vytisknout velikost písma Audi sa rozhodlo zásadne prepracovať koncepciu spaľovacieho motora

Audi sa rozhodlo zásadne prepracovať koncepciu spaľovacieho motora

Jeden by si povedal, že asi nemá zmysel znovu vymýšľať koleso alebo objavovať Ameriku. Pokiaľ ide o koncepciu štvortaktného motora s vnútorným spaľovaním, od konca devätnásteho storočia, kedy bol motor vynájdený, sa nič zásadné nezmenilo. Vlastne jedinou revolúciou bol motor s rotačným piestom, ktorý vynašiel Felix Wankel, ale ten sa príliš nepresadil.

Klasická koncepcia s piestami a kľukovým mechanizmom sa zdá byť neotrasiteľná a jediné, o čo sa automobilky snažia, je maximálne zefektívnenie procesu spaľovania.

Audi teraz ale hľadá trochu inú cestu, ako z klasickej piestovej koncepcie dostať maximum. Britský magazín Autocar odhalil skicu z patentového úradu, ktorá má ukazovať na nový dizajn motora. Autocar naznačuje, že ide o snahu dosiahnuť maximálnej kultivovanosti pomocou zložitého systému vahadiel.

Nám sa ale zdá trochu zbytočne komplikované vyvažovať takto zložito chod štvortaktného radového štvorvalca, keď s vyvažovacím hriadeľom (je konštrukčne oveľa jednoduchší, priestorovo menej náročný a nemá toľko trecích strát) dosahujú koncernoví motorári veľmi dobrých výsledkov.

Ponúka sa však možnosť, že sa jedná o veľmi premyslený mechanizmus premenného zdvihu piesta spolu s potenciálnou deaktiváciou valcov. Je to samozrejme len špekulácia, ale zložitý nákres sa až veľmi podobá doterajším experimentom s premenným zdvihom, deaktiváciou valca a zmenou kompresie na požiadanie.

Ťažko povedať, či Audi skutočne niečo podobné zavedie do sériovej výroby v dohľadnej dobe. Podobné experimenty mnohokrát vyšumeli do prázdna, ale veľká automobilka so zodpovedajúcim technickým (a hlavne finančným) zázemím má určite potenciál revolučnú myšlienku presadiť. Na priloženom videu môžete vidieť experimentálny motor s premenným zdvihom piestu.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY