vytisknout velikost písma Američanom začína voňať nafta. Dieselov sa tu predáva stále viac

Američanom začína voňať nafta. Dieselov sa tu predáva stále viac

O Američanoch koluje veľa mýtov, pokiaľ ide o ich preferencie v oblasti automobilov. Tak napríklad nie je pravda, že najobľúbenejšie americké auto je s osemvalcom. V skutočnosti je to Toyota Camry sa štvorvalcom, keď nepočítame pracovné pick-upy Ford-F150 a Chevrolet Silverado.

Rovnako tak nie je pravda, že by Američania neriešili spotrebu paliva. Benzín teraz stojí asi 80 centov za liter, čo je zhruba trojnásobok proti zvyklostiam pred desiatimi rokmi. To je, ako keby nás stál liter benzínu vyše 2 eur...

Nie je teda divu, že sa autá so vznetovými motormi dostávajú do popredia záujmu. Zatiaľ čo celkový trh s novými autami rástol medziročne tempom 4%, predaje naftových áut sa zvýšili o 25%. Naproti tomu predaje hybridov stagnujú a zákazníci sa k nim už veľmi nevracajú. Nedokážu totiž naplniť sľuby o nízkej spotrebe v reálnej prevádzke.

Naproti tomu zákazníci dieselov si v USA pochvaľujú vraj až o 30% nižšiu spotrebu paliva v reálnej prevádzke. Predpokladá sa, že trhový podiel naftových áut sa zo súčasných asi troch percent viac než zdvojnásobí do roku 2018.

Paradoxné je, že predaje naftových áut klesli Volkswagenu, najväčšiemu priekopníkovi dieselov v USA. Ten predal o osem percent menej dieselov (spolu asi 42 000 áut). Naproti tomu Audi predalo štyrikrát toľko naftových áut, celkom 8100 kusov.

Diesely sa v USA presadzujú len pomaly. V minulosti ich rozmach brzdila najmä malá dostupnosť nafty s nízkym obsahom síry a tiež prísne emisné limity. To nie je ako v Európe, kde sú dlhodobo úradníci k dieselom oveľa benevolentnejší a dovoľujú im vypúšťať viac exhalátov.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

včera | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY