vytisknout velikost písma Audi sa rozhodlo zásadne prepracovať koncepciu spaľovacieho motora

Audi sa rozhodlo zásadne prepracovať koncepciu spaľovacieho motora

Jeden by si povedal, že asi nemá zmysel znovu vymýšľať koleso alebo objavovať Ameriku. Pokiaľ ide o koncepciu štvortaktného motora s vnútorným spaľovaním, od konca devätnásteho storočia, kedy bol motor vynájdený, sa nič zásadné nezmenilo. Vlastne jedinou revolúciou bol motor s rotačným piestom, ktorý vynašiel Felix Wankel, ale ten sa príliš nepresadil.

Klasická koncepcia s piestami a kľukovým mechanizmom sa zdá byť neotrasiteľná a jediné, o čo sa automobilky snažia, je maximálne zefektívnenie procesu spaľovania.

Audi teraz ale hľadá trochu inú cestu, ako z klasickej piestovej koncepcie dostať maximum. Britský magazín Autocar odhalil skicu z patentového úradu, ktorá má ukazovať na nový dizajn motora. Autocar naznačuje, že ide o snahu dosiahnuť maximálnej kultivovanosti pomocou zložitého systému vahadiel.

Nám sa ale zdá trochu zbytočne komplikované vyvažovať takto zložito chod štvortaktného radového štvorvalca, keď s vyvažovacím hriadeľom (je konštrukčne oveľa jednoduchší, priestorovo menej náročný a nemá toľko trecích strát) dosahujú koncernoví motorári veľmi dobrých výsledkov.

Ponúka sa však možnosť, že sa jedná o veľmi premyslený mechanizmus premenného zdvihu piesta spolu s potenciálnou deaktiváciou valcov. Je to samozrejme len špekulácia, ale zložitý nákres sa až veľmi podobá doterajším experimentom s premenným zdvihom, deaktiváciou valca a zmenou kompresie na požiadanie.

Ťažko povedať, či Audi skutočne niečo podobné zavedie do sériovej výroby v dohľadnej dobe. Podobné experimenty mnohokrát vyšumeli do prázdna, ale veľká automobilka so zodpovedajúcim technickým (a hlavne finančným) zázemím má určite potenciál revolučnú myšlienku presadiť. Na priloženom videu môžete vidieť experimentálny motor s premenným zdvihom piestu.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY