vytisknout velikost písma Audi RS3 Sportback vs. Mercedes-Benz CLA 45 AMG: Diaľkový duel

Najnovšie modely nemeckých über-hatchbackov sa pýšia podobnými (čítaj podobne šialenými) parametrami, podobnou koncepciou aj podobným trhovým zameraním. Skvelá zámienka porovnať, čo takto preplňované monštrá s pohonom všetkých kolies predvedú na letisku...
Audi RS3 Sportback vs. Mercedes-Benz CLA 45 AMG: Diaľkový duel
Zoznam kapitol
  1. Audi RS3 Sportback vs. Mercedes-Benz CLA 45 AMG
  2. Fotogaléria

Audi RS3 Sportback a Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake predstavujú aktuálny vrchol kategórie ostrých hatchbackov (aj keď sa obaja tvária skôr ako kompaktné kombi). Na základe veľkosériových modelov nižšej strednej triedy vznikli stroje s výkonom vysoko cez 300 koní, pohonom všetkých kolies a dynamickými parametrami, ktoré sme ešte nedávno boli zvyknutí vídať len u superšportov.

Audi RS3 Sportback 162.jpgAudi RS3 Sportback 155.jpgAudi RS3 Sportback 157.jpg
Mercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 165.jpgMercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 161.jpgMercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 158.jpg
Audi RS3 dostanete len ako 5dv. hatchback, Mercedes ponúka model 45 AMG v karosárskych variantách A (hatchback), GLA (crossover), CLA (sedan štylizovaný ako kupé) a CLA Shooting Brake (kombi)

Hneď na úvod jedno priznanie: hoci sme o to usilovali, Audi RS3 a Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake sa nám nestretli v redakcii v jednom termíne. Preto je tiež titulný obrázok priznanou kolážou. Nebudeme sa teda púšťať do tradičného porovnávacieho testu. Časové rozpätie jedného týždňa ale nebráni porovnať, nakoľko sa reálna dynamika oboch modelov líši od tej udávanej.

Než pripojíme k čelnému oknu Vbox a rozbehneme sa po letiskovej dráhe, poďme si zrekapitulovať, čo sľubujú obaja výrobcovia. Tu sú kľúčové údaje:

Audi RS3 Sportback vs. Mercedes-Benz CLA 45 AMG SB: technické parametre
Model Audi RS3 Mercedes CLA 45
Motor radový päťvalec 2480 cm3 radový štvorvalec 1991 cm3
Prevodovka 7-st. 2-spojková, pohon všetkých kolies 7-st. 2-spojková, pohon všetkých kolies
Max. výkon (kW/k) 270/367 265/360
v ot./min. 550-6800 6000
Max. krútiaci moment (Nm) 465 450
v ot./min. 1625-5550 2250-5000
0-100 km/h (s) 4,3 4,7
Max. rýchlosť (km/h) 250 (el. obmedzená) 250 (el. obmedzená)
Komb. spotreba (l/100 km) 8,1 7,1
Prevádzková hmotnosť (kg) 1595 1615
Celková hmotnosť (kg) 2020 2120
Cena od (EUR) 49 669 53 664

Mohla by vás napadnúť námietka, že Audi má nespravodlivú výhodu väčšieho objemu a že sme mali Mercedes porovnať skôr s modelom S3. Tomu rozumieme, ale naším zámerom bolo porovnať jednoducho tie najlepšie motorizácie, akú obe značky v danej kategórii ponúkajú.

Audi RS3 Sportback 149.jpgAudi RS3 Sportback 160.jpgAudi RS3 Sportback 148.jpg
Mercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 164.jpgMercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 163.jpgMercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 162.jpgPoriadna motory potrebujú poriadne brzdy: RS3 má vpredu kotúče 370x32 mm a štvorpiestikové strmene; rovnako ako všetky Mercedesy AMG má aj CLA na kryte motora štítok s podpisom technika, ktorý agregát zostavil

Mercedesov preplňovaný štvorvalec nedávno posilnil na pekných 380 koní, v testovanom aute ale ešte bručali jeho doterajšie verzie, ktoré importér doteraz uvádza aj v cenníkoch a technických údajoch. Z logistických dôvodov sme nezvládli vziať Mercedes na valcovú skúšobňu, ale ako si možno pamätáte, Audi RS3 sa na nej celkom vytiahlo.

A čo to znamená na letisku? Audi opakuje jednotlivé pokusy so strojovou presnosťou. Stačí v menu Audi Drive Select zvoliť režim Dynamic, stlačiť tlačidlo stabilizačného systému, ľavou nohou pridržať brzdu, pravou zošliapnuť plyn a akonáhle otáčky vystúpia k trom tisícom, odpáliť to.

Audi RS3 Sportback 161.jpgAudi RS3 Sportback 158.jpgAudi RS3 Sportback 159.jpgMercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 166.jpgMercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 159.jpgMercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 160.jpgTurbodúchadlo päťvalca s poradím zapaľovania valcov 1-2-4-5-3 má plniaci tlak 1,3 baru, twin-scroll turbo v Mercedese potom 1,8 baru; zvuk oboch modelov vylepšujú elektronicky riadené klapky vo výfukovom potrubí

RS3 vystrelí vpred s minimálnym preklzom kolies, zdrvujúcou efektivitou a lahodne arytmickým burácaním piatich valcov. O radenie sa stará S-tronic, vodič sa musí len držať. Priemerne sme namerali 4,46 s, ale všetky pokusy oboma smermi sa zmestili do 13 stotín sekundy. Úctyhodný výsledok vzhľadom na to, že auto bolo natankované, sedeli sme v ňom dvaja a príplatková výbava určite pridala k tabuľkovej hmotnosti nejaké to kilo navyše.

Od Mercedesu sme čakali podobne konzistentné výsledky. Veď má tiež elektronicky riadený pohon všetkých kolies s medzinápravovou spojkou a sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovku. Už aktivácia systému launch control je ale zvláštne komplikovaná.

Audi RS3 Sportback 168.jpgAudi RS3 Sportback 169.jpgAudi RS3 Sportback 167.jpgMercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 151.jpgMercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 152.jpgMercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 155.jpg
Rychlomer AMG je ešte o niečo optimistickejší než v Audi, rýchlosť oboch áut je však obmedzená na 250 km/h; riadiace „pádla“ na volante slúžia v Mercedese zároveň k ovládaniu (tak trochu nevyspytateľnej) funkcie Race Start

Ak sa chcete s Mercedesom CLA 45 AMG odpichnúť z miesta čo najrýchlejšie, musíte: a) krátkym stlačením tlačidla stabilizácie aktivovať režim Sport s obmedzenou intervenciou b) prepnúť volič prevodovky do režimu manuálneho radenia (po rozjazde sa nelogicky prepne späť na samočinné S) c) podržať chvíľu pritiahnuté obe pádla pod volantom d) po zobrazení informačného nápisu na displeji potvrdiť voľbu krátkym pritiahnutím pravého pádla.

Audi RS3 Sportback 151.jpgAudi RS3 Sportback 152.jpgAudi RS3 Sportback 150.jpg
Mercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 156.jpgMercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 153.jpgMercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 157.jpg
RS3 má tradičné prepínanie jazdných režimov Audi Drive Select vrátane možnosti individuálneho nastavenia; CLA demonštruje svoje „kupé ambície“ bezrámovými oknami

Tým sa aktivuje Launch Control, ktorému Mercedes hovorí Race Start. Potom už je postup rovnaký, ľavá noha na brzdu, pravá na plyn a tri, dva, jedna...

Ale aha! Mercedes sa pri meraných pokusoch očividne trápil - a trápili sme sa aj my. Niekedy zaberú všetky kolesá, ako majú, ale inokedy akoby elektronika zabudla predopnúť spojku a rozjazd je tak sprevádzaný silným pretočením predných kolies, než sa kremíkové kryštály spamätajú a pošlú krútiaci moment dozadu.

audi_rs3_vs_clasb_0-100.jpgaudi_rs3_vs_clasb_0-170.jpg
Grafy akcelerácie 0-100 a 0-170 km/h; modrá čiara patrí Audi RS3, červená Mercedesu AMG

Žiadnu logiku ani schému sme v tom nevypozorovali, dialo to sa náhodne. Človek by čakal, že keď už podstúpil tú komplikovanú prípravnú procedúru s aktiváciou funkcie Race Start, auto bude vedieť, čo sa chystá, a pripraví zadnú nápravu ešte pred rozjazdom. Veď Haldex alebo systém používaný Fordom to dokáže aj v nešportových modeloch.

Audi RS3 vs. Mercedes-Benz CLA 45 AMG SB: akcelerácia z miesta
  Audi RS3 Mercedes CLA 45
0-50 km/h (s) 1,73 1,9
0-100 km/h (s) 4,46 4,91
0-130 km/h (s) 7,23 7,73
0-150 km/h (s) 9,67 10,04
0-170 km/h (s) 12,62 12,77

Správanie Mercedesu je o to nepríjemnejšie, že nepodarený pokus nemožno opakovať hneď. Po podržaní pádiel sa na displeji v prístrojovom štíte zobrazí informácia o tom, že Race Start nie je dostupný. Žiadneho zdôvodnenia alebo snáď náznaku, kedy dostupný bude, sa nedočkáte. Je potrebné prejsť niekoľko kilometrov, až elektronika usúdi, že auto dostatočne vychladlo, a nechá vás ostrý štart zopakovať.

Audi RS3 vs. Mercedes-Benz CLA 45 AMG SB: odchýlka rychlomeru
  Audi RS3 Mercedes CLA 45
Zobrazovaná rýchlosť Rýchlosť podľa Vboxu
50 km/h 49 46
90 km/h 89 85
130 km/h 128 125

Z mnohých pokusov sme tak dali ťažko dohromady potrebný jeden vydarený každý smerom, aby sme mohli spočítať priemer. Ten vyzerá ešte celkom dobre - 4,91 s, ale z extrémneho rozpätia 5,2 a 4,62 sekundy! Lukáš spomínal na trápenie, ktorí zažíval pri meraní Mercedesu AMG GT. Zdá sa, že táto disciplína trojcípej hviezde nejako nejde.

audi rs3 měření.jpgmercedes_sb_mereni.jpgGrafy z celého priebehu merania zvyčajne nezverejňujeme, dnes ale urobíme výnimku. Dobre totiž ilustrujú, ako jednoduché a opakovateľné sú ostré štarty s Audi (vľavo) oproti Mercedesu

Po rozjazde sú už sily pomerne vyrovnané. Z grafu (do neho vynášame vždy najlepší pokus každého auta) je dobre vidieť, že najmä v intervale 100-150 km/h súperovi v podstate drží krok. A to napriek tomu, že Mercedes má papierový hendikep menšieho zdvihového objemu, nižšieho výkonu i krútiaceho momentu a vyššej hmotnosti. So starostlivejšie naladeným riadením hnacej sústavy by mohol svojmu bielemu rivalovi ešte celkom zakúriť...

Audi RS3 vs. Mercedes-Benz CLA 45 AMG SB: zrýchlenie
  Audi RS3 Mercedes CLA 45
80-130 km/h (s)

4,03

4,23
130-150 km/h (s) 2,44 2,43

Napraví CLA 45 AMG rozpačitý dojem z akcelerácie pri brzdení? Rozhodne. Obe autá predviedla konzistentný a spoľahlivý výkon aj pri opakovanom prudkom brzdení z veľmi vysokých rýchlostí, pričom Mercedes si vždy viedol napríklad o kúsok, ale predsa len lepšie. Zo 100 km/h dokázal oproti Audi zastaviť o dva metre skôr.

Audi RS3 vs. Mercedes-Benz CLA 45 AMG SB: brzdenie
  Audi RS3 Mercedes CLA 45
50-0 km/h (s) 1,43 1,46
50-0 km/h (m) 9,14 8,54
100-0 km/h (s) 2,72 2,59
100-0 km/h (m) 35,99 34,03
150-0 km/h (s) 3,92 3,83
150-0 km/h (m) 77,68 77,26
170-0 km/h (s) 4,28 4,45
170-0 km/h (m) 100,18 100,01

Zaujímavosť: všimnite si, ako krátka dráha (a čas) stačí k úplnému zastaveniu z 50 km/h - samozrejme za predpokladu, že auto pri začatí merania už naplno brzdí. S reakčnou dobou vodiča aj brzdovej sústavy by to vyzeralo inak.

audi_rs3_vs_clasb_150-0.jpg
Graf brzdenia zo 150 km/h do zastavenia; modrá čára opäť patrí Audi, červená Mercedesu 

Neradi by sme, aby v našich cestách na komplikované rozjazdy s Mercedesom zanikla úplne mimoriadna dynamika oboch áut. Zrýchlenie 0-150 km/h za nejakých 10 sekúnd alebo katapultáž z 80 na 130 km/h za štyri sekundy, to sú výsledky úplne na úrovni "dospelých" športových strojov. Pri pohľade do cenníkov sa človek neubráni myšlienke, že dať toľko peňazí za kompaktné "niečo-medzi-hatchbackom-a-kombi" je šialenstvo, ale vzhľadom k svojej dynamike sú tieto autá vlastne ešte celkom lacné. Audi RS3 Sportback 153.jpgAudi RS3 Sportback 154.jpgAudi RS3 Sportback 156.jpgMercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 150.jpgMercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 148.jpgMercedes-Bemz CLA 45 AMG Shooting Brake 149.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY