vytisknout velikost písma Audi Q7 vs. Volvo XC90: Prečo nezastaví pred ľubovoľnou prekážkou

Chceli sme jednoducho ukázať, ako Audi Q7 a Volvo XC90 novej generácie zabrzdí pred prekážkou, ktorú im postavíme do cesty. Namiesto toho ukázali tieto veľké prémiové SUV nám, že sa sami rozhodujú, kedy a pred čím zastavia. Účelom totiž je odvrátiť hrozbu v reálne rizikových situáciách, nie uspokojiť zvedavosť vodiča schválne nabiehajúceho na prekážku.
Audi Q7 vs. Volvo XC90: Prečo nezastaví pred ľubovoľnou prekážkou
Zoznam kapitol
  1. Automatické brzdenie v Audi Q7 a Volvu XC90
  2. Audi pre sense city a Volvo City Safety (4x video)

Možno už viete, že sme proti sebe postavili nové generácie luxusných sedemmiestnych SUV, nového Audi Q7 a nového Volva XC90. Zatiaľ máme za sebou dve časti porovnávacieho testu:

Testy | Video | Luxusní auta | Srovnávací testy | SUV | Audi | Volvo

Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD: Porovnanie priestrannosti

Testy | Srovnávací testy | SUV | Audi | Volvo

Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD: Štyri valce na šesť nestačia

Dnešný článok je tak trochu navyše. Vzhľadom k tomu, že oba modely sú vybavené pokročilými systémami automatického brzdenia pred prekážkou, chceli sme ich ukázať v akcii prostredníctvom krátkej videoilustrácie. Postavíme mäkkú prekážku, natočíme, ako pred ňou obe autá zastavia, a prípadne porovnáme, či niektorý zo súperov zvládne bezpečne zabrdiť z výrazne vyššie rýchlosti než ten druhý. Ale čo to! S týmto sme nerátali.

Matrace ignorujú

Keď sa nám konečne podarilo vztýčiť a zabezpečiť nafukovací matrac tak, aby nám ho vietor na letisku stále nezhadzoval, rozbieham sa proti nej najprv s Audi. Radšej v bezpečných 40 km/h. S rýchlosťou nastavenou na tempomate a nohách vznášajúcou sa milimetre nad brzdovým pedálom čakám prenikavý výstražný tón, sprevádzaný červenú ikonou v prístrojovom štíte a nasledovaný utiahnutím pásu a prudkým nástupom bŕzd. Keď mi definitívne dôjde, že auto prekážku ignoruje, je na včasné brzdenie neskoro. Matrace aj plastové prepravky (slúžiace ako oporná konštrukcia) letia do diaľky.

Audi Q7 vs Volvo XC90 167.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 168.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 169.jpg
Redakcia AutoMag.sk uplatňuje pri skúšaní vozidiel technicky vyspelé pomôcky a prísne profesionálne postupy

Akonáhle vyskúšame rovnakú situáciu s Volvom a dospeje k rovnakému výsledku, je jasné, že niečo je zle. Zatiaľ čo prvá generácia týchto systémov spoľahlivo brzdila pred čímkoľvek, čo ste im postavili do cesty (nafukovacia figurína, papierové krabice, krovie - to všetko som zažil osobne), dnes sa len tak niečím zastaviť nenechajú. Doslova.

Prečo? Vari toto je nejaký pokrok? Je. Automobilky totiž usilujú o to, aby bezpečnostné systémy zabránili kolíziám v reálnych rizikových situáciách, ale pritom neobťažovali vodiča falošnými výstrahami alebo dokonca automatickým brzdením vtedy, keď k tomu nie je dôvod. Systémy v novom Audi Q7 i Volve XC90 preto reagujú len na konkrétne prekážky a konkrétne situácie. "S nafukovacími matracmi po ceste predsa zvyčajne nechodíte," hovorí Martin Mazar, produktový manažér a technický školiteľ z Volva.

"Funkcia City Safety využíva vyspelý detekčný algoritmus novej generácie na základe informácií z nového typu radaru a kamery s vysokým rozlíšením integrovaných do modulu ASDM (Active Safety Domain Master), umiestneného pod čelným sklom v oblasti spätného zrkadla," vysvetľuje.

150050_The_all_new_Volvo_XC90_City_Safety_in_darkness.jpg150047_The_all_new_Volvo_XC90_Cyclist_Detection.jpg150048_The_all_new_Volvo_XC90_City_Safety_Intersection.jpgSústava bezpečnostných systémov v novom Volve XC90 "vidí" aj v noci, dokáže rozpoznať cyklistov a zasiahne, ak pri odbočovaní vľavo nedáte prednosť protiidúcemu vozidlu

Modul ASDM podľa neho porovnáva objekty na obraze z kamery s naprogramovanými šablónami objektov. Tie ukazujú, ako vyzerá dopravná značka, vozidlo alebo chodec. Objekt je možné detekovať, aj keď je z neho viditeľná len časť. Pokiaľ nie je nájdená zhoda so šablónami objektov alebo ak nie sú objekty dostatočne jasné, systém informácie neuplatňuje, tzn. nebude na prekážku reagovať.

Podľa čoho sa ale elektronika rozhoduje, kedy má zasiahnuť a kedy nie?

Rozhoduje analýza obrazu aj zhoda s radarom

"V dennom svetle na detekciu objektov zvyčajne slúži silueta alebo vzhľad, zatiaľ čo v tme prichádza viac k slovu detekcia svietiacich bodov a nočné videnie s cieľom detekovať, či môžu byť svetelné zdroje súčasťou iných vozidiel alebo či ide napr. o pouličné osvetlenie," hovorí školiteľ Volva.

Q7150192_large.jpgQ7150172_large.jpgQ7150188_large.jpg
Audi vie tiež dať pozor na chodcov a zabrániť nedaniu prednosti pri odbočovaní vľavo

Jeho kolega z Audy Pavel Kolařík objasňuje princíp fungovania systému, ktorý v Ingolstadte pomenovali pre sense city (naozaj malými písmenami) a ktorý rovnako spočíva v kombinácii kamery a radary: "Aby systém zareagoval, musia prekážku zhodne vyhodnotiť oba snímače, kamera i radar."

To ale nie je všetko. Súčasne musia byť splnené viaceré ďalšie podmienky. Prekážka sa musí nachádzať v rovnakom jazdnom pruhu, systém ju musí vyhodnotiť ako stojaci objekt a musí byť umiestnená tak, že ju nemožno obísť bez prejdenia do susedného pruhu. (Takže napríklad na moped pri krajnici senzory nezareagujú, ak je pruh dosť široký na to, aby sa Q7 vedľa mopedu vošla a zostala pritom vo svojom pruhu.)

Prečo ale ani Audi nezastavilo pred nafúknutým matracom? Ten predsa bol stojacim objektom, nachádzal sa v smere jazdy a široký bol ako celé auto. Príčina je triviálna a zároveň vysvetľuje rovnaké správanie Volva: Radarové lúče sa musia odraziť od niečoho kovového. "A to matrac nie je, pokiaľ sa nejedná o retro prevedenie s oceľovými vzperami," dodáva Kolařík s úsmevom.

Doma to radšej neskúšajte

Automobilky teda cielene obmedzujú spektrum situácií, v ktorých systémy automatického brzdenia prichádzajú k slovu. Na prvý pohľad sa zdá, že by bolo lepšie, keby auto zastavilo vždy pred akoukoľvek prekážkou. Pokiaľ ale prijmeme premisu, že skutočným zmyslom týchto systémov je nie a priori zastaviť aj proti vôli vodiča, ale odvrátiť nehodu v reálnych prípadoch, keď si vodič rizikové situácie nevšimne alebo zareaguje neskoro, dáva tento prístup zmysel. O airbagoch dnes tiež platí, že ak pri nehode nevystrelia, neznamená to, že airbag zlyhal, ale že v danom scenári nehody nebola jeho aktivácia potrebná.

Nemáme dôvod pochybovať, že nové Audi Q7 aj Volvo XC90 dokážu zabrzdiť, ak auto pred vami náhle spomalí alebo do cesty vstúpi chodec. Proti pevnej prekážke sa s nimi ale radšej úmyselne nerozbiehajte.

Pre záujemcov prinášame v nasledujúcej kapitole podrobný opis fungovania bezpečnostných systémov v oboch modeloch a tiež názorné videoanimácie:

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY