vytisknout velikost písma Audi oslavuje štvrťstoročie motorov TDI, vyrobilo ich 7,5 milióna

U štyroch kruhov sa oslavuje. Motory s legendárnou skratkou TDI sa objavili pred dvadsiatimi piatimi rokmi. Na IAA vo Frankfurte 1987 bol prvýkrát vystavený rad 100 s týmto motorom.
Audi oslavuje štvrťstoročie motorov TDI, vyrobilo ich 7,5 milióna
Zoznam kapitol
  1. Audi oslavuje štvrťstoročie motorov TDI
  2. Audi oslavuje štvrťstoročie motorov TDI: Fotogaléria

Model vyššej strednej triedy generácie C3, predchodca radu A6, sa chválil pod kapotou umiestneným päťvalcom s objemom 2,5 l, ktorý dával 120 koní, teda správne 88 kW a tiež 265 Nm krútiaceho momentu. Maximálna rýchlosť sa dokázala priblížiť dvestovke, ale omnoho dôležitejšia bola normovaná spotreba nafty len 5,7 l. Vtedy nešlo iba o papierový údaj, skutočne ju bolo možné dosiahnuť aj v reálnej prevádzke.

1999883774678498873.jpg2400861781137323690.jpg338129122344579424.jpg
Audi 100 z roku 1989 malo pod kapotou radový päťvalec TDI s objemom 2,5 l

Audi predstavilo agregáty s kultovou skratkou ako prvé, do Volkswagenov sa dostali menšie štvorvalce až s odstupom. Celý koncern následne v druhej polovici 90. rokov razil cestu originálneho vstrekovania čerpadlo-tryska, ale to sa ukázalo byť slepou uličkou. Dnes používa úplne bežný common-rail, ktorý predstavil koncern Fiat v roku 1997 u motorov JTD a Mercedes-Benz ako CDI.

Mimochodom, ani prvenstvo priamovstrekových turbodieselov v osobných autách nepatrí koncernu Volkswagen, ale opäť Fiatu. Za 25 rokov vývoja vzrástol krútiaci moment motorov TDI relatívne k objemu valcov dvojnásobne. Emisie naopak klesli o 98 percent. Audi sa chváli, že posledná generácia naftovej A6 vie prejsť až 1300 km na jednu nádrž. V reáli je to však menej.

V súčasnosti poháňajú motory TDI celkom 156 verzií modelov značky a môžeme ich nájsť vo všetkých radoch s výnimkou superšportu R8, ktorý má uprostred umiestnené len zážihové vidlicové osem a desaťvalca. Výkonovo siahajú od 66 kW (90 koní) do 283 kW (385 k), najslabšia a papierovo najúspornejšia je tisícšesťstovka, veď v "eko" prevedení ultra aktuálne kompaktný A3 papierovo spáli len 3,2 l nafty na 100 km. Najsilnejším agregátom s objemom 4,2 l je zase vidlicový osemvalec.

Tri milióny dvojlitrov TDI

Štvorvalcov 2.0 TDI bolo predaných vo vozidlách Audi už tri milióny (bez ohľadu na to, aký vstrekovací systém používali) a len vlani cez 370 tisíc. Celkový počet vyrobených áut s týmito tromi písmenkami a štvoricou kruhov prekročil 7,5 milióna a v sezóne 2013 si ich zákazníci kúpili 600 tisíc.

Audi samozrejme nezaspáva, hotový je "čistý" trojliter novej generácie a aj trojvalec 1,4 l pre malé modely. Ďalšiu novinku predstavuje elektrické turbodúchadlo, ktoré bolo nedávno prezentované v koncepte RS5 TDI. Dopĺňa to klasické. Priamo so sériovou výrobou pojazdnej štúdie sa nepočíta, techniku ​​si však budeme môcť skutočne kúpiť.

455510121658521956.jpg613693465433985389.jpg6597554911954361496.jpg
Minulosť a budúcnosť TDI: Audi 100 v spoločnosti konceptu RS5 TDI

Vidlicové šesťvalce pre zmenu dostanú elektrický kompresor, ktorý napomôže vysokému výkonu už od nízkych otáčok. Nie príliš vzdialený budúcnosti je aj turbodieselový plug-in hybrid, ktorému hovoria Bavori v Ingolstadte obchodne e-diesel. Audi napokon používa TDI s elektromotormi aj pri závodných prototypoch R18 triedy LMP1. Ich posledná verzia s štvorlitrovým vidlicovým šesťvalcom zaznamenala tento rok dvojité víťazstvo v Le Mans.

Áno, automobilka tiež dosiahla prvého absolútneho triumfu s turbobieselom vo vytrvalostných "plackách". Bolo to v roku 2006 s modelom R10 TDI poháňaným vidlicovým dvanásťvalcom 5,5 l a radovala sa trojica Frank Biela / Marco Werner / Emanuele Pirro. Z deviatich doterajších štartov (tie s benzínovými motormi nepočítame) vyhrala značka osemkrát! Lenže cestovné BMW 320d E36 tímu Schnitzer prešlo pod šachovnicovou vlajkou ako prvé v dvadsaťštyri hodinovke na Nürburgringu už o šesť rokov skôr (1998) s posádkou Marc Duez / Andreas Bovensiepen / Christian Menzel / Hans-Joachim Stuck...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Rýchly test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17: Podvozok stále v hlavnej úlohe

Subaru Levorg 1.6GT-S MY17

Ergonómia je dokonale jednoduchá, výhľad von skvelý, podvozok istý a riadenie zábavné.

včera | Dalibor Žák
Test Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive: X=Volkswagen Tiguan/Seat Leon

Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive

Ateca je jednoducho typické koncernové SUV urobené podľa Tiguanu. Len je to celé zabalené do atraktívnejšie tvarovanej a o niečo menšej karosérie.

21. 2. 2017 | Dalibor Žák
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY