vytisknout velikost písma Audi, BMW a Mercedes upraví softvér miliónom starších dieselov

Audi a BMW uzavreli dohodu s bavorskou vládou o znížení emisií pri starších autách. Opatrenie by malo viesť k poklesu emisií NOx o 20 percent. Aktualizáciu softvéru riadiacich jednotiek v masovom meradle oznámil aj Daimler. Automobilky tak chcú predísť ďalšej škandalizácii dieselov a ich zákazom.
Audi, BMW a Mercedes upraví softvér miliónom starších dieselov

Prémiové nemecké automobilky sa snažia napraviť reputáciu vznetových motorov, ktorá silne utrpeli aférou Dieselgate. Alebo možno len chcú predísť podobnej blamáži, aká stretla kvôli obchádzaniu emisných testov Volkswagen. A po ňom aj ďalších a ďalších výrobcov áut. Výsledkom je v každom prípade nevídaná starostlivosť o čistotu výfukových plynov: Audi, BMW a Mercedes-Benz dodatočne upraví softvér dieselových áut, ktoré predali na domácom trhu v posledných rokoch.

Audi a BMW uzavreli tento týždeň s vládou spolkovej krajiny Bavorsko dohodu, podľa ktorej dobrovoľne aktualizujú softvér viac ako 50 percentám dieselov homologizovaných podľa normy Euro 5. Tá platí od roku 2009, ale z technických dôvodov bude možné modifikovať len autá vyrobené v roku 2011 alebo neskôr. Výsledkom by aj tak malo byť reálne zníženie emisií oxidov dusíka v nasledujúcich piatich rokoch o 20 percent.

Bavorská vláda podľa denníka Financial Times očakáva, že keby sa k iniciatíve pripojili aj ďalší výrobcovia, podarilo by sa znížiť emisie NOx z dieselových áut prevádzkovaných v Nemecku do roku 2021 o polovicu.

Nezávisle na dohode bavorských automobiliek oznámil podobné opatrenia aj Daimler, ktorý sídli v spolkovej krajine Bádensko-Württembersko. Na aktualizácii softvéru pozve majiteľov približne troch miliónov Mercedesov so vznetovými motormi. Celoeurópska servisná kampaň si podľa agentúry Reuters vyžiada náklady vo výške 220 miliónov eur.

Servisný zásah bude nepovinný a zákazníci sa môžu sami rozhodnúť, či ho chcú podstúpiť. "Aj keď sa zákazník rozhodne ponuku nevyužiť, naďalej bude jazdiť s autom, ktoré vyhovuje všetkým predpisom a nemá žiadny technický problém," zdôrazňuje Jan Kuhn zo zastúpenia Mercedes-Benz. Automobilka bude majiteľov príslušných vozidiel informovať. "Akcia môže prebiehať v niekoľkých etapách, ale prvých zákazníkov začneme oslovovať v najbližších týždňoch," hovorí Kuhn.

Hlavný cieľ nákladných "dobrovoľných" opatrení je zrejmý. Automobilky chcú napraviť negatívny imidž dieselovej technológie, do ktorej investovali miliardy eur, a zabrániť ďalšiemu šíreniu zákazov, obmedzovaniu alebo daňového znevýhodnenia spaľovacích motorov. Mnohé krajiny alebo mestá k podobným opatreniam pristúpili alebo o nich vážne uvažujú práve v nadväznosti na aféru Dieselgate, ktorá poukázala na mnohokrát dramatické rozdiely medzi autorizovanými a reálnymi emisiami NOx. Výsledky na seba nenechávajú čakať, podiel dieselov na európskom automobilovom trhu klesá.

Oxidy dusíka, najmä oxid dusičitý (NO2), majú negatívny vplyv na ľudské zdravie. Ľahko prenikajú do pľúc, dráždia sliznice a poškodzuje dýchacie cesty.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY