vytisknout velikost písma Američanom začína voňať nafta. Dieselov sa tu predáva stále viac

Američanom začína voňať nafta. Dieselov sa tu predáva stále viac

O Američanoch koluje veľa mýtov, pokiaľ ide o ich preferencie v oblasti automobilov. Tak napríklad nie je pravda, že najobľúbenejšie americké auto je s osemvalcom. V skutočnosti je to Toyota Camry sa štvorvalcom, keď nepočítame pracovné pick-upy Ford-F150 a Chevrolet Silverado.

Rovnako tak nie je pravda, že by Američania neriešili spotrebu paliva. Benzín teraz stojí asi 80 centov za liter, čo je zhruba trojnásobok proti zvyklostiam pred desiatimi rokmi. To je, ako keby nás stál liter benzínu vyše 2 eur...

Nie je teda divu, že sa autá so vznetovými motormi dostávajú do popredia záujmu. Zatiaľ čo celkový trh s novými autami rástol medziročne tempom 4%, predaje naftových áut sa zvýšili o 25%. Naproti tomu predaje hybridov stagnujú a zákazníci sa k nim už veľmi nevracajú. Nedokážu totiž naplniť sľuby o nízkej spotrebe v reálnej prevádzke.

Naproti tomu zákazníci dieselov si v USA pochvaľujú vraj až o 30% nižšiu spotrebu paliva v reálnej prevádzke. Predpokladá sa, že trhový podiel naftových áut sa zo súčasných asi troch percent viac než zdvojnásobí do roku 2018.

Paradoxné je, že predaje naftových áut klesli Volkswagenu, najväčšiemu priekopníkovi dieselov v USA. Ten predal o osem percent menej dieselov (spolu asi 42 000 áut). Naproti tomu Audi predalo štyrikrát toľko naftových áut, celkom 8100 kusov.

Diesely sa v USA presadzujú len pomaly. V minulosti ich rozmach brzdila najmä malá dostupnosť nafty s nízkym obsahom síry a tiež prísne emisné limity. To nie je ako v Európe, kde sú dlhodobo úradníci k dieselom oveľa benevolentnejší a dovoľujú im vypúšťať viac exhalátov.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY