vytisknout velikost písma Audi Sport Quattro (1984): zamiesené na dobré časy

V rokoch 1984 a 1985 vzniklo len 224 vozidiel Audi Sport Quattro ako homologizačnej série nového špeciálu pre seriál rally FIA skupiny B. Išlo o predzvesť rozmachu značky Audi a jej vyhláseného pohonu všetkých kolies.
Audi Sport Quattro (1984): zamiesené na dobré časy
Zoznam kapitol
  1. Quattro v prvých rokoch, Sport Quattro, Na palube
  2. Štvorventilová hlava, Maximálna účinnosť, Technické údaje
  3. Fotogaléria

Quattro v prvých rokoch

Automobilka Auto Union v bavorskom Ingolstadte vzišla z popola druhej svetovej vojny vďaka Marshallovmu plánu. V roku 1964 ju ovládol koncern Volkswagen a až o rok neskôr bola po štvrť storočí vzkriesené značka Audi. Až roku 1985 bolo zmenené meno firmy na Audi AG, do tej doby sa skupina volala Audi NSU Auto Union AG. A práve vtedy, presnejšie na frankfurtskom autosalóne v roku 1983, oslávil premiéru model Audi Sport Quattro.

Audi Sport Quattro (2).jpgAudi Sport Quattro (20).jpgAudi Sport Quattro (1).jpgAudi Sport Quattro (10).jpgAudi Sport Quattro (13).jpgAudi Sport Quattro (17).jpg
Audi Sport Quattro oslavovalo svoju premiéru na frankfurtskom autosalóne v roku 1983

Sport Quattro neprišlo zo vzduchoprázdna. Už od roku 1980 totiž na športových kolbiskách excelovali vozidlá s prostým označením Audi Quattro. Spočiatku ich väčšina verejnosti považovala za "úlet" malej továrne, ale podarilo sa s nimi vzbudiť značný záujem zákazníkov o automobily značky Audi, ba čo viac: továrenský špeciál Audi Quattro značke Audi v roku 1982 vydobyl titul majstra sveta značiek v automobilových súťažiach...

Povzbudení úspechmi svojho systému pohonu všetkých kolies v type Quattro, rozhodli sa v Ingolstadte na jeho aplikáciu do sériovej produkcie. Prvou lastovičkou sa v roku 1983 stal cestovný sedan Audi 80 Quattro, ktorý sa od verzií s pohonom prednej nápravy líšil vzhľadom a jazdnými výkonmi a vlastnosťami iba minimálne. Svoju zásluhu na tom malo práve na svoju dobu relatívne jednoduché a ľahké ústrojenstvo quattro.

Sport Quattro

Tretím modelom s pohonom všetkých kolies sa potom stalo Audi Sport Quattro, o ktorom bude tentoraz reč. Išlo o vylepšenú adaptáciu typu Quattro, ktoré vynikalo najmä skráteným rázvorom náprav a použitím nového, po všetkých stránkach lepšieho motora. Väčšina podvozkových skupín zostala v podstate zachovaná, no konštruktéri sa mohli poučiť z praktických skúseností s vozidlami Quattro z uplynulých troch rokov.

Audi Sport Quattro (11).jpgFoto 02.jpgFoto 03.jpgFoto 05.jpgAudi Sport Quattro (21).jpgAudi Sport Quattro (14).jpgAudi Sport Quattro (15).jpg
Pod kapotou sa objavil nový päťvalec s štvorventilovou hlavou

Audi Sport Quattro v civilnom prevedení opäť poslúžilo ako homologizačná séria pre pretekárske špeciály rally FIA skupiny B (odvodené sadou úprav podľa vtedajšej prílohy J Medzinárodných športových poriadkov FIA) a cieľom modernizácie bolo výrazne zlepšiť ovládateľnosť vozidla a jeho jazdné výkony, teda základné vlastnosti súťažného automobilu. Rázvor náprav bol spolu s celkovou dĺžkou karosérie skrátený o plných 320 mm, takže v zadnej časti karosérie sa našlo miesto už len pre dve núdzové sedátka.

Konštrukčné prvky boli modifikované najmä so zámerom znížiť hmotnosť vozidla a prispôsobiť jeho charakter výkonnejšiemu motoru. Skelet karosérie bol oceľový, no rozšírené blatníky, strecha a predná kapota boli vyrobené z kevlaru (plastu vystuženého aramidovými vláknami) s hliníkovými prvkami pre spevnenie. Zadná kapota potom bola zhotovená z polyesteru so sklenenými vláknami.

Na palube

Interiéru homologizačných vozidiel Sport Quattro dominovali pomerne civilne pôsobiaca, penovým polyuretánom obložená palubná doska a anatomicky tvarované, všestranne nastaviteľné sedadlá Recaro. Už vtedy sa hralo na akési "ambientné osvetlenie": prístrojový štít bol vo dne nepriamo podsvietený bielym, zatiaľ čo po zopnutí vonkajšieho osvetlenia červeným svetlom.

Foto 01.jpgFoto 04.jpgAudi Sport Quattro (12).jpgAudi Sport Quattro (3).jpgAudi Sport Quattro (19).jpgAudi Sport Quattro (23).jpg
Precízne a účelne spracované pracovisko vodiča

Nezávislé závesy kolies sa dočkali úprav predovšetkým v nastavení tlmičov a vinutých pružín. Dvojzónová kvapalinová brzdová sústava s posilňovačom bola úplne prevzatá zo súťažných špeciálov, a to vrátane ventilovaných kotúčov 280 x 28 mm s štvorpiestikovými strmeňmi na všetkých kolesách. Priplácalo sa za ABS, štandardom bol posilňovač hrebeňového riadenia. Špeciálne nastavené ABS zasahovalo od necelých 3 km/h, ale pre potreby ostrej jazdy ich bolo možné deaktivovať zvláštnym spínačom.

ABS sa samočinne odpájal aj pri uzavretí medzinápravového diferenciálu, uzavrieť bolo možné aj diferenciál zadnej nápravy. Zariadenie sa ovládalo tlačidlom na palubnej doske cez podtlakový systém.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY