vytisknout velikost písma Austrália sa vracia k neobmedzenej rýchlosti, limit nič nepriniesol

Austrália sa vracia k neobmedzenej rýchlosti, limit nič nepriniesol

Správa, ktorá akoby ani nebola z dnešnej doby, prišla z Austrálie. Na ceste medzi mestami Alice Springs a Barrow Creek sa od februára 2014 opäť ruší obmedzenie rýchlosti.

Neobmedzená rýchlosť bude na 200-kilometrovém úseku Stuart Highway platiť zatiaľ len na skúšobnú dobu dvanástich mesiacov, ale aj tak je to dôležitý indikátor spoločenských zmien, ku ktorým v Austrálli došlo po nedávnych voľbách. Tamojší obyvatelia vystavili socialistickej vláde nelichotivý účet a poslali do vlády pravicovú koalíciu.

Nový minister pre infraštruktúru Peter Styles prišiel so zrušením obmedzení rýchlosti na skúšobnom úseku v Severnom teritóriu ako s jedným z prvých krokov vo funkcii.

Rovné cesty s minimálnou premávkou v Severnom teritóriu boli spolu s nemeckými diaľnicami posledným miestom neobmedzenej rýchlosti a tiež obľúbenou destináciou pre vývojové tímy automobiliek. Limit 130 km/h na nich zaviedla vláda v roku 2006.

Styles upozornil, že zrušenie limitu neznamená povolenie riskantnej jazde. "Vraciame zodpovednosť motoristom," povedal. "Musia báť schopní prispôsobiť jazdu podmienkam a svojim schopnostiam. Upozorňujem, že polícia bude naďalej trestať tých, ktorí jazdia nebezpečne."

Samozrejme sa okamžite začali ozývať hlasy, ktoré po zrušení limitu očakávajú príchod apokalypsy. Austrálsky web Drive.com.au cituje Andrewa Mckellara z Austrálskej automobilovej asociácie, podľa ktorého "je to hazardovanie s ľudskými životmi... Je absolútne nevyhnutné, že výsledkom budú mŕtvi ľudia."

Podobne ako odporcovia akéhokoľvek uvoľnenia limitov aj McKellar zrejme zastáva názor, že keď ide o dobro spoločnosti, nesmú stáť fakty v ceste. Kým totiž v rokoch 2000 až 2006 zahynulo na cestách v Severnom teritóriu 292 ľudí, v šiestich rokoch po zavedení limitu vzrástol počet obetí na 307.

Podobnú skúsenosť napokon máme aj v EÚ. Nemecko so svojimi neobmedzenými diaľnicami má menej obetí nehôd na milión obyvateľov než napríklad Francúzsko, Belgicko, Taliansko, Španielsko a všetky východoeurópske krajiny vrátane SR. Hustota premávky a dopravný výkon v " človekautokilometroch " pritom v Nemecku patrí k najvyšším na svete.

Foto: Wikipedia.org

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY