vytisknout velikost písma Audi sa rozhodlo zásadne prepracovať koncepciu spaľovacieho motora

Audi sa rozhodlo zásadne prepracovať koncepciu spaľovacieho motora

Jeden by si povedal, že asi nemá zmysel znovu vymýšľať koleso alebo objavovať Ameriku. Pokiaľ ide o koncepciu štvortaktného motora s vnútorným spaľovaním, od konca devätnásteho storočia, kedy bol motor vynájdený, sa nič zásadné nezmenilo. Vlastne jedinou revolúciou bol motor s rotačným piestom, ktorý vynašiel Felix Wankel, ale ten sa príliš nepresadil.

Klasická koncepcia s piestami a kľukovým mechanizmom sa zdá byť neotrasiteľná a jediné, o čo sa automobilky snažia, je maximálne zefektívnenie procesu spaľovania.

Audi teraz ale hľadá trochu inú cestu, ako z klasickej piestovej koncepcie dostať maximum. Britský magazín Autocar odhalil skicu z patentového úradu, ktorá má ukazovať na nový dizajn motora. Autocar naznačuje, že ide o snahu dosiahnuť maximálnej kultivovanosti pomocou zložitého systému vahadiel.

Nám sa ale zdá trochu zbytočne komplikované vyvažovať takto zložito chod štvortaktného radového štvorvalca, keď s vyvažovacím hriadeľom (je konštrukčne oveľa jednoduchší, priestorovo menej náročný a nemá toľko trecích strát) dosahujú koncernoví motorári veľmi dobrých výsledkov.

Ponúka sa však možnosť, že sa jedná o veľmi premyslený mechanizmus premenného zdvihu piesta spolu s potenciálnou deaktiváciou valcov. Je to samozrejme len špekulácia, ale zložitý nákres sa až veľmi podobá doterajším experimentom s premenným zdvihom, deaktiváciou valca a zmenou kompresie na požiadanie.

Ťažko povedať, či Audi skutočne niečo podobné zavedie do sériovej výroby v dohľadnej dobe. Podobné experimenty mnohokrát vyšumeli do prázdna, ale veľká automobilka so zodpovedajúcim technickým (a hlavne finančným) zázemím má určite potenciál revolučnú myšlienku presadiť. Na priloženom videu môžete vidieť experimentálny motor s premenným zdvihom piestu.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY