vytisknout velikost písma Američanom začína voňať nafta. Dieselov sa tu predáva stále viac

Američanom začína voňať nafta. Dieselov sa tu predáva stále viac

O Američanoch koluje veľa mýtov, pokiaľ ide o ich preferencie v oblasti automobilov. Tak napríklad nie je pravda, že najobľúbenejšie americké auto je s osemvalcom. V skutočnosti je to Toyota Camry sa štvorvalcom, keď nepočítame pracovné pick-upy Ford-F150 a Chevrolet Silverado.

Rovnako tak nie je pravda, že by Američania neriešili spotrebu paliva. Benzín teraz stojí asi 80 centov za liter, čo je zhruba trojnásobok proti zvyklostiam pred desiatimi rokmi. To je, ako keby nás stál liter benzínu vyše 2 eur...

Nie je teda divu, že sa autá so vznetovými motormi dostávajú do popredia záujmu. Zatiaľ čo celkový trh s novými autami rástol medziročne tempom 4%, predaje naftových áut sa zvýšili o 25%. Naproti tomu predaje hybridov stagnujú a zákazníci sa k nim už veľmi nevracajú. Nedokážu totiž naplniť sľuby o nízkej spotrebe v reálnej prevádzke.

Naproti tomu zákazníci dieselov si v USA pochvaľujú vraj až o 30% nižšiu spotrebu paliva v reálnej prevádzke. Predpokladá sa, že trhový podiel naftových áut sa zo súčasných asi troch percent viac než zdvojnásobí do roku 2018.

Paradoxné je, že predaje naftových áut klesli Volkswagenu, najväčšiemu priekopníkovi dieselov v USA. Ten predal o osem percent menej dieselov (spolu asi 42 000 áut). Naproti tomu Audi predalo štyrikrát toľko naftových áut, celkom 8100 kusov.

Diesely sa v USA presadzujú len pomaly. V minulosti ich rozmach brzdila najmä malá dostupnosť nafty s nízkym obsahom síry a tiež prísne emisné limity. To nie je ako v Európe, kde sú dlhodobo úradníci k dieselom oveľa benevolentnejší a dovoľujú im vypúšťať viac exhalátov.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY