vytisknout velikost písma Audi sa rozhodlo zásadne prepracovať koncepciu spaľovacieho motora

Audi sa rozhodlo zásadne prepracovať koncepciu spaľovacieho motora

Jeden by si povedal, že asi nemá zmysel znovu vymýšľať koleso alebo objavovať Ameriku. Pokiaľ ide o koncepciu štvortaktného motora s vnútorným spaľovaním, od konca devätnásteho storočia, kedy bol motor vynájdený, sa nič zásadné nezmenilo. Vlastne jedinou revolúciou bol motor s rotačným piestom, ktorý vynašiel Felix Wankel, ale ten sa príliš nepresadil.

Klasická koncepcia s piestami a kľukovým mechanizmom sa zdá byť neotrasiteľná a jediné, o čo sa automobilky snažia, je maximálne zefektívnenie procesu spaľovania.

Audi teraz ale hľadá trochu inú cestu, ako z klasickej piestovej koncepcie dostať maximum. Britský magazín Autocar odhalil skicu z patentového úradu, ktorá má ukazovať na nový dizajn motora. Autocar naznačuje, že ide o snahu dosiahnuť maximálnej kultivovanosti pomocou zložitého systému vahadiel.

Nám sa ale zdá trochu zbytočne komplikované vyvažovať takto zložito chod štvortaktného radového štvorvalca, keď s vyvažovacím hriadeľom (je konštrukčne oveľa jednoduchší, priestorovo menej náročný a nemá toľko trecích strát) dosahujú koncernoví motorári veľmi dobrých výsledkov.

Ponúka sa však možnosť, že sa jedná o veľmi premyslený mechanizmus premenného zdvihu piesta spolu s potenciálnou deaktiváciou valcov. Je to samozrejme len špekulácia, ale zložitý nákres sa až veľmi podobá doterajším experimentom s premenným zdvihom, deaktiváciou valca a zmenou kompresie na požiadanie.

Ťažko povedať, či Audi skutočne niečo podobné zavedie do sériovej výroby v dohľadnej dobe. Podobné experimenty mnohokrát vyšumeli do prázdna, ale veľká automobilka so zodpovedajúcim technickým (a hlavne finančným) zázemím má určite potenciál revolučnú myšlienku presadiť. Na priloženom videu môžete vidieť experimentálny motor s premenným zdvihom piestu.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY