vytisknout velikost písma Audi sa rozhodlo zásadne prepracovať koncepciu spaľovacieho motora

Audi sa rozhodlo zásadne prepracovať koncepciu spaľovacieho motora

Jeden by si povedal, že asi nemá zmysel znovu vymýšľať koleso alebo objavovať Ameriku. Pokiaľ ide o koncepciu štvortaktného motora s vnútorným spaľovaním, od konca devätnásteho storočia, kedy bol motor vynájdený, sa nič zásadné nezmenilo. Vlastne jedinou revolúciou bol motor s rotačným piestom, ktorý vynašiel Felix Wankel, ale ten sa príliš nepresadil.

Klasická koncepcia s piestami a kľukovým mechanizmom sa zdá byť neotrasiteľná a jediné, o čo sa automobilky snažia, je maximálne zefektívnenie procesu spaľovania.

Audi teraz ale hľadá trochu inú cestu, ako z klasickej piestovej koncepcie dostať maximum. Britský magazín Autocar odhalil skicu z patentového úradu, ktorá má ukazovať na nový dizajn motora. Autocar naznačuje, že ide o snahu dosiahnuť maximálnej kultivovanosti pomocou zložitého systému vahadiel.

Nám sa ale zdá trochu zbytočne komplikované vyvažovať takto zložito chod štvortaktného radového štvorvalca, keď s vyvažovacím hriadeľom (je konštrukčne oveľa jednoduchší, priestorovo menej náročný a nemá toľko trecích strát) dosahujú koncernoví motorári veľmi dobrých výsledkov.

Ponúka sa však možnosť, že sa jedná o veľmi premyslený mechanizmus premenného zdvihu piesta spolu s potenciálnou deaktiváciou valcov. Je to samozrejme len špekulácia, ale zložitý nákres sa až veľmi podobá doterajším experimentom s premenným zdvihom, deaktiváciou valca a zmenou kompresie na požiadanie.

Ťažko povedať, či Audi skutočne niečo podobné zavedie do sériovej výroby v dohľadnej dobe. Podobné experimenty mnohokrát vyšumeli do prázdna, ale veľká automobilka so zodpovedajúcim technickým (a hlavne finančným) zázemím má určite potenciál revolučnú myšlienku presadiť. Na priloženom videu môžete vidieť experimentálny motor s premenným zdvihom piestu.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY