vytisknout velikost písma Audi A8: hybridný pohon, číta cestu a do 60 km/h sa riadi samo

Audi A8 sa vie v kolónach riadiť do 60 km/h úplne samo. Vodič ani nemusí mať ruky na volante alebo sledovať prevádzku. Všetky motory majú mild-hybridnú elektrickú asistenciu. Hybridný pohon ušetrí až 0,7 litra na 100 km. Bude plug-in hybrid a aj vrcholný dvanásťvalec.
Audi A8: hybridný pohon, číta cestu a do 60 km/h sa riadi samo

Štvrtá generácia luxusného sedanu Audi A8 má za sebou oficiálnu premiéru. Keďže automobilka postupne publikovala informácie o rôznych technických inováciách, skôr si teraz len všetko pripomenieme, pozrieme sa na prvú oficiálnu galériu a tiež si povieme niečo o motoroch, resp. ich dynamických parametroch a základných technických údajích.

Audi-A8-28.jpgAudi-A8-6.jpg

Asi už viete, že nové Audi A8 dostalo novú platformu MLB Evo. Jedná sa o modulárnu platformu pre väčšie vozidlá s motorom vpredu pozdĺžne a pohonom zadných alebo všetkých kolies. Revolučnou inováciou u Audi je použitie kompletného 48V elektrického systému, ktorý si vyžiadal zaujímavý aktívny podvozok a tiež štandardne dodávané hybridné pohony. Mild-hybridný pohon má znížiť spotrebu až o 0,7 l na 100 km.

Áno, Audi A8 je už v základe hybrid. Nie je to ale hybrid ako napríklad Prius, je tu len kompaktný elektromotor medzi motorom a prevodovkou a malá sada akumulátorov. Audi A8 sa snaží zbierať všetku kinetickú energiu, ktorú potom využíva pre akceleráciu (kompaktný elektromotor odľahčuje prácu spaľovaciemu motoru) alebo pohon elektrických systémov vozidla.

Zložitý technický základ stojí za nárastom hmotnosti základného skeletu o 51 kg, ale to je v celkovom viac než dvojtonové meradle nepatrné. Vďaka natáčaniu zadných kolies, dodávanému v kombinácii s aktívnym riadením aj podvozkom, má veľký model A8 údajne menší polomer otáčania než sedan Audi A4!

Systém aktívneho podvozku sme si predstavili, takže len stručne: kamera "číta" povrch cesty a podľa získaných dát upraví charakteristiku podvozku. Systém ale tiež zabraňuje nakláňaniu auta v zákrute, ponoreniu provy pri brzdení a zároveň vie pripraviť auto na náraz. Napríklad, ak senzory očakávajú ranu zboku, nadvihnú stranu autá tak, aby sa očakávanému miestu nárazu nastavila tá časť konštrukcie s najvyššou pevnosťou.

Audi-A8-14.jpgAudi-A8-15.jpg

Audi A8 má tiež pokročilý systém autonómnej jazdy, ktorý dokáže auto v rýchlostiach do 60 km/h riadiť úplne sám. Má to uľahčiť a spríjemniť presuny v kolónach. Vodič už nemusí robiť nič, dokonca ani pridržiavať volant. Toto je medzi produkčnými autami úplným unikátom a historická premiéra. Najväčšou prekážkou plne samočinného riadenia je, zdá sa, ešte stále legislatíva. Audi sa tvári, že jeho novinka zvládne v skutočnosti viac.

Dizajn interiéru vychádza z predchádzajúcich konceptov, takmer všetko ovládanie sa presúva na programovateľné dotykové displeje. Tlačidiel je tu naozaj minimum, ale predpokladáme, že s ergonómiou, kalibráciou a odozvou si dalo Audi viac práce než niektoré lacnejšie značky. Nebude chýbať ani rozpoznanie gest alebo ovládanie hlasom.

Audi-A8-10.jpgAudi-A8-22.jpg

Pod kapotu zamieria najprv dva trojlitrové šesťvalce, buď na benzín alebo na naftu. Motor 3.0 TDI má výkon 210 kW (286 k), jednotka 3.0 TFSI ponúkne 250 kW (340 k). Všetky motory majú štandardne elektrickú asistenciu o výkone až 12 kW. Plug-in hybrid s indukčným nabíjaním, dojazdom 50 km na elektrinu a so spotrebou 1,6 l na 100 km dorazí neskôr. Pod kapotou bude mať motor 3.0 TFSI, celkový výkon sústavy 339 kW (450 k) a krútiaci moment 700 Nm.

Ďalšími pohonnými jednotkami sú dva osemvalce, takisto benzínový a naftový. Jednotka 4.0 TFSI má výkon 338 kW (460 k), turbodiesel 4.0 TDI poskytne výkon 320 kW (435 k). Časom sa dočkajú aj záujemcovia o dvanásťvalec. Áno, bude aj verzia 6.0 W12 v predĺženom Audi A8 L.

Na trh sa nové Audi A8 dostane na jeseň a už má aj základnú nemeckú cenovku. Štandardná verzia začína na 90 600 eurách vrátane dane, o 13 cm predĺženej Audi A8 L kúpite v Nemecku od 94 100 eur.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY