vytisknout velikost písma Audi začne dávať do áut pružiny z plastu

Audi začne dávať do áut pružiny z plastu

Audi sa rozhodlo previesť revolúciu v konštrukcii podvozku. Nedávno sme tu mali správu o tom, že bude podvozok vozidiel Audi vyrábať elektrinu pre hybridy, teraz je tu ďalšia novinka: pružiny vyrobené nie z ocele, ale z plastu. V nových autách sa objavia už na konci tohto roka.

Plasty sa dostávajú opäť do popredia záujmu, pretože sú ľahšie, tvárnejšie a tiež lacnejšie ako oceľ. Plastová pružina je napríklad o 40% ľahšia, čo podľa Audi zaručí lepšiu odozvu, kontrolu nad autom a zníženie vibrácií. Pôvodná oceľová pružina má hmotnosť 2,7 kg, nové plastové len 1,6 kg.

Ku konštrukcii je použitý sklom zosilnený plast, takže sa vlastne jedná o kompozit podobný napríklad uhlíkovým vláknam. Zjednodušene ide o dlhé stočené sklené vlákna zapustené v polyméri. Výsledok sa potom zapečie v rúre pri teplotách nad 100° C, čím sa získa pevnosť.

Výhodou plastovej pružiny je tiež väčšia odolnosť voči korózii a chemikáliám a dokonca aj oveľa nižšia energetická náročnosť výroby. Audi tvrdí, že sa po prvýkrát objaví v aute vyššej strednej triedy, konkrétny model ale špecifikovaný nebol.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY