vytisknout velikost písma Audi S2 (1990-1996): Osemdesiatka naostro

Na jeseň 1990 debutoval najvýkonnejší variant kupé Audi generácie B3 ako oficiálny nástupca legendárneho quattra. Po modernizácii (B4) ho doplnili aj sedan a kombi.
Audi S2 (1990-1996): Osemdesiatka naostro
Zoznam kapitol
  1. Následník Quattra; Výbava
  2. Nový motor; Kombi a sedan
  3. Audi S2 (1990-1996): Fotogaléria

Audi Coupé S2 malo podporiť predaje novšieho športového trojdverového modelu typu 89 alias 8B a vylepšiť jeho obraz v očiach zákazníkov. Obchodne sa mu príliš nedarilo, predával sa podstatne horšie, hranatý predchodca bol komerčne oveľa úspešnejší. Z neho odvodené Quattro potom zmenilo svet rallye a netreba ho nijako zvlášť predstavovať. Nástupcu však na rozdiel od neho v tejto disciplíne neexceloval, aj keď patričnú homologizáciu FIA v skupine N mal a pár kusov sa po európskych tratiach v súkromných rukách skutočne preháňalo. Továrenský tím by sme už však v tej dobe na tratiach rýchlostných skúšok nenašli.

Nástupca Quattra

Označenie S2 spomínalo na ospoilerovaný špeciál skupiny B Sport Quattro S1, ktorý vyhral aj americký Pikes Peak. Bolo logickým pokračovaním série, pri zmene nomenklatúry v roku 1994 však vlastne vzalo nazmar. Verzia s trojicou dverí vychádzala konštrukčne z vtedajšieho radu 80 séria B3 (Typ 8A), podobne tomu bolo aj pri menej výkonných súrodencoch.

1993_audi_s2_coupe_group_n_rally_car_1.jpg1993_audi_s2_coupe_group_n_rally_car_2.jpg1990_audi_s2_coupe_3.jpgAudi Coupé S2 neprišlo o pohon všetkých kolies a jazdilo aj rallye, hoci väčšinou súkromne a v skupine N

Stály pohon všetkých kolies s talianskou číslovkou v názve nechýbal ani jej, mala ho štandardne. Využíval závitovkový medzinápravový diferenciál Torsen, od ktorého viedol k zadnej náprave a kuželovému diferenciálu spojovací hriadeľ. Mechanická závierka vzadu sa samočinne uvoľňovala po dosiahnutí rýchlosti 20 km/h. Aby toho nebolo málo, tak S2 pomáhal vyvíjať Konrad Schmidt Motorsport, ktorý už nasadzoval limuzíny V8 do nemeckého šampionátu cestovných áut DTM. Vzhľadom k tomu, že sa jednalo o pomerne úspešné partnerstvo, obrátil sa na neho Ingolstadt znova.

Výkonný motor

Kupé sa chválilo výkonným motorom. Radový zážihový päťvalec s kódom 3B a rozvodom DOHC bol odvodený od pohonnej jednotky posledného quattro 20V, nachádzal sa pozdĺžne pred prednou nápravou. Vŕtanie 81 a zdvih 86,4 mm zodpovedali zdvihovému objemu 2226 cm3, z ktorého vďaka turbodúchadlu KKK s medzichladičom stlačeného vzduchu ponúkol 162 kW (220 koní) v 5900 otáčkach. Aby sa vôbec vošiel pod kapotu, muselo byť upravené sanie, výfukové potrubie a olejový chladič.

1990 audi_s2_coupe_1.jpg1990_audi_s2_coupe_13.jpg1990_audi_s2_coupe_5.jpg1990_audi_s2_coupe_7.jpg1990_audi_s2_coupe_8.jpg1990_audi_s2_coupe_uk-spec_1.jpgAudi S2 sa najskôr predstavilo ako ostrá verzia kupé typu 89/8B. Päťvalcový turbomotor 2,26 l dával 200 koní

Zmenila sa aj elektronika riadenia motora Bosch Motronic, dvojica katalyzátorov s lambda sondami umožňovala plnenie emisnej normy Euro 1. Vačky poháňal ozubený remeň, vzájomne potom reťaz. Kľukový hriadeľ bol uložený šesťkrát. Päťstupňová manuálna prevodovka Getrag prenášala 309 Nm / 1950 min-1.

Tvrdší podvozok

Tvrdší a oproti bežným Coupé o 25 mm nižší podvozok s pomocnými rámami a nezávislým zavesením všetkých kolies na spodných priečnych ramenách a vzperách McPherson disponoval rázvorom 2548 mm. O komfort sa starali vinuté pružiny a teleskopické tlmiče.

Autá jazdili na päťľúčových ráfikoch Speedline 7,5 x 16 palcov s pneumatikami Dunlop rozmeru 205/55. Za nimi sa ukrývala štvorica kotúčových bŕzd ATE, predné plávajúce s vnútorným chladením mali okrem dvojpiestikových strmeňov 276 mm v priemere a boli 25 mm široké, zadné s jednopiestikom potom boli menšie (245 mm) a tenšie (10 mm). Dopĺňalo ich ABS. Hrebeňovému riadeniu nechýbal už pred štvrťstoročím posilňovač Servotronic, ktorý menil svoju charakteristiku v závislosti na rýchlosti.
S prednou časťou veľkého osemvalca

Predok S2 charakterizovala modifikovaná kapota mriežkou práve v štýle veľkej V8. Zároveň predznamenávala vzhľad radu B4 alias Typu 8C, ktorá prišla na trh v roku 1991. Nárazníky boli vybavené nelakovanými spojlermi. Nevyhnutné logo S2 bolo umiestnené na maske vedľa emblému štyroch kruhov, ďalšie sa nachádzalo na zadku vybavené krídlom.

1990 audi_s2_coupe_3.jpg1990 audi_s2_coupe_5.jpg1990 audi_s2_coupe_4.jpg1990 audi_s2_coupe_eu-spec_3.jpg1990 audi_s2_coupe_eu-spec_4.jpg1990_audi_s2_coupe_11.jpgTrojdverovej kupé S2 charakterizovali tmavé spojlery a krídlo na zadnej časti. Predznamenávalo modernizáciu radu 80 B4 z roku 1991

Ostré kupé ako top model celého radu samozrejme nebolo z najlacnejších, v septembri 1990 na vábničku hnuteľnej klientely Audi nalepilo sebavedomú cenovku 72.450 mariek. Peňaženky záujemcov tak značne pochudli.

Slušná výbava

Čo im za túto sumu ponúklo? V základe napríklad mechanický bezpečnostný systém Procon-ten, ktorý pri čelnej zrážke napol oceľovými lankami bezpečnostné pásy a potiahol stĺpik riadenia, svetlomety so stieračmi vrátane vyhrievaných trysiek ostrekovačov a centrálne zamykanie. Vnútri by sme našli všestranne elektricky nastaviteľné a tiež vyhrievané anatomické športové sedačky Recaro, zadné potom mali sklopné operadlá. Kufor s 255 l sa tak zväčšil, batožina sa však musela dvíhať naozaj vysoko, pretože spodná hrana veka alias tretích dverí končila už nad svetlami.

1990 audi_s2_coupe_2.jpg1990 audi_s2_coupe_eu-spec_1.jpg1990_audi_s2_coupe_15.jpg1990_audi_s2_coupe_uk-spec_3.jpg1990_audi_s2_coupe_uk-spec_4.jpg1990_audi_s2_coupe_uk-spec_5.jpgInteriér zdobil trojramenný volant, biele číselníky, ďalšie prídavné prístroje sa nachádzali v dolnej časti stredovej konzoly. S2 mala najskôr päťlúčové kolesá

Vodič sedel za trojramenným volantom s patričným logom, v dolnej časti stredovej konzoly potom mal k dispozícii trojicu prídavných "budíkov": teplomer a tlakomer oleja a ukazovateľ napätia elektrickej sústavy. Športový nádych vozidla dokresľovali biele číselníky, rýchlomer bol ociachovaný do 280 km/h. Audio malo šesť reproduktorov. Štandard predstavovali okrem elektrických spätných zrkadiel a okien vrátane strešného aj manuálna klimatizácia, samočinný Climatronic sa objavil medzi príplatkami.

4401 mm dlhé, 1716 mm široké a 1375 mm vysoké kupé vážilo 1420 kg. Z pokoja na stovku zrýchlilo za vtedy fantastických 6,1 s a pohybovalo sa rýchlosťou až 248 km/h. Normovaná priemerná spotreba sa pohybovala na úrovni 10,5 l benzínu, ale pri využívaní dynamických parametrov samozrejme rástla... Dala sa zraziť aj na 9 l s naozaj ľahkou nohou na plyne, pretekári jazdili za šestnásť. Pri 70 l objeme nádrže museli počítať s krátkym dojazdom.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY