvyšovala aj maximálna rýchlosť.

Ak to takto pôjde ďalej, dočkáme sa v roku 2030 hotového monštra. Budúce Porsche 911 Turbo už dostane viac ako 441 kW (600 koní) a na šprint z nuly na 100 km/h mu postačí iba 2,5 s. S každou novou generáciou sa ale zvyšovala aj hmotnosť. Turbo z nie veľmi vzdialenej budúcnosti priberie podľa našej prognózy až na 1763 kg.

Výsledky sú reálnejšie, než by sa mohlo zdať

Všetky vyššie uvedené odhady vývoja sú z našej strany len čisté teórie, špekulácie, výpočty... Ale keď sa nad tým zamyslíte, zistíte, že vôbec nie sú nereálne. Stačí zapojiť trochu fantázie a pripomenúť si, kam automobilový priemysel všeobecne mieri. Všetci sľubujú razantný nástup elektromobilov. Pokiaľ si pre tento typ áut pripravíte vhodnú platformu, môžete postaviť takmer čokoľvek. Pokojne aj Škodu Octavia s dvojicou batožinových priestorov. A razom sme na vypočítanom objeme 680 litrov ako nič.

A Porsche 911 Turbo s hmotnosťou takmer 1,8 tony? Tu sa na náraste hmotnosti pravdepodobne podpíše predpokladaná prítomnosť batérií. Či už pôjde o hybrid (ktorý sa naozaj chystá), alebo priamo o elektromobil. Nakoniec Porsche konceptom Vision E jasne ukázalo, že s elektrickou budúcnosťou počíta.

Myslíte, že sme sa v našich výpočtoch trafili? Budeme radi, keď nám do komentárov napíšete, ako veľmi sme podľa vás vedľa. A napríklad pridáte vlastnú prognózu.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY