vytisknout velikost písma Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD: Porovnanie priestrannosti

Duel nových generácií luxusných sedemmiestnych SUV začíname témou, ktorá možno nie je sexy, ale práve v prípade týchto modelov môže hrať v nákupnom rozhodnutí zásadnú úlohu.
Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD: Porovnanie priestrannosti
Zoznam kapitol
  1. Nameraný priestor pre cestujúcich; komfort v 1. a 2. rade
  2. Tretí rad sedadiel (3x video); batožinový priestor

Prvý Volvo XC90 prinieslo pred 13 rokmi medzi veľké SUV vtedy unikátnu variabilitu interiéru, ktorá nemala ďaleko k niektorým autám kategórie MPV. Aj vďaka tomu vydržalo na trhu tak dlho. Audi Q7 o tri roky neskôr vsadilo na podobný recept: na rozdiel od technicky príbuzného Porsche Cayenne a Volkswagenu Touareg bolo orientované výlučne na ceste a v dlhšom chrbte zostalo dosť miesta pre tretí rad sedadiel.

_DSC0603.jpg_DSC0614.jpg_DSC0630.jpgAudi Q7 aj Volvo XC90 dorazili tento rok na trh v novej generácii; ich predchodcovia patrili k priekopníkom variabilných sedemmiestnych SUV

Viac či menej použiteľné dve sedačky v kufri dnes ponúka celý rad veľkých SUV, ale nové Audi Q7 aj nové Volvo XC90 kladú aj po generačnej obmene na tretí rad sedadiel značný dôraz. Inými slovami, ak o jednom z nich uvažujete, je štatisticky celkom veľká pravdepodobnosť, že sa vo vašom výbere ocitli práve vďaka sedemmiestnemu interiéru. Preto náš porovnávací test (rozdelený tradične na niekoľko dielov) začíname práve zmeraním a zhodnotením vnútorného priestoru.

Príležitostným čitateľom pre istotu pripomenieme, že informácie o technike a novinkách nového Audi Q7 a Volva XC90 sme priniesli už skôr v samostatných článkoch, napríklad:

Prvá jazda | Luxusní auta | SUV | Audi

Nové Audi Q7 mieri veľmi vysoko [prvé jazdné dojmy]

Premiéry | Video | SUV | Volvo

Nové Volvo XC90 konečne predstavené. Ako sa vám páči?

Prvú predstavu o priestorovom potenciáli nového Audi Q7 a Volva XC90 nám poskytnú už základné vonkajšie rozmery. Vidíme, že škandinávski konštruktéri boli o niečo skromnejší. Vošli sa do piatich metrov dĺžky a ich auto je o desať centimetrov kratšie, hoci rázvor má menší len o centimeter. Q7 už možno nie je taký mastodont ako v prvej generácii, ale pôdorysom sa stále radí medzi poriadneho tučka.

 

Audi Q7 vs. Volvo XC90: Vonkajšie rozmery
Model Audi Q7 Volvo XC90
Dĺžka (mm) 5052 4950
Šírka bez zrkadiel (mm) 1968 1923
Výška (mm) 1741 1776
Rázvor náprav (mm 2994 2984
Rozchod kolies vpredu (mm) 1679 1668
Rozchod kolies vzadu (mm) 1691 1679

A ako sa vonkajšie rozdiely odrazia v priestore pre posádku? Naša tabuľka bude dnes naozaj dlhá, pretože obsahuje miery pre tri rady sedadiel. Sedadlá v druhom rade ponúkajú možnosť pozdĺžneho posuvu, my sme ich pri meraní odsunuli úplne vzad. Uvádzame ale aj nameraný rozsah pozdĺžneho nastavenia, takže si ľahko urobíte predstavu, ako možno priestor pre posádku podľa potreby rozložiť.

Audi Q7 vs. Volvo XC90: Rozmery priestoru pre cestujúcich (cm)
Model Audi Q7 Volvo XC90
Prvý rad sedadiel    
Šírka v úrovni lakťov 159 154
Minimálny priestor pre hlavu 94 91
Maximálny priestor pre hlavu 103 100
Dĺžka sedáku  47-52 46-51
Dĺžka operadla  62 62
Rozsah pozdĺžneho nastavenia sedadla vodiča 24 26
Rozsah výškového nastavenia sedadla vodiča 9 9

Druhý rad sedadiel

   
Šírka v úrovni lakťov 158 154
Priestor pre hlavu  99 94
Dĺžka sedáku  44 46
Dĺžka operadla  67 61
Minimálny priestor pre nohy 21 20
Priestor pre nohy za vodičom vysokým 178 cm 33 27
Priestor pre nohy za vodičom vysokým 190 cm 29 23
Maximálny priestor pre nohy 45 46
Rozsah pozdĺžneho nastavenia sedadiel 11 12
Tretí rada sedadiel    
Šírka v úrovni lakťov 125 134
Priestor pre hlavu  90 88
Dĺžka sedáku  35 37
Dĺžka operadla  63 60
Minimálny priestor pre nohy 16 21
Max. priestor pre nohy (2. rad posunutý úplne dopredu) 27 33

Vidíme, že na prvých dvoch radoch sa cestujúci môžu rozťahovať o niečo viac v Audi než vo Volve, ktoré bolo vybavené strešným oknom. A vidíme tiež, že komfort sedenia na druhej rade sedadiel (už, trúfame si tvrdiť, považuje väčšina zákazníkov intuitívne za plnohodnotný) je kompromitovaný prítomnosťou treťej rady. Avšak v rozdielnej miere a rozdielnym spôsobom.

Audi Q7 vs Volvo XC90 192.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 190.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 193.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 195.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 196.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 188.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 178.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 179.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 177.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 175.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 181.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 174.jpgKým na prvom rade je o pohodlie postarané vskutku kráľovsky, uprostred je už komfort sedenia obmedzený variabilitou sedadiel a úplne vzadu je to pre dospelého nepoužiteľné - do XC90 ale muž vysoký 1,78 m aspoň poskladá kolená

Vpredu čaká na cestujúcich fantastické posedenie. Obzvlášť sedadlá Volva nadväzujú na najlepšiu tradíciu značky v tejto oblasti, vynikajú komfortným pocitom aj dobrou oporou celej chrbtice. Príplatkové predné sedadlá Audi sú funkčne tiež skvelé, ale nenavádzajú až taký pocit poddajného komfortu. (Radšej zdôrazníme, že sedadlá Volva nie sú jednoducho len mäkké, ako bývali napríklad vo francúzskych autách. Z takých by za chvíľu bolel chrbát. Kľúčom je skombinovať pocit mäkkého sedenia s pevným vedením chrbta.)

Duel kompromisov

Na druhej a tretej rade sa začne poukazovať rozdielny prístup konštruktérov oboch automobiliek. Q7 má v druhom rade tri rovnako široké a pomerne krátke sedáky, ako to býva v autách kategórie MPV. Pozdĺžne zasadenie druhého radu do karosérie potom ponecháva za priemerne urasteným vodičom až márnivý priestor pre nohy.

V XC90 nájdete tradičnejšie riešenie so širšími vonkajšou sedákmi a príležitostným prostredným. Komfort sedenia je však kompromisný v oboch modeloch - v Audi budú cestujúci zúfať hlavne nad kratučkými sedákmi. Vo Volve sú len o niečo dlhšie, ale zase spojené s kratším operadlom. To je skrátka daň za variabilitu, ktorú dobre poznajú aj majitelia vozidiel MPV. Konvenčné autá vyššej strednej triedy poskytujú cestujúcim v druhom rade výrazne vyšší komfort sedenia.

A ako vyzerá situácia úplne vzadu? Biedne, teda pre dospelých. Podrobnosti vrátane videoilustrácií nájdete spolu so zhodnotením batožinového priestoru v nasledujúcej kapitole:

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY