vytisknout velikost písma Audi SQ7 je monštrum s motorom 4.0 TDI V8 a elektrickým turbom

Elektrické preplňovanie je tu. Audi SQ7 má úplne nový motor 4.0 TDI V8 s výkonom 435 koní.
Audi SQ7 je monštrum s motorom 4.0 TDI V8 a elektrickým turbom
Zoznam kapitol
  1. Audi SQ7
  2. Fotogaléria: Audi SQ7

Automobilka Audi už s elektrickým preplňovaním experimentuje dlho. Teraz sa tento systém prvýkrát dostáva do sériovej výroby a to nielen v Audi, ale vôbec. Ako prvé sériové auto ho dostalo športovo zamerané SUV Audi SQ7 s úplne novou generáciou vznetového osemvalca 4.0 TDI bi-turbo.

audi sq7 (5).jpgaudi sq7 (9).jpgaudi sq7 (46).jpg
Audi SQ7 dostalo nový naftový osemvalec 4,0 l s elektrickým kompresorom. Zlepšuje reakcie motora v nízkych otáčkach a stojí za krútiacim momentem 900 Nm od 1000 ot./min.

Samotný motor je od základu nový a človek nestačí žasnúť, o ako komplikované ústrojenstvo sa jedná. Dve klasické turbodúchadlá sú umiestnené uprostred a každé je zásobované nie jednou stranou valcov, ale jednou polovicou výfukových ventilov.

Motor totiž disponuje systémom variabilného otvárania ventilov. Funguje to podobne ako systém vypínania valcov pri motore 1.4 TSI ACT. Pri čiastočnom zaťažení pracuje iba jeden výfukový ventil, ale akonáhle požaduje vodič výkon, otvorí sa aj druhý ventil a výfukové plyny tak začnú prúdiť aj k druhému turbu.

Obe turbá majú vlastné lopatky a kompresor, stlačený vzduch potom putuje klasicky k dvojici medzichladičov. K tomu sa ale pridáva ešte samostatný elektrický kompresor, ktorý nájdete stranou podobne ako napríklad kompresor klimatizácie. Ten berie elektrickú energiu z novo navrhnutého 48V systému a pri maximálnom výkone má spotrebu až 7 kW energie.

Jeho úlohou je dodávať motoru stlačený vzduch ihneď po zošliapnutí pedálu plynu. Kompresor sa točí rýchlosťou až 70 000 ot. a jeho reakcia je podľa Audi len 250 milisekúnd. Vďaka tomu motor 4.0 TDI V8 disponuje najvyšším krútiacim momentom od 1000 ot. a odpadá charakteristické oneskorenie po zošliapnutí plynu a nábehu turbodúchadiel.

Pokiaľ ide o parametre, nový naftový osemvalec 4.0 TDI ponúkne až 320 kW (435 k) v rozmedzí 3750 až 5000 ot. Najvyšší krútiaci moment neklesne pod hodnotu 900 Nm medzi 1000 a 3250 ot. Z 0 na 100 km/h sa Audi SQ7 dostane za 4,8 sekundy a najvyššia rýchlosť 250 km/h stráži obmedzovač. Normovaná spotreba je 7,4 litra na 100 km.

audi sq7 (41).jpgaudi sq7 (28).jpgaudi sq7 (32).jpgĎalšou zaujímavosťou je 48V systém, ktorý poháňa už spomínaný elektrický kompresor a aj systém aktívnych stabilizátorov. Audi SQ7 dostalo aj elektronicky riadený aktuátor výfuku

Silu prenáša na všetky kolesá s pneumatikami 285/45 R20 osemstupňová automatická prevodovka a pohon quattro. Vzadu je potom športový diferenciál. Priplatiť si môžete až za 22 "kolesá.

Pokiaľ ide o samotné Audi SQ7, dostalo adaptívny podvozok a aktívne stabilizátory, ktoré tiež využívajú energiu nového 48V elektrického systému. Ten čerpá energiu z vlastnej 470 Wh akumulátoru umiestneného pod podlahou kufra. Tento akumulátor je schopný v špičke dodať až 13 kW výkonu. Energiu vyrába generátor s účinnosťou 80% a výkonom až 3 kW.

Ostatné systémy vozidiel pracujú na klasické 12V báze, ale systémy sú prepojené cez DC/DC konvertor a v prípade potreby si môže základný systém vziať energiu z toho 48V.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

dnes | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Takéto jednoduché a charakterné BMW už nebudú, takže ak máte niečo okolo 10-tisíc eur na roadster a Mazda MX-5 je na vás moc slabá, asi nemáte čo riešiť.

17. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY