vytisknout velikost písma Austrália sa vracia k neobmedzenej rýchlosti, limit nič nepriniesol

Austrália sa vracia k neobmedzenej rýchlosti, limit nič nepriniesol

Správa, ktorá akoby ani nebola z dnešnej doby, prišla z Austrálie. Na ceste medzi mestami Alice Springs a Barrow Creek sa od februára 2014 opäť ruší obmedzenie rýchlosti.

Neobmedzená rýchlosť bude na 200-kilometrovém úseku Stuart Highway platiť zatiaľ len na skúšobnú dobu dvanástich mesiacov, ale aj tak je to dôležitý indikátor spoločenských zmien, ku ktorým v Austrálli došlo po nedávnych voľbách. Tamojší obyvatelia vystavili socialistickej vláde nelichotivý účet a poslali do vlády pravicovú koalíciu.

Nový minister pre infraštruktúru Peter Styles prišiel so zrušením obmedzení rýchlosti na skúšobnom úseku v Severnom teritóriu ako s jedným z prvých krokov vo funkcii.

Rovné cesty s minimálnou premávkou v Severnom teritóriu boli spolu s nemeckými diaľnicami posledným miestom neobmedzenej rýchlosti a tiež obľúbenou destináciou pre vývojové tímy automobiliek. Limit 130 km/h na nich zaviedla vláda v roku 2006.

Styles upozornil, že zrušenie limitu neznamená povolenie riskantnej jazde. "Vraciame zodpovednosť motoristom," povedal. "Musia báť schopní prispôsobiť jazdu podmienkam a svojim schopnostiam. Upozorňujem, že polícia bude naďalej trestať tých, ktorí jazdia nebezpečne."

Samozrejme sa okamžite začali ozývať hlasy, ktoré po zrušení limitu očakávajú príchod apokalypsy. Austrálsky web Drive.com.au cituje Andrewa Mckellara z Austrálskej automobilovej asociácie, podľa ktorého "je to hazardovanie s ľudskými životmi... Je absolútne nevyhnutné, že výsledkom budú mŕtvi ľudia."

Podobne ako odporcovia akéhokoľvek uvoľnenia limitov aj McKellar zrejme zastáva názor, že keď ide o dobro spoločnosti, nesmú stáť fakty v ceste. Kým totiž v rokoch 2000 až 2006 zahynulo na cestách v Severnom teritóriu 292 ľudí, v šiestich rokoch po zavedení limitu vzrástol počet obetí na 307.

Podobnú skúsenosť napokon máme aj v EÚ. Nemecko so svojimi neobmedzenými diaľnicami má menej obetí nehôd na milión obyvateľov než napríklad Francúzsko, Belgicko, Taliansko, Španielsko a všetky východoeurópske krajiny vrátane SR. Hustota premávky a dopravný výkon v " človekautokilometroch " pritom v Nemecku patrí k najvyšším na svete.

Foto: Wikipedia.org

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY