vytisknout velikost písma Audi A4 2.0 TDI na letisku: Je rýchlejšie než Passat s rovnakým motorom?

Dvojlitrový štvorvalec s výkonom 110kW dnes nájdete v mnohých modeloch skupiny Volkswagen. Vyskúšali sme, akú dynamiku udeľuje novej generácii Audi A4.
Audi A4 2.0 TDI na letisku: Je rýchlejšie než Passat s rovnakým motorom?

Krátko po uvedení na trh sme vyskúšali najnovšiu generáciu Audi A4 na slovenských a českých cestách - ale nielen na nich. Samozrejme sme ju vzali aj na letisko. Úplný test nájdete na AutoMag.sk budúci týždeň, ale už dnes vám povieme, ako najnovší prémiový model strednej triedy zrýchľuje a brzdí.

Jadro palety motorov tvoria štvorvalce v niekoľkých stupňoch naladenia a s rôznymi kombináciami pohonu a prevodovky. Audi ale zachovalo aj naftový šesťvalec 3.0 TDI, ktorý sa dodáva len s automatom a pohonom všetkých kolies.

Audi A4 2.0 TDI 206.jpgAudi A4 2.0 TDI 194.jpgAudi A4 2.0 TDI 201.jpgNikto by sa mohol čudovať, keby ste považovali najnovšie Audi A4 len za mierny facelift doterajšej generácie. Povedomé tvary karosérie ale ukrývajú rad technických zmien

"Naše" auto malo najdostupnejší vznetový motor, 2.0 TDI v prevedení naladenom na 110 kW (150 k) so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Áno, aj najnovšia A4 zostáva v základe prednokolka. Motor má ale uložený pozdĺžne a rozhodne ju tak nemožno považovať za derivát Superbu/Passatu, ako sa dá občas dopočuť alebo dokonca aj dočítať.

Diesel 2.0 TDI (tu samozrejme s vyvažovacou hriadeľou) má úplne štandardných 110 kW. Napriek tomu tu nájdeme zaujímavú odlišnosť v parametroch. Zatiaľ čo v prípade Superbu a Passatu odovzdáva motor maximálny výkon v rozsahu 3500-4000 ot./min., Audi sľubuje ešte širšie rozpätie: 3250-4200 ot./min.

Audi A4 2.0 TDI 184.jpgAudi A4 2.0 TDI 211.jpgAudi A4 2.0 TDI 192.jpg
17-palcové predné kolesá testované A4 roztáčal pozdĺžne uložený diesel 2.0 TDI. Zatiaľ čo Škoda a VW montujú vstrekovanie močoviny len do výkonnejších verzií, Audi má 12-litrovú nádrž na AdBlue už v prevedení 110 kW

A ešte pozoruhodnejší je krútiaci moment. Kým neurodzený príbuzní udávajú 340 Nm v 1750-3000 ot./min., A4 má podľa oficiálnych údajov len 320 Nm, zato od 1500 až do 3250 ot./min. Pre prehľadnosť si porovnajme údaje oboch súrodencov do tabuľky:

Audi A4 2.0 TDI B9 vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI B8: Technické parametre
Motorizácia Audi A4 2.0 TDI 110 kW VW Passat 2.0 TDI 110 kW
Prevodovka 6st. manuálna 6st. manuálna
Max. výkon (kW/k) 110/150 110/150
v ot./min. 3250-4250 3500-4000
Max. krútiaci moment (Nm) 320 340
v ot./min. 1500-3250 1750-3000
0-100 km/h (s) 8,9 8,7
Max. rýchlosť (km/h) 221 220
Komb. spotreba (l/100 km) 3,8 4,1
Prevádzková hmotnosť (kg) 1430 1400
Celková hmotnosť (kg) 2030 2020
Úžitková hmotnosť (kg) 600 620

Líši sa skutočne kalibrácia motorov, alebo len koncern využíva rezervy v priebehu kriviek, aby pri rovnakej jednotke mohol udávať mierne odlišné parametre? To ešte len zisťujeme. Je ale pravdepodobné, že naladenie riadiacej jednotky je naozaj iné. Vstrekovanie močoviny totiž ponecháva vývojárom voľnejšie ruky, pretože sa nemusí toľko snažiť "podliezť" emisnú normu. A subjektívne dojmy akoby chceli túto domnienku potvrdiť.

Diesel skutočne ťahá veľmi lineárne a je mu v podstate jedno, kam práve ukazuje (virtuálna) ručička otáčkomera. Nekoná sa žiadny turboefekt, žiadny razantný nástup sily pod dvoma tisíckami otáčkami, ale ani rýchle zvädnutie za 4000 ot./min., typické pre väčšinu dieselov. Štyri a pol je normálne použiteľná hodnota a ak by ste na tom z nejakého dôvodu trvali, TDI sa dotočí až k hranici 5500 ot./min.

Audi A4 2.0 TDI 236.jpgAudi A4 2.0 TDI 220.jpgAudi A4 2.0 TDI 228.jpg
Šesťstupňová manuálna prevodovka; tlačidlom Audi Drive Select vyvoláte ponuku jazdných režimov

Pokiaľ túto možnosť využijete, rozbehnete sa na 1. rýchlostný stupeň až na 55 km/h, na dvojke presiahnete stovku a trojku možno prehovoriť až na 160. Pri jazde rýchlosťou 130 km/h na šiesty rýchlostný stupeň točí motor presne 2000 ot./min. Sprevodovanie je teda relatívne dlhé a nie úplne šťastné. Na 4. rýchlosť točí motor pri mestskej päťdesiatke 1200 otáčok. Z tých sa ešte zozbiera relatívne ochotne, ale keď vás prevádzka donúti spomaliť, čo sa pochopiteľne deje každú chvíľu, už musíte podraďovať. A preskok medzi trojkou a štvorkou je veľký, zodpovedá jedenástim stovkám otáčok.

Audi A4 2.0 TDI : odchýlka rýchlomeru
Zobrazovaná rýchlosť Skutočná rýchlosť
50 km/h 48 km/h
90 km/h 87 km/h
130 km/h 126 km/h

Jazda po meste je preto trochu otravná, aj keď páka chodí v kulise presne a ľahko a spojka má jasný bod záberu. Motor sa ale vyznačuje veľmi pokojným chodom, plynulými reakciami a dôsledným odhlučnením. Do radiacej páky preniká stopa vibrácií, ale podobne ako v trojkovom BMW ide o príjemnú frekvenciu, ktorá skôr posilňuje pocit kontaktu so strojom, než že by pôsobila dojmom nekultivovanosti.

A čo keď sa pokúsite vyžmýkať z motora maximum? Vypnutá stabilizácia sa pri pokuse o rýchly rozjazd tvári naozaj ako vypnutá (na rozdiel od Superbu a Passatu) a spojkový pedál je tiež maximálne nápomocný. Napriek tomu sme sa udávaným 8,9 s z nuly na 100 km/h príliš nepriblížili. Nameraná hodnota 10,32 sekúnd je horšia než pri oboch príbuzných s motorom naprieč.

Audi A4 vs. Škoda Superb vs. VW Passat: akcelerácia z miesta
  Audi A4 2.0 TDI Škoda Superb 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI
0-50 km/h (s) 3,75 3,20 3,66
0-100 km/h (s) 10,32 9,96 9,79
0-130 km/h (s) 17,30 17,10 16,16
0-150 km/h (s) 23,07 23,30 21,54
Porovnanie akcelerácia v rámci jedného rýchlostného stupňa zvýrazní rozdiely v sprevodovaní. Zatiaľ čo v intervale 80-130 km/h na trojke Audi s prehľadom ujde oboma príbuzným, na štvorke je naopak oveľa citlivejšia.
 
Audi A4 vs. Škoda Superb vs. VW Passat: zrýchlenie
  Audi A4 2.0 TDI Škoda Superb 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI
80-130 km/h 3°(s) 9,0 10,15 9,27
80-130 km/h 4°(s) 11,15 9,92 9,46
audi_a4_tdi_vs_vw_passat_TDI.jpg
Porovnanie akcelerácie 0-150 km/h. Červená čiara predstavuje Audi A4, modrá patrí skôr testovanému Passatu. To bol tiež sedan s motorom 2.0 TDI 110 kW, manuálnym radením a predným pohonom; v grafe sú vynesené najlepšie pokusy oboch áut, zatiaľ čo v tabuľke uvádzame priemer dvoch jázd - najlepšie každým smerom
Možno nie príliš presvedčivú akceleráciu z miesta vysvetliť tým, že testované auto viezlo vedľa príplatkovej výbavy (vrátane väčšej nádrže) a dvoch redaktorov aj zimné pneumatiky? Výsledky brzdenia naznačujú, že áno. Možno budeme musieť zaviesť pravidlo, že autá merané na letných nebudeme nikdy porovnávať s modelmi, ktoré sme testovali so zimným obutím. Veď výrazne dlhšiu brzdnú dráhu sme zaznamenali pri všetkom, čo sme zatiaľ merali na zimných, teda pri Subaru Levorg, Porsche 911 i Opeli Astra. S Audi A4 to nie je iné.
 
Audi A4 vs. Škoda Superb vs. VW Passat: brzdenie
  Audi A4 2.0 TDI Škoda Superb 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI
50-0 km/h (s) 1,50 1,59 1,30
50-0 km/h (m) 10,30 8,89 9,19
100-0 km/h (s) 3,08 2,92 2,67
100-0 km/h (m) 43,41 36,50 37,75
150-0 km/h (s) 4,80 4,35 4,07
150-0 km/h (m) 103,76 86,34 86,07
audi_a4_tdi_vs_vw_passat_TDI_150-0.jpgNaozaj má Audi (červená čiara) o toľko horšie brzdy ako Volkswagen? To samozrejme nie. Naše merania ale ukazujú, že zimné pneumatiky majú na suchom povrchu výrazne dlhšiu brzdnú dráhu ako letné

Čo na to povedať? Že tieto čísla ukazujú skôr na rozdiel medzi letnými a zimnými pneumatikami než na odlišnosti medzi oboma autami. Myslite na to - nielen pri čítaní, ale hlavne na ceste. Na suchom alebo ľahko navlhnutom povrchu zimné plášte skrátka spomaľujú o dosť horšie.

Audi A4 2.0 TDI 178.jpgAudi A4 2.0 TDI 175.jpgAudi A4 2.0 TDI 177.jpg

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY