vytisknout velikost písma Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD: Štyri valce na šesť nestačia

Aj v ďalšej časti nášho porovnávacieho testu dvoch nových luxusných sedemmiestnych SUV sa budeme zaoberať prevažne číslami - tentoraz tými, ktoré zaujímajú predovšetkým vodičov. Na rade je porovnanie reálnej dynamiky a bŕzd.
Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD: Štyri valce na šesť nestačia

K neoddeliteľným atribútom veľkého prémiového SUV patrí dynamická suverenita v ľavom pruhu nemeckej diaľnice - teda ak sa spýtate nemeckých výrobcov. Pôvodné Volvo XC90 malo iste rad predností, ale vlastnosti hnacieho reťazca k nim nepatrili. (Nechajme bokom exotický osemvalec od Yamahy, úplnú väčšinu odbytu týchto áut tvoria v Európe diesely.) Niektorí síce považovali rytmus švédskych päťvalcov za charizmatický, ale ani fanúšikovia nemohli poprieť, že pokiaľ ide o kultúru chodu a rezervu sily pod pravým členkom, hrajú trojlitrové šesťvalce nemeckých súperov vlastnú ligu.

Dva litry proti trom, štyri valce proti šiestim

Kto by čakal, že Volvo využije generačné obmeny k porovnaniu tabuľkových parametrov, musel byť po zverejnení technických údajov nové XC90 prekvapený. Má totiž ešte o valec menej ako skôr, spolieha sa výhradne na štvorvalce. A tie nemajú nikdy väčší objem ako 1969 cm3.

_DSC0609.jpg_DSC0624.jpg_DSC0625.jpgAudi Q7 sa ponúka výhradne s trojlitrovým šesťvalcami, Volvo XC90 zasa len s dvojlitrovými štvorvalcami - a to platí aj pre benzínové verzie

Dôvod je zrejmý. Švédska automobilka dobrovoľne prenecháva zákazníkov túžiacich po sile a rýchlosti konkurenčným výrobcom a radšej sa sústredí na tie, pre ktoré sú z akéhokoľvek dôvodu (dane, firemné flotilové politika, polárne ľadová pokrývka) nominálne emisie CO2 dôležitejšie ako kraľovanie v rýchlom pruhu diaľnice.

Merným výkonom a krútiacim momentom predstavuje diesel v novom Volve XC90 citeľný posun vpred, lenže konkurencia tiež nespí. Pozrite sa, ako si vedie škandinávske SUV v najvýkonnejšej vznetovej motorizácii proti Audi Q7:

Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD: Technické parametre
Motorizácia                                                   Audi Q7 3.0 TDI quattro Volvo XC90 D5 AWD
Motor               vidlicový šesťvalec preplňovaný jedným turbodúchadlom radový štvorvalec preplňovaný dvoma turbodúchadlomi
Prevodovka samočinná 8-stupňová ZF samočinná 8-stupňová Aisin
Zdvihový objem (cm3) 2967 1969
Vrtanie x zdvih (mm) 83,0 x 91,4 82,0 x 93,2
Kompresný pomer 16,0:1 15,8:1
Max. výkon (kW/k) 200/272 165/225
v ot./min. 3250-4250 4250
Max. krútiaci moment (Nm) 600 470
v ot./min. 1500-3000 2900-4200
0-100 km/h (s) 6,5 7,8
Max. rýchlosť (km/h) 234 220
Komb. spotreba (l/100 km) 6,2 5,8
Prevádzková hmotnosť (kg) 2060 2028
Celková hmotnosť (kg) 2940 2750
Max. hm. prívesu (kg) 3500 (s pneum. podvozkom) 2700

Tých 35 kW rozdielu ešte nevyzerá nijak dramaticky (veď základné prevedenie 3.0 TDI v Audi Q7 má "len" 160 kW), ale 130 Nm je slušná priepasť. O priebehu nehovoriac. Volvo však použilo náročne riešenú plniacu sústavu, aby hendikep v objeme a počte valcov znížilo. Jeho štvorvalec je sekvenčne preplňovaný dvojicou turbodúchadiel, pričom to menšie disponuje premennou geometriou. Výsledkom by tak mal byť plynulý nástup krútiaceho momentu už od najnižších otáčok. Uvidíme, či to bude stačiť na oveľa väčší a silnejší motor Audi.

Audi sa s rozjazdom neponáhľa

V modeloch skupiny VW s automatickým radením sme si v poslednej dobe zvykli, že aj keď oficiálne nemajú Launch Control, prevodovka podporuje prudký rozjazd s pridržaním brzdy ľavou nohou a súbežným pridaním plynu. Nie však Q7. Otáčky síce na prvýkrát vystúpili až na 3000, ale keď som ešte sekundu počkal, až sa ustália, spadli na polovicu a zostali tam, nech sme robili, čo nás napadlo. Skúšali sme vypnúť a zapnúť dynamický režim, plný aj obmedzený mód ESC, zhasnúť motor a znovu naštartovať... Výsledok stále rovnaký.

Audi Q7 vs Volvo XC90 173.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 172.jpgQ7 pri našom meraní vzdorovala pokusom o rýchly rozjazd, akonáhle sa ale rozhýbe, zrýchľuje oveľa lepšie ako Volvo

Rozjazd z miesta je kvôli tomu veľmi vlažný, čo je dobre vidieť na grafe aj na nameranej hodnote zrýchlenie 0-50 km/h. Akonáhle sa ale menič po rozjazde uzamkne, nastúpi impozantný záťah, sprevádzaný veľmi dôstojným, akoby z veľkej diaľky sa ozývajícím rytmom šiestich valcov. Zmeny prevodov sú príkladne rýchle a plynulé.

Kvôli neochote elektroniky zvýšiť rozjazdovej otáčky motora namerané údaje dosť zaostávajú za hodnotami výrobcu. Z nameraného zrýchlenia 0-150 km/ha najmä hodnôt pružného zrýchlenia ale vidíte, že dvojtonový kolos ide ako z praku.

Audi Q7 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5: akcelerace z místa
  Audi Q7 Volvo XC90
0-50 km/h (s) 3,07 3,0
0-100 km/h (s) 7,68 8,82
0-130 km/h (s) 12,40 14,50
0-150 km/h (s) 16,58 20,08

Akú odpoveď na to má Volvo? Predovšetkým nestávkuje, keď chceme podržať brzdu ľavou nohou, čo znamená omnoho lepší odpich z miesta. Predtým sme ešte krásne vykonaným ovládačom na stredovej konzole zvolili dynamický režim, ktorý (rovnako ako v Audi) prispôsobí správanie motora, prevodovky, pohonu všetkých kolies aj podvozku požiadavkám na rýchlu jazdu

audiq7_vs_volvo_0-100.jpgaudiq7_vs_volvo_0-150.jpg
Grafy zrýchlenia 0-100 km/h (vľavo) a 0-150 km/h (vpravo); modrá čiara reprezentuje Volvo, červená patrí Audi

Zvuk štvorvalce je pri plnej akcelerácii výrazne zemitejší a do kabíny tiež preniká vo väčšej miere, než je tomu pri Q7. A zmeny prevodov sú sprevádzané ľahkým šklbnutím, avšak len v dynamickom režime. Volvo, respektíve Aisin tu zjavne napodobňuje správanie niektorých najmä športových áut, ktorých automaty týmto spôsobom usilujú o navodenie "športového" dojmu z akcelerácie.

Audi Q7 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5: odchýlka rýchlomeru
  Audi Q7 Volvo XC90
Zobrazovaná rýchlosť Rýchlosť podľa Vboxu
50 km/h 50 48
90 km/h 89 87
130 km/h 128 127

V disciplíne 0-50 km/h ešte XC90 dokáže ťažiť z váhavého rozjazdu Q7. Na méte 100 km/h je ale už o viac ako sekundu neskôr a čím dlhšie akcelerácia pokračuje, tým viac sa rozdiel prehlbuje. Bezmála dve sekundy rozdielu v akcelerácii 80-130 km/h už za volantom pociťujete ako pomerne výraznú dynamickú priepasť.

Audi Q7 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5: zrýchlenie
  Audi Q7 Volvo XC90
30-50 km/h (s) 1,18 1,47
50-70 km/h (s) 1,40 1,89
80-120 km/h (s) 4,84 6,38
80-130 km/h (s) 6,62 8,48
130-150 km/h (s) 4,10 5,56

Znamená to, že je Volvo pomalé? Nie, však ak budete jeho dynamiku porovnávať s predchádzajúcou generáciou. Znovu ale platí, že s aktuálnou generáciou nemeckých šesťvalcov sa merať skrátka nemôže.

Audi Q7 vs Volvo XC90 170.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 171.jpgVolvo síce žiadny zjavný problém s rozjazdom nemalo, ale zrýchlenie sme mu rovnako namerali o sekundu horšie, než udáva výrobca

A čo brzdy? Spoza volantu pôsobí XC90 pri prudkom spomaľovaní neistým dojmom, hoci zo stopy neuhne ani o centimeter. Na fotkách dobre vidíte, že aktívny podvozok v takejto situácii vôbec nebráni dramatickému zdvíhaniu zadku, zatiaľ čo v Audi drží elektronika hmotu pevne na uzde.

Audi Q7 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5: brzdenie
  Audi Q7 Volvo XC90
50-0 km/h (s) 1,56 1,41
50-0 km/h (m) 8,98 8,58
100-0 km/h (s) 2,81 2,65
100-0 km/h (m) 35,52 34,17
130-0 km/h (s) 3,56 3,39
130-0 km/h (m) 59,71 57,95
150-0 km/h (s) 4,06 3,86
150-0 km/h (m) 78,99 76,2
audiq7_vs_volvo_150-0.jpg
Graf brzdenua zo 150 km/h do zastavenia. Ako obvykle sú v ňom vynesené najlepšie pokusy každého auta

Trúfal by som si hádať, že ide o zámerné správanie, ktoré má vodiča odradiť od agresívneho spôsobu jazdy. Vlastný brzdný výkon je totiž výborný, zo všetkých sledovaných rýchlostí zastaví XC90 na kratšej dráhe a za kratší čas než Q7. Ktorá, zdôraznime, sa nemá za čo hanbiť: jej 35,52 m zo stokilometrovej rýchlosti je o pol metra lepší výsledok než napríklad výsledok športového RS3!

Audi Q7 vs Volvo XC90 175.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 174.jpgAudi sa pri brzdení chová stabilnejšie než Volvo; to síce výrazne kľaká na prednú nápravu, zastaví však skôr ako Q7

V prvej časti porovnávacieho testu sme porovnávali vnútorné rozmery a priestrannosť oboch súperov:

Testy | Video | Luxusní auta | Srovnávací testy | SUV | Audi | Volvo

Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD: Porovnanie priestrannosti

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY